Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: moer aan de blauwe drukregelaar die op de gasfles moet  (gelezen 9421 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Leeuwhans

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 76
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal
moer aan de blauwe drukregelaar die op de gasfles moet
« Gepost op: mei 23, 2012, 05:14:38 pm »

Beste mensen,
Ik ben een leek en heb een vraag over iets dat soms aan de wagen vast zit en soms niet.
Op advies van iemand bij Hendriks in Ermelo schafte ik een legergroene gasfles aan ter vervanging van mijn blauwe Campinggaz fles. Ik moest ook een drukregelaar hebben en ging met alle onderdelen kamperen bij Kom-Es-An. Tot mijn grote schrik merkte ik dat ik een steeksleutel nodig had. Die had ik niet bij me. Dus de moer werd aangedraaid met een combinatietang van de Belgische buurvrouw. Kan iemand mij meedelen welke maat steeksleutel ik nodig heb?
Ik heb nu de drukregelaar weer gedemonteerd (met de combinatietang) en die zit nu nog in de vouwwagen op de keuken neergelegd. De slang kon ik ook niet goed en helemaal monteren. Is daar een trucje voor? Ja warm water, maar dat heb je nog niet als de gasfles niet is aangesloten.
Zijn er nog andere tips in verband met de gasfles? Als ik ga trekken (dit najaar naar Marokko) moet ik dan elke dag die moer vast en losdraaien? Of is het handiger dat te laten zitten en de slang bij de keuken los te maken? Testen jullie de afsluiting ook steeds met een zeepsopje?

Ik hoop op een paar goede adviezen.
Al vast bedankt.
Leeuwhans
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: moer aan de blauwe drukregelaar die op de gasfles moet
« Reactie #1 Gepost op: mei 23, 2012, 05:21:16 pm »

Een waterpomptang past in dit soort gevallen altijd, je hebt ook niet veel kracht nodig de boel aan te draaien.

Heb je geen mogelijkheid de gasfles in de keuken te laten en dus de drukregelaar op de fles te laten? Hoe zit de keuken aan je wagen? Kan de fles anders in de wagen blijven?

Als dat allemaal niet kan kun je nog snelkoppelingen gaan gebruiken, die zorgen voor een snelle steekkoppeling.
Gelogd

caspar

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.053
Re: moer aan de blauwe drukregelaar die op de gasfles moet
« Reactie #2 Gepost op: mei 23, 2012, 05:32:32 pm »

ik heb gewoon een grote baco in de dissel leggen die kan je voor meer dingen gebruiken
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: moer aan de blauwe drukregelaar die op de gasfles moet
« Reactie #3 Gepost op: mei 23, 2012, 05:46:30 pm »

Ik zou kiezen om de fles in de keuken te laten zodat je de fles gewoon dicht kunt draaien na gebruik.
Mocht de groene fles te groot zijn kun je ook een 2,5 kilo groene fles of een blauwe campinggas 907 kunnen overwegen, die passen bijna altijd in de keuken.

Gas is niet iets waar je makkelijk mee moet gaan spelen, je moet goed weten wat je doet anders kan het erg gevaarlijk worden.

De 907 van campinggas is misschien duurder in gebruik maar in ieder geval veiliger dan 2 of 3 keer per dag de koppeling erop en eraf te draaien.
Je geeft zelf aan een leek te zijn, kies voor de veilige manier.
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

mars

  • Gast
Re: moer aan de blauwe drukregelaar die op de gasfles moet
« Reactie #4 Gepost op: mei 23, 2012, 07:06:17 pm »

De drukregelaar zet ik nooit vast met één of andere tang. Daardoor bestaat de grote kans het rubber aan gort te draaien.
Ik draai deze goed 'handvast'.
Hooguit iets met een tang aanpakken, maar vast is vast.
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: moer aan de blauwe drukregelaar die op de gasfles moet
« Reactie #5 Gepost op: mei 23, 2012, 08:24:16 pm »

De drukregelaar zet ik nooit vast met één of andere tang. Daardoor bestaat de grote kans het rubber aan gort te draaien.
Ik draai deze goed 'handvast'.
Hooguit iets met een tang aanpakken, maar vast is vast.

Klopt helemaal wat mars zegt, gebruik nooit een tang om de reduceer op een Din gastank (2.5 of 5 kg propaan) aan te draaien, de, vrij dikke rubberpakking in de wartel, is er niet opgemaakt om helemaal te worden plat gedrukt (hij kan dan zelfs gaan lekken). Gewoon de reduceer handvast op de fles draaien is voldoende, als je het dan toch wat vaster wilt hebben, kun je ook de "schotel"van de reduceer bij het erop zetten vertikaal houden en als de wartel handvast is aangedraaid de reduceer weer horizontaal draaien (met de klok meedraaien), door dit extra kwart slagje is de verbinding 100% gas dicht. Loskoppelen doe je door de reduceer in tegenstelde richting weer een kwartslag te draaien en daarna verder met de hand losschroeven.

Let wel, controleer dus altijd of de rubberpakking in de wartel aanwezig is en niet beschadigd of vervuilt (zand korrels etc).
De "schotel" van de reduceer moet altijd horizontaal staan bij gebruik.
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: moer aan de blauwe drukregelaar die op de gasfles moet
« Reactie #6 Gepost op: mei 23, 2012, 08:31:34 pm »

je hebt speciale kleine sleutel daarvoor zelfs in het kunstof.
even googlen.
(lastig vanaf telefoon allemaal anders had ik ff linkje erbij gedaan)

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.636
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: moer aan de blauwe drukregelaar die op de gasfles moet
« Reactie #7 Gepost op: mei 23, 2012, 08:46:47 pm »

Het voordeel van de blauwe flessen is dat ze gemakkelijk in de meeste keukens passen. Wij hebben een 2,5 kg groene fles, die past met enig gedoe ook in de keuken. In de stalling moet hij er uit, maar als je onderweg bent kan hij blijven staan.

@moer: inderdaad handvast, eventueel het trucje van Bosi. Het visueel controleren is inderdaad belangrijk!
@controle: ik ruik altijd in de keuken of ik gas ruik. Het ruikt nogal sterk met een reden.
@keuken losdraaien: zou ik niet doen, dat is daar niet voor gemaakt.

Als je, zoals je zelf aangeeft, een leek bent, wordt je vaak in iets duurdere oplossingen gedwongen. Het zij zo, maar veiligheid gaat voor alles.

Overigens: goedkoop gas hoeft niet per se handiger te zijn: Ik weet niet hoeveel gas je verbruikt, maar als je op vakantie moet vullen/wisselen is het slim om tevoren uit te zoeken hoe gas in de betreffende landen verkocht wordt. In Frankrijk kan je op iedere straathoek zo'n beetje CampingGaz kopen, de DIN-flessen kan je daar niet of nauwelijks laten vullen.

Heb je bij het advies bij Hendriks aangegeven lang naar het zuiden te gaan?
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Leeuwhans

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 76
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal
Re: moer aan de blauwe drukregelaar die op de gasfles moet
« Reactie #8 Gepost op: mei 26, 2012, 02:05:44 pm »

Hoi,
Wij hebben een Camplet met een Camplet keuken. Dat is een beetje slapjes en blikkerig. Daar past geen gasfles in.
Bij Hendriks in Ermelo werd ons de goedkopere fles geadviseerd. We hebben ook nog zo'n grote blauwe trouwens.
We hebben ook gezegd dat we een reis van 6 weken gaan maken. Ik denk er nu over een kleine waterkoker te kopen
(bij Blokker nu in de aanbieding), dan hoeft het gas wat minder vaak aan. De legergroene fles kan, heb ik begrepen best 6 weken kookgas leveren.

Ik moet alleen nog eens bedenken wat ik zal doen:
a) Steeds de moer losdraaien of
b) De moer laten zitten en steeds de slang van dat buisje af proberen te trekken (en dan wel bij de keuken of bij de drukregelaar)

Adviezen worden zeer op prijs gesteld.

Hartelijke groeten,
Leeuwhans

Gelogd

Dammetje

  • Gast
moer aan de blauwe drukregelaar die op de gasfles moet
« Reactie #9 Gepost op: mei 26, 2012, 08:35:41 pm »

Je kunt evt met snelkoppelingen gaan werken. Gewoon bij de kampeerhandel te koop.
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
moer aan de blauwe drukregelaar die op de gasfles moet
« Reactie #10 Gepost op: mei 26, 2012, 11:30:25 pm »

Hans, je kunt die moer prima steeds los en vast draaien. Als je de moer maar niet enorm strak vast draait, maar gewoon goed handvast.
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: moer aan de blauwe drukregelaar die op de gasfles moet
« Reactie #11 Gepost op: mei 27, 2012, 06:00:31 am »

Ik heb zelf een grote steeksleutel in de vw liggen. Een keer ergens langs de weg gevonden, was deels afgeslepen om ergens passend voor te maken. Maar die past precies. Ik draai de moer met de hand vast en dan nog net een klein tikkie met de sleutel. Ik wil geen gas lekkerij. Kan ook met een Bahco, maar niet met een kleine. En een Bahco is best een lomp ding om steeds mee te nemen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 484
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: moer aan de blauwe drukregelaar die op de gasfles moet
« Reactie #12 Gepost op: mei 27, 2012, 01:50:43 pm »

Ik draai de gasdrukregelaar op mijn campinggasfles alleen maar vast met de hand, hij lekt dan niet (test dat met zeepsop en niet met een vlam  ::) ), als hij dan ergens losmoet en ik heb geen gereedschap mee dan kan ik hem ook zo weer loskrijgen.

 :off Overigens heb ik wel altijd een enorme set gereedschap mee, maar dat heeft meer met de leeftijd van de vouwwagen en auto te maken dan met gasflessen.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: moer aan de blauwe drukregelaar die op de gasfles moet
« Reactie #13 Gepost op: mei 27, 2012, 05:50:54 pm »


Ik moet alleen nog eens bedenken wat ik zal doen:
a) Steeds de moer losdraaien of
b) De moer laten zitten en steeds de slang van dat buisje af proberen te trekken (en dan wel bij de keuken of bij de drukregelaar)


het antwoord is a)  :#

Ik heb het nog nooit anders gedaan. De moer is gemaakt om los en vast te draaien. En zo ontworpen dat je 'm inderdaad gewoon lekvrij dicht kan draaien met de hand. Als je wat minder kracht in je handen hebt, dan zou je 'm eventueel met een steeksleultel een laatste slag kunnen geven (maar echt, echt niet meer dan dat!!!! )
De gasslang is juist niet gemaakt om er steeds op te doen en er weer van af te trekken. Gewoon niet doen dus.

Gelogd
Adventure Awaits

Leeuwhans

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 76
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal
Re: moer aan de blauwe drukregelaar die op de gasfles moet
« Reactie #14 Gepost op: mei 29, 2012, 09:21:59 am »

Hoi,

Allemaal bedankt voor de informatie.
Ik zag ergens iets, tijdens het weekeinde, dat misschien wel snelkoppelingen geweest zijn.
Inderdaad had ik de moer met de Belgische combinatietang van mijn buurvrouw er ook niet helemaal op gedraaid.
En het lekte niet.

Groeten
Hans
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal