Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Zweden 2020  (gelezen 16215 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

johan123

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 147
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer
  • Johan
Zweden 2020
« Gepost op: augustus 26, 2019, 03:12:16 pm »

Afgelopen jaren zijn we ingestapt en zagen we wel waar we uitkwamen, maar nu gaan we het anders aanpakken. We willen voor het eerst naar het noorden en wel naar zweden.
Wie heeft tips? Wat moeten we zeker gaan zien?
We willen natuurlijk ook wel op zoek naar beren / wolven / elanden. Heb je ze gespot, dan hoor ik graag waar....

We denken nu aan het volgende rondje: met de auto naar malmo - gotenborg - stockholm - idre - oslo en dan met de boot naar Kiel (DUI) en weer naar huis.

Gelogd
Fly High

Zwerfkei

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
Re: Zweden 2020
« Reactie #1 Gepost op: augustus 26, 2019, 05:32:52 pm »

Lijkt me een mooi rondje, zitten wij ook aan te denken  O0
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Zweden 2020
« Reactie #2 Gepost op: augustus 26, 2019, 05:46:05 pm »

Bedenk dat het begrip 'rondje' niet bestaat in Scandinavië. Wij zijn dit jaar tot Farnebofjarden gegaan (aanrader!), maar dat was al met al al bijna 6000 km. Dan zit je net boven Stockholm en is het nog steeds verder naar de Noordkaap dan terug naar huis.. Inderdaad elanden langs de weg zien staan, daarvoor moet je vooral in het zuiden zijn. Bevers, visarenden, zeearenden, je komt het allemaal tegen. Wolven, beren en lynxen zijn er ook, maar die zijn te schuw.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Zweden 2020
« Reactie #3 Gepost op: augustus 26, 2019, 05:49:15 pm »

En vraag van te voren een bropas aan. Moeilijk te vinden, maar de bruggen bij Malmö en (met een kastje) in Denemarken zijn veel goedkoper. Het abonnement kost 46 euro per jaar, dat heb je er na één brug al uit. Daarna weer op te zeggen. Wij hebben de pas met terugwerkende kracht aangevraagd. Eerste overrit cash betaald, bropas aangevraagd en geld terug gevraagd. Zelfs dat kan.
Gelogd

johan123

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 147
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer
  • Johan
Re: Zweden 2020
« Reactie #4 Gepost op: augustus 28, 2019, 06:50:32 pm »

Lijkt me een mooi rondje, zitten wij ook aan te denken  O0
Wat leuk. Als je nog goede ideeën hebt, laat het weten.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Gelogd
Fly High

johan123

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 147
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer
  • Johan
Re: Zweden 2020
« Reactie #5 Gepost op: augustus 28, 2019, 06:54:37 pm »

Bedenk dat het begrip 'rondje' niet bestaat in Scandinavië. Wij zijn dit jaar tot Farnebofjarden gegaan (aanrader!), maar dat was al met al al bijna 6000 km. Dan zit je net boven Stockholm en is het nog steeds verder naar de Noordkaap dan terug naar huis.. Inderdaad elanden langs de weg zien staan, daarvoor moet je vooral in het zuiden zijn. Bevers, visarenden, zeearenden, je komt het allemaal tegen. Wolven, beren en lynxen zijn er ook, maar die zijn te schuw.
Gaaf! De noordkaap vinden we inderdaad te ver weg. Doen we wel een keer als de kids niet meer meegaan.
Ik zal deze trip een ronde noemen ipv rondje. :)3]

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Gelogd
Fly High

johan123

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 147
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer
  • Johan
Re: Zweden 2020
« Reactie #6 Gepost op: augustus 28, 2019, 06:55:16 pm »

En vraag van te voren een bropas aan. Moeilijk te vinden, maar de bruggen bij Malmö en (met een kastje) in Denemarken zijn veel goedkoper. Het abonnement kost 46 euro per jaar, dat heb je er na één brug al uit. Daarna weer op te zeggen. Wij hebben de pas met terugwerkende kracht aangevraagd. Eerste overrit cash betaald, bropas aangevraagd en geld terug gevraagd. Zelfs dat kan.
Dank! Hele goeie.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Gelogd
Fly High

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Zweden 2020
« Reactie #7 Gepost op: augustus 28, 2019, 08:09:15 pm »

Overtocht Oslo-Kiel is erg leuk!
Let wel even op met boeken:  de prijzen zijn deels afhankelijk van de dagen van de week. Op maamdag varen kan aardig schelen met bijvoorbeeld zondag.
Met meer dan 4 personen tijdig boeken: 5 persoonshutten zijn redelijk zeldzaam.

Tip voor Noorwegen: de (toch al hoge) brandstofprijs wordt gedurende de dag gewijzigd. In de spits is brandstof duurder dan daarbuiten...
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

jamaly

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 32
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee
Re: Zweden 2020
« Reactie #8 Gepost op: augustus 29, 2019, 11:20:44 am »

Hoi,

Geweldig idee, moet je doen. Noorwegen en zweden zijn prachtige landen.

Je rondje: (malmo - gotenborg - stockholm - idre - oslo) betekend dat je twee keer het land doorsteekt. en dat is best ver, alleen voor Stockholm.
Je kan er ook aan denken om ipv Stockholm een stop in Mora or Orsa te maken. beiden gelegen langs een prachtig meer, en in Orsa ligt het Gronklitt wilde dieren park. Daar zijn genoeg beren te vinden, je kan rodelen in Rattvik, en de Leksands knackebrod fabriek bezoeken (iig de winkel)

Rondom Idre en IdreFjall (waar we dit jaar geweest zijn, in een huisje  :I) barst het van de rendieren, goed opletten tijdens het rijden dus.

Elanden hebben we gezien in een park, Bosse and Friends (http://www.schwedenteam.de/content/elchpark.php) In het wild kom je ze daar niet tegen.

Veel plezier met het uitzoeken van je reis!

Jamalyti

Gelogd

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: Zweden 2020
« Reactie #9 Gepost op: augustus 29, 2019, 03:35:55 pm »

beginnen in Malmo is leuk. (eventueel te combineren met een korte treinreis naar Kopenhagen) Wij hebben dit jaar de boot van Sassnitz (DE) gepakt naar Trelleborg. Puur vanwege de ideale vaartijden (12:00-16:00). Dat de vouwwagen gratis meemocht was mooi meegenomen.
na Malmo hebben we een paar nachten in Holsljunga gestaan (kleine camping aan een mooi meer (goede omgeving voor korte en lange wandelingen). Elanden kan je daar tegenkomen (met wat geluk).
Rijden in Zweden is erg relaxt, weinig verkeer buiten de grotere steden. Boven Gotenburg zijn we niet geweest, daar kan ik je geen tips over geven.
Gelogd
live life outdoors

johan123

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 147
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer
  • Johan
Re: Zweden 2020
« Reactie #10 Gepost op: augustus 30, 2019, 11:43:39 am »

Dank Jamalyti!
Van Gotenborg naar Stockholm lijkt snel te kunnen (ik zie een snelweg op de kaart) bovenlangs naar Idre zal wel wat langer duren inderdaad. Misschien wordt het t.z.t. keuzes maken, maar Stockholm en de kustlijn erboven lijkt me wel mooi.
Gelogd
Fly High

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.355
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Zweden 2020
« Reactie #11 Gepost op: augustus 30, 2019, 11:49:07 am »

Snelwegen in Zweden zijn niet zoals hier ...... wij zijn deze vakantie tot Hova gereden; uiteraard prima te doen en mooie wegen, maar de snelwegen daar zijn beter te vergelijken met onze 80-km wegen.


De 'snelwegen' hebben veel kruisingen; die zijn in veel gevallen ook voorzien (van netjes voorad aangegeven) camera's; ofwel 80 = 80
« Laatst bewerkt op: augustus 30, 2019, 11:51:18 am door C5CCV »
Gelogd

DouweFlyer

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 37
  • Merk Vouwwagen: Holtkamer Flyer
Re: Zweden 2020
« Reactie #12 Gepost op: oktober 22, 2019, 05:42:12 pm »

Probeer niet te veel in 1 keer. Ik weet niet hoeveel weken en hoe jullie gaan, maar het lijkt mij een heel grote ronde. Zeker wanneer je onderweg ook nog iets wilt zien, Stockholm bijvoorbeeld.
Houd ook zeker in het achterhoofd dat het niet een rit naar zuid Frankrijk is. Persoonlijk vond ik 300 km al erg ver op 1 dag over 80-km wegen.
Het rijdt zeker relaxt, maar uiteindelijk is het maar 80-km/uur.
Grote wegen zijn er nauwelijks.
Maar verder: Zeker doen :)112]:)112]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal