Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => Vragen algemeen. => Topic gestart door: Joshua op maart 22, 2020, 09:28:00 am

Titel: Auto icm vouwwagen
Bericht door: Joshua op maart 22, 2020, 09:28:00 am
Beste lezers,

Enigszins een gekke tijd om je met vakantie en kamperen bezig te houden, maar ik heb een vraag over een mogelijke combinatie van vouwwagen met een (nieuwe) auto en ik hoop dat hier lezers zijn die ervaringen kunnen delen.

Wij hebben sinds 3 jaar een Trigano Odyssee. Icm met een Renault Scenic (2 liter 6 versnellingen) zijn we hier de afgelopen 3 jaar met volle tevredenheid mee naar Frankrijk gereden. Nu hebben we onze trouwe 4wieler gisteren van de hand gedaan en overweeg ik een Opel Astra sports tourer Innovation. Even los wat iedereen van het type auto vindt (smaken verschillen), zit mijn twijfel voornamelijk in de kleine motor. Betreft een 1 liter turbo met 3 cilinders. 77 kw = 105 pk. Opel dealer gesproken en deze zegt dat ik er ook een caravan achter kan hangen. Beste man had in deze geen commercieel belang (kopen de auto daar niet) dus geloof hem wel. Toch ben ik benieuwd of hier andere vouwwagen bezitters zijn die de vouwwagen met een gelijkwaardige motor trekken. Auto heeft een max trekgewicht van 1150 dus ook dat is prima. Dat ik zo nu en dan terug moet schakelen is prima. Wat ik  niet wil is met 50 km per uur een heuvel op moeten rijden omdat de auto het eigenlijk niet aan kan. Of nog erger stil komen te staan  :)

Hoor graag ervaringen van anderen. Vast dank voor evt reacties.

gr
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: Hemertje op maart 22, 2020, 09:39:42 am
Onze Renault captur heeft slecht 90pk, daar zijn we door Zwitserland mee gegaan
Gewoon op ons gemak , je hoeft niet met 130 omhoog  :)

30-40 jaar geleden ging men met deze vermogens ook op vakantie en ze zijn er ook altijd gekomen, ook met de caravan...
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: Tago Herman op maart 22, 2020, 09:54:31 am
Mijn vorige auto, een Ford Focus, had ook "slechts" 105 pk. Daarmee een aantal jaren met de vouwwagen naar Frankrijk geweest, en heel veel klimmetjes gedaan. Nooit problemen gehad. Het is wel van belang dat je tijdig terugschakelt. Een tijdje een berg op in z'n 3e versnelling met 3000 toeren is geen probleem voor een auto.
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: peter123456 op maart 22, 2020, 09:55:36 am
even googelen leert dat je ongeveer 640 kilo mag trekken, dat is niet veel.
daarbij alles wat je in de auto stopt plus eventuele kinderen.........
is dus wat 'mager"....
eea blijft natuurlijk eigen keuze, het kan wel.
Peter
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: sevenup op maart 22, 2020, 10:22:24 am
even googelen leert dat je ongeveer 640 kilo mag trekken, dat is niet veel.
daarbij alles wat je in de auto stopt plus eventuele kinderen.........
is dus wat 'mager"....
eea blijft natuurlijk eigen keuze, het kan wel.
Peter

640 ongeremd zeker? Wij trekken met onze dacia logan mcv ook gewoon een Aart Kok Livingstone Gamedrive zonder problemen. Deze mag 1100kg geremd trekken.
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: Koos op maart 22, 2020, 11:02:17 am
Belangrijk voor een trekauto is het koppel.
Turbo motoren met gelijke cilinderinhoud leveren altijd meer koppel.
Verwacht geen issues met deze motor, zolang je niet als eerste boven wilt zijn in de bergen.

Aandachtspunten
Zorg dat je nooit te laag in de toeren gaat rijden
Als het blokje hard heeft moeten werken, laat hem dan even nadraaien als je op de parkeerplaats bent. Daarmee zorg je dat de turbo gekoeld wordt.
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: Joshua op maart 22, 2020, 11:13:04 am
even googelen leert dat je ongeveer 640 kilo mag trekken, dat is niet veel.
daarbij alles wat je in de auto stopt plus eventuele kinderen.........
is dus wat 'mager"....
eea blijft natuurlijk eigen keuze, het kan wel.
Peter

Allereerst dank voor reactie. Ik heb echt al even gezocht op google, maar dat ik 640 kilo mag trekken heb ik nog nergens gelezen. Waar vind ik dit?
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: FriedelP op maart 22, 2020, 11:14:43 am

Heb 4 jaar met een eerdere versie van een Skoda Superb combi met vouwwagen op vakantie gegaan en dat was steeds naar de bergen. Het was wel een diesel 1.6, maar had eveneens slechts 105 PK. Auto goed volgeladen en 4 personen in de auto. Deze auto is in ieder geval een stuk groter en zwaarder dan jouw wagen die je op het oog hebt.


We hebben daar nooit echt problemen mee gehad om daarmee te geraken waar we wouden geraken. Ging vlot. Uiteraard niet aan topsnelheid omhoog, maar op kronkelwegen in de Bergen haal je toch die snelheden niet  :J Met voldoende terugschakelen en zo meer zijn wij altijd vlot met de rest van het verkeer boven geraakt zonder dat er gigantische filles achter ons waren omdat wij niet boven zouden geraken. We konden vlot mee met het verkeer. Op autostrades stevige klims zoals je een paar in de Ardennen hebt, gaat ook met terugschakelen, en ik zakte niet onder de 100 km per uur.


De huidige wagen is ook een Skoda Superb Combi 1.6 diesel met 120 PK, en dat gaat uiteraard wel wat vlotter. Echter ik vond dat het met de 105 pk zeker ook goed te doen was. Een diesel heeft mogelijk wel wat meer koppel dan een benzine wagen en daar kan dus nog een verschil zitten. Maar de astra is wel een veel kleinere en lichtere wagen dan deze.
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: Joshua op maart 22, 2020, 11:17:24 am
Dank voor reacties zover. Wat fijn dat ervaringen en expertises zo snel gedeeld worden. Waardevol.
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: OhPeeCee op maart 22, 2020, 11:26:40 am
Hier staan de RDW gegevens van een Astra tourer
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200322/11dbc9d3ad2d49af94093289d49e5ff4.jpg)

Plan de route zodanig dat als je heuvel/ berg op en af gaat dat je niet de steilste stukken pakt. Op de site van van caravantrekker.nl plak je een lichte caravan achter de wagen  die je op het oog hebt. De berekening spreekt voor zich daarna. Is een indicatie, geen wet van meden en perzen. Succes.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: Tago Herman op maart 22, 2020, 11:33:07 am
Je hoeft op caravantrekker.nl geen lichte caravan te kiezen. Bij caravan naar beneden scrollen, kom je vanzelf vouwwagen tegen.
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: OhPeeCee op maart 22, 2020, 12:16:36 pm
Is helemaal waar, maar dat wordt dus een bagagewagen van 400 kg. Je kan wel later in het getrokken object wat waardes veranderen en dan kom je beter in de buurt van de 750 kg. Het gaat maar om een indicatie.

Voor de goede orde in verkoopbrochures van vw fabrikanten wordt altijd gesteld dat de kleinste auto de vw kan trekken. Geloof ik best. En het is wat al eerder gezegd werd, 30 jaar terug waren dit al topvermogens, en dan nog atmosferisch, gingen ze ook de bergen over naar Italie, waren de wegen nog niet zo mooi als ze nu zijn. Dus neem je tijd, toeren is koeling, neem zelf je rust, dan krijgt het vervoermiddel ook vanzelf zijn rust. Je bent tenslotte op vakantie. (Of je bent iemand die vw brengt naar klanten, dat kan ook)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: Joshua op maart 22, 2020, 12:48:34 pm
Is helemaal waar, maar dat wordt dus een bagagewagen van 400 kg. Je kan wel later in het getrokken object wat waardes veranderen en dan kom je beter in de buurt van de 750 kg. Het gaat maar om een indicatie.

Voor de goede orde in verkoopbrochures van vw fabrikanten wordt altijd gesteld dat de kleinste auto de vw kan trekken. Geloof ik best. En het is wat al eerder gezegd werd, 30 jaar terug waren dit al topvermogens, en dan nog atmosferisch, gingen ze ook de bergen over naar Italie, waren de wegen nog niet zo mooi als ze nu zijn. Dus neem je tijd, toeren is koeling, neem zelf je rust, dan krijgt het vervoermiddel ook vanzelf zijn rust. Je bent tenslotte op vakantie. (Of je bent iemand die vw brengt naar klanten, dat kan ook)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro


Nee hoor. Enige wat ik breng is mijn eigen VW :-). Zeker op de heenweg doen we altijd rustig aan. Terug wat sneller, maar ook dan nooit het stuk in een keer. Nogmaals dank.
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: Jeronimo op maart 22, 2020, 12:50:05 pm
Volgens caravantrekker.nl gaat het prima. Je zal bij hellingen wel op tijd terug moeten schakelen om te zorgen dat je in een toerenbereik rijdt waar de turbo lekker mee blaast. Wij hebben een Seat Altea XL 1.2 tfsi gehad die het zelfde vermogen en koppel had als de Astra 1.0T.

Dat ging prima, op snelweg hellingen kon ik mee omhoog tussen de auto's met caravan, bij steilere en langere hellingen kwam hij wel wat te kort naar mijn zin omdat je weinig reserve over hebt. Snel ging het niet maar op vakantie probeer ik geen haast te hebben ;-) . Komende zomer staat er een A4 met 35tfsi voor de Campooz, dus dan zal het allemaal nèt wat vlotter gaan :P

Tip: als je op caravantrekker.nl de Kip Shelter Basic selecteert dan kom je uit op 750kg wat no net voor de meeste vouwwagens het maximum gewicht is.
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: sanderv op maart 22, 2020, 01:27:41 pm
Dat het 30 jaar terug ook kon, vind ik een slecht argument. 30 jaar geleden kropen vrachtwagens ook nog naar boven en daar kon je mooi tussen hangen. Maar de meeste vrachtwagens kruipen niet meer naar boven. Het verkeer is totaal anders dan 30 jaar geleden. Als een Scania V8 je op de bumper naar boven loopt te drukken, is dat erg vervelend rijden. Ooit met een volgepakte Uno door Duitsland gereden. Die auto was toen ook al te langzaam voor de omstandigheden. Dat rijdt heel erg naar, 100 meter vooruit kijken en een kilometer achteruit.
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: OhPeeCee op maart 22, 2020, 02:12:48 pm
Andere route kiezen, of de beperkingen inzien en een ander reisdoel kiezen, Europa is groot, overal kan je wel wat vinden om je te vermaken. En ja vrachtwagens zijn high tech, zware motoren, volledig zelfdenkende versnellingsbakken en ga zo maar door.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: fam smits 2 op maart 22, 2020, 02:31:45 pm
ik vind altijd leuk om deze verhalen te lezen en hoe iedereen het ervaart
wij hebben al verschillende caravans en vouwwagens gehad
nu hebben we een nissan pulsar 1.2 met turbo 115pk  en holtkamper spacer prima combinatie en sterk zat niet bang zijn om toeren te draaien
hier voor met seat althea 1.2 gereden ook met holtkamper en met roadmaster ging ook best je merk wel hotkamper stuk lichter is dan roadmaster
hiervoor opel astra 1.8 gehad zonder turbo maar mijn voorkeur gaat uit naar turbo blokje toch meer koppel
ik weet nog niet of ze net zo lang meegaan als oude blokken maar dat zal de tijd leren
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: winnieandbuzz op maart 22, 2020, 03:53:39 pm
Dat ik zo nu en dan terug moet schakelen is prima. Wat ik  niet wil is met 50 km per uur een heuvel op moeten rijden omdat de auto het eigenlijk niet aan kan. Of nog erger stil komen te staan  :)

Hoor graag ervaringen van anderen. Vast dank voor evt reacties.

gr
Laat je niet gek maken door sommige reacties. Die auto trekt een vouwwagen en volle auto makkelijk de berg op zolang je maar anticipeert en tijdig terugschakelt (en dat laatste geldt voor elke auto). Ter referentie: onze VW heeft zelfde specificaties en we trekken over welke bergpas dan ook zonder ooit opgeduwd te worden door vrachtwagens.
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: Hemertje op maart 22, 2020, 04:11:00 pm
Dat het 30 jaar terug ook kon, vind ik een slecht argument. 30 jaar geleden kropen vrachtwagens ook nog naar boven en daar kon je mooi tussen hangen. Maar de meeste vrachtwagens kruipen niet meer naar boven. Het verkeer is totaal anders dan 30 jaar geleden. Als een Scania V8 je op de bumper naar boven loopt te drukken, is dat erg vervelend rijden. Ooit met een volgepakte Uno door Duitsland gereden. Die auto was toen ook al te langzaam voor de omstandigheden. Dat rijdt heel erg naar, 100 meter vooruit kijken en een kilometer achteruit.

de maximum snelheden voor de vrachtauto's omhoof zijn volgens mij nog steeds op de steile stukken 30-40 km/u
die zijn er niet voor niets zo ingesteld

wat ik bedoel te zeggen is dat er tegenwoordig volgens mij geen auto's meer zijn die niet met een vouwwagen erachter op de plaats van bestemming aankomen
Titel: Auto icm vouwwagen
Bericht door: JanJD op maart 22, 2020, 07:27:48 pm
Waarom zou het niet gaan? Volgens de specificatie kan de auto dit ruimschoots aan. Met 105pk moet je niet verwachten -als je dit al van plan was- met 130km/u de berg op te kunnen, maar kijk eens om je heen hoeveel het (vroeger) met minder vermogen redden.
Het (maximaal beschikbare) motorvermogen is alleen bij een beperkt (hoog) toerental gebied beschikbaar. Wil je het maximale eruit halen dan moet je schakelen om in dit gebied te blijven. Een versnellingsbak wordt ook wel koppelomvormer genoemd; in de lagere versnellingen 'vertraagt' de bak en komt er een hoger koppel uit dan in.
Voor versnellen of de helling op, zeker met een geladen auto met vouwwagen erachter, heb je een hoog koppel nodig. Wil je dit ook nog met grote snelheid doen dan heb je een groot motorvermogen nodig (vermogen = toerental x koppel). Motorvermogen is dus waar het om gaat, koppel is een afgeleide. Het beschikbare koppel aan de wielen wordt bepaald door de gekozen versnelling. Omdat dieselmotoren en (benzine)turbo motoren bij relatief laag toeren en over een groter toerengebied relatief meer vermogen (en dus ook meer koppel) beschikbaar hebben hoeft er met dit soort motoren minder geschakeld te worden. Voor vele chauffeurs is dit een uitkomst en dit maakt bijvoorbeeld de diesel als trekauto heel populair.
Helaas zijn de autofabrikanten tegenwoordig bepaald niet scheutig met technische informatie; de folders bevaten alleen (pagina vullende) foto’s die de gewenste 'beleving' weergeven en ook online is het hard zoeken om meer gedetaileerde technische (motor) gegevens te vinden. Ik heb hier enige informatie gevonden: https://en.wikipedia.org/wiki/GM_small_gasoline_engine#Opel
De genoemde Opel 1.0 liter is een turbomotor die ondanks de turbo toch pas bij een behoorlijk toerental het maximale koppel begint te leveren (1800 rpm). Dit koppel blijft vervolgens wel over een breed toerengebied beschikbaar (tot 4250 rpm), hierboven neemt het koppel weer af maar desondanks neemt het vermogen nog toe (max. vermogen bij 5000 rpm). Al met al niet ongunstig voor een trekauto. Met goed begrip van deze motor eigenschappen kan door juist schakelen de motor optimaal gebruikt worden. Mijns inziens vormt deze auto met vouwwagen een prima bruikbare combinatie waarbij voor versnellen of berg-opwaarts de motor wel voldoende op toeren gehouden (terugschakelen!) moet worden.
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: Theu op maart 22, 2020, 11:46:34 pm
de maximum snelheden voor de vrachtauto's omhoof zijn volgens mij nog steeds op de steile stukken 30-40 km/u
die zijn er niet voor niets zo ingesteld
Hier ga je, volgens mij, mis Hemertje.
Er zijn stukken (o.a Limburglaan in Duitsland) waar je met een vrachtwagen maar met 30km/u naar beneden mag. En dat is om de massa tijdig tot stilstand te kunnen krijgen.


Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: Jer81 op maart 22, 2020, 11:58:28 pm
De Opel Astra in kwestie mag 1.220 kg geremd trekken. Als de vouwwagen geremd is is het dus geen enkel probleemaangezien die beladen tussen de 500 en 750 kg zal wegen. Het zal geen strepentrekker zijn met VW erachter maar zal wel gewoon meekomen met het overige verkeer met aanhanger.
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: sammyvannorel op maart 23, 2020, 09:17:52 am
en sig zal het prima gaan: er zit een groot deel van het wel of niet 'fijn' rijden ook in het beladen van de combinatie.

Ik zelf rijd een Renault Megane diesel (110 PK ECOversie) uit 2018: niets mis met de auto wat mij betreft, behalve dat de vering wat zacht/zweverig is. Sinds ik goed op de kogeldruk let (niet te zwaar, niet te licht) is het een prima combi. Daarbij kies ik er wel bewust voor om de fietsen op het dak van de auto te zetten (4 wielen geeft toch altijd meer stabiliteit dan 2 wielen en een kogel, zeker bij hoge belading van fietsen). Verder let ik goed op de kogeldruk (eenmaal met een aanhanger met een veel te hoge kogeldruk door het dorp getoerd, das echt geen doen (ik denk een druk van 100 kg.... ja ja ik weet het ;) maar daarmee leer je wel goed wat de verschillen in kogeldruk doen. Qua trekkracht ruim voldoende, afgelopen zomer dwars door luik dus ook vanuit stilstand van die fijne hellinkjes bij kruisingen opgetrokken dat ging prima. Maar ook de beruchte Ardennen gingen prima.
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: Tago Herman op maart 23, 2020, 09:26:57 am
 :off  Met een vouwwagen dwars door Luik ???? FOEI TOCH !   I:
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: Serina op maart 23, 2020, 07:37:45 pm
Ik rijd een Ford b max ook een 3 cilinder met een turbo erop. Komt ook niet boven de 105 pk uit.
Ik heb een cabanon malawi erachter hangen en heeft t prima gered. Ja de stijle hellingen op de snelweg is wel even terug schakelen... Als je een zware voet hebt is dat wel even een paar momentjes zuchten en steunen achter t stuur (spreekt uit ervaring). Mn volgende auto zou ik toch voor wat meer vermogen kiezen omdat ik dat tuf tuf de heuvel op met 80 op de snelweg gewoonweg irri vind. Maar over t algemeen is het goed te doen.

Verstuurd vanaf mijn SNE-LX1 met Tapatalk

Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: sanderv op maart 23, 2020, 08:01:42 pm
de maximum snelheden voor de vrachtauto's omhoof zijn volgens mij nog steeds op de steile stukken 30-40 km/u
die zijn er niet voor niets zo ingesteld

wat ik bedoel te zeggen is dat er tegenwoordig volgens mij geen auto's meer zijn die niet met een vouwwagen erachter op de plaats van bestemming aankomen

Ik zeg niet dat deze combi niet boven komt, een vouwwagen stelt gelukkig niet zo veel eisen aan het trekkende voertuig. Het gaat me meer in de algemene opmerking "30 jaar geleden kon het ook". 30 jaar geleden hadden we een golf 1 diesel met 45 pk, tenten onder de voeten in de voetenbak en geen gordels achterin. Maar toen was het verkeer totaal anders. Als je toen op de autobaan met 50 tegen een berg op kroop, was je niet de enige. Ik vind dat je met een combinatie op de snelweg in elk geval nooit noodgedwongen ingehaald moet worden door vrachtwagens. Als dat wel het geval is, heb je geen geschikte combinatie wat mij betreft.
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: Tago Herman op maart 23, 2020, 08:35:02 pm
Heel veel tegenstrijdige berichten, dus toch maar de caravantrekker er op gezet.
De auto met een maximaal geladen vw (750 kg) geeft de volgende uitkomst:


Op de snelweg zijn die over het algemeen zeer goed. Er kan (zelfs met maar weinig gas), heel goed gereden worden in de 5e versnelling met 90 km/u. De motor maakt dan zo'n 2350 toeren.[/size]Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan gemakkelijk in de 4e versnelling gereden worden met 80 km (2600 toeren) en volgas met 120 km/u. In de 3e versnelling is de combinatie het snelst met maximaal 130 km/u (5862 toeren).[/color]
[/size]Wegrijden vanuit stilstand lukt zelfs op steile hellingen (tot zo'n 16%) mits de voorwielen voldoende grip hebben. Al rijdend heeft de auto genoeg kracht om te blijven rijden op wegen met hellingen van zo'n 29%.[/color]
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: Hemertje op maart 23, 2020, 09:06:00 pm
Ik zeg niet dat deze combi niet boven komt, een vouwwagen stelt gelukkig niet zo veel eisen aan het trekkende voertuig. Het gaat me meer in de algemene opmerking "30 jaar geleden kon het ook". 30 jaar geleden hadden we een golf 1 diesel met 45 pk, tenten onder de voeten in de voetenbak en geen gordels achterin. Maar toen was het verkeer totaal anders. Als je toen op de autobaan met 50 tegen een berg op kroop, was je niet de enige. Ik vind dat je met een combinatie op de snelweg in elk geval nooit noodgedwongen ingehaald moet worden door vrachtwagens. Als dat wel het geval is, heb je geen geschikte combinatie wat mij betreft.

en dat geldt niet voor de vrachtwagens die naar boven toe kruipen?
30 jaar geleden en nu nog steeds....



Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: sanderv op maart 23, 2020, 10:00:44 pm
en dat geldt niet voor de vrachtwagens die naar boven toe kruipen?
30 jaar geleden en nu nog steeds....

Die vrachtwagens kruipen doorgaans niet meer. Echt niet. En ook de meeste caravans en campers houden tegenwoordig flink de pas erin. Ook daar heeft de tijd niet stil gestaan.
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: OhPeeCee op maart 23, 2020, 10:22:01 pm
Wat ook nog telt, of je het leuk vindt of niet, als er een inhaalverbod voor auto’s met aanhanger van kracht is, dan zal jezelf tussen de vrachtwagen rij moeten persen en zo de berg op rijden. Heb in Duitsland al menigmaal zo een groen en wit autootje naast me gehad die gewoon ons tussen de vrachtwagens dirigeerde, daar ga je dan met je 100 km sticker, hebben ze totaal geen boodschap aan, inhaalverbod is inhaalverbod. En zo kan het wel eens wat langer duren dan geplanned. In het weekend heb je een stuk minder last hiervan. Maar de Astra Sports Tourer is gewoon voor de vouwwagen een goede trekker, niks mis mee.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: olaf op maart 23, 2020, 10:53:26 pm
Wij hebben een Suzuki Baleno (2016) 1 liter turbo 112 PK.

Dat wil echt wel hoor. Ook onze zwaar beladen Roadmaster was geen probleem over de Duitse autobahn de heuvels op. Wel even terug schakelen maar ging super.

Onze vorige Suzuki SX4 1.6 (geen turbo) had wel iets meer moeite mee.

Ben blij met de prestaties van onze 1.0 Boosterjet.
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: Jeronimo op maart 24, 2020, 09:33:13 pm
Oei, nu ik al die verhalen lees had ik mijn Altea met 1.2 tfsi dus helemaal niet in hoeven ruilen voor die Audi met 2 liter motor, 150pk en lekker veel koppel???? Laat het mijn vrouw maar niet horen 8)
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: PenH op maart 25, 2020, 09:06:58 pm
Oei, nu ik al die verhalen lees had ik mijn Altea met 1.2 tfsi dus helemaal niet in hoeven ruilen voor die Audi met 2 liter motor, 150pk en lekker veel koppel???? Laat het mijn vrouw maar niet horen 8)
Nee, dit kan echt niet! Ik zou maar snel teruggaan naar de dealer en ‘m inruilen voor een Audi met 1.0 motor :)3]
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: Jeronimo op maart 25, 2020, 09:21:50 pm
Nee, dit kan echt niet! Ik zou maar snel teruggaan naar de dealer en ‘m inruilen voor een Audi met 1.0 motor :)3]
Dan krijg ik ruzie met mijn vrouw want die is er super blij mee ;-) En het was ècht de kleinste motor voor de A4 dus ik heb mijn best gedaan :O
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: PenH op maart 25, 2020, 09:28:46 pm
Wij rijden al ruim 7 jaar in een Ford Focus met 1.0 100pk motor en zijn ondertussen half Europa rondgetoerd. Ik kan nogmaals beamen wat iedereen al schrijft. Het gaat prima! Ook beladen en met de vouwwagen aan de trekhaak, hoef je de motor niet overdreven zwaar te belasten om te komen waar je wilt zijn.

Ik kan wel twee nadelen noemen:
-Bergaf. In tegenstelling tot bergop heb je helemaal niets aan de turbo als je bergaf gaat. Blijft over een kleine 3-cilinder met een relatief lage compressieverhouding. Remmen op de motor lukt dus nauwelijks, pas bij erg hoge toerentallen (4000+) remt het wat af. In het vlakke NL is dat  fijn, want je kunt de auto een heel eind laten uitrollen (zuinig), in de bergen zul je vaker moeten bijremmen. Niet constant remmen! De snelheid op laten lopen, kort en vrij krachtig remmen en weer laten rollen. Dan blijven de remmen koel en kom je veilig beneden.

-Op de camping. Oftewel heel langzaam rijden. Bij erg lage toerentallen werkt de turbo niet en heeft de motor geen kracht. Dat kan lastig zijn als je stapvoets over een hobbelig campingweggetje naar boven moet rijden. Ik kan me nog één terassencamping herinneren waar ik bijna niet op ‘ons terras’ kon komen, terwijl er toch ook een andere vouwwagen en zelfs een caravan stond. Na een paar pogingen (en veel wielspin) lukte het net. Bleek later dat de rest door de 4x4 van de campingbaas op de plek was gezet... De valsspelers!
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: aartnely op maart 25, 2020, 09:30:24 pm
met onze Captur van 90 pk naar de Franse alpen, naar Zweden en naar Spanje geweest, met 5 personen erin en HK aan de haak
van A naar Beter; geen probleem
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: joel.pap op maart 25, 2020, 09:43:28 pm
Beste lezers,

Enigszins een gekke tijd om je met vakantie en kamperen bezig te houden, maar ik heb een vraag over een mogelijke combinatie van vouwwagen met een (nieuwe) auto en ik hoop dat hier lezers zijn die ervaringen kunnen delen.

Wij hebben sinds 3 jaar een Trigano Odyssee. Icm met een Renault Scenic (2 liter 6 versnellingen) zijn we hier de afgelopen 3 jaar met volle tevredenheid mee naar Frankrijk gereden. Nu hebben we onze trouwe 4wieler gisteren van de hand gedaan en overweeg ik een Opel Astra sports tourer Innovation. Even los wat iedereen van het type auto vindt (smaken verschillen), zit mijn twijfel voornamelijk in de kleine motor. Betreft een 1 liter turbo met 3 cilinders. 77 kw = 105 pk. Opel dealer gesproken en deze zegt dat ik er ook een caravan achter kan hangen. Beste man had in deze geen commercieel belang (kopen de auto daar niet) dus geloof hem wel. Toch ben ik benieuwd of hier andere vouwwagen bezitters zijn die de vouwwagen met een gelijkwaardige motor trekken. Auto heeft een max trekgewicht van 1150 dus ook dat is prima. Dat ik zo nu en dan terug moet schakelen is prima. Wat ik  niet wil is met 50 km per uur een heuvel op moeten rijden omdat de auto het eigenlijk niet aan kan. Of nog erger stil komen te staan  :)

Hoor graag ervaringen van anderen. Vast dank voor evt reacties.

gr
Hoi Joshua,

Hoe hoger het leeggewicht van de auto is (ten opzichte van de aanhanger) hoe prettiger de auto is als trekker. Tel daar een motor met turbo bij en je hebt een mooie combi. Ik denk dat die Astra echt prima z’n werk kan doen. Een motor met een turbo (benzine en diesel maakt niet uit) heeft bij lage toerentallen meer kracht (hoger koppel bij lage toeren) en is daardoor een prettiger dan een motor met hetzelfde vermogen maar zonder turbo. Succes met je nieuwe auto!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: Joshua op maart 26, 2020, 12:10:30 pm
Leuk om zoveel verschillende meningen en ervaringen te lezen. Dank voor alle input. Ik ben er wel uit. Het trekken van de vouwwagen hoeft iig niet bezwaarlijk te zijn :-)
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: marijnhak op april 21, 2020, 07:27:12 am
Ik heb momenteel een Opel Astra Sport Tourer met de 1.0 105pk en we zijn hier afgelopen jaar mee naar Italië gereden met 2 kids  met een vouwwagen er achter de auto. Over de Fernpas en Brennerpas.

Ik reed max 100 op de teller en dan ging het dankzij het vroeg beschikbare koppel best oké.

Het gaat alleen allemaal rustig aan. Rustig optrekken, op toeren houden in de bergen en de auto remt amper af op de motor (kwaal van veel nieuwe auto's).

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk

Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: Yella op april 21, 2020, 08:11:36 am
Onze Renault captur heeft slecht 90pk, daar zijn we door Zwitserland mee gegaan
Gewoon op ons gemak , je hoeft niet met 130 omhoog  :)

30-40 jaar geleden ging men met deze vermogens ook op vakantie en ze zijn er ook altijd gekomen, ook met de caravan...
Die laatste zin hoor ik heel vaak. En toch is er heden een heel groot verschil met 30-40 jaar geleden. Toen brulden de vrachtwagens je niet voorbij bergop. Nu wel. En ik persoonlijk vindt dat niet een erg wenselijke situatie die inhalende vrachtwagens. Of dat je zelf op een helling met een gering snelheidsverschil de langzamere vrachtwagens gaat inhalen die er ook moeite mee hebben. Heb het zelf al een paar maal meegemaakt dat de snellere vrachtwagens ineens om een langzame auto met aanhanger of vrachtwagen heen gaan, vlak voor je neus. Maar vooruit, is iedereen zijn eigen keus.
Maar om op de vraag van de Topic starter terug te komen, wij deden het in 2010 met een 90 pk benzine auto met een Jametic. In zijn 3, met veel toeren brullend de hellingen op. En als we onze snelheid verloren door iets langzamers, kwamen we nauwelijks meer op gang.
Daarnaast is er nog een aanmerkelijk verschil tussen benzine en diesel. Onze latere 90 pk HDI diesel had er aanmerkelijk minder moeite mee. Maar ook die moest wel eens een tandje terug.
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: Rijksen op april 21, 2020, 12:20:44 pm
Rij ook al jaren met een aanhanger (en nu dan met een VW) en een 1.0 TSI door Europa en dat gaat volgens mij prima. Ook bergop is dit nog te doen. Je hebt niet heel veel vermogen over maar als je dat weet en goed oplet is het voor mij best te doen. Als er dan een keer een snelle vrachtwagen langs wil prima, hij gaat zijn gang maar.

Belangrijk is dat de bestuurder zich lekker voelt met zijn combinatie. Technisch en praktisch is er heel veel mogelijk maar er zijn nu eenmaal mensen die iets meer vermogen dan prettig vinden. Persoonlijk probeer ik het altijd met zo min mogelijk vermogen te doen. Ik vind het zonde om een dure auto aan te schaffen met "te" veel vermogen voor dagelijks gebruik. Uiteraard wel binnen de grenzen waar ik mij lekker bij voel.
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: sanderv op april 21, 2020, 01:08:00 pm
Dat is persoonlijk inderdaad. Zoals ik al eerder schreef, als een auto in welke toestand dan ook vrachtwagens voorbij moeten laten, is het in mijn ogen geen geschikte auto/trekker/wat dan ook. Of het nou door te weinig vermogen komt, noodloop, overbelading, wat dan ook, een personenauto moet nooit ingehaald hoeven worden door een vrachtwagen. Dat geeft per definitie levensgevaarlijke situaties. Zelfde is dat je moet kunnen invoegen met een fatsoenlijke snelheid. Als je aan het einde van de oprit net de 50 aantikt, moet je je afvragen of het wel zo verstandig is wat je doet. Je hoeft zeker niet het hele jaar met een overmaat vermogen rond te rijden, maar als je combinatie niet voldoende met het verkeer mee kan komen, klopt er iets niet. Dat is met vouwwagens lang niet zo'n issue als met caravans, maar dat neemt niet weg dat het vermogen waar je een jaar of 30 geleden prima mee onderweg kon zijn met vakantiebelading en iets aan de haak, in het hedendaagse verkeer te weinig is geworden om vlot mee te kunnen. Ik kom ook geregeld oldtimers tegen op de snelweg, zoals deuxchevaux en oude Renaultjes. Hartstikke leuke auto's, ik kijk ze na als ik ze inhaal en harder wil het echt niet, maar heel verantwoord is het tegelijk ook niet meer, ondanks dat het 30, 40 jaar geleden geen enkel probleem was. Hoewel de verplichte 100 die verschillen nu wel weer wat kleiner heeft gemaakt  :)

Overigens vind ik het om dezelfde reden ook nog steeds onbegrijpelijk dat fabrikanten niet verplicht zijn om volwaardige reservewielen mee te leveren, maar in plaats daarvan met spuitbussen en thuiskomers op de proppen komen waar je vervolgens 80 mee mag. En nog erger is het, dat sommigen zich daar dan ook krampachtig aan vasthouden, met alle risco's van dien.
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: Lars op april 21, 2020, 04:18:56 pm
Je houden aan het maximum van 80 met zo'n thuiskomer lijkt me anders toch een stuk verstandiger dan meewillen met het tempo van de rest. Het maximum is niet voor niets 80. Een klapband geeft beduidend meer gedoe (ook voor de medeweggebruiker) dan dat je even 80 rijdt onderweg naar de bandenboer.
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: Yella op april 21, 2020, 04:24:06 pm
Overigens vind ik het om dezelfde reden ook nog steeds onbegrijpelijk dat fabrikanten niet verplicht zijn om volwaardige reservewielen mee te leveren, maar in plaats daarvan met spuitbussen en thuiskomers op de proppen komen waar je vervolgens 80 mee mag. En nog erger is het, dat sommigen zich daar dan ook krampachtig aan vasthouden, met alle risco's van dien.
Inderdaad ook zoiets. Mijn Spark heeft vanwege de "af fabriek LPG tank" geen reservewiel. Ik heb altijd, of 1 zomerwiel, of 1 winterwiel achter de voorstoel staan. Ik wil gewoon geen gezanik onderweg en gepruts met zo'n setje. En bij een klapband of groot gat in je band is het niet eens bruikbaar. sta je daar langs de snelweg met voorbij bulderend verkeer te wachten op hulp. Wat best minimaal 1 uur kan duren. Terwijl ik 1 zo'n 10 minuten een wiel vervang. En snel uit de gevarenzone ben.
Onze C4 heeft een "thuiskomer" Ben ik ook geen fan van, maar kan ik snel wisselen en doorrijden. Al is het met gematigde snelheid.
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: sanderv op april 21, 2020, 06:19:08 pm
Je houden aan het maximum van 80 met zo'n thuiskomer lijkt me anders toch een stuk verstandiger dan meewillen met het tempo van de rest. Het maximum is niet voor niets 80. Een klapband geeft beduidend meer gedoe (ook voor de medeweggebruiker) dan dat je even 80 rijdt onderweg naar de bandenboer.

Een thuiskomer kan gelukkig heel wat meer hebben dan de aangegeven 80 km/h, die dingen zijn lange tijd gebruikt in de autocross. Maar als je met zo'n band een belemmering vormt voor het verkeer, moet je ze niet toestaan voor gebruik op de openbare weg. 80 is langzamer dan de vrachtwagens rijden, als die om je heen moeten gaan slingeren, is het totaal foute boel wat mij betreft. Dan wordt zo'n auto of combinatie een gevaar op de weg.

https://www.youtube.com/watch?v=TwmL2_ZK8i4
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: Jeronimo op april 21, 2020, 06:50:25 pm
Voor de vouwwagen heb ik wel een reservewiel, maar de A4 die ik recent gekocht heb heeft alleen een spuitbus... en op de plek waar je een reservewiel zou verwachten zitten de de gewone accu en de accu voor het mild hybrid systeem...
Ik heb geen zin om met een los wiel in de koffer rond te gaan rijden dus neem ik het risico maar, mijn laatste lekke band was 10 jaar geleden.

En terug op het onderwerp: met de moderne kleine turbomotoren kom je er wel maar ik vind het persoonlijk niet fijn en ben erg blij nu weer een auto te hebben met krachtigere motor, met moderne techniek (en rustige rijstijl) is deze ook behoorlijk zuinig (tot nu toe 6.9 / 100km over 4500km)

We keken er erg naar uit om er komende zomer mee op pad te gaan maar houden er rekening mee dat dat er dit jaar niet in zit...
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: Lars op april 21, 2020, 09:08:13 pm
Een thuiskomer kan gelukkig heel wat meer hebben dan de aangegeven 80 km/h, die dingen zijn lange tijd gebruikt in de autocross. Maar als je met zo'n band een belemmering vormt voor het verkeer, moet je ze niet toestaan voor gebruik op de openbare weg. 80 is langzamer dan de vrachtwagens rijden, als die om je heen moeten gaan slingeren, is het totaal foute boel wat mij betreft. Dan wordt zo'n auto of combinatie een gevaar op de weg.

https://www.youtube.com/watch?v=TwmL2_ZK8i4

Maar daarom is het dus ook een thuiskomer. Je hoort me niet zeggen dat je uren moet doorrijden. Je rijdt naar een bandenboer toe, of zoekt een rustige plek op om de ANWB (of iets dergelijks) te bellen.

En bedenk dat in de autocross of iets vergelijkbaars, de meesten als het goed is weten hoe ze een wiel moeten vervangen. Dat kun je je bij de doorsnee weggebruiker afvragen: ik kan me zo indenken dat die 80 ook is gedaan ivm eventueel loskomen de wielen omdat ze niet strak genoeg, of te strak, zijn aangedraaid. Niet iedereen heeft een momentsleutel in de achterbak

Dus uren lang 80 rijden? Nee, absoluut niet. Maar 80 rijden tot de eerste afslag van de snelweg? Zeker wel.

Oja, ik heb overigens ook liever een normaal wiel trouwens, ben zeker geen fan van thuiskomers. Onlangs nog nodig gehad  :I
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: sanderv op april 21, 2020, 09:47:42 pm

Dus uren lang 80 rijden? Nee, absoluut niet. Maar 80 rijden tot de eerste afslag van de snelweg? Zeker wel.

Oja, ik heb overigens ook liever een normaal wiel trouwens, ben zeker geen fan van thuiskomers. Onlangs nog nodig gehad  :I

 :off Zelfs dat kan geen kwaad, zo lang het maar geen aangedreven wiel is. Door het verschil in wielomtrek krijgt het differentieel het fors te verduren, dat is één van de redenen dat er 80 op staat. Bovendien wordt het spul bij een noodstop wat onberekenbaarder.  Maar ze zijn sterker dan je denkt:
https://www.youtube.com/watch?v=uVUwpnAv9xU
https://youtu.be/HPh90yNX-mY?t=210
https://www.youtube.com/watch?v=3jAwh6jwbh4

Maar rij vooral met het verkeer mee. Eén keer een caravan gezien waar een vrachtwagen met een flink snelheidsverschil achterop geklapt was.  Het Berlingootje dat ervoor zat kreeg het ding niet snel genoeg de heuvel op. Het hele spul stond in lichterlaaie. Het hoeft niet hard te gaan, maar de snelheidsverschillen moeten zo minimaal mogelijk blijven. Tegen een heuvel opkruipen waar de rest tempo kan houden, is vragen om problemen. Het argument dat het 30, 40 jaar geleden wel kon, is daarom geen argument wat mij betreft. Het verkeer van 40 jaar geleden moest ook geen koets tegen komen op de autobaan. Ook al was dat 40 jaar dáárvoor nog niet zo'n issue...
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: Jer81 op april 21, 2020, 09:58:22 pm
Ik vraag me af of de mensen hier wel eens in Engeland en Schotland hebben gereden. Op veel snelwegen kom je daar soms zelfs landbouwverkeer tegen.
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: sanderv op april 21, 2020, 10:53:11 pm
Ik vraag me af of de mensen hier wel eens in Engeland en Schotland hebben gereden. Op veel snelwegen kom je daar soms zelfs landbouwverkeer tegen.

Ja hoor, geregeld. De afritten zijn er soms ook uitdagend en beklimmingen op B wegen helemaal. Maar de snelheid ligt er een stuk lager en de snelheidsverschillen op de motorways zijn toch kleiner dan bv op de Autobahn, Peage of Autostrada.
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: Hemertje op april 22, 2020, 07:01:33 am
Een thuiskomer kan gelukkig heel wat meer hebben dan de aangegeven 80 km/h, die dingen zijn lange tijd gebruikt in de autocross. Maar als je met zo'n band een belemmering vormt voor het verkeer, moet je ze niet toestaan voor gebruik op de openbare weg. 80 is langzamer dan de vrachtwagens rijden, als die om je heen moeten gaan slingeren, is het totaal foute boel wat mij betreft. Dan wordt zo'n auto of combinatie een gevaar op de weg.

https://www.youtube.com/watch?v=TwmL2_ZK8i4

daar gaat het ook al mis
de meeste vrachtwagens kunnen tegenwoordig goed meekomen met de 100km/u limiet terwijl ze maar 80km/u mogen...
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: Yella op april 22, 2020, 08:52:00 am
Ach, zo kunnen we door blijven zeuren. Auto's met aanhangers mogen in Duitsland bijv. ook maar 80. De een doet dat keurig, de ander rijdt sneller. Dus dan is rijden met een "thuiskomer" met 80 ook geen probleem. Als vrachtwagens dan gaan inhalen omdat ze sneller kunnen, maar niet mogen,  dan overtreden ze bewust de regels.
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: sanderv op april 22, 2020, 09:30:50 am
Vrachtwagens rijden 85 tot 88 op de limiter. Daarom is de snelheidslimiet met aanhangers in NL ook 90 geworden en geen 80 meer. Dat moet en kun je met een thuiskomer ook rijden. Zie dat filmpje van die BMW die door een vrachtwagen wordt ingehaald met een motor in het kielzog die niets kan zien. Bloedlink, terwijl de volledige snelweg ervoor vrij is. Het hoeft niet hard, het moet met het verkeer mee. Als je dat niet kunt, voldoet de constructie niet.
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: Lars op april 22, 2020, 09:47:29 am
Maar het is toch niet de schuld van de thuiskomer (even simpel gezegd) dat een motorrijder zo dicht achter een vrachtwagen gaat rijden?

Dat is dan gewoon dom van deze motorrijder.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen fan van thuiskomers en heb liever een volwaardig reservewiel, maar het is wat kort door de bocht om te stellen dat er gevaarlijke situaties ontstaan omdat andere weggebruikers geen rekening houden met de mogelijkheid van een auto die 80 rijdt, terwijl dat gewoon is toegestaan.

Anders moeten we de vluchtstrook ook maar wegdoen omdat het gevaarlijk is om daar stil te gaan staan in geval van pech, omdat anderen daar geen rekening mee kunnen houden. Lijkt me ook bijzonder. Ook hiervoor geldt dat het gebruik met mate moet, en indien het mogelijk is rijd je de snelweg af (natuurlijk) maar dat gaat nu eenmaal niet altijd. Ook dit heb ik aan den lijve ondervonden in een Fiat Stilo (waardeloze auto) waarbij al rijdende met 120 de motor en alle elektronica uitviel. Ik was blij dat ik de ruimte had om überhaupt op de vluchtstrook te geraken. Auto deed niks meer.

Ik denk dat de conclusie simpel is: fabrikanten moeten inderdaad verplicht worden om een volwaardig reservewiel te leveren  :J
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: Jer81 op april 22, 2020, 12:23:52 pm
Ik rij al jaren zonder reservewiel in de auto.
Ik lease en als ik een lekke band krijg dan zet ik hem wel ergens aan de kant en bel ik op. De afgelopen 5 jaar slechts 2 keer voorgekomen. 1 keer was ik al thuis en de andere keer heb ik hem achter een tankstation neergezet. Binnen een uur was er iemand om er een prop in te schieten.
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: Rijksen op april 22, 2020, 02:53:31 pm
Ik denk dat de conclusie simpel is: fabrikanten moeten inderdaad verplicht worden om een volwaardig reservewiel te leveren  :J

Klopt maar bij sommige auto's is het ook gewoon een optie die je aan kan vinken dus ook de berijder zelf heeft een verantwoordelijkheid.

Die spuitbussen zijn ook rommel, het kan je velg beschadigen en het vervangen of repareren van je band kost ook meer tijd.
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: FriedelP op april 22, 2020, 08:45:14 pm
De reden daarvoor is minder gewicht, dan kregen ze met de oude normen ook lagere quotering voor CO2 uitstoot. Nu is dat niet meer, en zie je terug meer standaard. Behalve dan bij de hybrides waar de ruimte wordt gebruikt om batterijen te steken.
Titel: Re: Auto icm vouwwagen
Bericht door: wpnd op april 22, 2020, 10:09:13 pm
Beste lezers,

Enigszins een gekke tijd om je met vakantie en kamperen bezig te houden, maar ik heb een vraag over een mogelijke combinatie van vouwwagen met een (nieuwe) auto en ik hoop dat hier lezers zijn die ervaringen kunnen delen.

Wij hebben sinds 3 jaar een Trigano Odyssee. Icm met een Renault Scenic (2 liter 6 versnellingen) zijn we hier de afgelopen 3 jaar met volle tevredenheid mee naar Frankrijk gereden. Nu hebben we onze trouwe 4wieler gisteren van de hand gedaan en overweeg ik een Opel Astra sports tourer Innovation. Even los wat iedereen van het type auto vindt (smaken verschillen), zit mijn twijfel voornamelijk in de kleine motor. Betreft een 1 liter turbo met 3 cilinders. 77 kw = 105 pk. Opel dealer gesproken en deze zegt dat ik er ook een caravan achter kan hangen. Beste man had in deze geen commercieel belang (kopen de auto daar niet) dus geloof hem wel. Toch ben ik benieuwd of hier andere vouwwagen bezitters zijn die de vouwwagen met een gelijkwaardige motor trekken. Auto heeft een max trekgewicht van 1150 dus ook dat is prima. Dat ik zo nu en dan terug moet schakelen is prima. Wat ik  niet wil is met 50 km per uur een heuvel op moeten rijden omdat de auto het eigenlijk niet aan kan. Of nog erger stil komen te staan  :)

Hoor graag ervaringen van anderen. Vast dank voor evt reacties.

gr

Afgelopen zomer met deze combinatie door de Alpen gereden.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200422/7de75afe67e42dc71965981cc1f914e5.jpg)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal