Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 »   Omlaag

Auteur Topic: Cobb  (gelezen 71744 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Cobb
« Gepost op: mei 21, 2012, 02:06:13 pm »

Hallo, het laatste onderwerp over de Cobb dateert al van 2 jaar terug. Tegenwoordig is het skottel skottel skottel.. :)
Maar goed, wij doen graag anders dan de rest, dus we hebben een Cobb Premier aangeschaft met de nodige extra platen (behalve de wok). Zijn er meer tevreden gebruikers van de Cobb op dit forum?

Gelogd
live life outdoors

Jootje1710

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.350
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Game Drive 2018
  • Je bent gek op klappen of niet!!
Re: Cobb
« Reactie #1 Gepost op: mei 21, 2012, 03:18:06 pm »

Hoi,
Wij twijfelen nog tussen de Cobb en de skottel, dus ik ga dit topic zeker volgen.
Groetjes, Jolande
Gelogd
Antoon & Jolande van Harselaar met de kids (Steven, Emmy en Fleur), Aart Kok Livingstone Game Drive 2018 :-)

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: Cobb
« Reactie #2 Gepost op: mei 21, 2012, 03:56:17 pm »

voor ons was de minimale ruimte en de keus om niet op gas te koken (dat hebben we al in de vouwwagen keuken) de reden om voor de Cobb te kiezen. Vindt overigens van beide dat ze erg aan de prijs zijn maar een leuke stickeraktie bij de Intratuin scheelde ons 25% en zo was hij daar voordeliger dan bij diverse internet winkels.
kwam wel op dit forum een goede link tegen met diverse recepten voor zowel koken als roken.
Ondanks dat deze Cobb ook op briketten werkt, verwacht ik niet dat er een echte bbq smaak aan zal zitten (hoop het stiekum wel).
Gelogd
live life outdoors

Mieke

  • Gast
Re: Cobb
« Reactie #3 Gepost op: mei 21, 2012, 06:45:55 pm »

Wij hebben ze beide, van hebberigheid gesproken :# We gingen van een safari chef naar een grote cadac Eazi chef. Die laatste heb ik nog niet echt getest maar het principe blijft gelijk.

De pro's en contra's in mijn ogen:
Bij de cob heb je wel de echte bbq smaak, zeker als je voor de cocos brikketen gaat, dat mis ik bij het skottel gedoe. Met de cobb gebruik ik ook vaak rookpellets in verschillende geuren. Geeft toch een extra smaakje.
De cobb mag je in sommige Franse streken (bv Drôme en Ardeche), in het warmste seizoen niet gebruiken. Dus dan komt de skottel boven.
Ik gebruik de skottel ook als het snel, snel moet gaan. De cobb is er bij mij als ik tijd heb, rustig om het gemakje kokerellen.
De cobb is kleiner en compacter om mee te nemen. Dat heeft dan ook wel tot gevolg dat het kookoppervlak wat kleiner is dan de grote broer skottel.
De cobb is super en voordelig in brandstof (8 ? 9 briketjes) als je grote stukken vlees (bout, volledige kip) wil klaarmaken. Met de skottel kost 11/2u koken aardig wat aan gas.
Gelogd

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: Cobb
« Reactie #4 Gepost op: mei 21, 2012, 06:51:33 pm »

Wij hebben ze beide, van hebberigheid gesproken :#

vanwege de hebberigheid heb ik nu mijn barbecook rookoventje op marktplaats staan :)
Kan wel alles hebben maar niet alles houden :)

nogmaals @Mieke, leuke link vond ik in een eerder bericht van jou;
http://www.kokenopdecamping.nl/web/cobb/grill-recepten
http://www.kokenopdecamping.nl/web/cobb/rook-recepten
Gelogd
live life outdoors

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.355
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Cobb
« Reactie #5 Gepost op: mei 21, 2012, 07:22:16 pm »

Na jaren de skottel gebruikt te hebben waarvan soms de vlam steeds uitwaaide en omdat we geen gas meer mee willen nemen hebben we nu een Cobb premier aangeschaft, incl. de wok, rooster en de bakplaat voor o.a. de pizza's.


Na het eerste gebruik bekroop me het gevoel dat we voor ? 250,- de miskoop van het jaar hadden gedaan. Echter 2e dag pizza er op; nog nooit zo'n lekkere pizza gehad. Vers gevangen forel er op, super! Gemarineerde kip, ook lekker. Barbecueen gaat ook prima, 1 steen voor 4 personen en dan 2 uur vooruit kunnen.


Ik ben er uiteindelijk toch blij mee. Of we het zonder gas en met 1inductiepitje kunnen doen zal de toekomst uitwijzen. Hoeven we niet meer met het gas te slepen.
« Laatst bewerkt op: mei 21, 2012, 07:38:33 pm door nunogconway »
Gelogd

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re: Cobb
« Reactie #6 Gepost op: mei 21, 2012, 07:38:23 pm »

ook ik ben sinds vorig jaar aan de cobb.
gebruik normale briketten, maar ook de cocos (van de lidl zijn goedkoop en goed en zijn snel op themperatuur)

we hebben ook juist voor de cobb gekozen om in frankrijk toch te kunnen bbq-en.
want door zijn onbekendheid, weet men niet dat het op kooltjes of brikekten brand.
en onder de luifel ziet het niet ofdat het een bbq is.

er zijn verschillende bereidingsvormen, maar je moet echt de tijd nemen (slow-cooken)
grillen van vlees en groente, aardappels bakken en poffen.
pizza maken, brood bakken, zelf een appeltaart.


vele gerechten en tips via:
http://www.cobb.nl/forum/forum.aspx
http://www.kokenopdecamping.nl/web/cobb/grill-recepten
http://www.rookovens-online.nl/

succes
een hele kip, met een blikje bier erin voor heerlijke aroma, hmhmh
en van de week nog 2 forellen gerookt.
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Cobb
« Reactie #7 Gepost op: mei 21, 2012, 09:43:23 pm »

want door zijn onbekendheid, weet men niet dat het op kooltjes of brikekten brand.
en onder de luifel ziet het niet ofdat het een bbq is.

Ik weet niet of ik dit hier ooit al gescherven heb maar toen we in 2009 in de Drôme stonden dachten onze Nederlandse buren dat we een miniwasmachine bij hadden  :H Toen we vertelde dat het een bbq was stonden ze perplex.
Toch gebruik ik hem niet meer waar het niet mag. Je kan nooit weten, moest er toch ergens brand ontstaan wil ik zeker niet de oorzaak zijn
Gelogd

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: Cobb
« Reactie #8 Gepost op: mei 27, 2012, 11:17:44 am »

broodjes bakken lukt uitstekend (zullen we allemaal weten) maar wat dacht je van bapao, naan, pita, croissantjes en diverse andere heerlijkheden.
Vond vamorgen deze website: http://www.jannekes.nl/brood/index.htm en heb net genoten van zelf gebakken knoflooknaan!  :>
 
Gelogd
live life outdoors

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: Cobb
« Reactie #9 Gepost op: juni 12, 2012, 05:14:25 pm »

en nog wat linkjes voor recepten op de Cobb;
http://www.mijncobb.nl/recepten/overzicht/
let bij het pizzarecept op de link hierboven er wel op dat je bloem (no 405) nodig hebt. Dan krijg je een echt goede pizza.

http://homepage.virgin.net/l.carter/cobbrecipes.htm#lobster
Gelogd
live life outdoors

bert m

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 181
  • CC Valley
Re: Cobb
« Reactie #10 Gepost op: juni 12, 2012, 07:27:07 pm »

Wij hebben zowel een Skottel als een Cobb.
Skottel is braden in een soortement van wok. Je kunt e.e.a op een andere plaats leggen op de schotel (waardoor je de intensiteit van warmte kunt 'instellen') maar ect bbq-en is het nooit. Perfect voor éénpansgerechten.
Cobb is een 'slow-cooking' bbq icm een soort van oven. Snel gaat het niet maar is wel vele malen lekkerder. Til zo min mogelijk de deksel op want dan verliest hij zijn warmte. Kokos briketten werken het beste omdat die meer warmte afgeven.
Beiden zijn beperkt in de gebruiksfunctie en zeker niet all-round. Het is maar net wat je prevaleert.
Gelogd

Dammetje

  • Gast
Cobb
« Reactie #11 Gepost op: juni 16, 2012, 07:36:16 pm »

Ik heb de cobb nu zo'n 7 jaar en ga nooit zonder op vakantie.
Ik gebruik een soort van cobblestone maar dan van de makro. Of ik gebruik ecobrasa.  Van beide heb ik een behoorlijke voorraad aangezien het minder goed verkrijgbaar is. Ecobrasa is op internetnog wel te koop en zwker moeite waard. Ik zie overal mensen met zo'n scottel. Je ziet het van een ander, koopt er ook een en komt tot conclusie dat het toch niet zo handig is. Wat een poetswerk,zeker als je gaat grillen.
Ik heb voor het echte grilwerk er ook sinds kort een son of hibachi bij.
Gelogd

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: Cobb
« Reactie #12 Gepost op: augustus 08, 2012, 11:00:09 am »

wat heb ik genoten van die Cobb op de vakantie!
1 keer een diepvries pizza (schaam schaam) er op geprobeerd te leggen, wat een ellende was dat. onderkant zwaar verbrand en het deeg nog vloeibaar?? Denk dat ik op dat moment meer oog voor mijn  bier had....
Gelogd
live life outdoors

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.355
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Cobb
« Reactie #13 Gepost op: augustus 08, 2012, 11:25:04 am »

Vreemd, die diepvriespizza gaat nu net het beste (mits je hem op die 'speciale' plaat legt en de deksel er op houd);
Verse pizza's kregen we niet voor elkaar, de bodem wilde gewoon niet gaar worden; en als we hem langer lieten liggen dan was de onderkant van de bodem inmiddels te hard, maar nog steeds niet gaar.

Overigens temper ik mijn eerder getoonde enthousiasme voor de Cobb nu wel een beetje; we kregen hem op vakantie steeds niet heet genoeg. Met name met de wokpan hadden we het probleem dat de steen na een tijdje nog maar voor de helft brandde, terwijl deze steeds volledig brandde als we de pan er op zette.
 
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Cobb
« Reactie #14 Gepost op: augustus 14, 2012, 07:47:26 pm »

Vandaag een cobb pro gekocht en gelijk getest uiteraard  :J
Ik moet zeggen dat het een beetje een dubbel gevoel is...
Aan de ene kant doet het ding wat hij zou moeten doen, dus hij mag volgend jaar mee op vakantie.
Maar al tijdens het gebruik zag ik dat de coating van de bakplaat loslaat door de aanraking van het handvatje wat erbij zit.
Tijdens het afwassen van de bakplaat werd het nog erger, de deksel is licht over de bakplaat heengeschoven en onmiddelijk allemaal diepe krassen in de coating.
Ik heb wel meer pannen met een anti-aanbak coating, maar die laten meestal pas na een paar maanden en flink wat aanvallen met metalen bestek hun coating los.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal