Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Wat weegt een AK prestige van 20 jaar oud leeg?  (gelezen 5175 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jsteijn

  • Gast
Wat weegt een AK prestige van 20 jaar oud leeg?
« Gepost op: maart 27, 2012, 11:37:57 am »

Wij hebben een AK van 20 jaar jong en hebben besloten de klap van de wagen te halen en er een losse tent in te leggen. De bak zelf willen we heel graag blijven gebruiken ivm het grote gemak van een super-aanhanger en de bermkeuken.

 :off Elders op dit forum is over de voors, tegens en alternatieven al een discussie geweest  :#
dus dat hoeft hier niet meer  :O

Wat we nu graag willen weten is of er iemand ervaring mee heeft, of we ongestraft ook de bankjes er uit kunnen halen en de rechter klapplank kunnen verwijderen en hoeveel de wagen casco gaat wegen (zie net in instructieboekje dat huidig gewicht 340 kilo is...dus met tent, stokken etc)

Wie helpt??
« Laatst bewerkt op: maart 29, 2012, 04:53:48 pm door jsteijn »
Gelogd

caspar

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.053
Re: Wat weegt een AK prestige van 20 jaar oud leeg?
« Reactie #1 Gepost op: maart 27, 2012, 11:59:26 am »

de bedplank kan je er zo uithalen je hebt toch een deksel die alles afdekt en da bankjes zou ik laten zitten voor stijfheid van de wagen en je kan er mooi zooi in opbergen wat je niet dagelijks gebruikt
en gewicht ik zou ff lang en weeg brug rijden dan weet je het zeker
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.640
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Wat weegt een AK prestige van 20 jaar oud leeg?
« Reactie #2 Gepost op: maart 27, 2012, 12:24:51 pm »

Simpel gesteld kan je alles er uit halen wat niet voor de stijfheid van de constructie is: dus alles wat niet vastzit aan de buitenkant van de bak of de bodem (inclusief het frame...). De rest is alleen maar ballast (in elk geval voor jullie).
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

jsteijn

  • Gast
Re: Wat weegt een AK prestige van 20 jaar oud leeg?
« Reactie #3 Gepost op: maart 27, 2012, 03:54:10 pm »

De rest is alleen maar ballast (in elk geval voor jullie).

Klopt, met onze fiat panda is iedere kilo er 1. We denken/hopen dat we ongeveer 150 kilo lichter worden  :J
De nieuwe tent weegt 52 kilo en de AK met 100% katoen doek en stalen frame weegt wel
??? 200 kilo ???

We gaan beslist even wegen als hij leeg is, dat is zeker.
Alle kampeerspullen gaan met het klapweekend gewogen worden en digitaal in de laptop (mijn projectje  :J )

Gelogd

Michielvandaalen

  • Gast
Re: Wat weegt een AK prestige van 20 jaar oud leeg?
« Reactie #4 Gepost op: maart 28, 2012, 08:49:01 pm »

Uiteindelik kom je wel lichter uit maar vergis je niet in het gewicht van een losse tent. Je geeft zelf ook al aan dat de nieuwe tent ook al 52 kilo weegt, dan ga ik er gemakshalve van uit dat je een katoenen tent gekocht heb.
Waarschijnlijk zit er minder tentdoek op de Alpen Kreuzer dan op een losse tent maar meer stokken in het frame dus zal het totaal gewicht na het verwijderen van de Ak tent+frame en plaatsen van de nieuwe tent wel afnemen. Het grote voordeel is zoizo dat je een nieuwe tent bij je hebt en makkelijk de boel kan inpakken.
Onze vouwwagen weegt leeg met tent en vaste keuke 320 kilo.

Groeten Michiel
Gelogd

Michielvandaalen

  • Gast
Re: Wat weegt een AK prestige van 20 jaar oud leeg?
« Reactie #5 Gepost op: maart 28, 2012, 08:50:25 pm »

Ik bedenk me gelijk dat ik geen rekening heb gehouden met de voortent en luifel. Door deze twee doeken thuis te laten ga je wel een hoop gewicht besparen.

Groeten Michiel
Gelogd

jsteijn

  • Gast
Re: Wat weegt een AK prestige van 20 jaar oud leeg?
« Reactie #6 Gepost op: maart 28, 2012, 11:28:45 pm »

Onze prestige is een dubbelklapper en we halen ook de rechter slaapplank er af, die wordt nutteloos. Dat hout zal denk ik ook wel een kilootje of 40 wegen... denk ik.

We hebben een poly/cotton tent gekocht.
we laten denk ik niet al het oude doek thuis... Als niemand de hele tent wil overnemen dan ga ik van een grote lap een tarp maken. Ben handig met de naaimachine, dus dat zal wel lukken. We hebben nu een driehoek tarp maar dat vinden we te klein en onhandig dus die blijft thuis. Eigenlijk hebben we nog nooit de losse doeken van de voortent en de luifel gewogen  ::)
Dan was i nu vast een stuk wijzer geweest... maar even uitgaande van 50 kilo doek totaal, 40 kilo plank en 70kilo stokken... zouden we toch ongeveer 120 kilo moeten kunnen besparen.

Maarja, je weet het... hoe meer ruimte hoe meer rotzooi.... we gaan dan wel een porta potti meenemen en een campingkastje en wie weet wat er nog bijkomt  :O
Gelogd

Sadkingbilly

  • Gast
Re: Wat weegt een AK prestige van 20 jaar oud leeg?
« Reactie #7 Gepost op: maart 30, 2012, 11:27:26 am »

Ik heb je PM beantwoord :)

Ik zie dat je al uitgevonden hebt wat de AK weegt leeg (een stuk minder dan ik dacht!), al met al kom je leeg misschien wel onder de 200 kilo. Als ie weer voor de deur staat ga ik toch eens wegen. Ik heb beide bankjes eruit gesloopt, de kar zelf is meer dan stevig genoeg om normaal gebruik te doorstaan (geen 60 km/uur op franse kuilenweggetjes dus). Begrijp ik dat je de bovenklep er ook af wil halen? Deze heb ik erop laten zitten (de matrassen zitten - zoals origineel ook - bovenin de klep opgeslagen en het is bijzonder practisch om bijvoorbeeld fietsen iod op te vervoeren als de klep dicht is. En natuurlijk, rij je door een flinke bui dan hoef je niet bang te zijn dat je lekkage krijgt!

Wij gebruiken de wagen ook op de camping (staat gewoon naast de tent dus makkelijk bereikbaar) om extra kleding en niet-bedervend voedsel als rijst etc in op te slaan. Ook zitten als we weg zijn de "kostbaarheden" erin. Toch wel handig dat ie helemaal op slot kan :)

Komen jullie ook in mei? Ik ben benieuwd hoe jullie alles erin hebben!

groeten,
Alwin
Gelogd

jsteijn

  • Gast
Re: Wat weegt een AK prestige van 20 jaar oud leeg?
« Reactie #8 Gepost op: maart 30, 2012, 03:30:03 pm »

Hoi Alwin.

Dank voor je beide reacties. Nee, de deksel willen we laten zitten maar de rechter klapplank (vanaf de keuken bekeken) gaat er af.
De vaste deksel zou ik niet willen missen ivm transport van stoelen, tafel (de jouwe   :J ) en skottelbraai.

onze keuken zit gewoon nog origineel op de wagen en die blijven we ook gebruiken, dus we moeten wel wat verzinnen voor op de camping als dat gat in de wagen open blijft. Dat wordt nog even crea dea knutselen.

Wanneer ik weet hoe "licht " hij helemaal leeg is, laat ik het je weten.
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Wat weegt een AK prestige van 20 jaar oud leeg?
« Reactie #9 Gepost op: maart 30, 2012, 04:02:17 pm »


onze keuken zit gewoon nog origineel op de wagen en die blijven we ook gebruiken, dus we moeten wel wat verzinnen voor op de camping als dat gat in de wagen open blijft. Dat wordt nog even crea dea knutselen.


Vogens mij heb je nog wel een plaat over van je bedplank, maak deze op maat voor het gat aan de achterkant en je bent klaar :J
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Sadkingbilly

  • Gast
Re: Wat weegt een AK prestige van 20 jaar oud leeg?
« Reactie #10 Gepost op: maart 30, 2012, 04:06:15 pm »

Ah, zo :) is de keuken niet los te maken van de klep? Voor zover ik begrepen heb heeft de vorige eigenaar van mijn kar de keuken los verkocht, met een andere achterplaat. Dit zou best te realiseren moeten zijn met een paar flinke haken waar deze weer in past (of gewoon los achterin de kar schuiven en dan de klep dichtdoen)?
Gelogd

jsteijn

  • Gast
Re: Wat weegt een AK prestige van 20 jaar oud leeg?
« Reactie #11 Gepost op: maart 30, 2012, 04:30:01 pm »

Ah, zo :) is de keuken niet los te maken van de klep?

hmmm, zoals jij het beschrijft zou ik dan dus de lampenunit afluiten met een plaatje hout aan de binnenkant en de keuken los....
klinkt wel als een optie  :J
Wel ff freubelen denk ik maar lijkt me niet heel moeilijk. Zodra het volgende vrije weekend mooi weer oplevert gaan we hem uit de stalling halen en oa dit checken.

Ik ga het in ieder geval als optie meenemen... lijkt me wel wat.
Gelogd

Sadkingbilly

  • Gast
Re: Wat weegt een AK prestige van 20 jaar oud leeg?
« Reactie #12 Gepost op: maart 30, 2012, 05:18:59 pm »

Dat is dus bij mij ook gedaan inderdaad. De achterklep losgedraaid van de keuken (beetje lastig met de kabels maar lukt wel) en de klep aan de binnenkant voorzien van een houten plaatje. De achterkant van het keukenblok is gewoon een stuk MDF ofzo opgedraaid. (wel even lakken als je je gootsteen gebruikt!)
Gelogd

Michielvandaalen

  • Gast
Re: Wat weegt een AK prestige van 20 jaar oud leeg?
« Reactie #13 Gepost op: mei 07, 2012, 10:23:39 pm »

Weet je het uiteindelijke gewicht al?

Gelogd

jsteijn

  • Gast
Re: Wat weegt een AK prestige van 20 jaar oud leeg?
« Reactie #14 Gepost op: mei 07, 2012, 11:00:18 pm »

Yep, we hebben zondag de wagen ontmanteld en het is zo:
Gewicht wagen volgens fabrikant =  340 kilo
gewicht stokken en al het hout = 100 kilo
gewicht doek 40 kilo
Leeg gewicht is dus 200 kilo. Kan ietsie afwijken naar + of - 5 kilo, maar de weegbrug bij de sloop is vrij nauwkeurig.

We hebben al onze kampeermiddelen gewogen en SCHRIK... dat is wel 150 kilo ex tent (52 kilo)
Had nooit gedacht dat we zo veel kilo's bij ons hadden, maar dit is wel inclusief scottel en porta potti, luchtbedden en slaapzakken.

Alles past nu in de wagen en er ligt niets meer bovenop. Erg fijn.

Al met al hebben we dus toch rond de 90 kilo gewonnen en onze fiat panda vind dat vast fijn  :K
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal