Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Tafel,levellers,etc (aanschaf)  (gelezen 9512 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Candace

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 74
  • Merk Vouwwagen: Combi camp country
Tafel,levellers,etc (aanschaf)
« Gepost op: mei 10, 2012, 11:26:56 am »

Nu we bijna met onze vw (combi camp country) op vakantie gaan. Nog even wat praktische vragen. We willen nog het een en ander aanschafen. Graag jullie advies/ mening (of het linkje). Door ervaring/gebruik word je wijzer....wat is juist handig of juist niet.
Welke levellers ? Alleen voor de vw of ook voor de deksel.
Tafel ? makkelijk meenemen en in gebruik,het "koffermodel" of de tafel die je oprolt. (tafel voor 4 pers.)
Haringen+hamer ?  Nemen jullie speciale haringen mee.
Grondzeil ? Gewoon bouwzeil of zeil van de kampeerwinkels. (hebben in voortent, inritsbaar grondzeil)
Gasfles ?  landen waar we heen gaan o.a. Duitsland,Oostenrijk,Frankrijk en toekomst misschien Denemarken/Noorwegen. Wat is nu 2012 dus de "beste" aanschaf voor een gasfles. En misschien een stomme vraag, hoe gaat het als het gas op is tijdens vakantie? Kun je het overal laten vullen of neem je een reservefles mee?
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Tafel,levellers,etc (aanschaf)
« Reactie #1 Gepost op: mei 10, 2012, 12:30:05 pm »

Nu we bijna met onze vw (combi camp country) op vakantie gaan. Nog even wat praktische vragen. We willen nog het een en ander aanschafen. Graag jullie advies/ mening (of het linkje). Door ervaring/gebruik word je wijzer....wat is juist handig of juist niet.
Welke levellers ? Alleen voor de vw of ook voor de deksel.
Tafel ? makkelijk meenemen en in gebruik,het "koffermodel" of de tafel die je oprolt. (tafel voor 4 pers.)
Haringen+hamer ?  Nemen jullie speciale haringen mee.
Grondzeil ? Gewoon bouwzeil of zeil van de kampeerwinkels. (hebben in voortent, inritsbaar grondzeil)
Gasfles ?  landen waar we heen gaan o.a. Duitsland,Oostenrijk,Frankrijk en toekomst misschien Denemarken/Noorwegen. Wat is nu 2012 dus de "beste" aanschaf voor een gasfles. En misschien een stomme vraag, hoe gaat het als het gas op is tijdens vakantie? Kun je het overal laten vullen of neem je een reservefles mee?

Haringen: We hebben de standaard ronde pennen en v-haringen mee, gaan we naar een kust camping zijn houten haringen een must, denk ook aan wat scheerlijnen (met haringen), je kan je verbazen hoe hard het soms ergens waait.

Hamer: Om de metalen of houten haringen in te slaan gebruiken we een houten of (verzwaarde) kunstof hamer, dan heb je geen vonken en metaalsplinters. Om de haringen te verwijderen is een ouderwetse klauwhamer gemakkelijk.  Rubber hamers zijn totaal onzinnig door het dempend en verend effect.

Gasfles; Heb je (een goed gevulde) 5 kg DIN-tank propaan (groene tank) dan moet je wel erg veel stoken om hem in 3 weken leeg te krijgen, je hebt tegen woordig ook deze DIN tank in een 2.5 kg formaat welke in de meeste bermkeukens past; nadeel alleen in nederland te vullen of om te ruilen. Camping gas, kun je door heel europa en daar buiten kopen en omruilen tegen een volle, gekeurde tank (je kunt hem dus niet laten vullen), de 901 tank past in alle bermkeukens. Nadeel omruilen is ten opzichte van laten vullen een stuk duurder en bij temperaturen beneden de 5°C vergast butaan niet meer. Wij nemen standaard 1 groene en 2, 901 campinggaz gasflessen mee, want de koelbox gaat meestal ook op gas. (heb ook verschillende reduceren los om van camping gas naar din-tank te kunnen wisselen) Voor de gaslampen heb ik ook nog 2 kleine 903 camping gastanks (gaan meestal 2-3 seizoenen mee).

Tafel: rol tafels zijn alleen handig als je een voldoende vlakke ondergrond hebt, handiger is klaptafels met verstelbare poten.

Grondzeil: Onder het (vaste) grondzeil van de voortent leggen wij meestal een goedkoop pe-platstiek vel van de bouwmarkt (scheelt schoonmaken bij afbreken, na gebruik gewoon weggooien kost ca ?4,-).
Op het grondzeil van de voortent leggen wij een tent tapijt, loopt wat prettiger en voorkomt dat je met, bijvoorbeeld, stoel poten door je grondzeil heen prikt. Onder de luifel leggen we ook een tenttapijt, maar dan van dat gaatjes spul, voorkomt dat je veel zand etc mee naar binnenloopt.
Wellicht een tip, leg onder de poten van je (volgepakte) bermkeuken kleine kunstof schoteltjes (voor tenten om onder de tentstokken te doen) om je grondzeil te beschermen (er rust nogal wat gewicht op die dunne pootjes)

Levelers: Onder de uitdraai en stelpoten leg ik van die kunststofschotels (diameter 20cm), ik heb er aan de rand een gaatje ingeboord zodat ik ze met een haring vast kan zetten. Mocht dit niet voldoende zijn (als het extreem drassig is of als je erg scheef staat) heb ik ook nog een asorti plankjes (botonplex en watervast triplex) om eventueel een wiel of steun op te hogen (ook voorzien van een gaatje om eventueel met een haring vast te zetten).

Zo een heel verhaal, en veel succes en plezier met je klapper
Gelogd

Angel

  • Gast
Re: Tafel,levellers,etc (aanschaf)
« Reactie #2 Gepost op: mei 10, 2012, 12:30:35 pm »

Ik kan alleen maar aangeven hoe wij het doen/hebben.

Ik heb 2 keggen voor onder de wielen en verder een groot aantal plankje voor onder de uitdraaipootjes, bed, keuken en neuswiel
2 tafels koffermodel 1 voor ons en 1 voor de kids
Ik heb gewoon een standaard klauwhamer bij (of noem je dat niet zo het is in ieder geval een hamer waarmee je ook spijkers in de muur slaat). Haringen ben ik ook niet zo over uit ik hem er heel veel (waarschijnlijk teveel)
Dit jaar voor het eerst een vast kuipziel. Het blauwe bouwzeil laten we thuis en leggen er zo'n flinterdun doorzichtig zeiltje onder tegen de vuiligheid en bovenop het kuipzeil leggen we een tenttapijt
Verder hebben we 2 campingaz flessen bij een iets groter voor in de keuken en een iets kleiner voor de wokbrander hoeven we niet telkens te wisselen. geen idee of je ze ergens in het buitenland kunt omwisselen of bijvullen eigenlijk. Vast wel iemand die dat hier weet.
Gelogd

Muilwijk

  • Gast
Re: Tafel,levellers,etc (aanschaf)
« Reactie #3 Gepost op: mei 10, 2012, 12:47:56 pm »

Wij gaan ook voor het eerst met de Combicamp Country op vakantie.
Wij hebben 2 gele levelers voor onder het wiel, verder houten plankjes om het deksel te
ondersteunen waar nodig.
Ook hebben we extra haringen bij gekocht omdat bij de cc alleen maar kunstof haringen zitten.
Ik heb een aantal rotspennen en 'gewone' haringen gekocht.
Wij hebben het kuipzeil er niet bijgekocht, maar hieronder zou ik gewoon van dat goedkope
afdekplastic leggen. Eventueel nog een tenttapijt voor het comfort.
Gelogd

Wkmp

  • Gast
Re: Tafel,levellers,etc (aanschaf)
« Reactie #4 Gepost op: mei 10, 2012, 12:50:22 pm »

 Hallo ,

Hier alleen even een tip voor de tafel, een stevige tafel , niet zo'n licht en "handig" opvouwdingetje !
Niets zo vervelend als dat jij je heerlijk geskotteld stukje biefstuk aan het snijden bent , en dat je tegelijkertijd het drankje van je overbuurman/vrouw aan het leegschudden bent .
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Tafel,levellers,etc (aanschaf)
« Reactie #5 Gepost op: mei 10, 2012, 01:01:02 pm »

Als mede-CC klapper:

Naast de al genoemde keggen en stukjes hout heb ik ook een plankje voor onder het neuswiel. Aangezien een CC aan de voorkant standaard geen uitdraaipoten heeft wil dat op een zachtere ondergrond nog wel eens een stukje wegzakken. Daarnaast heb ik ook een extra blok hout voor onder het neuswiel. Vanaf een bepaald jaar zijn de CC's uitgerust met een korter neuswiel (scheelt iets van 10cm) waardoor mijn buurman met een oudere CC probleemloos zijn wagen kon stellen maar ik een extra verhoging nodig had.

Voor 'normale' grasgrond voldoen de kunststof haringen van de CC prima, het zijn echte klevertjes. Voor harde ondergrond heb ik ook de rotspennen aangeschaft.

Voor gas ben ik aan het overstappen van de blauwe Campingaz flessen naar de 2.5 kg DIN-flessen. Voor alleen koken gebruiken wij iets van 800-1000 gram gas per week, gemeten tijdens de meivakantie en toen was het inclusief de dagelijkse warme kruik voor mijn vrouw  :P ) . Normaal moet je drie weken koken op één fles wel redden. Ik heb er drie, twee in de disselbak en één in de wagen. En voor de gaslamp hou ik nog één blauwe fles over. Je kunt de groene flessen inderdaad alleen in NL omruilen/vullen maar het prijsverschil is gigantisch... En tijdens de Pasen, met nachtvorst, hielden de blauwe flessen het inderdaad voor gezien.

Wil je een ruime hoeveelheid praktische tips mbt Combi-Camp eens in de praktijk zien, kom dan met Pinksteren even buurten in Dronten. Dan houdt de Combi-Camp club haar voorjaars kampeerweekend en dan staan er wagens van verschillende types en leeftijden bij elkaar met alle aanpassingen die de eigenaren hebben aangebracht.
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Tafel,levellers,etc (aanschaf)
« Reactie #6 Gepost op: mei 10, 2012, 06:53:22 pm »

Als mede-CC klapper:

Naast de al genoemde keggen en stukjes hout heb ik ook een plankje voor onder het neuswiel. Aangezien een CC aan de voorkant standaard geen uitdraaipoten heeft wil dat op een zachtere ondergrond nog wel eens een stukje wegzakken. Daarnaast heb ik ook een extra blok hout voor onder het neuswiel. Vanaf een bepaald jaar zijn de CC's uitgerust met een korter neuswiel (scheelt iets van 10cm) waardoor mijn buurman met een oudere CC probleemloos zijn wagen kon stellen maar ik een extra verhoging nodig had.

Voor 'normale' grasgrond voldoen de kunststof haringen van de CC prima, het zijn echte klevertjes. Voor harde ondergrond heb ik ook de rotspennen aangeschaft.

Voor gas ben ik aan het overstappen van de blauwe Campingaz flessen naar de 2.5 kg DIN-flessen. Voor alleen koken gebruiken wij iets van 800-1000 gram gas per week, gemeten tijdens de meivakantie en toen was het inclusief de dagelijkse warme kruik voor mijn vrouw  :P ) . Normaal moet je drie weken koken op één fles wel redden. Ik heb er drie, twee in de disselbak en één in de wagen. En voor de gaslamp hou ik nog één blauwe fles over. Je kunt de groene flessen inderdaad alleen in NL omruilen/vullen maar het prijsverschil is gigantisch... En tijdens de Pasen, met nachtvorst, hielden de blauwe flessen het inderdaad voor gezien.

Wil je een ruime hoeveelheid praktische tips mbt Combi-Camp eens in de praktijk zien, kom dan met Pinksteren even buurten in Dronten. Dan houdt de Combi-Camp club haar voorjaars kampeerweekend en dan staan er wagens van verschillende types en leeftijden bij elkaar met alle aanpassingen die de eigenaren hebben aangebracht.
Was een van de redenen waarom ik o.a. niet voor de cc koos.
Een halve boom aan plankjes en andere dingen om je vw waterpas te krijgen.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Mieke

  • Gast
Re: Tafel,levellers,etc (aanschaf)
« Reactie #7 Gepost op: mei 10, 2012, 07:10:38 pm »

Citaat
Welke levellers ? Alleen voor de vw of ook voor de deksel.
wij maken alleen gebruik van plankjes

Citaat
Tafel ? makkelijk meenemen en in gebruik,het "koffermodel" of de tafel die je oprolt. (tafel voor 4 pers.)
Ik kan alleen maar zeggen dat niets zo hatelijk is als aan een tafel te zitten die kwakkelt. Wij nemen een degelijke tafel mee die goed stabiel staat en een must zijn verstelbare pootjes :K

Citaat
Haringen+hamer ?  Nemen jullie speciale haringen mee.
stevige rubberen hamer met aan de andere kant een trekker om de haringen er terug uit te trekken. Wij hebben altijd wat rotsharingen bij. In Frankrijk al vaak een keiharde ondergrond gehad waar je een gewone haring niet in krijgt.

Citaat
Grondzeil ? Gewoon bouwzeil of zeil van de kampeerwinkels. (hebben in voortent, inritsbaar grondzeil)
Een dun bouwplastiekje of ecodoek (worteldoek) scheelt wat poetswerk aan het grondzeil. Vooral als het regenachtig en modderig weer is en alles droogt op dan kan je best wat werk hebben aan een grondzeil.

Citaat
Gasfles ?  landen waar we heen gaan o.a. Duitsland,Oostenrijk,Frankrijk en toekomst misschien Denemarken/Noorwegen. Wat is nu 2012 dus de "beste" aanschaf voor een gasfles. En misschien een stomme vraag, hoe gaat het als het gas op is tijdens vakantie? Kun je het overal laten vullen of neem je een reservefles mee?
Wij hebben campinggaz flessen 907 of 904 bij. Kan je praktisch overal inruilen. Je geeft lege af, krijgt een andere volle terug. Wel wat duurder maar nog nergens problemen ondervonden ivm zonder vallen. Je kan een klein 901 als reserve meenemen moest je toch even zonder vallen tijdens het koken. Ik vind de flessen handig en compact maar dat is een persoonlijke keuze.
Gelogd

CenC

  • Gast
Re: Tafel,levellers,etc (aanschaf)
« Reactie #8 Gepost op: mei 10, 2012, 07:24:44 pm »

Wij hebben geen houtjes of keggen meer, wel 4 kunststof rondjes speciaal voor onder de uitdraaipoten. Op zich is het bij zachte grond wel raadzaam om iets te hebben voor steunen die anders ver het gras in zakken.

Wij hebben een zak verschillende haringen, maar de meeste die wij gebruiken zijn spijkerharingen (rotspennen), die kan je overal gebruiken, behalve in losse zandgronden. Voor zachte zompige grond gebruiken we V haringen.

Wij hebben voor binnen een stevige tafel, alleen de poten klap je onder het blad. Voor buiten hebben we een aluminium roltafel. Ik vind dit handig zodat we niet met de tafels hoeven te slepen en zo kan je ook wat spullen op de binnentafel laten staan, we hebben namelijk geen extra kasten ofzo.

Wij hebben tot nu toe alleen Camping Gaz flessen in gebruik, voor het koken, kachel, BBQ en een kleintje voor de lamp. In Frankrijk kan je deze bijna in iedere supermarkt kopen. We doen er met gemak een heel kampeerseizoen mee. We hebben een grote en een middelgrote "navulbare".

Verder doen wij onder onze vaste grondzeil een wegwerpzeiltje...puur voor het gemak. Niet voor 1 nacht, maar wel voor langere tijd.

Last but not least...een rubber hamer...ik vind het zo'n klere geluid met een metalen hamer.... (die we ook bij ons hebben). En een losse haringtrekker mocht het nodig zijn, meestal gebruik ik de haring die ik er al uit heb gekregen om de andere omhoog te trekken...
Neem ook een rol katoenen scheerlijnen mee...altijd handig...

Enne veel plezier hé.... :nl
Gelogd

Hanneke

  • Gast
Tafel,levellers,etc (aanschaf)
« Reactie #9 Gepost op: mei 11, 2012, 09:57:05 am »


Wij hebben campinggaz flessen 907 of 904 bij. Kan je praktisch overal inruilen. Je geeft lege af, krijgt een andere volle terug. Wel wat duurder maar nog nergens problemen ondervonden ivm zonder vallen. Je kan een klein 901 als reserve meenemen moest je toch even zonder vallen tijdens het koken. Ik vind de flessen handig en compact maar dat is een persoonlijke keuze.

Behalve in bijv. Zweden....daar schijn je er moeilijk aan campinggaz te kunnen komen. Mocht je daar heen gaan, dan is een extra fles wel aan te raden! Tip:kijk op marktplaats voor een fles campinggaz 904 of 907....ik heb ooit een 907 gekocht (verzegeld!) voor ?40 ....en dat is een stuk goedkoper dan bijv eentje bij de Obelink. Staan er regelmatig op. In mijn geval heb ik het gekocht van iemand die overstapte naar lichtgewicht flessen in zijn caravan.

We nemen ook gele levelers mee. De eerste paar keren gebruikten we stenen die we eerst nog moesten zoeken, maar in bergachtige landen zijn die levelers toch wel een stuk idealer. We hebben kunststofplaatjes voor onder de poten. Mijn man werkt zelf in de kunststoffen en dit waren zgn, staaltjes met nagenoeg onverwoestbare kunststof. Lekker dun, dus nemen weinig ruimte in beslag.

Folie voor onder het grondzeil kun je in de campingzaken kopen. Zijn niet goedkoop vind ik. Ik heb ze ook wel eens bij een bouwmarkt gekocht, maar die zijn vrij kwetsbaar (zelfde spul waar ze boterhamzakjes van maken, scheuren erg snel). Je schijnt bij de action ook folie te kunnen kopen (bij de verfafdeling).
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Tafel,levellers,etc (aanschaf)
« Reactie #10 Gepost op: mei 11, 2012, 10:03:38 am »

Folie voor onder het grondzeil kun je in de campingzaken kopen. Zijn niet goedkoop vind ik. Ik heb ze ook wel eens bij een bouwmarkt gekocht, maar die zijn vrij kwetsbaar (zelfde spul waar ze boterhamzakjes van maken, scheuren erg snel). Je schijnt bij de action ook folie te kunnen kopen (bij de verfafdeling).

In de folie bij de campingzaken zit geen weekmaker verwerkt, in de folie van de bouwmarkt wel. Volgens de verhalen is dit beter voor je grondzeil... Ik weet niet of dit echt zo is of meer een marketing-achtig iets maar daar komt wel het prijsverschil vandaan.
Gelogd

Klavertjes

  • Global modderklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.784
  • Merk Vouwwagen: Opus Camper all-road 2022
  • Opus Camper all-road 2022
Re: Tafel,levellers,etc (aanschaf)
« Reactie #11 Gepost op: mei 11, 2012, 10:07:54 am »

Zou het niet vooral beter voor het gras, en dus de natuur zijn?
Gelogd
Geluk ontstaat als wat je denkt, wat je zegt en wat je doet in harmonie zijn
(geleend van Mahatma Ghandi)

nikkel1964

  • Gast
Re: Tafel,levellers,etc (aanschaf)
« Reactie #12 Gepost op: mei 11, 2012, 10:08:43 am »

Was een van de redenen waarom ik o.a. niet voor de cc koos.
Een halve boom aan plankjes en andere dingen om je vw waterpas te krijgen.

Dat is inherent aan de keuze voor een vast deksel... Dan is het nu eenmaal noodzakelijk de wagen z? neer te zetten dat ?n het deksel goed openklapt ?n het deksel voldoende ondersteund is. En met het gebrek aan 'biljarttafelkampeervelden' komt dat regelmatig neer op het gebruik van hulpmiddelen. Wil je dat niet, dan moet je voor een andere wagenconstructie gaan.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Tafel,levellers,etc (aanschaf)
« Reactie #13 Gepost op: mei 11, 2012, 10:10:03 am »

Zou het niet vooral beter voor het gras, en dus de natuur zijn?

Folie is hoe dan ook niet zo fijn voor het gras, wel of geen weekmaker: het werkt verstikkend. Op veel campings mag je het dan ook niet gebruiken om die reden.
Gelogd

Klavertjes

  • Global modderklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.784
  • Merk Vouwwagen: Opus Camper all-road 2022
  • Opus Camper all-road 2022
Re: Tafel,levellers,etc (aanschaf)
« Reactie #14 Gepost op: mei 11, 2012, 10:13:21 am »

Ik heb er dus geen verstand van dat moge duidelijk zijn, maar om de reden van het verstikken gebruiken wij het dus vrijwel nooit. En in Engeland mag je vrijwel overal echt alleen maar gaatjestapijt gebruiken (en daarvan willen ze dan nog dat je het gaat 'airen' om de andere dag of zo... redelijk onmogelijk zoals wij onze zooi uitstallen in de voortent maar goed).

Hele andere discussie inmiddels, excuus!
Gelogd
Geluk ontstaat als wat je denkt, wat je zegt en wat je doet in harmonie zijn
(geleend van Mahatma Ghandi)
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal