Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: 12 volt in de disselbak  (gelezen 7543 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bosi

  • Gast
12 volt in de disselbak
« Gepost op: februari 27, 2012, 03:27:08 pm »

Ik ben begonnen aan het volgende project, namelijk een 12 volt stroom aansluiting maken in de disselbak (disselbak van een scout pivo op een trigano ocean).
Ik denk dat ik het als volgt ga aanpakken:

De 7 polige kabel bij de dissel terug brengen tot onder de disselbak en deze aansluiten op een 15 polige verbinding doos.
Daarna een 13 polige kabel(ca 1.5 meter - 9 x 0.75 + 4 x 1.5mm) voorzien van een 13 polige jager stekker en eveneens aansluiten in de verbinding doos, zodat de verlichting weer werkt.

Daarna de constante spanning (dus die rechtstreeks van de accu en niet gechakeld)en de bijbehorende nul van de 13 polige kabel op een op een voldoende afstand van de overige connecters aansluiten en ook een 15A steekzekering ertussen plaatsen.
Vanuit die connecters dan weer een apparte twee aderige kabel (2 x 1.5 mm) naar de disselbak brengen en een stekkerdoos aansluiten via een accu beschermer (zodat ik nooit m'n start accu leeg trek). Alle connecter verbindingen zullen worden voorzien van geisoleerde AMP steekstekker schoentjes.

De verbinding doos of aan de dissel of aan de disselbak vastmaken .

Ik heb wat voorbeelden (of soort gelijke) bijgevoegd van de onderdelen die ik denk te ga gebruiken

Gelogd

RonaldA

  • Gast
Re: 12 volt in de disselbak
« Reactie #1 Gepost op: februari 27, 2012, 06:13:42 pm »

Luxe , oplossing maar wel omslachtig.

Bij mijn vw is een extra plus en nul draad aan de kabel vastgetaped vanaf de stecker deze komt onder de disselbak naar binnen waar de twee aders zijn afgewerkt met een 12volt connector. 12volt is bij mij geschakeld, dus motor uit koelbox uit.

Gelogd

cewi

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 413
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon MTT
  • HK Cocoon MTT
Re: 12 volt in de disselbak
« Reactie #2 Gepost op: februari 27, 2012, 06:24:45 pm »

Inderdaad RonaldA. Een simpele maar goede oplossing. Zelf op die manier bij onze vorige vouwwagen gedaan, werkt perfect.
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: 12 volt in de disselbak
« Reactie #3 Gepost op: februari 27, 2012, 08:52:30 pm »

Ik heb bij mijn vorige auto ook de constant stroom rechtstreeks van de accu gehaald met een zekering daartussen.
Maar ook een relais die aangestuurd werd door de dynamo van de auto.
Dus de werking was als de motor loopt en dus de dynamo stroom leverd heb je ook op de vw in de disselboom stroom. Motor uit stroom weg.
Dus je koelkast zal nooit je accu leeg trekken.
Alleen met de moderne nieuwe auto's is dat lastiger en heb het om die reden niet gedaan meer ook omdat de moderne auto na een tijdje alle verbruikers uit zetten.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal