Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Holtkamper Flyer op 13 inch wielen  (gelezen 7940 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bobbist

  • Gast
Holtkamper Flyer op 13 inch wielen
« Gepost op: juni 17, 2011, 09:07:56 pm »

Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een oldtimer Flyer gekocht. Kar uit 1985/1986, Tent uit 1996. Nu staat deze nog op 10 inch banden (500*10 *PR Vredestein V47 banden). Ze zijn te oud en moeten worden vervangen. Nu lees ik dat enkele anderen de kar op 13 inch wielen hebben gezet en dat daar voordelen aan zitten als het gaat om stabiliteit en comfort. Nu heb ik daar een paar vragen over:
Wat zijn de maten van de band/velg die ik dan moet hebben, en dan vooral de ET waarde (bolling) als de breedte? Welke plyrate wordt er geadviseerd? Hebben jullie de reserveband ook weer onder aan de kar bevestigd. Ik neem aan via een ander systeem?
Ik dacht altijd: een band is een band maar het is een wereld op zich  :?  HELP!

Alvast bedankt!
Bob
Gelogd

Richard

  • Gast
Re:Holtkamper Flyer op 13 inch wielen
« Reactie #1 Gepost op: juni 17, 2011, 09:09:18 pm »

[dubbel posting...sorry :#
« Laatst bewerkt op: juni 17, 2011, 09:10:51 pm door Mr Roadmaster »
Gelogd

Richard

  • Gast
Re:Holtkamper Flyer op 13 inch wielen
« Reactie #2 Gepost op: juni 17, 2011, 09:10:20 pm »

Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een oldtimer Flyer gekocht. Kar uit 1985/1986, Tent uit 1996. Nu staat deze nog op 10 inch banden (500*10 *PR Vredestein V47 banden). Ze zijn te oud en moeten worden vervangen. Nu lees ik dat enkele anderen de kar op 13 inch wielen hebben gezet en dat daar voordelen aan zitten als het gaat om stabiliteit en comfort. Nu heb ik daar een paar vragen over:
Wat zijn de maten van de band/velg die ik dan moet hebben, en dan vooral de ET waarde (bolling) als de breedte? Welke plyrate wordt er geadviseerd? Hebben jullie de reserveband ook weer onder aan de kar bevestigd. Ik neem aan via een ander systeem?
Ik dacht altijd: een band is een band maar het is een wereld op zich  :?  HELP!

Alvast bedankt!
Bob
Misshien een idee om kontakt op tenemen met holtkamper in Emmen. Daar kunnen ze je prima opweg helpen met de juiste info.
Vermeld ff dat je via de vouwwagenclub kontakt hebt gezocht...vinden ze altijd leuk.... :zw
Gelogd

bobbist

  • Gast
Re:Holtkamper Flyer op 13 inch wielen
« Reactie #3 Gepost op: juni 17, 2011, 09:14:55 pm »

Misshien een idee om kontakt op tenemen met holtkamper in Emmen. Daar kunnen ze je prima opweg helpen met de juiste info.
Vermeld ff dat je via de vouwwagenclub kontakt hebt gezocht...vinden ze altijd leuk.... :zw

Ik ga dat morgen gelijk even proberen. kijken wat ze me aanraden. Bedankt voor het advies!
Cheers,
Bob
Gelogd

bobbist

  • Gast
Re:Holtkamper Flyer op 13 inch wielen
« Reactie #4 Gepost op: juni 18, 2011, 09:55:28 pm »

Ik heb ondertussen antwoord van Holtkamper gehad. Hoezo goede service....  :W

Ik post het ook maar even op dit forum als aanvulling op de hoeveel informatie die hier al te vinden is:
De technische gegevens van deze velg zijn:
4 1/2 JX
13 INCH
ET waarde 35
Met hierop een 155x13 band

Wat betreft het reservewiel meldt de servicemanager no het volgende:
Een 13'' reservewiel past niet tussen de chassisboom en de middenbalk onder de vloer. De reservewielbeugel moet dan ook worden verplaatst. Deze word centraal in het midden onder de houten middenbalk geplaatst met extra lange bouten door de vloer. Links en rechts worden blokjes onder de vloergelijmd om het wiel te ondersteunen en recht te houden. Deze blokjes behandelen met tectyl.

Gelogd

bobbist

  • Gast
Re:Holtkamper Flyer op 13 inch wielen
« Reactie #5 Gepost op: juni 18, 2011, 10:01:27 pm »

Nu zit ik mij het volgende af te vragen:
Een derde 13 inch wiel kost geld en hangt als reservewiel waarschijnlijk vrijwel nutteloos onder aan de wagen. Ik heb ook al op dit forum gelezen dat een spuitbus niet altijd de oplossing is omdat het oa scheuren inde band niet verhelpt. Wie heeft er ervaring met het voeren van een reservewiel in een kleinere maat. Ik kan een gebruikt 10 inch wiel (ze zijn nog in redelijke staat) als reserve band meenemen. Deze zou ik dan moeten zien als thuiskomer zodat ik met lagere snelheid door kan rijden naar een camping in de buurt. Van daaruit kan ik dan de 13 inch band laten repareren of vervangen. Hebben mensen hier ervaring mee?
Gelogd

Richard

  • Gast
Re:Holtkamper Flyer op 13 inch wielen
« Reactie #6 Gepost op: juni 18, 2011, 10:12:10 pm »

In Ierland klapband gehad (auto zonder vouwwagen)...reserve wiel erop een thuisbrengertje..ik vond het eerder een doosnagels die aan mijn doodskist hing...
Dat wil ik nooit meer zo'n verschil van banden op onbekend terrein...wat heb ik gezweet zeg....de 2 dagen..ik zeg niet doen
Gelogd

bobbist

  • Gast
Re:Holtkamper Flyer op 13 inch wielen
« Reactie #7 Gepost op: juni 18, 2011, 10:19:22 pm »

Tsja........ 2 dagen rondtuffen op een thuisbrengertje is denk ik geen pretje. Ik zie het ook meer als een betere hulp dan een spuitbus. Het zou je naar een dichtbijzijnde camping kunnen brengen zodat je daar even kunt staan en van daaruit een nieuwe band regelen. Het moet toch overal mogelijk zijn een 13 inch band te regelen 155*13. Ik heb alleen geen idee of de vouwwagen uberhaupt zo kan rijden. Waarschijnlijk wel maar kan het -op de 1 of andere manier- technisch kwaad om een beperkte afstand met ongelijke wielen qua maatvoering te rijden?

Voor alle duidelijkheid. Ik heb geen enkele ervaring in kamperen................... we gaan het dit jaar voor het eerst proberen. Vandaar deze vragen!
« Laatst bewerkt op: juni 18, 2011, 10:31:25 pm door bobbist »
Gelogd

tijger

  • Gast
Re:Holtkamper Flyer op 13 inch wielen
« Reactie #8 Gepost op: juni 19, 2011, 09:50:48 am »

Wij hebben onlangs ook een reservewiel gemonteerd onder onze HK flyer. Precies op de manier zoals de servicemanager van Holtkamper aangeeft. Dit was eigenlijk niet eens zoveel werk.  Op Marktplaats heb ik een 2e hands reservewiel (velg + band) voor 50 euro incl. verzendkosten gekocht. De bevestigingsbeugel hebben we dacht ik voor +/- 20 euro gekocht bij Holtkamper. Ons leek het veiliger dezelfde band als reservewiel bij ons te hebben. Al met al vielen de kosten wel mee, en het verhoogt het vakantieplezier wetend dat je niet strand wanneer je een lekke band krijgt.

Succes!

Rob
Gelogd

edheeren

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 122
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon M Membrane Airco Sunrise Pack 2007
  • Holtkamper Cocoon M Membrane Airco Sunrise 2007
Re:Holtkamper Flyer op 13 inch wielen
« Reactie #9 Gepost op: december 06, 2015, 02:56:31 pm »

Wij hebben onlangs ook een reservewiel gemonteerd onder onze HK flyer. Precies op de manier zoals de servicemanager van Holtkamper aangeeft. Dit was eigenlijk niet eens zoveel werk.  Op Marktplaats heb ik een 2e hands reservewiel (velg + band) voor 50 euro incl. verzendkosten gekocht. De bevestigingsbeugel hebben we dacht ik voor +/- 20 euro gekocht bij Holtkamper. Ons leek het veiliger dezelfde band als reservewiel bij ons te hebben. Al met al vielen de kosten wel mee, en het verhoogt het vakantieplezier wetend dat je niet strand wanneer je een lekke band krijgt.

Succes!

Rob
mag ik vragen hoe wat hij verteld heeft hoe je een band vervangt?
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Holtkamper Flyer op 13 inch wielen
« Reactie #10 Gepost op: december 06, 2015, 03:20:51 pm »

Ik hou ook niet zo van thuiskomertjes. Wij rijden altijd 's nachts richting vakantie. Wil dan graag door kunnen rijden. Hoewel onze Citroen C4 ook een kleiner wiel heeft. Maar liever een thuiskomer dan een spuitbus mee. daar repareer je inderdaad geen grote lekken mee. Bij onze vorige auto, Skoda Roomster zat de LPG installatie op de plaats van het reservewiel. Wij namen toen altijd een los wiel mee. wel eens achterop de fietsendrager en ook wel op de dissel van de Jametic. En uiteraard kan deze ook op de vouwwagen zelf onder het dekzeil.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal