Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Op kenteken zetten of niet?  (gelezen 29277 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Treble

  • Gast
Op kenteken zetten of niet?
« Gepost op: juni 23, 2011, 11:55:02 pm »

Onlangs hebben wij een Relax tenttrailer aangeschaft. We hebben de mogelijkheid deze op kenteken te (laten) zetten.
Ik ben nog niet overtuigd hiervan en vraag mij af wat precies de na-  en voordelen hiervan zijn. Kan iemand mij daarover informeren?

Bijvoorbaat dank!

Treble
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re:Op kenteken zetten of niet?
« Reactie #1 Gepost op: juni 24, 2011, 12:00:25 am »

Ik snap niet zo goed hoe je "de mogelijkheid" hebt? Is het niet zo: ?nder de 750kg geen eigen kenteken maar dat van de trekkende wagen en boven de 750kg verplicht een eigen kenteken? Waarbij de 750kg staat voor het (wettelijk) maximaal toelaatbare gewicht en niet het werkelijke gewicht.

Of zie ik dit te simpel?  ::)

(Als ik het mis heb en je hebt w?l de keuze: waarom zou je? Een eigen kenteken voegt -zeker als het niet verplicht is- niets toe. Bij diefstal zal de dader alsnog het kenteken van de trekkende auto er aan hangen, aangezien er geen verplichting is zal een koper niet naar de RDW stappen om e.e.a. te controleren??)
Gelogd

Treble

  • Gast
Re:Op kenteken zetten of niet?
« Reactie #2 Gepost op: juni 24, 2011, 12:07:52 am »

Wat ik begrepen heb is het volgende: de trailer weegt onder de 750 kg, maar heeft een 1000 kg as, waardoor de belading dus boven de 750 kg uit kan komen.
Ik denk niet dat we dat halen, maar... als we die mud aardappelen toch nog eens mee willen nemen... ;)

Ik vraag ik me af of het nodig is en leg de vraag daarom hier voor.
Gelogd

caspar

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.053
Re:Op kenteken zetten of niet?
« Reactie #3 Gepost op: juni 24, 2011, 08:59:31 am »

gewoon doen staat hij ook geristreerd waardoor je ook weer makelijker kan bewijzen dat hij/zij van jou is en mocht je iets over beladen zijn boven de 750 is dat geen probleem en mocht je er ooit als i kapot zou gaan als vw je er een goede aanhanger ven kan maken die meer oplevert dan een normaal vw onderstel
Gelogd

Klavertjes

  • Global modderklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.781
  • Merk Vouwwagen: Opus Camper all-road 2022
  • Opus Camper all-road 2022
Re:Op kenteken zetten of niet?
« Reactie #4 Gepost op: juni 24, 2011, 09:05:53 am »

Maar ik neem aan dat je dan ook B + E rijbewijs moet hebben zodra hij een eigen kenteken heeft? (of misschien is dat dan weer een hele blonde opmerking???)
Gelogd
Geluk ontstaat als wat je denkt, wat je zegt en wat je doet in harmonie zijn
(geleend van Mahatma Ghandi)

screech

  • Gast
Re:Op kenteken zetten of niet?
« Reactie #5 Gepost op: juni 24, 2011, 09:26:04 am »

blonde opmerking? ja en nee.

Citaat
De regels
Een rijbewijs B volstaat zolang de caravan inclusief laadvermogen niet meer weegt dan 750 kg. Daarnaast is het toegestaan een caravan te trekken van meer dan 750 kg met alleen rijbewijs B als aan twee voorwaarden wordt voldaan:

- de caravan mag inclusief laadvermogen niet meer zijn de leeggewicht van de auto;
- én de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer dan 3500 kg zijn.

In alle andere gevallen is een BE-rijbewijs verplicht.
Gelogd

DiscoveryTD5

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 31
  • Holtkamper Cocoon XL Off Road
Re:Op kenteken zetten of niet?
« Reactie #6 Gepost op: juni 24, 2011, 09:33:36 am »

Maar ik neem aan dat je dan ook B + E rijbewijs moet hebben zodra hij een eigen kenteken heeft? (of misschien is dat dan weer een hele blonde opmerking???)

Dat ligt aan de auto/aanhanger combinatie en hun gewichten/laadvermogens. Zie hier maar eens: http://www.cbr.nl/1041.pp
Gelogd

papajur

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Cabaon Malawi 2.0
Re:Op kenteken zetten of niet?
« Reactie #7 Gepost op: juni 24, 2011, 12:22:17 pm »

Is een relax tenttrailer net zo,n idee als een 3 dog vw?
Dat je de tent eraf kan halen en de rest van het jaar een normale aanhanger hebt?

(ik ken het merk niet,maar had laatst hier over gelezen ben alleen de naam kwijt)
Gelogd
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re:Op kenteken zetten of niet?
« Reactie #8 Gepost op: juni 24, 2011, 08:55:57 pm »

Houdt er wel rekening mee dat als je 'm op kenteken zet, alle auto's waarmee je de kar in de toekomst wilt trekken meer dan 1000kg moeten wegen (als je alleen een B rijbewijs hebt). Geen idee waar je nu inrijdt, maar auto's lichter maken is één van de speerpunten bij de ontwikkeling van nieuwe auto's. Er zullen er dus in bijvoorbeeld de Polo klasse steeds meer komen die minder dan 1000kg wegen. Ander vraagje: is het een geremde kar? Zo niet, er zijn maar weinig auto's waar een ongeremde kar met een maximaal gewicht van 1000kg achter mag. Met 750kg ongeremd is de keuze veel groter. En ik weet niet hoe actueel het nog is, maar er is ooit een discussie gevoerd om belasting te gaan heffen op geregistreerde aanhangers (met eigen kenteken).

Groet,
Wijnand.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.631
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:Op kenteken zetten of niet?
« Reactie #9 Gepost op: juni 24, 2011, 09:29:20 pm »

Een kentekenbewijs kost ook extra geld... Er zal vast ooit belasting over worden geheven :H
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Alberik

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 365
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
  • Holtkamper Nano
Re:Op kenteken zetten of niet?
« Reactie #10 Gepost op: juni 24, 2011, 09:36:07 pm »

Ik heb net op de site van de relax/tenttrailer gekeken en zag op de foto´s dat er geen oplooprem opzit. Als dit inderdaad zo is dat zou ik hem absoluut niet op kenteken zetten. Er zijn niet zo veel auto´s die ongeremd meer dan 750 kg. mogen trekken.
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re:Op kenteken zetten of niet?
« Reactie #11 Gepost op: juni 24, 2011, 09:39:44 pm »

Ik heb net op de site van de relax/tenttrailer gekeken en zag op de foto´s dat er geen oplooprem opzit. Als dit inderdaad zo is dat zou ik hem absoluut niet op kenteken zetten. Er zijn niet zo veel auto´s die ongeremd meer dan 750 kg. mogen trekken.

Maar ze bieden het wel als een optie aan. Vandaar ook mijn vraag in mijn post.
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:Op kenteken zetten of niet?
« Reactie #12 Gepost op: juni 25, 2011, 01:18:48 am »

Maar ze bieden het wel als een optie aan. Vandaar ook mijn vraag in mijn post.

Misschien als je een grote Rangerover of bus dat je zo'n combinatie goed bestuurbaar kunt houden maar de auto van de gemiddelde sterveling gaat dat niet redden. Ik ben blij dat de kar een beetje meehelpt om tot stilstand te komen scheelt heel wat meters remweg.

Theoretisch zou het mogen omdat de as het aankan maar volgens mij moet (volgens de Nederlandse wetgeving) een aanhanger boven de 750 kilo altijd geremd zijn maar dat kan ik zo snel niet terugvinden op internet.

Wat voor auto hebben jullie eigenlijk ?
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

thomko

  • Gast
Re:Op kenteken zetten of niet?
« Reactie #13 Gepost op: juni 25, 2011, 08:48:28 am »

Er moet ergens een typeplaatje opzitten waarop staat wat het Max.toelaatbare gewicht is van je kar.
Als dit 750kg.is zou ik hem zowiezo niet op kenteken zetten.

Gr,

Ron.
Gelogd

piedro,danielle en tycho

  • Gast
Re:Op kenteken zetten of niet?
« Reactie #14 Gepost op: juni 25, 2011, 09:25:31 am »

voor en na delen..

voor delen.

geregistreerd dus altijd bewijs van eigendom
meer laadvermogen

na delen
geregistreerd dus bekend bij rdw..wie weet in de toekomst wegenbelasting!!!
las iets over geen oplooprem..dus mag vaak niet achter een kleinere auto.
treklast van je auto..moet dan minimaal 1000kg zijn
dan nog de vraag hoe het zit met e achter b, of wel je aanhanger rijbewijs.

ik weet niet wat het eigen gewicht is van de vw, en wat dan je laadvermogen is..
en hou er rekening mee hoe zwaarder de vw hoe meer je auto moet werken en hoe meer brandstof deze gebruikt..

ik zou hem lekker onder/op de 750 kg houden en je eigen kentekenplaat er opschroeven 
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal