Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: verlichting  (gelezen 3445 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mvdkant

  • Gast
verlichting
« Gepost op: januari 23, 2011, 09:11:41 pm »

gisteren heb ik een vouwwagen gekocht van het merk scout.

de originele verlichting is verwijderd en vervangen door een houten plank met lichtdozen erop.
aangezien dit er voor geen meter uitziet heb ik een ander verlichtingssetje gekocht. deze zit reeds voorgemonteerd op een kunsstof balk

als ik deze balk monteer op de vouwwagen dan zitten de achterlichten op bijna 40 cm van de buitenhoeken van de vouwwagen. (lampen zitten direct links en rechts naast de kentekenplaat)
naast de achterlichten zitten aan beide kanten een reflecterende driehoek met links een mistlicht

mag ik hier wettelijk gezien mee gaan rijden of moet ik de lichtdozen verplaatsen naar de buitenhoeken of mag ik ook reflectoren plaatsen???

bvd. martin
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

mvdkant

  • Gast
Re:verlichting
« Reactie #2 Gepost op: januari 23, 2011, 10:48:06 pm »

dank voor deze link. erg interessant.
helaas staat hier echter niet het antwoord op mijn vraag.

gr,
martin.
Gelogd

muis

  • Gast
Re:verlichting
« Reactie #3 Gepost op: januari 23, 2011, 11:14:09 pm »

Ik denk dat je dit bij het RDW wel kunt navragen, ik heb even gezocht maar kan het zo snel niet vinden.
Gelogd

mvdkant

  • Gast
Re:verlichting
« Reactie #4 Gepost op: januari 23, 2011, 11:35:20 pm »

ik heb zojuist een mailtje naar rdw gestuurd.
bedankt.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re:verlichting
« Reactie #5 Gepost op: januari 24, 2011, 12:02:00 am »

De wet zegt:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/volledig/geldigheidsdatum_27-01-2010#Hoofdstuk5_Afdeling13_Artikel5130

(even bladeren naar artikel 5.13.54 ;))

1.
   

De stadslichten moeten aan de voorzijde van het voertuig voor de eerste as zijn aangebracht:
   

Leden 1 tot en met 9: visuele controle, in geval van twijfel wordt gemeten.
     

a. op een afstand van niet meer dan 0,25 m vanaf het punt van de grootste breedte van het voertuig;
   
     

b. op een onderlinge afstand, gemeten tussen de binnenranden van het lichtdoorlatende gedeelte, van niet minder dan 0,60 m, en
   
     

c. op een hoogte van niet minder dan 0,35 m en niet meer dan 1,50 m boven het wegdek. Indien zulks in verband met de constructie van het voertuig niet mogelijk is, mogen de stadslichten op een hoogte van meer dan 1,50 m doch niet meer dan 2,10 m boven het wegdek zijn aangebracht.
   

2.
   

De richtingaanwijzers moeten aan de achterzijde van het voertuig zijn aangebracht:
   
     

a. op een afstand van niet meer dan 0,50 m vanaf het punt van de grootste breedte van het voertuig;
   
     

b. op een onderlinge afstand, gemeten tussen de binnenranden van het lichtdoorlatende gedeelte, van niet minder dan 0,60 m, en
   
     

c. op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 1,50 m boven het wegdek. Indien zulks in verband met de constructie van het voertuig niet mogelijk is, mogen de richtingaanwijzers op een hoogte van meer dan 1,50 m doch niet meer dan 2,10 m boven het wegdek zijn aangebracht.
   

3.
   

De achterlichten moeten aan de achterzijde van het voertuig zijn aangebracht:
   
     

a. op een afstand van niet meer dan 0,50 m vanaf het punt van de grootste breedte van het voertuig;
   
     

b. op een onderlinge afstand, gemeten tussen de binnenranden van het lichtdoorlatende gedeelte, van niet minder dan 0,60 m dan wel niet minder dan 0,40 m indien de grootste breedte van het voertuig minder bedraagt dan 1,30 m, en
   
     

c. op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 1,50 m boven het wegdek. Indien zulks in verband met de constructie van het voertuig niet mogelijk is, mogen de achterlichten op een hoogte van meer dan 1,50 m doch niet meer dan 2,10 m boven het wegdek zijn aangebracht.
   

4.
   

De remlichten moeten aan de achterzijde van het voertuig zijn aangebracht:
   
     

a. op een onderlinge afstand, gemeten tussen de binnenranden van het lichtdoorlatende gedeelte, van niet minder dan 0,60 m dan wel niet minder dan 0,40 m indien de grootste breedte van het voertuig minder bedraagt dan 1,30 m, en
   
     

b. op een hoogte van niet minder dan 0, 25 m en niet meer dan 1,50 m boven het wegdek. Indien zulks in verband met de constructie van het voertuig niet mogelijk is, mogen de remlichten op een hoogte van meer dan 1,50 m doch niet meer dan 2,10 m boven het wegdek zijn aangebracht.
   

5.
   

De rode retroreflectoren moeten aan de achterzijde van het voertuig zijn aangebracht:
   
     

a. op een afstand van niet meer dan 0,50 m vanaf het punt van de grootste breedte van het voertuig;
   
     

b. op een onderlinge afstand, gemeten tussen de binnenranden van het lichtdoorlatende gedeelte, van niet minder dan 0,60 m dan wel niet minder dan 0,40 m indien de grootste breedte van het voertuig minder bedraagt dan 1,30 m, en
   
     

c. op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 0,90 m boven het wegdek.
   

6.
   

Het mistachterlicht moet zijn aangebracht:
   
     

a. op ten minste 0,10 m afstand van de remlichten, en
   
     

b. op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 1,00 m boven het wegdek.
   

7.
   

De witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig moeten voor de eerste as zijn aangebracht:
   
     

a. op een afstand van niet meer dan 0,50 m vanaf het punt van de grootste breedte van het voertuig;
   
     

b. op een onderlinge afstand van niet minder dan 0,60 m dan wel niet minder dan 0,40 m indien de grootste breedte van het voertuig minder bedraagt dan 1,30 m, en
   
     

c. op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 0,90 m boven het wegdek. Indien zulks in verband met de constructie van het voertuig niet mogelijk is, mogen de retroreflectoren op een hoogte van meer dan 0,90 m doch niet meer dan 1,50 m boven het wegdek zijn aangebracht.
   

8.
   

De ambergele retroreflectoren aan elke zijkant van het voertuig moeten:
   
     

a. op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 0,90 m evenwijdig aan het middenlangsvlak boven het wegdek zijn aangebracht. Indien zulks in verband met de constructie van het voertuig niet mogelijk is, mogen de retroreflectoren op een hoogte van meer dan 0,90 m doch niet meer dan 1,50 m boven het wegdek zijn aangebracht;
   
     

b. zodanig zijn aangebracht dat:
   
     

1°. één retroreflector zich bevindt in het middelste derde gedeelte van de aanhangwagen;
   
     

2°. de onderlinge afstand tussen de retroreflectoren niet meer dan 3,00 m bedraagt;
   
     

3°. de afstand van de voorste retroreflector tot de voorzijde van de aanhangwagen niet meer dan 3,00 m bedraagt;
   
     

4°. de afstand van de achterste retroreflector tot de achterzijde van de aanhangwagen niet meer dan 1,00 m bedraagt, waarbij het voertuiggedeelte boven de 2,00 m buiten beschouwing wordt gelaten in de afstand tot de achterzijde.
   

9.
   

De zijmarkeringslichten moeten zijn aangebracht:
   
     

a. in de lengterichting van het voertuig waarbij ten minste één zijmarkeringslicht zich in het middelste derde gedeelte van het voertuig bevindt, en het meest naar voren geplaatste zijmarkeringslicht zich niet meer dan 3,00 m van de voorkant van het voertuig bevindt, en het meest achterwaarts geplaatste zijmarkeringslicht zich niet meer dan 1,00 m van de achterkant van het voertuig bevindt;
   
     

b. op een onderlinge afstand van niet meer dan 3,00 m tussen twee opeenvolgende zijmarkeringslichten, en
   
     

c. op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 0,90 m boven het wegdek. Indien zulks voor de vorm van de bovenbouw noodzakelijk is, mogen de zijmarkeringslichten op een hoogte van meer dan 0,90 m doch niet meer dan 1,50 m boven het wegdek zijn aangebracht.
   

10.
   

De markeringslichten moeten zijn aangebracht:

a. zo hoog mogelijk boven het wegdek;

b. zo dicht mogelijk bij het punt van de grootste breedte van het voertuig.
Gelogd

mvdkant

  • Gast
Re:verlichting
« Reactie #6 Gepost op: januari 24, 2011, 12:10:59 am »

hier kan ik wat mee, geweldig, dank je wel  :W

gr,
martin
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal