Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Welke koelbox zal ik kiezen  (gelezen 10183 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Leeuwhans

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 76
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal
Welke koelbox zal ik kiezen
« Gepost op: juni 01, 2012, 08:36:36 am »

Hoi,
In de nieuwe KCK staat een test van koelboxen.
We hebben nu een heel kleintje, die onhandig is.

In de test vinden we veel voors en tegens voor elke geteste wel wat. Ik ga voorlopig voor een zgn hybride die op 12V en op 230V werkt. Op 230 draait ie op een compressor. Dat zou minder lawaai maken volgens de tekst bij de test. Maar volgens de plussen en minnen bij deze koelboxen maakt die ook lawaai. Nou is dat voor mij niet zo erg, want ik ben behoorlijk doof, dus heb ik daar geen last van. Maar Esther heeft nu al last van de ventilator in de kleine Coolpix koelbox. Ik heb daar een omvormer bij gekocht.
Mijn vraag is dus wat is jullie ervaring met dat lawaai. En welke hebben jullie dan en waarom. Wij willen er eentje die zowel in de auto als in de vw werkt, behoorlijk goed koelt (tenminste tot 7 graden Celsius), zo min mogelijk lawaai maakt en ook niet zo'n hele dure en oja, hij mag ook niet te zwaar zijn. Hoe tillen jullie zo'n ding op? Dat zijn wel een heleboel vragen bij elkaar.

Al vast bedankt
Hans
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Welke koelbox zal ik kiezen
« Reactie #1 Gepost op: juni 01, 2012, 12:24:47 pm »

Heb in principe twee keuzes:
1. Compresor type (gelijk aan het type wat je thuis gebruikt)
2. Absorptie type

Beide zijn leeg goed te verplaatsen, gevuld met levensmiddelen een heel stuk minder handig te te tillen (ca 25-30 kg)

1. Compresor type, zijn gemiddeld duurder dan absortie modellen en kunnen 220V en soms ook op 12V.
Omdat je geen condesor in je koelbox hebt kun je de inhoud 100% nuttig gebruiken. Nadelen zijn naast de prijs, het geluid van de compresor en het feit dat je altijd stroom nodig hebt. Voordelen zijn naast eerder genoemde, de grote koelcapaciteit (handig als het extreem warm is of als je koelbox snel op lage temperatuur wilt hebben). Wel altijd rechtop vervoeren.

2 Absorptie type, werkt met een verdamper (wordt verdampt dmv verwarmen) en condensor, zijn goedkoper dan de compresor modellen en kunnen naast de gebruikelijke 12V en 220V, vaak ook nog op butaan/propaan. Nadeel is de aanwezigheid van de condesor in de koelbox, deze kost wat ruimte, koel capaciteit gelijk aan compressor modellen koel snelheid wat minder als van compresor modellen, maar tenzij het extreem warm is (dus altijd op een schaduwrijke plaats zetten) meer dan voldoende. Voordelen naast de prijs is dat deze koelboxen volkomen geruisloos zijn en door de mogelijkheid om op gas over te schakelen ben je onafhankelijk van stroom voorzieningen.

Bijvoorbeeld Mobicool levert beide typen (was vroeger electrolux)
Gelogd

scheepsmast

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 22
  • Merk Vouwwagen: Jamet Louisiana 2004
Re: Welke koelbox zal ik kiezen
« Reactie #2 Gepost op: juni 01, 2012, 02:09:37 pm »

Ik heb zins kort de Portacool 35 van Tristar (absorptie), gekocht via mp. Een hele verbetering met de Quigg thermo elektrische koelbox die ik vorig jaar gebruikte. Het is een heel stuk rustiger in de voortent en de temp in de koelkast in aanzienlijk lager als bij de Quigg! En afgelopen pinkterweekend met de tropisch temperaturen heeft de portacool ons een prima dienst bewezen.
Gelogd

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk Vouwwagen: (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Re: Welke koelbox zal ik kiezen
« Reactie #3 Gepost op: juni 01, 2012, 03:07:04 pm »

Ik heb sinds dit jaar de Mobicool B40 en die bevalt mij wel.
Je hoort hem in een doodstil huis wel aanslaan 's nachts, maar op de camping hebben we hem eigenlijk helemaal niet gehoord.

I.i.g. beter dan een koelbox met ventilator en ook geen ijsafzetting meer op de ventilator zoals vorig jaar ;)
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Welke koelbox zal ik kiezen
« Reactie #4 Gepost op: juni 01, 2012, 03:56:00 pm »

Gelogd

ferrarigirl666

  • Gast
Re: Welke koelbox zal ik kiezen
« Reactie #5 Gepost op: juni 10, 2012, 06:34:33 pm »

Ik heb zo'n hybride gekocht, en ben er heel tevreden van! Een mobicool B40, het was wel even een investering, maar het is een echte koelkast. Hij werkt zowel op 12v (in de auto) als op 220v (op de camping en thuis). In de auto is het niet echt een koelkast, maar houdt het de waren wel koel, op netstroom werkt hij perfect en vriest hij!
Je kan hem ook als extra koelkast gebruiken als je thuis een feestje hebt, of de eigen koelkast even te klein is :p.

Hij maakt amper geluid, wat ook belangrijk is ;)
Waar je wel op moet letten, als je hem in de auto gebruikt, dat je hem niet laat insteken als je auto stil staat. Hij zou de batterij van de auto kunnen leeg maken...

Hier staat nog info : http://dewaelenv.eu.html01.hostbasket.com/catalog/koeling%20NL.pdf

Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal