Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Hoe heet mijn benzine in het buitenland?  (gelezen 38791 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

papajur

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Cabaon Malawi 2.0
Re: Hoe heet mijn benzine in het buitenland?
« Reactie #15 Gepost op: januari 08, 2013, 11:46:37 am »

Nafta was toch diesel?

Topic heet "hoe heet mijn BENZINE in het buitenland"
Even om verwaring te voorkomen en mensen de verkeerde slang erin hangen.

Als ik het ooit niet zeker wist (Veel landen =Veel verschillnde kleurtjes)rook ik even aan de slang.

Verkeerd octaangehalte (euro/super/enz.) is nog niet zo'n ramp diesel ipv benzine of v.v. das niet zo handig.
Gelogd
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Hoe heet mijn benzine in het buitenland?
« Reactie #16 Gepost op: januari 08, 2013, 11:58:36 am »

Nafta was toch diesel?

Topic heet "hoe heet mijn BENZINE in het buitenland"
Ja, maar evengoed start de topicstarter zijn bericht met: "Overzicht van brandstofnamen"
En de mededeling van Nafta voor diesel in Tsjechië stond bovendien al in het lijstje van de topicstarter.
Gelogd

papajur

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Cabaon Malawi 2.0
Re: Hoe heet mijn benzine in het buitenland?
« Reactie #17 Gepost op: januari 08, 2013, 01:30:15 pm »

Sorry,je hebt helemaal gelijk.
Ik zal volgende keer eerst LEZEN :X

Misschien wel nuttig:in Duitsland hebben ze ook nog 'gewoon" benzin dat is volgens mij 92 octaan.
Gelogd
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 482
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Hoe heet mijn benzine in het buitenland?
« Reactie #18 Gepost op: januari 08, 2013, 04:33:40 pm »

Wil toch even reageren op E10 brandstof. Op de site van de ANWB word je doorgelinkt naar een Nederlandstalige geschiktheidscheck, of je auto op E10 kan rijden: http://www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/ . Ik had het al eens per ongeluk getankt. Ik dacht: he, 95 die goedkoper is, laat ik die tanken, en de Duitse cassiere ging helemaal door het lint: dat mijn auto daar niet tegen kon, en dat dat gevaarlijk kon zijn. Maar mijn auto loopt erop als een zonnetje (en het is al een ouwetje; een Opel Astra uit 1996). Wat blijkt na die check: het kan gewoon voor de meeste auto's.
Gelogd

eptver

  • Gast
Re:Hoe heet mijn benzine in het buitenland?
« Reactie #19 Gepost op: juni 24, 2014, 11:45:52 pm »

Tsja, je mag noemen hoe je het wilt maar toch is diesel geen gasolie.  I: Neem het van mij aan, wij maken het spul dagelijks. Maar dit is puur vak technisch.

Heerlijk dat vakjargon! Ik moet de electro gasten op het werk nog wel eens corrigeren als ze zeggen dat ergens stroom op staat. Nee het is spanning! pak het maar eens vast, dan gaat er pas een stroom lopen. Dan begrijpen ze het wel.
Gelogd

Wanderer200

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 471
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2015
Re: Hoe heet mijn benzine in het buitenland?
« Reactie #20 Gepost op: februari 03, 2015, 11:23:01 am »

Wil toch even reageren op E10 brandstof. Op de site van de ANWB word je doorgelinkt naar een Nederlandstalige geschiktheidscheck, of je auto op E10 kan rijden: http://www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/ . Ik had het al eens per ongeluk getankt. Ik dacht: he, 95 die goedkoper is, laat ik die tanken, en de Duitse cassiere ging helemaal door het lint: dat mijn auto daar niet tegen kon, en dat dat gevaarlijk kon zijn. Maar mijn auto loopt erop als een zonnetje (en het is al een ouwetje; een Opel Astra uit 1996). Wat blijkt na die check: het kan gewoon voor de meeste auto's.
'

Ik denk dat je het nadelige effect ook pas na meerder tankbeurten gaat merken, en de ANWB kan wel mooi een overzicht maken maar waar is dat op gebaseerd? welke auto heeft er al 10 jaar lang op E10 gereden? Als ik in Duitsland benzine moest tanken zou ik gewone benzine of nog liever octaan 98 of 102 nemen.
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 482
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Hoe heet mijn benzine in het buitenland?
« Reactie #21 Gepost op: februari 03, 2015, 12:06:17 pm »

De Astra is inmiddels weg, maar ik kan je vertellen dat het probleem vooral ontstaat als je aluminium delen in je motor hebt, aluminium schijnt op te lossen in ethanol, meestal gaat dan je brandstofpomp eraan. De Astra had geen aluminium brandstofpomp, en ook geen aluminium in de motor. Ik heb 4 jaar lang alleen E10 getankt in Duitsland, en heb er nooit wat van gemerkt dat het niet kon eigenlijk.

Onze nieuwe auto, een Opel Combo, rijdt op LPG, dus is het niet meer nodig om E10 te tanken, meestal is de benzine tank toch vol genoeg om op te kunnen starten.

LPG is lekker makkelijk: heet LPG, GPL of autogas. Iets anders heb ik nog niet gezien.

Maar om het lekker tricky te maken: er zijn drie systemen autogasnippels, en die verschillen veel per land. Je hebt bajonetsluiting (Nederland. Groot Britannie, Spanje en soms in Polen), Europanippel (België, Duitsland, Groot-Brittanië, Luxemburg, Noord Ierland, Ierland, Schotland en soms in Zwitserland en Polen) en Italienippel (Denemarken, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Italie, voormalig Joegoslavie, Noorwegen, Oostenrijk, Turkije, Zweden, Zwitserland).
« Laatst bewerkt op: februari 03, 2015, 12:14:27 pm door cahummel »
Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Hoe heet mijn benzine in het buitenland?
« Reactie #22 Gepost op: februari 03, 2015, 12:38:54 pm »

De Astra is inmiddels weg, maar ik kan je vertellen dat het probleem vooral ontstaat als je aluminium delen in je motor hebt, aluminium schijnt op te lossen in ethanol, meestal gaat dan je brandstofpomp eraan. De Astra had geen aluminium brandstofpomp, en ook geen aluminium in de motor. Ik heb 4 jaar lang alleen E10 getankt in Duitsland, en heb er nooit wat van gemerkt dat het niet kon eigenlijk.

Onze nieuwe auto, een Opel Combo, rijdt op LPG, dus is het niet meer nodig om E10 te tanken, meestal is de benzine tank toch vol genoeg om op te kunnen starten.

LPG is lekker makkelijk: heet LPG, GPL of autogas. Iets anders heb ik nog niet gezien.

Maar om het lekker tricky te maken: er zijn drie systemen autogasnippels, en die verschillen veel per land. Je hebt bajonetsluiting (Nederland. Groot Britannie, Spanje en soms in Polen), Europanippel (België, Duitsland, Groot-Brittanië, Luxemburg, Noord Ierland, Ierland, Schotland en soms in Zwitserland en Polen) en Italienippel (Denemarken, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Italie, voormalig Joegoslavie, Noorwegen, Oostenrijk, Turkije, Zweden, Zwitserland).
Wij rijden ook LPG, en hebben inderdaad 2 verloop nippels in de auto liggen voor in het buitenland. Gisteren weer eens benzine getankt in Duitsland en dat is (2x per jaar) dan even schrikken aan de pomp  :H
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.862
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Hoe heet mijn benzine in het buitenland?
« Reactie #23 Gepost op: februari 03, 2015, 04:07:41 pm »

Maar om het lekker tricky te maken: er zijn drie systemen autogasnippels, en die verschillen veel per land. Je hebt bajonetsluiting (Nederland. Groot Britannie, Spanje en soms in Polen), Europanippel (België, Duitsland, Groot-Brittanië, Luxemburg, Noord Ierland, Ierland, Schotland en soms in Zwitserland en Polen) en Italienippel (Denemarken, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Italie, voormalig Joegoslavie, Noorwegen, Oostenrijk, Turkije, Zweden, Zwitserland).
Let wel op dat ze in Duitsland 2 nippels gebruiken. De Europanippel en de Italienippel. Heb het meerdere keren meegemaakt. Ik vond het gezoek naar LPG altijd erg vervelend. LPG was ( tenminste tot een jaar of 4 terrug) lastig te vinden langs de snelweg. Oostenrijk is helemaal een ramp. Op weg van en naar Hongarije geen LPG te vinden en moesten we een deel op benzine rijden.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Hoe heet mijn benzine in het buitenland?
« Reactie #24 Gepost op: februari 03, 2015, 04:42:30 pm »

Let wel op dat ze in Duitsland 2 nippels gebruiken. De Europanippel en de Italienippel. Heb het meerdere keren meegemaakt. Ik vond het gezoek naar LPG altijd erg vervelend. LPG was ( tenminste tot een jaar of 4 terrug) lastig te vinden langs de snelweg. Oostenrijk is helemaal een ramp. Op weg van en naar Hongarije geen LPG te vinden en moesten we een deel op benzine rijden.
België en Luxemburg voldoende LPG te vinden, Duitsland is Autogas wat lastiger en in Frankrijk ook redelijk goed te doen.  Vanaf de vakantieplek in La France soms wel wat verder rijden naar een GPL pomp maar dat is dan wel weer de moeite waard.
« Laatst bewerkt op: februari 03, 2015, 07:14:34 pm door bensi »
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

Wanderer200

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 471
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2015
Re: Hoe heet mijn benzine in het buitenland?
« Reactie #25 Gepost op: februari 03, 2015, 05:35:29 pm »

Ik hoor het al een diesel auto is verreweg het gemakkelijkst. Vulslang past altijd en geen twijfel over de benaming en verschillende soorten.  :#
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.862
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Hoe heet mijn benzine in het buitenland?
« Reactie #26 Gepost op: februari 04, 2015, 04:51:49 am »

België en Luxemburg voldoende LPG te vinden, Duitsland is Autogas wat lastiger en in Frankrijk ook redelijk goed te doen.  Vanaf de vakantieplek in La France soms wel wat verder rijden naar een GPL pomp maar dat is dan wel weer de moeite waard.
In Frankrijk ook redelijk te vinden inderdaad. Alleen in Belgie 1x meegemaakt 's nachts dat ik vantevoren moest betalen. Ik kan toch niet precies inschatten hoeveel er in de tank zou gaan en die wilde ik juist zo vol mogelijk om zo ver mogelijk te kunnen rijden met de beperkte LPG actieradius. Wat betreft vakantie ben ik heel blij met onze huidige diesel. 1x tanken onderweg naar de Drome. Met LPG wel een keer of 5/6.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Hoe heet mijn benzine in het buitenland?
« Reactie #27 Gepost op: februari 04, 2015, 12:24:41 pm »

In Frankrijk ook redelijk te vinden inderdaad. Alleen in Belgie 1x meegemaakt 's nachts dat ik vantevoren moest betalen. Ik kan toch niet precies inschatten hoeveel er in de tank zou gaan en die wilde ik juist zo vol mogelijk om zo ver mogelijk te kunnen rijden met de beperkte LPG actieradius. Wat betreft vakantie ben ik heel blij met onze huidige diesel. 1x tanken onderweg naar de Drome. Met LPG wel een keer of 5/6.
5 / 6 keer ??  Dan loopt ie erg duur of je had een kleine LPG tank. Wij rijden plm. 400 km op een tank, dus met een volle tank weg en dan 2 a 3 x tanken onderweg was voldoende  om op de bestemming in de Drôme te komen.
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.862
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Hoe heet mijn benzine in het buitenland?
« Reactie #28 Gepost op: februari 04, 2015, 03:41:16 pm »

5 / 6 keer ??  Dan loopt ie erg duur of je had een kleine LPG tank. Wij rijden plm. 400 km op een tank, dus met een volle tank weg en dan 2 a 3 x tanken onderweg was voldoende  om op de bestemming in de Drôme te komen.
1200 km Ben. Onderweg naar onze vakantie bestemming en met de Jametic toen er achter en 120 op de klok gaat er wel een paar liter door. Tevens probeerden we toch na ca. 250 km weer te tanken omdat je niet weet wanneer er weer een LPG kans is. In NL heeft zo'n beetje ieder pompstation in het buitengebied LPG, maar dat is in het buitenland wel anders. Normaliter reden we ook een 400 km op 1 tank in NL. Onze huidige diesel brandt er ook 1 liter op ca. 14 km door met vol gewicht, Cocoon en 120 op de teller. Niks vreemds aan eigenlijk.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Hoe heet mijn benzine in het buitenland?
« Reactie #29 Gepost op: februari 04, 2015, 06:41:31 pm »

1200 km Ben. Onderweg naar onze vakantie bestemming en met de Jametic toen er achter en 120 op de klok gaat er wel een paar liter door. Tevens probeerden we toch na ca. 250 km weer te tanken omdat je niet weet wanneer er weer een LPG kans is. In NL heeft zo'n beetje ieder pompstation in het buitengebied LPG, maar dat is in het buitenland wel anders. Normaliter reden we ook een 400 km op 1 tank in NL. Onze huidige diesel brandt er ook 1 liter op ca. 14 km door met vol gewicht, Cocoon en 120 op de teller. Niks vreemds aan eigenlijk.
Heb jij weer helemaal gelijk in Jelle.   :J
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal