Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: 13 polige trekhaak voor 7 polige vouwwagen  (gelezen 9971 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vuuskes

  • Gast
13 polige trekhaak voor 7 polige vouwwagen
« Gepost op: juni 28, 2012, 08:16:54 pm »

Sinds een maandje of heb ik een nieuwe auto met een 13-polige trekhaak.
Echter nu heb ik problemen met de verlichting van de vouwwagen.

Het linkerknipperlicht werkt als ik de hendel naar links en naar rechts doe. Knipperlicht naar rechts werkt helemaal niet.

Toevallig iemand een idee wat het kan zijn. Ik heb er ook al een nieuwe stekker op gezet.
Maar dan hou ik hetzelfde probleem....
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 484
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: 13 polige trekhaak voor 7 polige vouwwagen
« Reactie #1 Gepost op: juni 28, 2012, 08:30:10 pm »

er is al eerder op het forum over gediscussieerd, gebruik even de zoekfunctie. Als het probleem aanhoudt, geef dan even aan wat voor 13 polige stekker je hebt, er zijn meerdere typen. Je kunt mijns inziens een aantal dingen doen:

Nieuwe 13 polige stekker aan de vouwwagen en niet alle polen gebruiken (zoek even een aansluitschema, de kleuren draad en benamingen van de polen zijn altijd hetzelfde.

Zoek een verloopstekker 13 polig naar 7 polig (meeste carabluh handels hebben die liggen)

Maak een 7 polige stekkerdoos aan je auto (maar met een nieuwe auto zou ik dat niet doen, want de elektronica loopt dan vermoedelijk volkomen in de soep).
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: 13 polige trekhaak voor 7 polige vouwwagen
« Reactie #2 Gepost op: juni 28, 2012, 08:42:04 pm »

Ik heb ook een verloop van 13 (auto) naar 7 (vouwwagen) dit werkt prima; ik moet alleen niet de verloopstekker op de vouwwagen laten zitten als de vouwwagen niet aangekoppeld zit; De parkeersensoren zijn dan uitgeschakeld en de richtingaanwijzers werken een beetje ADHD.
 
(NB: Als een verloop niet werkt zal er toch iets niet goed zijn met de aansluiting vrees ik)
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: 13 polige trekhaak voor 7 polige vouwwagen
« Reactie #3 Gepost op: juni 28, 2012, 09:56:20 pm »

Je zou eens kunnen kijken met een andere aanhanger of fietsendrager of zich daar hetzelfde probleem voordoet. Zo ja, dan ligt het aan de aansluiting van de auto. Dat kunnen ze ook bij een garage zo nagaan (hebben ze teststekkers voor). Zo niet, dan zit het in je vouwwagen en zul je daar de bedrading van moeten controleren. Vreemd is het wel, want zowel bij 7 polig als 13 polig hebben de richtingaanwijzer links als rechts een eigen draad.

Heb je geen aanhanger of fietsendrager voor handen, dan is er misschien wel een buurman/kennis met een auto plus trekhaak waarbij je kunt controleren of dezelfde fout zich dan voordoet.

Zelf de 13-polige stekker van de auto doormeten gaat lang niet altijd, zeker niet als die canbus gestuurd wordt. Bij onze Octavia bijvoorbeeld komt er pas spanning op het stopcontact te staan als er daadwerkelijk een stroomafnemer (vouwwagen) aangekoppeld is. Daarom doet het fenomeen dat nunogconway noemt zich bij ons niet voor, ik kan rustig een verloopstekker laten zitten zonder dat dit effect heeft op de parkeersensoren of de lampcontrole.
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: 13 polige trekhaak voor 7 polige vouwwagen
« Reactie #4 Gepost op: juni 28, 2012, 11:08:20 pm »

Zal dan toch aan de (verloop-)stekker liggen; anders zou ik ook een ADHD-tje hebben als de verloopstekker er niet in zat. Blijkbaar wordt er ergens toch onderscheid gemaakt door de besturing van de auto.
Ik heb ook zo'n richtingaanwijzer die even blijft knipperen als je hem kort aanraakt. Als de vouwwagen aangekoppeld zit en je 'knippert' de eerste keer dan is het een fractie van een seconde een ADHD-tje. Daarna heb je dat niet meer zolang de vouwwagen aangekoppeld blijft. Blijkbaar stelt de auto zich dan in op de veranderde situatie, zo komt het in ieder geval over.
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: 13 polige trekhaak voor 7 polige vouwwagen
« Reactie #5 Gepost op: juni 29, 2012, 09:58:27 am »

Meestal wijst een niet goed werkend knipperlicht op een slechte aarding (losse of gecorrodeerde nul draad) of kortsluiting over twee polen. Dit zit meestal in de stekker van de VW als gevolg van vocht of een losse draad.
Als je een duitse auto hebt (of skoda/seat) dan is het meest waarschijnlijk dat je een een 13 polige Jager stekkerdoos hebt. Let er dan op dat je de verloop stekker 45° gedraaid in de stekkerdoos drukt en dan de verloopstekker een kwartslag omhoogdraaid (is een soort bajonet sluiting waarbij het ronde plaatje van de verloop stekker onder het afdek dekseltje van de stekkerdoos komt)
De jager stekker(-doos) heeft alleen maar dunne pinnentjes.

Heb je het multicon systeem dan heb je een combinatie van dikke pennen (zoals bij de 7-polige) en dunne pennetjes die je op de zelfde mannier als de 7 polige stekker in de stekkerdoos drukt.
Je mag dan geen 7 polige stekker met metalen behuizing gebruiken omdat deze kortsluiting veroorzaakt (je hebt dan ook geen verloopstekker nodig).

Heb je een orginele trekhaak of af fabriek, dan is het raadzaam om niet zelf aan de bedrading van de stekkerdoos te prutsen, want deze is in de auto electronica opgenomen.

In de 13 polige stekkerdoos zit meestal een microswitch die wordt bekrachtigd als een stekker (dus ook verloopstekker) wordt geplaatst, de auto electronica houd erdan rekening mee dat er extra stroom verbruikers in het verlichting circuit zijn geplaatst (van belang voor defecte lamp detectie, pdc, aanhanger dectectie lampje, tracktion control etc), dus als je de verloop stekker laat zitten kan de electronica enigzins van de waps raken.
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: 13 polige trekhaak voor 7 polige vouwwagen
« Reactie #6 Gepost op: juni 29, 2012, 10:54:17 am »

Dat laatste zal bij mij het geval zijn
 
(Auto heeft net zijn eerste controlebeurtje achter de rug.......)
Gelogd

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: 13 polige trekhaak voor 7 polige vouwwagen
« Reactie #7 Gepost op: juni 29, 2012, 12:33:51 pm »

heeft jullie vouwwagen dubbele knipperlichten (2 per zijde)?
De electronica van onze nieuwe auto kon dat blijkbaar niet aan, heb aan beide zijden van de vouwwagen een knipperlampje eruit gehaald en alles werkt uitstekend.
Overigens was bij ons wel alles 13 polig.
Gelogd
live life outdoors

Michielvandaalen

  • Gast
Re: 13 polige trekhaak voor 7 polige vouwwagen
« Reactie #8 Gepost op: juni 29, 2012, 03:43:40 pm »

Het makkelijkst om uit te sluiten of de auto of de vouwwagen een probleem heeft mijn zijn elektronica is het plaatsen van bijv een fietsendrager op de auto. Werkt dit goed dan ligt het aan de vouwwagen en anders aan de auto.
Je zal niet de eerste zijn die met zijn nieuwe auto een probleem heeft met de 13 polige aansluiting.
In mijn directe familie heeft er ook iemand last van gehad. Terug naar de Renault dealer en daar de draadjes om laten draaien.

Succes
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: 13 polige trekhaak voor 7 polige vouwwagen
« Reactie #9 Gepost op: juni 29, 2012, 05:01:53 pm »

Of even simpel met schema en een lampje met 2 draden de boel testen. Op het schema kijk je welke de aarde is. Daar 1 draad in verbinden. Dan per punt testen of alles werkt. Heb je geen ingewikkelde spullen voor nodig en heb het zelf zo ook gecontroleerd of alles op de juiste plaats was gemonteerd af dealer.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: 13 polige trekhaak voor 7 polige vouwwagen
« Reactie #10 Gepost op: juni 29, 2012, 09:06:06 pm »

In de 13 polige stekkerdoos zit meestal een microswitch die wordt bekrachtigd als een stekker (dus ook verloopstekker) wordt geplaatst, de auto electronica houd erdan rekening mee dat er extra stroom verbruikers in het verlichting circuit zijn geplaatst (van belang voor defecte lamp detectie, pdc, aanhanger dectectie lampje, tracktion control etc), dus als je de verloop stekker laat zitten kan de electronica enigzins van de waps raken.

Bij ons komt er pas spanning op de stekkerdoos te staan als er daadwerkelijk een stekker inclusief stroomafnemers (vouwwagen, aanhanger, fietsendrager) aanwezig is. Het verloopstuk van 13 polig naar 7 polig zit al weken in de stekkerdoos omdat onze aanhanger er nu regelmatig achterhangt, maar dat leidt niet tot de hierboven genoemde effecten.

Of even simpel met schema en een lampje met 2 draden de boel testen. Op het schema kijk je welke de aarde is. Daar 1 draad in verbinden. Dan per punt testen of alles werkt. Heb je geen ingewikkelde spullen voor nodig en heb het zelf zo ook gecontroleerd of alles op de juiste plaats was gemonteerd af dealer.
Alleen werkt die methode niet als je stekkerdoos canbus gestuurd wordt. Dit gaat alleen op bij oudere auto's zonder canbus systeem. Ik had een keer een hardnekkige storing in de verlichting van de aanhanger waarbij ik op die manier heb geprobeerd de stekkerdoos van de auto te controleren. En dat ging niet (mogelijk vanwege die microswitch die eerder genoemd is).
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: 13 polige trekhaak voor 7 polige vouwwagen
« Reactie #11 Gepost op: juni 30, 2012, 11:53:02 am »

Onze auto is 4 jaar. Ook daar zit een systeem in de stekkerdoos voor de mistlamp. Die van de auto wordt automatisch uitgeschakeld als die van de vw brandt. Je kunt in dat geval ook een oude aanhangerstekker er in steken en daarop testen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

weep

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 397
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1999
Re: 13 polige trekhaak voor 7 polige vouwwagen
« Reactie #12 Gepost op: juni 30, 2012, 10:52:33 pm »

Ik had ook allerlei rare dingen met de vouwwagenlichten. Altijd problemen bij het aansluiten, die dan na enige tijd verdwenen. Aansluiting van de auto bij de garage laten testen, was inderdaad de verloopstekker (en nog wel een dure ook van de plaatselijke caravanboer). Ik heb de stekker nog opengeschroefd maar kon niets vreemds zien. Met een nieuwe stekker was alles opgelost.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal