Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Livingstone ?  (gelezen 22338 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Livingstone ?
« Reactie #30 Gepost op: februari 16, 2013, 12:23:01 am »

De meest onschuldige is wel de mogelijkheid om lekker naar de sterren te kijken als je onder het dakraam ligt.

 : :> WW WW ;)
Ja maar dan moet je je wel eerst 180 graden draaien. :)  Wij namen het XL bed toch vooral omdat we in de lengte het bed in willen schuiven. Maar de zee van ruimte is daarbij wel mooi meegenomen. :J :J
Gelogd

carmendeblock

  • Gast
Re: Livingstone ?
« Reactie #31 Gepost op: mei 05, 2013, 03:30:11 pm »

Speciaal hiervoor zijn we naar Nederland gereden omwille van de afmetingen van het bed die ons vooral interesseerden. Mijn man (2m04) en ikzelf (1m91) waren via de foto's en filmpjes van internet reeds helemaal weg van de livingstone.
Maar helaas hebben we het bed nooit geprobeerd. Ikzelf kan zelfs op meerdere plaatsen niet rechtstaan in de tent, evenals niet bij de keuken. Ook de ruimte rond het bed was heel krap.
Ontgoochelden terug naar Belgie heb ik hiervan Aart Kok op een beleefde manier op de hoogte gebracht. Ik vind het fijn dat ze reclame maken met een riant bed wat ik dan meestal koppel aan lange mensen, maar helaas is dit geen vouwwagen voor lange mensen.
Jammer want was alles nu eens minstens 5 cm hoger, dan was dit wel mss een ideale VW... :N
Gelogd

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Re: Livingstone ?
« Reactie #32 Gepost op: mei 05, 2013, 06:21:06 pm »


Het probleem van de firma Kok is dat ze wel door hebben dat er vraag is naar grote bedden, maar dat ze dan niet snappen dat er ook stahoogte nodig is. Ik heb dit met mevrouw Kok besproken toen wij in Heemstede waren. En de Livingstone is het schoolvoorbeeld van deze fout, want de uitbreiding van het bed is op de enige plek waar er stahoogte is boven de 2 meter. Uiteindelijk is de Valley meer geschikt, maar dan kun je ook in 60% van de tent niet staan. (had ik overigens ook al eerder op dit forum gezet)

Dit doet Holtkamper beter. Zij werken al jaren samen met de club lange mensen en houden rekening met stahoogte, maar ook met het feit dat een groter mens vaak ook meer gewicht meebrengt. Dus zijn lattenbodems bij hun sterker en is er in diverse klappers genoeg stahoogte. Alleen de prijzen zijn mij te gortig.

Wat wellicht een optie is, is de nieuwe Raclet Panama. Deze hebben wij helaas niet gezien omdat het een erg nieuw model is, maar dit lijkt mij een aardig compromis. Redelijk snelle klapper, pack & go, groot bed en volgens de informatie veel hoofdruimte. En naar believen uit te breiden met 3 tentuitbouwen waar 2 personen kunnen slapen.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Livingstone ?
« Reactie #33 Gepost op: mei 05, 2013, 07:43:34 pm »

De vraag is natuurlijk wel of Aart Kok de optie van het XL bed primair heeft met het oog op lange mensen. Zoals al opgemerkt zijn er meerdere redenen om het XL bed te nemen.
Zo min als een Livingstone een wagen is voor lange mensen, zo min is een XL bed per definitie een bed voor lange mensen. Niet alles wat XL heet is bedoeld voor lange mensen, al hopen lange mensen dat (kennelijk) vaak wel.

Was het nou zo dat AK de Livingstone met XL bed primair en  nadrukkelijk afficheerde als 'de oplossing voor lange mensen', dan kon ik de klacht begrijpen. Maar dat is iets wat ikzelf in ieder geval niet als zodanig heb ervaren.

Heb zelf overigens met mijn schamele 1.87m nog geen seconde last gehad van een te lage luifel bij het koken. Ik kan daar probleemloos op mijn tenen staan.Het hoogteprobleem bij de keuken speelt m.i. wel/vooral rechts, aan de kant van de Dometic. Maar met alle respect: daar kook je dus niet. Het gasstel zit links. In het hoogste deel van de luifel.
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Livingstone ?
« Reactie #34 Gepost op: mei 05, 2013, 07:48:26 pm »

Zoals tallguy all zei.
Was voor mij (1,94) ook de sta hoogte van de Livingstone het probleem.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Livingstone ?
« Reactie #35 Gepost op: mei 05, 2013, 09:17:48 pm »

En zoals ik ook al zei en ik anderen gedemonstreerd heb op het klapweekend, speelt dat vooral aan de rechterkant. Boven de Dometic. Daar waar je dus niet staat te koken.

Ennehhh... hiervoor had ik de nu te koop staande De Waard kleine Zilvermeeuw tent. Daar kon ik op precies één plek rechtop staan en dat is op de scheiding van het slaap- en het leefgedeelte. Overal elders moest ik licht voorover lopen. Kamperen is per definitie schipperen en omgaan met beperkingen. En dus zijn de  beperkingen soms precies zo groot als je ze maakt.
Gelogd

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Re: Livingstone ?
« Reactie #36 Gepost op: mei 05, 2013, 09:56:14 pm »

Klopt helemaal.

Aantal jaar en veel kilo's terug hadden we een Vaude tent. Maximaal 185 hoog, maar stond in 10 minuten...
Dat werd een grote tunneltent omdat mijn vrouw het zat was dat ik alleen sliep in de tent en zij alles kom pakken. Deze was 2.15 hoog, maar de slaapkabine was te klein sinds we een kleintje hebben
Nu dus een Jamet Dakota, 2,5 meter hoog en als je mijn lengte hebt makkelijk op te zetten. Vreemd genoeg is het bed officieel 165x200, maar ik pas er met mijn 2,12 makkelijk in. En... een ander prijskaartje.

Met de motor heb ik overigens een klein tentje, 1,35 hoog... Motorrijden met tent is het leukste dat er is, dus neem de ongemakken graag op de koop toe.
Gelogd

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Livingstone ?
« Reactie #37 Gepost op: december 01, 2013, 11:33:17 am »

Nu het er naar uitziet dat onze Neptune binnenkort verkocht is, zijn wij aan het orienteren op de volgende stap.

Ons wensenpakket: snel opzetten en afbreken, passend op bijna elke campingplaats (de Neptune past echt niet overal), keuken aan de wagen vast, bagageruimte bereikbaar zonder uitklappen en natuurlijk voldoende ruimte in de tent. Tenslotte wil het oog ook nog wat moois zien.

De HK Kyte vinden we een supermooie tent maar zelfs tweedehands buiten ons budget dus die valt af.  Verder zijn we nog niet bij HK geweest, hier gaan we eerdaags nog kijken of ze nog andere keuzes hebben die bij onze wensen aansluiten.

Afgelopen vrijdag even kort bij Aart Kok showroom  geweest om met name de Kavango, Flexi en Livingstone te bekijken. De Kavango en de Flexi konden ons jammer genoeg  "live" toch niet bekoren, een keuken met doorloop lijkt ons niet praktisch en de binnenruimte vonden we ook wat krap. We zijn natuurlijk qua ruimte verwend met onze Neptune....

Maar de Livingstone Game Drive vonden we wel erg mooi. Superkeuken alleen helaas geen spoelbakje. mooie tent, ruime luifel die af te sluiten is met voorwand dus bij slecht weer veel leefruimte, grote bereikbare  bagageruimte, kwaliteit, etc.
Geen 2 bedden maar de kids zullen toch over een paar jaar wel een eigen tentje willen, kunnen zolang in een achtertent of gewoon in de binnentent slapen.

Hoe snel zetten jullie de Livingstone op? En hoe snel weer af?
En wat zijn de grote voor- en eventueel ook nadelen van deze tent?

In de prijslijst staat een windschermen set, zijn dit de windhoeken die je nodig hebt om de voorwand in te ritsen of is dit iets anders? Het kuipzeil, als we dit niet kiezen en een tenttapijt neerleggen, wat zijn hier de nadelen van? (wij kennen alleen met kuipzeil)
Welke opties zijn verder onmisbaar en welke opties onzin? (wagenschort? zijluifel? opbergschort? etc?)

Komt de Livingstone Game drive ook tweedehands al wel eens langs op marktplaats?
Qua budget zouden we er namelijk liever een hebben waar zogezegd "de kop"  al af is....
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Livingstone ?
« Reactie #38 Gepost op: december 01, 2013, 09:20:39 pm »

Ons wensenpakket: snel opzetten en afbreken, passend op bijna elke campingplaats (de Neptune past echt niet overal), keuken aan de wagen vast, bagageruimte bereikbaar zonder uitklappen en natuurlijk voldoende ruimte in de tent. Tenslotte wil het oog ook nog wat moois zien.
Nah, dat heb je met de Livingstone allemaal. Maar over de vraag of hij snel in en uitklapt kan ik gek genoeg niks zeggen. Ik ben er namelijk van overtuigd dat naarmate je langer (en vooral vaker) klapt met dezelfde wagen, je ook sneller klapt.
Ik denk dat al bij al de Livingstone best snel kan klappen, als je met z'n tweeën goed op elkaar ingespeeld bent. Wij zijn dat met de Livingstone nog niet. Ik denk dat we vanaf aankomst (dus vanaf het moment van loskoppelen)  totdat  de benen omhoog kunnen (maar dan wel inclusief inruimen van de keuken, opmaken van de bedden en het uit de bak halen van de bagage) anderhalf uur nodig hebben. Maar we zijn 55 en 60 en we maken er geen sport van.
Citaat van: CabanonJoeri
Maar de Livingstone Game Drive vonden we wel erg mooi. Superkeuken alleen helaas geen spoelbakje.
Ik ben begonnen met een project spoelbak in een keukenverlengstuk, maar daar kwamen een hele grote berg werk en een nogal omvangrijke verbouwing tussen. Dus dat wordt op z'n vroegst Hemelvaartweekeind 2014.
Citaat van: CabanonJoeri
En wat zijn de grote voor- en eventueel ook nadelen van deze tent?

Voordelen:
- Stoer uiterlijk
- Hoog 'De Waard' kampeergehalte (meer trekkerstent dan bungalowtent)
- Mooie kleurcombinaties
- Panoramadak

Nadelen:
- Vrijwel elke auto trekt het wel, maar het blijft een vrij zware wagen
- Ik denk dat in je eentje opzetten kan, maar inklappen zal moeilijker zijn.
- Geen watervoorziening (maar dat vindt niet iedereen een nadeel
- Vrij hoog bed
- Ingeklapt kan er weinig of niets bij de tent onder het dekzeil gestopt worden. (tafels, stoelen o.i.d.)

Citaat van: CabanonJoeri
In de prijslijst staat een windschermen set, zijn dit de windhoeken die je nodig hebt om de voorwand in te ritsen of is dit iets anders?
Dat zijn de windpunten inderdaad. Los te kopen onderdelen zijn: luifel(s)/windpunten/voorwand/wagenschort/keukenschort
Citaat van: CabanonJoeri
Het kuipzeil, als we dit niet kiezen en een tenttapijt neerleggen, wat zijn hier de nadelen van? (wij kennen alleen met kuipzeil)
Het is vochtiger en kruipende beestjes kunnen je tent makkelijk in komen. Wij laten onze tassen met kleding meestal in de wagentent staan. Dat zoude we met een tenttapijt niet snel doen. We gebruiken dus altijd het kuipgrondzeil. Mede met het oog op regen.
Citaat van: CabanonJoeri
Welke opties zijn verder onmisbaar en welke opties onzin? (wagenschort? zijluifel? opbergschort? etc?)
Wagenschort is onontbeerlijk. Keukenschort niet. Opbergschort hebben we ook niet. Dat prop je toch maar vol met rommel die je dan weer kwijt bent.  :#
Citaat van: CabanonJoeri
Komt de Livingstone Game drive ook tweedehands al wel eens langs op marktplaats?
Qua budget zouden we er namelijk liever een hebben waar zogezegd "de kop"  al af is....
Ik heb 'm nog niet gezien. Let er, als dat eenmaal het geval is, wel op dat de geoliede beukenhouten keuken vervangen is door de gelakte eiken versie.
« Laatst bewerkt op: december 01, 2013, 10:13:54 pm door Frankie »
Gelogd

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Livingstone ?
« Reactie #39 Gepost op: december 01, 2013, 09:32:05 pm »

Bedankt voor de uitgebreide reactie!
We nemen het mee in de overwegingen :)
« Laatst bewerkt op: december 01, 2013, 09:58:40 pm door CabanonJoeri »
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

Jansje53

  • Gast
Re: Livingstone ?
« Reactie #40 Gepost op: december 02, 2013, 09:31:55 pm »

Hallo,
Wij hebben een Zambezi River Lodge, dus zelfde tent als de Livingstone maar ander bak en andere keuken. Wij hebben onze vouwwagen nu 1 jaar. Helemaal eens met Frankie dat de opzettijd moeilijk te schatten is. Wij zijn ook nog niet helemaal bedreven in het op- en afbreken. Maar bij ons maakt het vooral uit hoeveel aandacht de kinderen vragen bij het opzetten. Zonder afleiding is het zo gedaan, met afleiding kan het een tijdje duren. Ook maakt het uit hoeveel tent je opzet: alles compleet of alleen de wagentent met een luifel. Voor ons was het criterium dat het opzetten van de kleine variant zo makkelijk zou zijn dat we het niet erg vinden om ergens maar één nachtje te staan. Dat kan prima. En dan heb je nog steeds leefruimte.

Die variatie in de opzetmogelijkheden was voor ons heel een belangrijk positief punt. Tijdens een weekendje kamperen in het voorjaar hebben we de wagentent, achtertent en luifel opgezet. Tijdens onweersbuien op de camping in Frankrijk waren we erg blij met de windhoeken en voorwand helemaal dicht. Andere tentjes vlogen over de camping, maar wij zaten zeer relaxed binnen.
Over de spoelbak: ik vond het eerst jammer dat die er niet bij zit, maar heb ?m eigenlijk niet echt gemist. Maar dat is natuurlijk zeer persoonlijk.

Eens met de genoemde voordelen door Frankie. Met dus een aanvulling: de zéér flexibele opzetmogelijkheden.  Ook de enorme bagagebak is heerlijk. Daar pasten onze tafel en stoelen prima in.

Opmerking bij de genoemde nadelen: bij ons is hij een keertje door één persoon ingeklapt (niet door mij ;-)). Dat kan dus wel als het moet. Alleen opzetten hebben we nog niet gedaan en lijkt mij ook een heel gedoe. Op internet is er een opzetfilpje van Bravo. Daar hebben wij smakelijk om gelachen nadat wij de tent zelf ook eens hadden opgezet. Die dame doet sommige acties zeer gemakkelijk, maar ons lukt dat echt niet in ons eentje. En ze doet maar een deel van de opzetacties. Maar zij is ook klaar in een paar minuten. ;-)

Dan nog over de opties: ik zou niet zonder het kuipzeil willen!! Dan heb je inderdaad nergens plek om spullen gegarandeerd droog neer te zetten (alleen in de bak, maar daar kan je niet bij als er al iemand in bed ligt). Tijdens die flinke regenbuien op vakantie voelden we het water onder het zeil doorstromen. De windhoeken zorgen voor lekker gevoel van privacy. Met de voorwand maak je er een dichte voortent van (erg prettig bij slecht weer).  Wij hebben opbergvakken (aan de zijkant van het bed), maar die zaten bij de pakket-prijs. Zou er zelf niet snel voor kiezen. Het wagenschort (volgens mij zit die onder de keuken) hebben wij niet. Daardoor hebben we iets meer tocht bij de keuken. Het schort met de vier grote vakken dat onder het bed zit hoort volgens mij bij de basistent (anders waait de wind zo de wagentent in). Zijluifel hebben we niet en ook niet gemist. Wij hebben een achtertent (slaapplek voor twee kinderen ? zij slapen in de wagentent als we de achtertent niet opzetten) zonder de binnentent. Oudste kind slaapt in een 2-seconden-uitvouwtentje. Die staat écht in twee seconden!! Als het moet kunnen ze ook alle drie in de wagentent slapen.

Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Livingstone ?
« Reactie #41 Gepost op: december 02, 2013, 09:49:40 pm »

Het wagenschort (volgens mij zit die onder de keuken) hebben wij niet. Daardoor hebben we iets meer tocht bij de keuken. Het schort met de vier grote vakken dat onder het bed zit hoort volgens mij bij de basistent
Het wagenschort is het zeil dat tussen de bedrand en het kuipzeil zit en het wiel afdekt. Bij de (of liever: onze) Livingstone zitten daar geen zakken in. Dat zou ook geen functie hebben want wij hebben het xl bed. En daarbij zou je dan het bed op moeten klappen om bij de zakken in het wachtwoord te komen.
Het keukenschort (hebben we niet) dekt de wagen af aan de kant van de luifel. Maar of en in hoeverre er wat dat betreft een verschil is tussen de River Lodge en de Livingstone weet ik eigenlijk niet.
Gelogd

Jansje53

  • Gast
Re: Livingstone ?
« Reactie #42 Gepost op: december 02, 2013, 09:57:27 pm »

Ik dacht: ik kijk even op de prijslijst van Aart Kok voor alle opties. Daar wordt alleen een wagenschort genoemd (voor 165 euro) en geen keukenschort. Maar we bedoelen in ieder geval hetzelfde ;-)
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Livingstone ?
« Reactie #43 Gepost op: december 02, 2013, 10:49:42 pm »

Wij hebben zowel de wagenschort als keukenschort. De wagenschort heeft bij ons wel zakken, maar wij hebben dan ook geen XL bed.
De keukenschort gebruiken wij alleen in het voorjaar om de voortent wind dicht te maken. Dit scheelt een heleboel in de kou.
Gelogd

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Livingstone ?
« Reactie #44 Gepost op: december 02, 2013, 10:52:32 pm »

Ben een beetje de weg kwijt met die schorten... Ga ik nog wel eens navragen misschien bij AK zelf ;)
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal