Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Gasveer t.b.v. openen vast deksel  (gelezen 20597 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lutgerink

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 230
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Parade 2000
  • PARADEpaartje
    • Vouwwagenclub
Re: Gasveer t.b.v. openen vast deksel
« Reactie #15 Gepost op: mei 15, 2013, 01:29:39 pm »

Mooi alles gelukt?
Gelogd
Op vakantie in DE Parade :-)

Sadkingbilly

  • Gast
Re: Gasveer t.b.v. openen vast deksel
« Reactie #16 Gepost op: juni 17, 2013, 10:09:56 pm »

Hoe ver gaat de klep open na het monteren van een gasveer? Bij de Prestige is het inderdaad een flinke klus de klep te openen, vooral als je alleen bent. Als iemand een paar foto's wil plaatsen waarop te zien is op welke plek ik precies de gaten moet boren durf ik het zelf wel aan om deze erop te zetten. Eigenlijk is de enige extra vraag die ik heb, is deze zo te monteren (eventueel met een losse bout en vleugelmoer) dat deze ook los te maken is; af en toe is het wel prettig om de klep helemaal "over de kop" te kunnen zetten ivm uitzoeken en schoonmaken..
Gelogd

Lutgerink

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 230
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Parade 2000
  • PARADEpaartje
    • Vouwwagenclub
Re: Gasveer t.b.v. openen vast deksel
« Reactie #17 Gepost op: juni 18, 2013, 09:25:22 am »

Bij onze vouwwagen (Parade) klapt hij helemaal door.
Het monteren met een vleugelmoer zou ik niet doen, er staat namelijk nogal wat kracht op zo'n veer.
Als je het met een losse bout doet wel de boel verstevigen.
Gelogd
Op vakantie in DE Parade :-)

bernie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 283
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer parade SL. En nu Raclet Safari GL
Re: Gasveer t.b.v. openen vast deksel
« Reactie #18 Gepost op: juni 29, 2013, 10:43:55 pm »

Hey, bedankt voor alle ERG WAARDEVOLLE informatie. Ben een hele tijd niet hier geweest. (Erg grote verbouwing gehad). Dit is de info die ik zocht!!! Erg bedankt allemaal!!!!
Gelogd

Lutgerink

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 230
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Parade 2000
  • PARADEpaartje
    • Vouwwagenclub
Re: Gasveer t.b.v. openen vast deksel
« Reactie #19 Gepost op: april 22, 2014, 10:25:39 am »

Ik zag dat de foto's weg waren, en dat er vragen kwamen hoe dit gemaakt te hebben, dus hierbij nog een aantal foto's.
Gelogd
Op vakantie in DE Parade :-)

bernie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 283
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer parade SL. En nu Raclet Safari GL
Re: Gasveer t.b.v. openen vast deksel
« Reactie #20 Gepost op: april 24, 2014, 08:36:30 pm »

Hey, ben ik weer eens!

Lutgerink, UITER KUNST!!!!!

Ben sinds een week weer aktief bezig met de AK. (Moet o.a. nieuwe banden). Maar die gasveer gaat er eerdaags komen!

En al helemaal na die superfoto's!

Erg bedankt. Ga hem gewoon bestellen binnenkort!
Gelogd

athschut

  • Gast
Re: Gasveer t.b.v. openen vast deksel
« Reactie #21 Gepost op: mei 13, 2014, 10:01:54 pm »

Wie heeft er foto s voor het monteren van een gasdrukveer op een alpen kreuzer om de klep makkelijker te openen

moet er een extra scharnier worden gemonteerd op de hoek van de klep

alvast bedankt


Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.747
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Gasveer t.b.v. openen vast deksel
« Reactie #22 Gepost op: mei 13, 2014, 10:17:13 pm »

Ik zag dat de foto's weg waren, en dat er vragen kwamen hoe dit gemaakt te hebben, dus hierbij nog een aantal foto's.
Bedankt voor de foto's
Nog wel ff een tip. Misschien kun je de foto's een stuk verkleinen. Je hebt nu niet echt een overzicht omdat ze zo groot worden.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

Lutgerink

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 230
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Parade 2000
  • PARADEpaartje
    • Vouwwagenclub
Re: Gasveer t.b.v. openen vast deksel
« Reactie #23 Gepost op: mei 15, 2014, 08:08:26 am »

Wie heeft er foto s voor het monteren van een gasdrukveer op een alpen kreuzer om de klep makkelijker te openen
moet er een extra scharnier worden gemonteerd op de hoek van de klep
alvast bedankt
De foto's staan in dit topic (iets naar boven) en nee er hoeft geen extra scharnier gemaakt te worden.
Bedankt voor de foto's
Nog wel ff een tip. Misschien kun je de foto's een stuk verkleinen. Je hebt nu niet echt een overzicht omdat ze zo groot worden.
Ik heb nog even gekeken, maar juist door ze groot te hebben zie je beter de details. Mocht iemand met behulp van de foto's een gasveer willen plaatsen, even op de foto klikken rechter muisknop en dan opslaan als .......... vervolgens kun je ze in iedere gewenste grootte bekijken. Wanneer ik ze verkleind op de site zet, is er meer beperking.
Gelogd
Op vakantie in DE Parade :-)

RENVE

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 126
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Flexi Comfort XL IQ
Re: Gasveer t.b.v. openen vast deksel
« Reactie #24 Gepost op: augustus 15, 2015, 02:12:28 pm »

Lutgerink (of iemand anders die een gasveer op de AK heeft), kun je de volgende maten misschien doorgeven?

- Afstand tussen rand van het deksel tot aan de bovenste bevestiging van de gasdrukveer (hart).
- Afstand tussen de bovenkant van de wagenbak tot aan de onderste bevestiging van de gasdrukveer (hart).

En iemand misschien een idee wat de maximale druk (N) is die de carrosserie aankan?


Bedankt alvast!
Gelogd
In één klap schatrijk!

Lutgerink

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 230
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Parade 2000
  • PARADEpaartje
    • Vouwwagenclub
Re: Gasveer t.b.v. openen vast deksel
« Reactie #25 Gepost op: augustus 17, 2015, 10:03:17 am »

Lutgerink (of iemand anders die een gasveer op de AK heeft), kun je de volgende maten misschien doorgeven?

- Afstand tussen rand van het deksel tot aan de bovenste bevestiging van de gasdrukveer (hart).Bevestiging bovenzijde (deksel) daar zit al een gat voor in de rand van de deksel, deze moet je gebruiken. Het is dan het eerste gat vanuit de hoek (er zijn namelijk 2 gaten).
- Afstand tussen de bovenkant van de wagenbak tot aan de onderste bevestiging van de gasdrukveer (hart). Ik heb het nog niet gemeten maar het is rond de 20cm, dit gat moet je in het werk opmeten, het is per gasveer weer verschillend, daar de lengte en de uitslag van de gasveer hier van invloed kan zijn.

En iemand misschien een idee wat de maximale druk (N) is die de carrosserie aankan? Ik heb er een 500N gasveer op zitten, De originele heeft 600N, ik merk echter dat bij 500N het scharnier al heel iets begint te "wijken" dus ik zou niet een zwaardere gasveer nemen.


Bedankt alvast!
Gelogd
Op vakantie in DE Parade :-)

McLambo

  • Gast
Re: Gasveer t.b.v. openen vast deksel
« Reactie #26 Gepost op: maart 19, 2016, 09:10:33 pm »

Hele nuttige informatie dit.  WW

Ik heb toevallig vandaag een AK Parade SL gekocht, met een 6-tal fietsendragers op de deskel, en af 'fabriek' ook de bekende gasveer gemonteerd.

Deze doet echter weinig meer want het deksel is bijna niet open te krijgen door 1 persoon.

Aangezien de montage punten er al zitten is het slechts een kwestie van vervangende gasveer plaatsen .
Gelogd

bernie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 283
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer parade SL. En nu Raclet Safari GL
Re: Gasveer t.b.v. openen vast deksel
« Reactie #27 Gepost op: juli 31, 2016, 10:58:58 am »

Nou, eindelijk een lang gekoesterde wens in vervulling gegaan. Heb een gasveer op de AK. Man, wat mooi.  :>  Kan nu alleen de klep omklappen.

Heb de boel wel wat verstevigd. Heb een standaard gasveer besteld bij trailerplus. Koste iets van 25 euro. Heb gekozen voor een uitvoering van 600 N. Zwaar genoeg. Als ik de klep sluit, zie ik dat de gasveer de klep toch wat scheef duwd. Dus 600N! Niet zwaarder gaan is mijn advies in deze.

Zal proberen er wat foto's van te plaatsen. Nogmaals dank voor alle info die jullie aan dit topic hebben bijgedragen.!! WW WW WW
Gelogd

Lutgerink

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 230
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Parade 2000
  • PARADEpaartje
    • Vouwwagenclub
Re: Gasveer t.b.v. openen vast deksel
« Reactie #28 Gepost op: augustus 15, 2016, 09:00:20 am »

Nou, eindelijk een lang gekoesterde wens in vervulling gegaan. Heb een gasveer op de AK. Man, wat mooi.  :>  Kan nu alleen de klep omklappen.

Heb de boel wel wat verstevigd. Heb een standaard gasveer besteld bij trailerplus. Koste iets van 25 euro. Heb gekozen voor een uitvoering van 600 N. Zwaar genoeg. Als ik de klep sluit, zie ik dat de gasveer de klep toch wat scheef duwd. Dus 600N! Niet zwaarder gaan is mijn advies in deze.

Zal proberen er wat foto's van te plaatsen. Nogmaals dank voor alle info die jullie aan dit topic hebben bijgedragen.!! WW WW WW

Het "scheefdrukken" van de aluminium rand is idd een probleem met de 600N gasdrukveer. Een mogelijke oplossing is aan de binnenkant van het hoekprofiel even een stalen hoekprofiel monteren (wel denken dat er een ronde hoek in moet zitten), hiermee maak je het aluminium hoekprofiel wat steviger. Ik heb daarom een 500N veer gemonteerd en deze werkt ook afdoende.
Gelogd
Op vakantie in DE Parade :-)

Spritz

  • Gast
Re: Gasveer t.b.v. openen vast deksel
« Reactie #29 Gepost op: november 08, 2016, 03:02:24 pm »

Hallo,

Ik heb de discussie m.b.t. het monteren van een gasveer met interesse gevolgd, aangezien ik dit zelf ook wil gaan doen op onze AK parade.
Het bestellen van een gasveer in de goede maat/sterkte is geen probleem; ik vraag me echter wel af hoe de gasveer te monteren op de bak.
De deksel heeft idd twee voorgeboorde gaten maar de bak heeft bij ons geen voorzieningen voor het montern van de gasveer....
Hoe ga ik dit oplossen? heeft iemand hier ideeën over of tips voor?
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal