Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Luifel Cocoon niet strak  (gelezen 4747 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

macduke

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL MTT
Luifel Cocoon niet strak
« Gepost op: september 16, 2013, 10:48:12 am »

Afgelopen zomervakantie hebben we wat verschillende opstellingen met de luifel geprobeerd, maar we komen er niet helemaal uit  :N

Als we de luifel met de middenpunt naar beneden zetten dan staat alles keurig strak. Maar als we de middenpunt openritsen en dan omhoog zetten dan staan de voorste randen heel los (zie foto) en dat klappert behoorlijk als er wat wind staat.

Weet iemand hoe deze rand strakgezet kan worden?

Gelogd

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re: Luifel Cocoon niet strak
« Reactie #1 Gepost op: september 16, 2013, 01:14:32 pm »

Wanneer je deze opstelling kiest, lijkt het me goed om de rits van de "pet" luifel dicht te maken.
hierdoor trek je de luifel iets naar elkaar toe...
Of je maakt de hoofdmast wat hoger.

Enige tijd geleden was deze vraag ook eens gesteld, kijk op topic: http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=7222.30

Gelogd

!kk3

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 45
  • Merk Vouwwagen: Easy Caravaning TakeOff 2022
Re: Luifel Cocoon niet strak
« Reactie #2 Gepost op: september 16, 2013, 01:30:23 pm »

moeilijk te zien zo, maar scheerlijnen korte kant strakker en hoge mast iets hoger. Misschien ook de stokken iets verder uit elkaar plaatsen.

Wij hebben hem bijna altijd zo staan, meestal vrij strak - behalve als de grond niet waterpas is - dan is het altijd wat lastiger.

Zo los als op deze foto heb ik het nog niet gehad. Wel wat klapperen met harde wind, wat ik oploste met een extra scheerlijn door het oogje halverwege de luifel (daar wordt het niet mooier van)
Gelogd

macduke

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL MTT
Re: Luifel Cocoon niet strak
« Reactie #3 Gepost op: september 16, 2013, 07:23:06 pm »

@rettketed: in deze opstelling kan de rits toch niet dicht? Dan komt de punt naar beneden en ik wil hem graag hoog hebben voor een ruime doorloop. Bedankt voor de link naar het oude artikel, de foto's daar zijn erg handig. De opstelling met de punt naar beneden maar de stok aan de buitenkant kende ik nog niet.

@!kk3: de scheerlijnen aan de zijkanten stonden helemaal strak. Ik gebruik 2 scheerlijnen bij de buitenste hoeken; 1 in lijn met de tent en 1 onder 45 graden naar buiten. Volgende keer zal ik proberen de grote stok wat hoger te maken. Of zou het kunnen dat het doek wat opgerekt was? De eerste week stond de luifel met de punt naar beneden.
Gelogd

!kk3

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 45
  • Merk Vouwwagen: Easy Caravaning TakeOff 2022
Re: Luifel Cocoon niet strak
« Reactie #4 Gepost op: september 16, 2013, 07:50:25 pm »

Ik geloof dat ik de 2e lijn niet onder 45 graden, maar recht op de luifellijn zet (dus in een rechte lijn met de hoekstok --> hoofdmast)
kan het niet goed zien op je foto, maar de hoekstok lijkt ook scheef te staan (op zich niet erg, maar het lijkt in de richting van het losse doek)

rits kan inderdaad niet dicht zo
Gelogd

LdeBruin

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 51
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL
Re: Luifel Cocoon niet strak
« Reactie #5 Gepost op: september 16, 2013, 08:03:24 pm »

De rits moet open als je geen 'regenkapje' wil.

Mijn suggesties voor het strak opzetten van de luifel:
- alle drie de stokken op gelijke hoogte stellen met de 'tentzijde van de luifel'. Dus de hoge mast zo lang maken dat deze als je hem bij het hoogste punt van de tent houdt, precies even lang is. Als de ondergrond onder de luifel ongelijk is, probeer dat dan te compenseren.
- ik gebruikte met de Cocoon (inmiddels een Kyte) altijd één scheerlijn per stok. De scheerlijnen bij de twee zijstokken moeten dan wel een hoek van ongeveer 45 graden maken met de lengte/breedte (van bovenaf gezien dus). Anders trek je de luifel te veel naar voren of juist opzij.
- voor de middelste stok probeerde ik de scheerlijn altijd wat langer te houden om zo de luifel flink op spanning te kunnen zetten in de lengterichting.
- uiteraard de benodigde witte elastiek-haken tussen de scheerlijnen en de haringen (2 per scheerlijn voor de twee zijstokken, 3 voor de scheerlijn van de middelste stok)

Op deze manier krijg je de luifel altijd superstrak.

Een paar foto's om één en ander wat te verduidelijken.
Gelogd
Leendert de Bruin - Holtkamper Kyte XL

leeuw

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 550
  • Kyte S
Luifel Cocoon niet strak
« Reactie #6 Gepost op: september 16, 2013, 11:07:25 pm »

Stokken op gelijke hoogte als de tentzijde is heel belangrijk.

Bij mij is het juist andersom. Met de punt naar beneden krijg ik de luifel niet strak. Wel minder als bij topic starter.
Met de punt los en omhoog stond hij super strak.

Volgens mijnwordt elke tent met de hand gemaakt, dat kan het onderlinge verschil een beetje verklaren.

Ik blijf het gewoon volgend seizoen weer proberen.
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Re: Luifel Cocoon niet strak
« Reactie #7 Gepost op: september 17, 2013, 06:46:05 am »

Volgens mijnwordt elke tent met de hand gemaakt, dat kan het onderlinge verschil een beetje verklaren.
Volgens Holtkamper gebruiken ze een mal waarmee ze de produceren.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

zmeel

  • Gast
Re: Luifel Cocoon niet strak
« Reactie #8 Gepost op: november 01, 2013, 11:53:57 am »

Het is altijd even zoeken hoe de luifel in verschillende opstellingen (stok voor of achter, rits dicht of open) strak komt te staan. Mijn oplossing is altijd om de stokken goed af te stellen. Zoals eerder genoemd moeten de drie stokken qua hoogte goed staan, op het laatst is het dan nog fine tunen met de middelste stok en het schuine gedeelte daarvan.
Gelogd

rianne-maria

  • Gast
Re: Luifel Cocoon niet strak
« Reactie #9 Gepost op: november 04, 2013, 03:43:28 pm »

Na alle goede tips over het strak zetten van de luifel volgt er nog eentje: eerst de 2 buitenste stokken plaatsen en als laatste de middelste. Omdat deze wat langer is wordt de luifel vanzelf al wat strakker getrokken.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal