Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: moer aan de blauwe drukregelaar die op de gasfles moet  (gelezen 9422 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bosi

  • Gast
Re: moer aan de blauwe drukregelaar die op de gasfles moet
« Reactie #15 Gepost op: mei 29, 2012, 10:43:06 am »

Ik heb zelf een grote steeksleutel in de vw liggen. Een keer ergens langs de weg gevonden, was deels afgeslepen om ergens passend voor te maken. Maar die past precies. Ik draai de moer met de hand vast en dan nog net een klein tikkie met de sleutel. Ik wil geen gas lekkerij. Kan ook met een Bahco, maar niet met een kleine. En een Bahco is best een lomp ding om steeds mee te nemen.

Dat is nu juist het probleem, als de moer van de reduceer strak aantrekt (met een tang of sleutel), wordt de vrij dikke rubber pakking in de moer vervormd en gaat het als nog lekken. De pakking is nu juist zo dik dat je hem niet muurvast hoeft aan te draaien. Dus handvast of net iets meer is ruim voldoende. En bij twijfel controleren met wat zeepsop (the good old fasion way).
Veel belangrijker is de leeftijd van je gasslang en je reduceer te controleren, slang/reduceer te oud is vervangen, controleer ook waar de slang met slangenklemmen is vast gemaakt, daar onstaan vaak scheurtjes. De toestand van de rubberpakking in de moer van de reduceer ook regelmatig controleren op verdroging is raadzaam (zijn los te verkrijgen dus ik vervang ze regelmatig).
Gelogd

fbez

  • Gast
Re: moer aan de blauwe drukregelaar die op de gasfles moet
« Reactie #16 Gepost op: mei 29, 2012, 09:52:36 pm »

Kort samengevat dus: Handvast, deugdelijk materiaal en controleren  O0. Omdat handvast niet bij iedereen even strak is, kan een sleutel (maat=30) wel makkelijk zijn bij het losdraaien.

In koudere tijden wissel ik de gasfles bijna dagelijks tussen kacheltje en skottel. Aan beide heb ik een reduceer gemonteerd, zodat ik alleen die moer hoef los te draaien om te wisselen.
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: moer aan de blauwe drukregelaar die op de gasfles moet
« Reactie #17 Gepost op: mei 29, 2012, 10:24:24 pm »

I say, give thay boy a sigar...... :# for doing it the right way  :J
Gelogd

caspar

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.053
Re: moer aan de blauwe drukregelaar die op de gasfles moet
« Reactie #18 Gepost op: mei 31, 2012, 03:05:15 am »

Dit heb ik maar gevonden dus is er wat tegen spraak http://www.caravanwebwijzer.nl/gasfles-aansluiten/
Em mocht je rubbertje kapot gaan bij een nieuwe gas fles zit een plastic ringetje verwerkt in de afsluit dop (dat gele ding op de aansluiting)
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: moer aan de blauwe drukregelaar die op de gasfles moet
« Reactie #19 Gepost op: mei 31, 2012, 08:50:25 am »

Dit heb ik maar gevonden dus is er wat tegen spraak http://www.caravanwebwijzer.nl/gasfles-aansluiten/
Em mocht je rubbertje kapot gaan bij een nieuwe gas fles zit een plastic ringetje verwerkt in de afsluit dop (dat gele ding op de aansluiting)

In mijn optiek volstaat handvast aandraaien dan ook hooguit in de gevallen waarin je zeker weet dat de gasfles en de drukregelaar ten opzichte van elkaar absoluut niet zullen bewegen. Maar dat zal bijvoorbeeld bij een Skottelbraai echt nooit het geval zijn, die zet je opzij als je klaar bent en pakt 'm weer als je 'm nodig hebt. Handvast zal dan kunnen leiden tot losdraaien met lekkage als gevolg.
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal