Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Wat kan ik het beste in de voortent/onder de luifel neerleggen...  (gelezen 23910 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fiero

  • Gast
Wat kan ik het beste in de voortent/onder de luifel neerleggen...
« Gepost op: mei 29, 2012, 08:30:36 pm »

Het zal ongetwijfeld al een aantal keer behandeld zijn op het forum... maar ga mijn vraag toch op jullie afvuren.  :O

Ik ben in het bezit van het mooie eco doek voor in de voortent, voorheen gebruikt in mn oude poly tent.
Deze heb ik afgelopen weekend dan ook in de tent neergelegd, maar omdat deze uit twee delen bestaat, was dit een regelrechte ramp... (Vooral met binnenstormende kinderen!  :N)

Nu zit ik zelf te denken aan een bouwzeil te halen van 5x5meter. :? Dit zou genoeg zijn voor de voortent en de luifel aan 1 stuk te doen. (Voortent 3meter diep, bijna 5 meter breed. Luifel 2 meter diep)

Lekker makkelijk en goedkope manier om het optrekkende vocht uit mn tent te houden.

* Zouden jullie het eco doek hieronder leggen?
* Wat is het nadeel van zo'n bouwzeil?

Nu wil ik graag een toplaag er overheen leggen welke prettig aanvoelt aan je voeten, de voortent en luifel wil ik weer uit 1 stuk doen, zodat ik geen nare 'drempels'(lees: irritante openingen waardoor je alsnog vuil naar binnen toeloopt...  :I ).

* Wat is een fijne toplaag?
* Wat is kind vriendelijk/bestendig (doorhalen wat niet van toepassing is!)

(Kleine kanttekening: Houd aub een beetje rekening met de portemonee, japanse leisteen in de voortent is verschrikkelijk mooi...  :P )

* Mijn vraag is eigenlijk; wat hebben jullie in de klapcar/luifel liggen en jullie ervaringen...
(Wat een verschrikkelijk langdradig verhaal, voor zo'n korte vraag... pfff... Zou een vrouw kunnen zijn...)

Alvast bedankt voor jullie bevindingen!
Gelogd

Muilwijk

  • Gast
Re: Wat kan ik het beste in de voortent/onder de luifel neerleggen...
« Reactie #1 Gepost op: mei 29, 2012, 09:08:31 pm »

Het nadeel van bouwzeil onder je luifel, is dat als het regent het water hier mooi op blijft staan.
Daarom hebben wij altijd gaatjestapijt onder de luifel gehad.
Regen gaat er mooi doorheen, prettig aan de voeten, en het meeste vuil blijft buiten liggen.
Gelogd

Dammetje

  • Gast
Wat kan ik het beste in de voortent/onder de luifel neerleggen...
« Reactie #2 Gepost op: mei 29, 2012, 09:08:58 pm »

Tja. Hoe lang wil je gaan staan en hoeveel ruimte heb je.
In de voortent kun zeker wat met een bouwzeil, maar ik zou hem niet ook voor de luifel gebruiken. Indien je slikranden in de voortent hebt dan daar overheen leggen, anders de zijkanten oprollen. Met beide voorkom je dat er bij veel regen water in de tent komt. Hier zijn ook pvc zeilen voor in de handel met opblaasranden. Maar ja hoeveel wil je meeslepen. Zo'n tapijt is zeker fijn aan je voeten maar vreet ruimte. Een lichtere en veel duurdere optie is Bolon, maar dit is weer minder zacht. Wij hebben een kuipzeil en zijn er van afgestapt om er tapijt in te leggen. Zo kun je er elke dag een bezem doorhalen en hoef je niet telkens te zeuren om de schoenen uit te doen. Het stukje gaatjes tapijt van va 2,5 x 3 leggen wij dan los onder de luifel om de veelal kale plekken in het gras te bedekken.
Hieronder kun je natuurlijk nog worteldoek doen, maar ja hoeveel ruimte heb je en wat wil je meenemen!
In ieder geval geen zeil onder de luifel doen want dat wordt bij regen een zwembad.

Begin eerst maar eens te inventariseren hoeveel je wilt en vooral kunt meenemen!
Gelogd

Fiero

  • Gast
Re: Wat kan ik het beste in de voortent/onder de luifel neerleggen...
« Reactie #3 Gepost op: mei 29, 2012, 09:18:22 pm »

Okee, geen zeil dus onder de luifel... Das duidelijk!
Stuk bouwzeil van 3x5 meter voor in de voortent, met eco doek eronder, of zonder?

Gaatjes tapijt van 2x4,5 meter voor onder de luifel... eens ff op obelink kijken wat dat spul kost...

alvast bedankt!

Hebben nog meer mensen geniale ideeen???
Gelogd

Muilwijk

  • Gast
Re: Wat kan ik het beste in de voortent/onder de luifel neerleggen...
« Reactie #4 Gepost op: mei 29, 2012, 09:22:43 pm »

Waarom wil je het eco doek eronder?
Om je bouwzeil schoon te houden voor volgend gebruik? Dan kun je er net zo goed van dat
dunne afdekplastic onder leggen.
Een gaatjestapijt in de voortent gebruik ik wel altijd, loopt lekker en voelt warm aan.
Maar het neemt wel veel ruimte in zoals eerder al vermeld werd.
Gelogd

jsteijn

  • Gast
Re: Wat kan ik het beste in de voortent/onder de luifel neerleggen...
« Reactie #5 Gepost op: mei 29, 2012, 09:36:04 pm »

wij hebben een kuipzeil inritsbaar en om dat te beschermen hebben we tenttapijt. ff googl een kampeerwinkel in uithoorn. 5x3 meter kost 50euri en ze verzenden ook als je wilt. is niet heel dikben zwaar spul. neemt niet veel ruimte in en makkelijk te vegen. wel dichte structuur dus alle kruimels enzo blijven liggen tot je bezemt.
wij vinden het prettig aanvoelen. ik denk dan wel een ander zeil er onder dus als grondzeil (pvc met opblaasrand tegen water of bouwzeil ofzo) en daaronder worteldoek om waterbalet te voorkomen.

onder de luifel hebben wij nu niets maar dan veeg ik binnen wel iedere dag dus willen we daar nog gaatjestapijt en dat zo op de grond. dat levert dan op dat het binnen netter blijft.
Gelogd

hermanusb

  • Gast
Re: Wat kan ik het beste in de voortent/onder de luifel neerleggen...
« Reactie #6 Gepost op: mei 30, 2012, 08:10:53 am »

Ik heb onder de luifel niks meer dan gras.
Altijd lekker en geen gezeur met folie of andere zooi.

In de voortent sinds het klapweekend worteldoek met daarboven dat gaatjes doek.
Werkt perfect.

In het begin lag er zeil onder maar dat heb ik snel weg gehaald.
Er komt geheid een keer vocht en waar geen vocht van onder naar boven kan zal dit de omgekeerde weg ook niet bewandelen.

En dan moet je er gaten in maken om het weg te laten lopen.
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Wat kan ik het beste in de voortent/onder de luifel neerleggen...
« Reactie #7 Gepost op: mei 30, 2012, 09:24:00 am »

Wij hadden afgelopen weekend pas onze eerste vouwwagen ervaring, maar ik weet wel dat het afhankelijk is van de ondergrond / het weer.

Wij gebruikten nu afdekplastic voor onder de wagen+ondertentjes en de voortent. http://www.kifra.nl/Webwinkel-Product-1283816/Tentfolie.html. Bovenop dit plastic hebben wij in de voortent een pvc grondzeil.
Zo blijft je grondzeil en je ondertentjes mooi schoon en het scheelt ook wel wat damp van de grond denk ik. Na gebruik gooi je dit plastic weg. Voor het schoonhouden was het nu niet nodig trouwens, er lag een prachtige grasmat, maar ik weet uit ervaring dat dit veel beroerder kan.
Onder de luifel hadden we niks, nogmaals, er lag een mooie grasmat, maar bij kale plekken of zand lijkt gaatjestapijt me wel fijn. Ook met kou voelt dit denk ik warmer aan.

Ik zou in ieder geval zorgen dat je in de voortent een waterdichte oplossing hebt. Vorig jaar waren we met de caravan van mijn vader en die moesten we op een heel drassig veld opzetten. Als je dan worteldoek en tenttapijt gebruikt heb je de plassen in je voortent staan. Bij ons kwamen de regenwormen door het tenttapijt omhoog. We hebben toen maar snel een grondzeil gekocht.

2 kanttekeningen
1: Het afdekplastic is kwetsbaar en ging deze keer stuk tijdens het opzetten. Ik bleef er met mijn slipper in hangen. Misschien moeten we eerder het grondzeil neerleggen, dat deden we nu pas toen de voortent al stond en dan ben je er al heel wat keren overheen gelopen.
2: PVC grondzeil is niet erg mooi en het is minder comfortabel als gaatjestapijt en ligt niet zo mooi vlak als gaatjestapijt, maar het werkt wel. Daarnaast is het redelijk compact op te vouwen.

Je kunt ook ipv wegwerpplastic een bouwzeil nemen wat je hergebruikt. Als je dit handig opvouwt heb je ook geen last van het vuil.
Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Wat kan ik het beste in de voortent/onder de luifel neerleggen...
« Reactie #8 Gepost op: juni 01, 2012, 03:57:52 pm »

Wij hebben een vast, inritsbaar kuipzeil met daarop, in de tent, tenttapijt, van dat gaatjes spul,lekker aan de voeten   ;)

Op het gras, onder het grondzeil dus, hebben we worteldoek liggen, net een nieuw stuk gehaald van 5x5 mtr. Dat laat het vocht door dus krijg je nooit het idee " waterbed"  in je tentvloer doordat het water tussen je folie o.i.d. en het grondzeil blijft liggen.
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Wat kan ik het beste in de voortent/onder de luifel neerleggen...
« Reactie #9 Gepost op: juni 01, 2012, 04:07:40 pm »

of je zorgt ervoor dat er geen water op je folie komt  :+
Gelogd

faba

  • Gast
Re: Wat kan ik het beste in de voortent/onder de luifel neerleggen...
« Reactie #10 Gepost op: juni 01, 2012, 04:38:09 pm »

bouwzeil kraakt nogal vind ik zelf.
Wij hebben kuipzeil bij onze klapperaar.

Goed voor de portemonnaie en toch iets lekkerder voor de voetjes qua gevoel en stiller om op te stappen;

Voor de knutselaar zoekfunctie "grondzeil zelf maken"

Bodem van een zelfbouwzwembadje ? la intex, bestway en dergelijke. Tweedehands zwembad zoeken (hier in B betalen ze bijna om het te komen afhalen), desnoods 2 kleinere en eventueel vastplakken met sterke tape op blauw zeil. Heel compact, zacht aan de voeten en geen geknisper.

Wij denken erover om onder de luifel gewoon het gras te laten maar een runner van kunstgras te leggen voor de ingang.
Gezien bij action 1m breed, weet de prijs niet.
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Wat kan ik het beste in de voortent/onder de luifel neerleggen...
« Reactie #11 Gepost op: juni 01, 2012, 10:49:33 pm »

Wij leggen eerst waterdoorlatend ecogrondzeil neer. Je kan ook anti worteldoek nemen. Daarop hebben wij een pvc grondzeil liggen waar ik de randen van omhoog zet om een kuip te creƫren. In de kuip heb ik een gaatjes tapijt liggen.

Onder de luifel ook een ecogrondzeil met een stuk gaatjes tapijt erop. Waterdoorlatend! Als er onder de luifel een nette grasmat is, leggen we er niks neer.
Gelogd

scheepsmast

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 22
  • Merk Vouwwagen: Jamet Louisiana 2004
Re: Wat kan ik het beste in de voortent/onder de luifel neerleggen...
« Reactie #12 Gepost op: juni 02, 2012, 03:59:18 pm »

Heb afgelopen pinksterweekend landbouwplastic gebruikt onder het gaatjes tapijt. Is me goed bevallen. Vorig jaar in duitsland op een gras/gravel ondergrond afdekplastic van de formido gebruikt, maar dat was direct kapot door de gravel ondergrond. Ik ben bij een boer in de buurt geweest, zij gebruiken het om grasbult af te dekken. Het zit op rollen van 50 bij 10 meter, vaak hebben ze een paar meter over die ze niet meer kunnen gebruiken.
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 484
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Wat kan ik het beste in de voortent/onder de luifel neerleggen...
« Reactie #13 Gepost op: juni 02, 2012, 04:42:48 pm »

Wij kamperen vaak in voor en na-seizoen en hebben helemaal niets behalve gras liggen in de voortent en luifel. In het voorseizoen is er vaak voldoende gras om dit te kunnen doen, in het naseizoen is het vaak lastig (mede dus door alle worteldoeken, plastic, kuipgrondzeilen, etc, die het gras verstikken  :( ). Gewoon goed je plekje uitzoeken dat er voldoende gras ligt (maar dat is niet mogelijk als je niet op de bonnefooi gaat zoals wij). Anders zou ik gewoon van dat voortenttapijt gebuiken, deden we vroeger ook toen we nog met mijn pa en broer en de caravan gingen kamperen, dat werkt prima en verstikt het gras niet. Een keer per 2 of 3 dagen even vegen en het blijft binnen iig mooi schoon.  - zeurmodus aan - en mensen, gebruik nou alsjeblieft niet van dat akelige spul dat gras verstiekt en doodmaakt, dan blijft het voor mensen zoals wij die gedwongen zijn in het naseizoen te kamperen, ook leuk - zeurmodus uit - :P
Gelogd

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: Wat kan ik het beste in de voortent/onder de luifel neerleggen...
« Reactie #14 Gepost op: juni 02, 2012, 11:23:32 pm »

Wij hebben een inritsbaar kuipzeil en daar onder niets, met opvouwen vegen we het schoon zo goed als dat gaat, daar is het tenslotte voor(had-ie maar gen grondzeil moeten worden he :#)

Voor onder de luifel hebben we meestal niets maar ik heb wel van de rietachtige strandmatjes in de vouwwagen liggen die kunnen onder de luifel als het nodig is.

Citaat
- zeurmodus aan - en mensen, gebruik nou alsjeblieft niet van dat akelige spul dat gras verstiekt en doodmaakt, dan blijft het voor mensen zoals wij die gedwongen zijn in het naseizoen te kamperen, ook leuk - zeurmodus uit -

onze vouwwagen is volgens mij niet eens (fatsoenlijk) op te zetten zonder het kuipzeil, dus sorry kan geen gehoor geven aan je oproep...
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal