Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: [Louisiana] spanbanden bedden?  (gelezen 7286 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk Vouwwagen: (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
[Louisiana] spanbanden bedden?
« Gepost op: mei 07, 2011, 09:49:20 am »

Kan iemand mij vertellen hoe het werkt met die spanbanden aan de bedden?

Ik hoorde gisteren dat je deze losser kan zetten als je bed te hoog staat. Ik zie echter ook banden die volgens mij niet verstelbaar zijn, klopt dit?
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.281
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re:[Louisiana] spanbanden bedden?
« Reactie #1 Gepost op: mei 07, 2011, 12:35:48 pm »

Zijn dit geen banden waar het matras onder geklemd zit zodat die op hun plaats blijven tijdens het klappen.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk Vouwwagen: (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Re:[Louisiana] spanbanden bedden?
« Reactie #2 Gepost op: mei 07, 2011, 12:50:34 pm »

Zijn dit geen banden waar het matras onder geklemd zit zodat die op hun plaats blijven tijdens het klappen.
nee, dat weet ik zeker ;-)

Deze banden gaan namelijk over de binnentent over de hele breedte

Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.281
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re:[Louisiana] spanbanden bedden?
« Reactie #3 Gepost op: mei 07, 2011, 12:53:08 pm »

Om de binnen tent te spannen?

Wij kunnen ons geen banden herinneren aan de bedden. :?
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:[Louisiana] spanbanden bedden?
« Reactie #4 Gepost op: mei 07, 2011, 02:43:11 pm »

Wij hebben inderdaad ook spanbanden voor om de matrassen, die gaan er bij ons om als de wagen ingeklapt wordt zodat ze netjes blijven liggen.

Aan de andere kant kunnen het misschien een soort stormbanden zijn voor stevige en wilde nachten  ;) :#

Groeten uit Uden
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.281
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re:[Louisiana] spanbanden bedden?
« Reactie #5 Gepost op: mei 07, 2011, 02:56:45 pm »

Of bedoelt hij die banden die over de buizen heen moeten die op de bovenste punten heen moeten van het frame.
Dan ligt het doek mooier als je de boel op spanning zet.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:[Louisiana] spanbanden bedden?
« Reactie #6 Gepost op: mei 08, 2011, 07:53:32 pm »

Als het die laatste zijn is dat eenvoudig te zien: de kleur is wit-ig. (off-white, ecru, gebroken wit). Ze zijn niet of nauwelijks op te spannen en zitten met ruime lussen om de buizen heen.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk Vouwwagen: (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Re:[Louisiana] spanbanden bedden?
« Reactie #7 Gepost op: mei 10, 2011, 09:04:34 am »

Zo terug van het weekendje weg en nu kan ik even makkelijker antwoorden.

Ik bedoel inderdaad witte banden onder het doek over de buizen.
Ik heb twee sets zitten.

Eén set die over de gehele breedte gaat waar het doek op ligt.
Eén set die aan de voor- en achterkant van het bed (bijna op de uiterste hoek) zit met een 'quick-lock' (hoe dat ook mag heten ;)) om de band strakker of losser te zetten.
Volgens een Arizona bezitter die tegenover ons stond kan je hiermee het bed verder laten uitklappen/zakken als je de banden losser zet.
In ons geval leek dat inderdaad te kloppen want de bedden stonden lichtelijk(*kuch*) naar binnen te hellen en deze banden zaten inderdaad strak.

Aangezien alles al helemaal klaar stond had ik geen zin meer om dit uit te proberen.
Gelogd

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk Vouwwagen: (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Re:[Louisiana] spanbanden bedden?
« Reactie #8 Gepost op: juni 17, 2011, 02:24:58 pm »

Ik geloof dat ik weet hoe de banden werken.
Als je aan het ene bed trek, dan gaat het andere bed omhoog.
Kunst is (volgens mij) om eerst de spanbanden los te zetten en dan de bedden perfect af te stellen.
Als alles staat span je vervolgens de banden aan om hiermee het binnenwerk (frame) mooi recht te stellen.
Dit heeftbij ons ook geholpen voor het recht zetten van de staande buizen op de hoeken van de wagen.

Ik heb alleen gezien dat de scharnierpen waarover de linkerbuis draait er half uit ligt.
De buis komt niet mooi recht meer. Kijken of ik dat op een of andere manier kan repareren.
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re:[Louisiana] spanbanden bedden?
« Reactie #9 Gepost op: juni 17, 2011, 03:28:18 pm »

Ik geloof dat ik weet hoe de banden werken.
Als je aan het ene bed trek, dan gaat het andere bed omhoog.
Kunst is (volgens mij) om eerst de spanbanden los te zetten en dan de bedden perfect af te stellen.
Als alles staat span je vervolgens de banden aan om hiermee het binnenwerk (frame) mooi recht te stellen.
Dit heeftbij ons ook geholpen voor het recht zetten van de staande buizen op de hoeken van de wagen.

Ik heb alleen gezien dat de scharnierpen waarover de linkerbuis draait er half uit ligt.
De buis komt niet mooi recht meer. Kijken of ik dat op een of andere manier kan repareren.

Met het uitladen van de wagen na hemelvaart heb ik i.d. ook even geëxperimenteerd met de witte spanbanden. En ik kwam er achter dat je i.d. zo je slaapgedeelte aanzienlijk beter kan laten staan. Waar ik ook achterkwam is dat je de stangen ook nog kunt uitschuiven d.m.v. de nokjes te verzetten.

Wat betreft het scharnieren, die zijn bij ons ook krom getrokken. Ik vind het een schitterende vouwwagen. Alleen ik ben slecht te spreken over de kwaliteit van de buizenboel etc..
Gelogd

Sandrake

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 103
  • Merk Vouwwagen: Jamet Louisiana
Re:[Louisiana] spanbanden bedden?
« Reactie #10 Gepost op: juni 17, 2011, 09:30:12 pm »

Ik dacht dat dat de spanbanden waren waarmee je je wagentent mooi recht zette??
Stel je je bed niet met de pootjes verder of minder ver uit te trekken?
Gelogd

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk Vouwwagen: (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Re:[Louisiana] spanbanden bedden?
« Reactie #11 Gepost op: juni 17, 2011, 10:03:14 pm »

Ik dacht dat dat de spanbanden waren waarmee je je wagentent mooi recht zette??
Stel je je bed niet met de pootjes verder of minder ver uit te trekken?

Je kan (moet) onder je pootjes klosjes leggen omdat de lengte niet traploos instelbaar is.
Maar als ik mijn ene band strakker trek, dan gaat het bed aan de andere kant omhoog.

Als je hiermee je wagentent mooi recht zet hoor ik het graag. Want dat is mij tot op heden nog niet gelukt.
De linkerkant is altijd hoger dan de rechterkant. Leuk bij de slibranden.
Gelogd

The Foxes

  • Gast
Re:[Louisiana] spanbanden bedden?
« Reactie #12 Gepost op: juni 17, 2011, 11:47:56 pm »

Wij doen het zo:

Bedden uitklappen, pootjes dmv de nokjes op lengte brengen. Klosje/plankje onder de pootjes, zodat deze niet wegzakken en wegglijden.
Tot hier staan de spanbanden nog los. Dus bedden "waterpas" zetten alleen dmv de pootjes.
Als het geheel staat, dan pas de spanbanden aantrekken, tot ze gespannen staan. Niet verder strak trekken, want dan trek je de bedden weer omhoog!
De spanbanden hebben alleen als functie dat het buizenframe wat stabieler staat. Dat is alles.
Bij onze oude jamet was de "spanband" veel steviger (dik katoen) en daar "hingen" de bedden bijna in. Maar bij de huidige jamets is die kwalitatief veel minder.
Gelogd

Jos Montana

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 490
Re:[Louisiana] spanbanden bedden?
« Reactie #13 Gepost op: juni 18, 2011, 09:28:25 am »

Bij onze Jamet (1997) zijn de banden inderdaad ook van katoen. Maar spannen dat kun je er volgens mij niet mee.

Na het opzetten hangen de bedden scheef in de banden. Als ik de banden vervolgens naar de zijkanten verschuif dan komen de bedden waterpas te staan. Eventueel kun je de pootjes nog korter of langer maken. Wij gebruiken trouwens ook houten klossen voor eronder.

Het spannen van de slaapkabines gebeurt volgens mij door het omhoog brengen van de nok (het buizenframe).
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:[Louisiana] spanbanden bedden?
« Reactie #14 Gepost op: juni 18, 2011, 09:53:52 am »

Ik was (en ben dat eigenlijk nog steeds) in de blijde veronderstelling dat die stroppen alleen maar nodig waren om te voorkomen dat het tentdoek niet tussen de palen zou vallen tijdens opzetten en afbreken. Dat zou ook verklaren waarom ze tegenwoordig niet meer van katoen zijn: dat droogt relatief langzaam.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal