Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => Vragen algemeen. => Topic gestart door: primaxyes op december 04, 2010, 06:01:46 pm

Titel: Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: primaxyes op december 04, 2010, 06:01:46 pm
Hee,
Ik ben nieuw op dit forum, ik zal ff gelijk zeggen wat de vraag is.
Ik ga dit jaar op vakantie met men 'mooie' vw , maar aangezien ik een Kei-car heb, is men vraag of ik hem wel mag trekken.
Mijn auto mag maximaal 450 kilo geremt trekken (nu dat je onder de tafel vandaan kruipt al huilend van het lachen), is mijn vraag mag ik dan mijn vouwwagen trekken, want op het keuringslabel van mijn vouwwagen staat, 300 tot 750 kilo.
Betekend dit gewoon dat het ledig gewicht 300 is het het maximaal te beladen 750 kilo is?

Mvg,
paul
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: Alex op december 04, 2010, 06:40:54 pm
Al zou het mogen ik weet niet of je dit moet willen.
Ja zou bang worden voor elke heuvel die je tegen komt volgens mij.
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: Henk1973 op december 04, 2010, 07:53:23 pm
Voor zover ik weet mag je dan 450 kilo trekken. Het gaat om het totale gewicht die je WERKELIJK bij je hebt in de aanhangwagen. Let er wel op dat het vermelde ledig gewicht met wat extra's, of doek of iets dergelijks al snel tegen de 450 zal lopen. Even nawegen lijkt mij.
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: marcel.s op december 05, 2010, 09:39:24 am
ik denk dat je een vouwwagen mag trekken, maar niet 1 die tot 750 kilo beladen mag worden.

dit mag niet, en je wil dat niet.
wat voor auto heb je eigenlijk?
als vouwwagen kamperen het echt voor je is ?
ga dan kijken voor een andere auto,of kijk of je er 1 kan lenen of huren.
als het vouwwagen kamperen je bevalt kun je gaan kijken voor een betere trekauto,en die hoeft echt niet groter of duur te zijn.
 I:

Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: GranaDavey op december 05, 2010, 01:02:32 pm
Nee, mag niet.
Je max toelaat bare gewicht van de vouwwagen, is hoger dan dat je auto mag trekken.
Of ie nu vol of leeg is, maakt niet uit. Het mag niet.

 
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: primaxyes op december 05, 2010, 05:23:24 pm
Het trekken zelf is niet zon probleem, het Is een 1999 daihatsu Cuore, hoewel het maar een 1 liter motor is, leverd dat kwa vermogen met trekken van aanhangers niet echt een probleem, ik heb er laatst nog een uitvouwbaarlichtaggregaat achter gehad hangen bij men werk, en daar had die geen enkele moeite mee, en die zitten al snel rond de 900 kilo (ja ik weet het, dat is het dubbelle toelaatbare gewicht) maar het was maar voor een kort stukje. Ik heb laatst met een gewone aanhanger (tot 750 te laden) gereden, met een grote atlas copco compressor erin, en dit leverde ook geen enkel probleem op, dus kwa willen is het niet zon probleem. Het ging mij meer om of et mag ofniet ;) Weet iemand naar wat voor vouwwagen ik dan moet kijken, want wij zelf mijn ouders haden vroeger een alpen kreuzer (uit '92), dus ik vind het vouwwageneren toch net wat leuker dan in een huisje zitten of met losse tentjes gaan klote.
Dank voor de reacties!
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: Alberik op december 05, 2010, 09:08:16 pm
Er zijn enkele type camp-lets (Apollo en Concorde) die een eigen gewicht hebben van 250 kg en een laadvermogen van 200 kg, dus totaal 450 kg. Dit mag je dus trekken, mits je een geremde uitvoering neemt. Dit zijn zover mij bekend de lichtste vouwwagens.
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: Henk1973 op december 05, 2010, 09:18:40 pm
Toch maar even opgezocht:
Voertuigreglement.

Artikel 5.18.18a
lid 2. De massa van aanhangwagens zonder een bedrijfsremsysteem achter personenauto's mag niet meer bedragen dan:
a. in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld, hetzij
b. de laagste waarde van:
1°. de door de fabrikant bepaalde technisch toelaatbare getrokken maximum massa van het trekkende voertuig,
2°. de helft van de massa van het trekkende voertuig in bedrijfsklare toestand.
In elk geval mag de massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van autonome aanhangwagens niet meer bedragen dan 750 kg./i]

Daarnaast is er jurispudentie dat het gaat om het werkelijke gewicht. Overigens worden er boetes uitgedeeld, die schijnbaar bij de rechtbank ongedaan worden gemaakt. Het is mij in ieder geval niet meer echt duidelijk wat er mag.
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: primaxyes op december 05, 2010, 10:23:50 pm
@Alberik
http://link.marktplaats.nl/392919846 bedoel je zoiets?
Want opzich is het bijna hetzelfde als wat ik nu heb...dus dan vind ik het ergens vreemd hoe die dan een veel lager gewicht kan hebben... ::)
Het gewicht van 350 tot 700 kilo staat op het type plaatje dat op de dissel zit, is dit niet misschien het maximale gewicht wat de as mag hebben?
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: Alberik op december 06, 2010, 06:52:34 pm
@Alberik
http://link.marktplaats.nl/392919846 bedoel je zoiets?
Want opzich is het bijna hetzelfde als wat ik nu heb...dus dan vind ik het ergens vreemd hoe die dan een veel lager gewicht kan hebben... ::)
Het gewicht van 350 tot 700 kilo staat op het type plaatje dat op de dissel zit, is dit niet misschien het maximale gewicht wat de as mag hebben?

Het is inderdaad een camp-let Apollo wat je op marktplaats ziet. Wat ik bedoel te zeggen is dat als ik op de site van camp-let kijk, dan kom ik het maximum gewicht van 450 kg. tegen. Ik weet niet welk merk en bouwjaar je hebt, en of er een oplopprem op zit. Bij camp-let was een oplooprem jarenlang een optie waar je extra voor moest betalen. Hoe het met het typeplaatje zit weet ik verder ook niet :N
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: primaxyes op december 06, 2010, 07:14:16 pm
Ik zal eens wat fotos posten.
De vouwwagen hebben we afgelopen jaar in een container gezet zodat die uit het zicht was, maar nu weer uit aant graven. Ik zal de fotos die ik er even tussen door van gemaakt heb even posten. We hebben deze een paar jaar terug eens uitgeklapt om te kijken wat voor staat die in was, en hij was in prima staat, doek was nog in goed conditie en wel, hij is na horen ook maar enkele keren gebruikt.
Sorry voor de slechte fotos, maar heb ze even snel tussendoor gemaakt, misschien kunnen jullie raden wat het mag zijn ;) (ik ben net zo beniewd)
Hij heeft een oplooprem ja.
(http://94.100.121.13/1176450001-1176500000/1176491701-1176491800/1176491731_6_nkPB.jpeg)
(http://94.100.120.218/1176450001-1176500000/1176492201-1176492300/1176492260_6_t2Zx.jpeg)
(http://94.100.118.107/1176450001-1176500000/1176492301-1176492400/1176492338_5_ik1W.jpeg)
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: marcel.s op december 06, 2010, 07:25:50 pm
plaatje zegt het Al, 700 kilo  ;)
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: primaxyes op december 06, 2010, 07:30:50 pm
misschien een beetje off topic, maar hoe word je te trekken massa berekend? want ik mag volgens mijn papieren 400 kilo geremd trekken met een voertuig van 695 kilo. Terwijl een volkswagen polo 800 kilo geremd mag trekken, met een eigen massa van 989.
Iemand daar verstand van?
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: brambo.650 op december 06, 2010, 08:07:49 pm
Ik zal eens wat fotos posten.
De vouwwagen hebben we afgelopen jaar in een container gezet zodat die uit het zicht was, maar nu weer uit aant graven. Ik zal de fotos die ik er even tussen door van gemaakt heb even posten. We hebben deze een paar jaar terug eens uitgeklapt om te kijken wat voor staat die in was, en hij was in prima staat, doek was nog in goed conditie en wel, hij is na horen ook maar enkele keren gebruikt.
Sorry voor de slechte fotos, maar heb ze even snel tussendoor gemaakt, misschien kunnen jullie raden wat het mag zijn ;) (ik ben net zo beniewd)
Hij heeft een oplooprem ja.

Volgens mij is dit een Walker Valiant. Dit is zover ik weet een dubbelklapper, maar ik kan er zo gauw geen plaatjes van vinden. Ik heb vorig jaar zo'n kar gesloopt om er een motortrailer van te maken. De bedoeling was dat er 2 motoren op konden, maar gezien het draagvermogen van de as is dit toch een probleem. Ik kwam hier tijdens de constructie achter dat het draagvermogen maar 450 kg bedroeg. Bouwjaar van mijn onderstel is 1980, dus een ouwetje. De tent was in ieder geval verrot.

Ik ben er afgelopen jaar mee naar Frankrijk geweest en dat is goed bevallen. Onlangs weer uit de schuur gehaald, om er nog verrijdbare kantelbeugels onder te maken, zodat de kar wat minder ruimte inneemt.
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: wijnand op december 06, 2010, 08:16:37 pm
Ha, da's jeugd sentiment ;)! Dat is inderdaad een Walker Vaillant (1979/1980) en is een enkelklapper. Mijn ouders hadden er één en daar hebben we/ze 20 jaar mee gekampeerd. Ik was 8 toen het ding kwam. Toen is wel een voorliefde voor vouwwagens ontstaan.... Maar ook dat er bij mij nooit een bouwwagen zou komen :#

Groet,
Wijnand.
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: marcel.s op december 06, 2010, 08:39:48 pm
misschien een beetje off topic, maar hoe word je te trekken massa berekend? want ik mag volgens mijn papieren 400 kilo geremd trekken met een voertuig van 695 kilo. Terwijl een volkswagen polo 800 kilo geremd mag trekken, met een eigen massa van 989.
Iemand daar verstand van?
dat is een raadsel geloof ik, maar ik denk dat de motorinhoud en onderstel en remkracht ,en wat de fabrikant opgeeft ,en dat bij elkaar opgeteld, delen door een natte vinger, en hup daar ben je dan.
met ander woorden het is zoals het is, 1+1 =2 , de regering bepaald/berekend, voor een ieders veiligheid en lichte portomonaii
dus als je wilt vouwwagen kamperen, en je wilt dit in bergachtig buitenland doen , koop dan een auto die dat kan.
en dat lijkt mij toch zeer goede raad.

je kan er toch niks aan veranderen.
er rijden grote chevy fan's rond uit amerika, die door de rdw gewoon maar 750 geremd mogen trekken  :?

dus, je doet er niks aan. I:

 
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: primaxyes op december 06, 2010, 08:43:01 pm
Toch fijn dat ik in ieder geval weet wat voor vw het nou is ;)
hoewel ik het toch soort van kwasi-verontwaardigend vind hoe een vouwwagen 700 kilo kan wegen, als ik kijk naar de verrijdbaredoorsneewoning van mijn ouders, die maar 800 kilo weegt, en dat toch een groter en zwaarder frame heeft, en geconstrueerd is van pisbakkenstaal en geframed vineer. je zou toch haast verwachten dat een stoffen tentdoek met een polyester bak lichter is...


@ Marcel.s
Als de overheid iets berekend...dan kloppen de nummers toch nooit ;)
Maar ik zal me er toch bij neer moeten leggen dat het dan niet gaat lukken dit jaar om met de vouwwagen te gaan...
Hoewel ik moet zeggen, een geremde lichtagregaat minder hard doorduwt dan mijn eigen aanhanger die een luttige volgeladen gewicht van 250 kilo is..

Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: caspar op december 06, 2010, 08:52:00 pm
zo een haden wij ook welke kleur heeft deze groen of oranje
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: primaxyes op december 06, 2010, 09:02:15 pm
Voor zo ver ik me kan herinneren oranje, maarja, dat is ook alweer 2 jaar geleden dat ik dat gezien heb heh ;)
Ziet er toch niet erg klein uit...voor hoeveel personen is die bedoelt ?
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: caspar op december 06, 2010, 09:15:36 pm
 :off 2 op de klep en 2 in het onder tentje en een beetje krea hadden we het zit gedeelte een beetje verbouwd en daar kon onze jongste toen slapen
en de voortent was ongeveer 2x4 meter en een klein luifeltje er voor maar voor 3 weekjes vakantie vonden wij het toen groot genoeg
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: michieldh op december 08, 2010, 09:29:40 pm
met ander woorden het is zoals het is, 1+1 =2 , de regering bepaald/berekend, voor een ieders veiligheid en lichte portomonaii
dus als je wilt vouwwagen kamperen, en je wilt dit in bergachtig buitenland doen , koop dan een auto die dat kan.
en dat lijkt mij toch zeer goede raad.
 

Helemaal met marcel eens!!
Het is vakantie, dan dien je ontspannen zonder stress op een veilige manier voor jezelf en mede weggebruikers van huis naar je vakantie bestemming te rijden.
Als je met dit span aan de haal gaat is het vragen om ongelukken/moeilijkheden en dat moet je niet willen.
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: primaxyes op december 08, 2010, 11:04:36 pm
Ik heb nog een beetje zitten googlen, dit heb ik wel weten te vinden...
Maar als je dan gaat rekenen...kom je weer op heel andere getallen uit dan die van het RDW zo lief voor je berekend hebben...


§2. a) Beschikkingen toepasselijk op personenauto's en auto's voor dubbel gebruik :
1° De massa van een aanhangwagen in beladen toestand mag de maximale toegelaten sleepbare massa niet overschrijden. Deze waarde wordt berekend door de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig af te trekken van de maximale toegelaten massa van de sleep.

2° De maximale toegelaten massa van de aanhangwagen mag, indien het gaat om een aanhangwagen zonder remmen, niet groter zijn dan de helft van de eigen massa van het trekkend voertuig, vermeerderd met 75 kg.

3° De maximale toegelaten sleepbare massa mag niet meer bedragen dan 75 % van de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig, indien het gaat om een aanhangwagen uitgerust met een reminrichting van het oplooptype, d.w.z. deze welke de krachten benut die ontstaan door nadering van de aanhangwagen tot het trekkend voertuig.

§ 2.b) Bijzondere schikkingen toepasselijk op personenauto's, auto's voor dubbel gebruik, minibussen en lichte vrachtauto's waarvan het proces-verbaal van goedkeuring in een maximale toegelaten sleepbare massa voorziet.

1° De massa van een aanhangwagen in beladen toestand mag de maximale toegelaten sleepbare massa van het trekkend voertuig, vastgelegd in het proces-verbaal van goedkeuring, niet overschrijden.

2° De maximale toegelaten massa van een aanhangwagen zonder remmen mag niet groter zijn dan de helft van de eigen massa van het trekkend voertuig, vermeerderd met 75 kg.

3° De maximale toegelaten sleepbare massa mag niet meer bedragen dan de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig, indien het gaat om een aanhangwagen uitgerust met een reminrichting van het oplooptype. Nochtans, indien het trekkend voertuig uitgerust is met vierwielaandrijving en met een onderstel, los van het koetswerk, mag de maximale toegelaten sleepbare massa niet groter zijn dan de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig vermenigvuldigd met 1,2.

§3. De door de Minister van Verkeerswezen voor de automobielinspectie erkende organismen vermelden de maximale toegelaten massa van de voertuigensleep op het inschrijvingsbewijs of op het schouwingsbewijs van het trekkend voertuig en de maximale toegelaten sleepbare massa, wanneer deze waarde in het proces-verbaal van goedkeuring voorzien is.
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: marcel.s op december 09, 2010, 05:59:36 am
dit gaat over massa.
en niet over het vermogen van het trekkende voertuig.

als je een auto van 1500 kilo hebt bv , met een 1.2 of zo, kun je de vouwwagen ook niet de berg op trekken.

dit lijkt meer op een bepaling over rijbewijs e achter b  ;)

maar waarom die moeite?je mag het niet, dat staat op je kentekenbewijs, en daar kun je niks aan doen. ;)
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: Yella op december 09, 2010, 07:32:17 am
dit gaat over massa.
en niet over het vermogen van het trekkende voertuig.

als je een auto van 1500 kilo hebt bv , met een 1.2 of zo, kun je de vouwwagen ook niet de berg op trekken.

dit lijkt meer op een bepaling over rijbewijs e achter b  ;)

maar waarom die moeite?je mag het niet, dat staat op je kentekenbewijs, en daar kun je niks aan doen. ;)
Een beetje 1.2 van tegenwoordig heeft al snel 105 pk en een leuk koppel. Die van vw bijvoorbeeld.
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: marcel.s op december 09, 2010, 07:09:39 pm
jep, maar niet de  auto waar het hier over gaat.

ik had voorheen ook een 1.2 clio, maar die had er moeite mee.
maar de nieuwste 1.2 motoren kunne er wel wat van.
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: Joseppe op december 09, 2010, 07:41:10 pm
Een beetje 1.2 van tegenwoordig heeft al snel 105 pk en een leuk koppel. Die van vw bijvoorbeeld.

tjah heb je een oud opeltje of fordje uit de jaren 80 met een 1.6 blokkie moet je niet schrikken dat je de helft van deze pktjes hebt :). wat ik weet moet je ook het koppel van het blok in de gaten houden pks zeggen nu eenmaal niks en zijn vaak een verkooptrukk en kunnen ook nog eens op verschillende manieren gemeten worden teweten aan de krukas (onder de kap_ of aan het wiel)dus wat hij daadwerkelijk op het wegdek afgeeft) :#.

ga anders eens naar een daihatsudealer die kunnen je eenvoudig verder helpen, sterker nog als je wilt meteen nameten hoe fris je blokkie is m.a.w. of er al paardjes weggelopen zijn (wat ook nog kan) ;)
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: primaxyes op december 09, 2010, 11:42:06 pm
Er is toch niets mis mee je een beetje erin te verdiepen ;)
Mijn autootje is ook gebouwd met als doel dat die zuinig is :p
hoewel ik moet zeggen...dat tegenvalt
En ik ben niet erg on tevreden over zijn trekkracht, hoewel hij weliswaar niet geschikt zal zijn voor in de bergjes ;)
Het is dan wel een 1.0 met een stagnerende 41kW, ik moet zeggen dat ik toch zonder moeite zware dingen kan trekken.
De vakantie gaat net zo goed naar tjsechie, maar men broer heeft een hippe jeugherberg gevonden waar ze een keer met een stel studenten ook zaten, dus ik denk dat het gewoon het bagagewagentje word dan maar heh ;) want tja...et kofferbak is al klein, en dan daar de spullen voor 4 man in kwijtraken...zal niet lukken vrees ik.
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: Joseppe op december 10, 2010, 12:48:07 am
helemaal niks mis mee Daihatsu is een merk van Toyota en heeft hele goede motoren. mischien naar ervaringen vragen op een daihatsuforum naar andere berijders ervan.

en tjah voor die tijd was hij enorm zuinig, de mijne was dat zo rond 1994 ook in het motortype staat zelfs de E van Economic vermeld. echter 1 op 15 rijd hij alleen onder de meest gunstige omstandigheden, ik rijd niet hoger dan 1 op 10 :#
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: marcel.s op december 10, 2010, 05:26:48 am
Er is toch niets mis mee je een beetje erin te verdiepen ;)
Mijn autootje is ook gebouwd met als doel dat die zuinig is :p
hoewel ik moet zeggen...dat tegenvalt
En ik ben niet erg on tevreden over zijn trekkracht, hoewel hij weliswaar niet geschikt zal zijn voor in de bergjes ;)
Het is dan wel een 1.0 met een stagnerende 41kW, ik moet zeggen dat ik toch zonder moeite zware dingen kan trekken.
De vakantie gaat net zo goed naar tjsechie, maar men broer heeft een hippe jeugherberg gevonden waar ze een keer met een stel studenten ook zaten, dus ik denk dat het gewoon het bagagewagentje word dan maar heh ;) want tja...et kofferbak is al klein, en dan daar de spullen voor 4 man in kwijtraken...zal niet lukken vrees ik.

en dakdragers?
met een bagagebox bovenop  :)
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: primaxyes op december 10, 2010, 05:01:28 pm
Ik heb nog een stel oude imperials hier liggen, ga toch eens kijken dan of ik ze erop krijg :)
maarja, dan moet ik als nog zon kistje voor der bij hebben, en die zijn vast niet goedkoop ;)
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: papajur op december 10, 2010, 08:06:20 pm
dus ik denk dat het gewoon het bagagewagentje word dan maar heh ;)

Als je geen (geremde) vw mag trekken mag je toch ook geen (ongeremde ) bagagewagen trekken?
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: Yella op december 10, 2010, 08:12:15 pm
Ik heb nog een stel oude imperials hier liggen, ga toch eens kijken dan of ik ze erop krijg :)
maarja, dan moet ik als nog zon kistje voor der bij hebben, en die zijn vast niet goedkoop ;)
Er staan zat dakkoffers te koop op Marktplaats voor onder de 100 euro. Ze zijn zelfs te huur. Met een dakkoffer kun je nog lekker doorrijden ook. Met een aanhanger zit je aan max. 80 km/uur in de meeste landen. Oostenrijk mag je overigens met 100 door als de aanhanger niet zwaarder is dan iets van 750 kg.
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: Joseppe op december 10, 2010, 11:48:46 pm
ook met bagage op het dak moet je je snelheid in de gaten houden en gewicht. heb al menigkeer gezien dat na een flinke noodstop het imperial met te zware bagage compleet van het dak afvloog en daarbij op de weg terecht kwam of op het dak van de voorganger belande ;)
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: Yella op december 11, 2010, 06:42:03 pm
Je hebt inderdaad gelijk. Maar het is ook erg belangrijk om ervoor te zorgen dat alles goed in orde is en goed bevestigd en niet te zwaar beladen. En zware spullen in de auto en alleen licht spullen als slaapzakken e.d. in de topkoffer.
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: primaxyes op december 11, 2010, 11:00:18 pm
Als je geen (geremde) vw mag trekken mag je toch ook geen (ongeremde ) bagagewagen trekken?
Oh jawel hoor ;)
Men vouwagen is zwaarder dan wat ik mag trekken.
Mijn bagagewagen/aanhanger heeft op het typeplaatje staan dat die maar 250 kilo beladen weegt ;)
En dat is nooit een probleem om dat ding te trekken ;)
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: jsteijn op december 17, 2010, 08:31:28 pm
Op het risico af om een beetje  :off te gaan, toch even een berichtje... ik denk dat veel mensen wel moeten lachen.....
Wij hebben een nieuwe Fiat panda Youg (bj 2006) met een trekhaak af fabriek en mogen 800 kilo trekken.
onze nieuwe aanwinst, een AK uit 1990, weegt beladen max 500 en is dus prima te doen voor ons en onze auto.

Afgelopen jaar met een kleine dakkoffer (opvouwbaar, eigenlijk gewoon een grote sporttas met rolbodem in de lengte) gereden en dat beviel Super!

Geen mut piepers mee en boodschappen doen op de plaats van bestemming, maar toch met de pinda en 2 kids ( 8 en 2 jaar) op vakantie.

Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: marcel.s op december 18, 2010, 03:42:02 pm
met een panda lag je nog steeds iedereen uit zeker.
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: primaxyes op december 25, 2010, 09:44:58 pm
Nou, toevallig dat een goede bekende van me zon nieuwe panda heeft gekocht, omdat hij weinig rijd en dat hok toch belasting vrij is. Ook met trekhaak. Hij hangt er gewoon zijn eigen aanhanger achter en dat gaat elke keer prima, alleen je ziet het benzine verbruik direct oplopen. Hij mag er ook 800 kilo mee trekken. Dus in principe ook een redelijke vouwwagen. Ik vind alleen et nadeel aan die panda...et is een 1.2, hij weegt niet veel meer dan mijn Cuore. Alleen vanwege al die zuinigheid en emissie krimpel die erin zit, is et toch een gigantisch langzaam hok. Mijn cuore is een 1 liter, en hoewel hij maar 1 op 17 loopt en niet zoals de 1 op 20  waarmee de panda geadverteerd word. Is mijn topsnelheid niet alleen veel hoger dan een panda, ik heb ook nog meer vermogen..
Alleen ik 'mag' maar 400 kilo trekken, enige nadeel weer. Hoewel persoonlijk ik niet erg onder de indruk ben van de nieuwe Panda. Het is net als de nieuwe Twingo, uit 1 grote gietmal en alle beweegbare delen hebben ze losgesneden...
naja, gaat een beetje offtopic maar toch ;)
In principe vind ik et vreemd dat die zoveel gewicht mogen trekken, thats what im getting to
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: Yella op december 27, 2010, 08:15:13 am
Alleen ik 'mag' maar 400 kilo trekken, enige nadeel weer. Hoewel persoonlijk ik niet erg onder de indruk ben van de nieuwe Panda. Het is net als de nieuwe Twingo, uit 1 grote gietmal en alle beweegbare delen hebben ze losgesneden...
naja, gaat een beetje offtopic maar toch ;)
In principe vind ik et vreemd dat die zoveel gewicht mogen trekken, thats what im getting to
Heeft ook te maken met de constructie van de auto hoeveel er achter mag worden gehangen. En nog wat factoren. Dus echt niet alleen met de trekkracht van de motor.
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: marcel.s op december 27, 2010, 10:15:51 am
je kan natuurlijk deze vraag stellen aan het rdw, ik weet niet of je antwoord krijgt , maar je weet het nooit.
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: primaxyes op januari 10, 2011, 06:29:13 pm
 :off
Ik ben er inmiddels achter hoe het zit.
Je maximaal te trekken gewicht is natuurlijk zoizo al beinvloed door je eigen gewicht, je vermogen niet zozeer,je bodemconstructie  maar ook je remkracht heeft ermee te maken, En de montage plaatsen van je trekhaak wat die kunnen hebben vanuit de fabrieks opgegeven waarden...dat laatste is vreemd want Thule heeft namelijk et ding veilig gekeurd met een gewicht van 600 kg ;)
Maar voornamelijk ook de verdeling van je gewicht, gezien dat mijn auto bijna al het gewicht voorin heeft zitten en de achter kant zo van de grond kunt tillen.
Ze houden natuurlijk wel hele veilige marges aan, maar het feit dat het gewicht zo laag is, komt vanwege het risico op scharen te groot is, niet tijdens het rijden, maar als er stevig geremd dient te worden, kan het mogelijk zijn dat de aanhanger zou kunnen gaan scharen.
Althans, de rede van RDW ;)
Zo reed ik laatst naar de ijzerboer toe met een motorblok in mijn aanhanger, en je merkt dat je over ijs rijd dan nog niet dat die wilt gaan scharen gelukkig
hoewel toen ik bij de ijzerboer het terein opreed in de sneeuw ging et steeds langzamer tot alleen de bandjes draaide maar alles stil stond  :H
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: marcel.s op januari 10, 2011, 06:46:27 pm
zo had ik er niet aangedacht, ze zijn dus toch goed bezig daar  :J
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: Yella op januari 11, 2011, 07:54:20 am
zo had ik er niet aangedacht, ze zijn dus toch goed bezig daar  :J
INderdaad. Je moet er niet aan denken wat er gebeurt als je met je vw in het buitenland met teveel gewicht aan de knop, van een 16% berg afgaat. Heb dit 1 keer meegemaakt, zonder iets achter de auto. Voel absoluut niet filjn als de auto niet meer naar je luistert, krijg je rare kriebels van in je buik. Probleem was dat de remkracht sterk was verminderd. Met handrem en voetrem bleef de snelheid net beheersbaar, maar kreeg ik niet naar beneden, stoppen gilng dus niet.  Beneden aan de berg meteen het eerste hotel opgezocht en daar overnacht. Volgende ochtend was alles weer normaal. Op de bestemming in Tsjechie bij een garage navraag gedaan. Dit soort dingen kan optreden als de olie in het remsysteem wat ouder is. Er vormt zich op den duur condens in de remleidingen. Door het heet worden van de olie bij veelvuldig remmen zoals in de bergen, wordt de olie heet. Het vocht gaat dan verdampen. Water pers je niet samen, gas echter wel. Met als gevolg dat je remkracht verliest. Dus toch regelmatig je remvloeistof (laten) verversen. Veelvuldig remmen kan ook een aanslag zijn op je remschijven. De onze zijn enigszins krom getrokken door heet worden. Het is verder geen probleem, alleen iets irritant omdat je dit voelt bij licht afremmen.
Moraal. De regeltjes zijn niet zomaar verzonnen om ons automobilisten te pesten. En onderhoud van je auto is belangrijk. En weet waar je aan begint als je de bergen in gaat. Wij zijn het rijden daar niet gewend. Gelukkig hebben de meeste vw's wel een oplooprem, zeer nodig in de bergen.
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: peter123456 op januari 11, 2011, 11:11:24 pm
idd, remolie is een raar goedje (hydroliekolie) dat vocht aantrekt......., dus regelmatig vervangen om deze problemen tegen te gaan.
wist ik zelf ook niet maar via de garage te horen gekregen omdat ik mij afvroeg waarom dit alsmaar vervangen werd....... I:
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: primaxyes op januari 13, 2011, 03:48:57 pm
Ik heb het bij mijn vorige auto ook een keer vervangen, want 1 remklauw lekte een beetje, waardoor het niveau te laag werd en er lucht bij kwam, en constant met je handrem remmen...gaat op den duur vervelen.
Nu ga ik per definitie met mijn auto niet de bergen in...want als je hiermee in zen 1 berg op moet rijden lekker hoog in de toeren....word je krekgek van de herrie.
Toevallig heb ik het wel geprobeerd hoe mijn auto rijd met de vouwwagen erachter, dacht rij eens naar de wasstraat (is maar 400 meter, maar duwen is al saai na de eerste meter) en was et vettige ding, zodat we um mooi kunnenverkopen. En ik moet zeggen, het kleine hok heeft der geen enkele moeite mee om hem te trekken. Op de terugweg dacht ik, rijd even via het industrie terrein om, en gooi et barrel eens bij een bedrijf op de weegbrug (wat zijn vrienden toch handig :) )
En het gewicht...was verbazinwekkend genoeg...250 kilo (tussen 225 en 275 dus ongeveer)
Valt me nog mee ;)
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: Yella op januari 14, 2011, 08:00:26 am
En het gewicht...was verbazinwekkend genoeg...250 kilo (tussen 225 en 275 dus ongeveer)
Valt me nog mee ;)
Het is niet alleen het gewicht van de vw, maar ook de rest van de troep die we meeslepen en de overige gezinsleden. Dan komt er al snel een paar honderd kg bij.
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: primaxyes op januari 14, 2011, 11:33:40 pm
Ja dat had ik ook al in de gaten ;)
Maar is snap niet precies wat ze dan bedoelen met een as-last van 350 bis 700 kilo.
Waarom niet gewoon max toelaatbaar gewicht 700 kilo?
of is dat gewoon de duitse manier?
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: screech op januari 17, 2011, 08:38:56 am
Waarschijnlijk omdat als de vouwwagen lichter is dan 350 kg, hij dan instabiel word. Ik denk dat ze daarom aangeven dat de vouwwagen het beste beladen kan worden tussen de 350 en de 700 kg.
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: primaxyes op januari 17, 2011, 06:09:02 pm
Ik heb vandaag wat apparts ontdekt...terwijl ik de knommel aan het wassen was (ja ik was de vouwwagen bak wel maar mijn auto niet) staat er op de zeikant een ander typeplaatje, waarop staat maximale zuzatzlast (of id) 450 kilo....
Dat andere typeplaatje is enkel de aslast...dus wat is nu het officiele gewicht...de 450...of 700
(http://94.100.120.240/1213100001-1213150000/1213139201-1213139300/1213139298_6_Vjaz.jpeg)
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: marcel.s op januari 17, 2011, 07:54:01 pm
tja , misschien even naar een dealer of zo ff vragen?

ze maken het niet makkelijker.
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: michieldh op januari 17, 2011, 09:44:41 pm
zusatzlast betekent vrijvertaald: extra belasting
Het komt op mij over als het gene wat je er in mag laden.
Dat kan betekenen dat je vw ledig 250kg weegt en je dus 450kg mag laden.
Maar ik weet niet of ik het bij het goede eind heb nu??
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: primaxyes op januari 17, 2011, 10:48:06 pm
Kan ook zijn dat er stond gesammt gewicht, ik zal er maandag even een foto van maken ;)
Maandag is mijn enige vrije middag dus dan doe ik het dan even, evenals de verlichting in orde maken (:
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: primaxyes op januari 18, 2011, 05:52:43 pm
De reactie van de Dealer:

De maximale aslast is bepalend dus de 700 Kg.
 
De 450 Kg op de bak wil alleen maar zeggen wat de maximale last is die de polyesterbak zelf mag hebben.
 
Hopende U hiermee voldoende te informeren,
 
Met vriendelijke groet,
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: brambo.650 op januari 18, 2011, 06:06:29 pm
Ik heb zo'n bak verleden jaar van het onderstel afgesloopt. Toen ik de as zelf nauwkeuriger bekeek, zag ik daar een afgeplakt typeplaatje (soort schilderstape, in donkerrode kleur van de as gespoten) gepopt zitten. Hierop staat een max aslast van 500 kg. Volgens mij geldt die 300/700kg op de dissel als gewicht voor de losse trekboom, en niet voor het asgewicht of totaal gewicht. Dat plaatje wat je gevonden hebt zit als ik het goed heb, rechtsvoor aan de zijkant op de bak. Die 500 kg van de as komt dan vrij goed overeen met de max 450 op dit typeplaatje.
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: primaxyes op januari 18, 2011, 07:01:23 pm
Word er toch allemaal veel duidelijker van heh :p
Heb um eens uitgeklapt en ik moet zeggen, hij ziet der toch nog prima uit voor zon oud barrel.
Alleen heb ik ontdekt dat de pootjes van de klapbak wat hulp nodig hebben, beetje rot enzo, maar dat geeft niets (:
En voor bij de dissel waar de rand van de bak op boom zit...is de klem afgebroken, deze moet ik ook maar eens weer lassen, alleen opletten voor de bak natuurlijk (:
(http://94.100.114.26/1213950001-1214000000/1213994901-1213995000/1213994964_6_YOFR.jpeg)
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: panevino op januari 19, 2011, 11:35:01 am
Effe een klein stukkie off-topic ...

Heb jij er een kerk bij ofzo???
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: Yella op januari 19, 2011, 12:25:28 pm
Effe een klein stukkie off-topic ...

Heb jij er een kerk bij ofzo???
Of een grote garage????
Wel handig zoveel ruimte.
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: primaxyes op januari 19, 2011, 05:14:15 pm
hahaha, een kerk xD
Nee, is een spooremplacement, maar dat stuk is momenteel niet verhuurd ;)
En hij staat er maar een weekje om te luchten ;)
 :off Het schiet mij trouwens ineens tebinnen, is het eigenlijk vanzelf sprekend dat die nog waterdicht is :P?
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: Qwaqa op januari 25, 2011, 06:53:29 pm
Dit was een examenvraag op mijn E bij B examen, en ja, je mag de wagen meenemen, mits deze niet de toelaatbare waarden van je auto overschrijdt.
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: primaxyes op februari 02, 2011, 09:07:58 pm
Ik heb eens geprobeerd wat voor ramp het vormt om een helling op te rijden, aangezien ik toch in limburg woon en fatsoenlijke hellingen voor mij niet moeilijk te vinden zijn. En echte probleem ondervond ik niet, aangezien het een 50 weg is...ging dat prima in zen 2, en de vlakkere stukken, nog altijd berg op, gingen makkelijk nog in zen 3. Berg af ging ook prima in zen 2, zonder bij te hoeven remmen. En dat leid tot mijn volgende vraag, remt mijn vouwwagen zelf bij met berg af rijden? of is dit echt alleen als ik zelf op de rem trap?
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: JM op februari 02, 2011, 09:14:14 pm
Dat ligt aan de helling en aan de afstelling en kwaliteit van je oploopdemper. Als het goed is, zou hij niet mogen remmen, maar de praktijk is anders. Het is bij lange hellingen niet onverstandig, om af en toe je combinatie te "strekken", d.w.z. even een beetje gas bijgeven zodat de remmen los komen. In geval dat de rem toch iets aanloopt en je strekt niet op lange afdalingen, kan dit tot een klapband leiden.
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: Yella op februari 02, 2011, 09:53:31 pm
Dat ligt aan de helling en aan de afstelling en kwaliteit van je oploopdemper. Als het goed is, zou hij niet mogen remmen, maar de praktijk is anders. Het is bij lange hellingen niet onverstandig, om af en toe je combinatie te "strekken", d.w.z. even een beetje gas bijgeven zodat de remmen los komen. In geval dat de rem toch iets aanloopt en je strekt niet op lange afdalingen, kan dit tot een klapband leiden.
Denk niet dat dit logischerwijs gaat helpen. Bij een lichte helling zal de vw niet snel gaan duwen en lijkt me niets aan de hand. Maar bij steilere hellingen lijkt me dit gas geven ook niet raadzaam omdat het slechts voor een paar seconden respijt geeft. Op een steile helling geef ik niet graag gas, je vliegt vooruit. En zodra je het gas weer loslaat zal de vw weer gaan duwen en remmen. Lijkt me verstandiger om regelmatig te stoppen waar mogelijk en te controleren of alles naar behoren werkt en niet heet wordt. En goed onderhoud natuurlijk.
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: panevino op februari 02, 2011, 11:55:53 pm
Ik wil het laatste toch wel even tegenspreken. Als er iets gevaarlijk is, dan is het een achterzijde die meer voorwaartse snelheid heeft cq meer kracht uitoefent dan de voorzijde. Dan krijg je onherroepelijk een schaarbeweging vanuit de achterkant.Een onbestuurbare situatie.
De oplossing daarvoor is om wat gas te geven zodat de voorkant meer snelheid heeft en dus 'in the lead' is.

Dit principe manifesteert zich ook, en daar ken ik het van, als je met een auto van een hele steile helling rijdt. In het 4x4 rijden komt dat regelmatig naar voren. De achterkant 'drukt' dan op de voorkant en krijgt de nijging er omheen te gaan, als de stuurbeweging dit toestaat. Geloof me, dat gebeurd dan ook.

Met een aanhangwagen is dit gevaar nog groter omdat er een draaipunt aanwezig is. Denk er maar even goed over na. Een klein beetje gas houden is zo gek niet.
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: henrick op februari 03, 2011, 12:24:35 am
jellejawa,,ik moet jou toch gelijk geven,mijns insziens valt of staat alles op de
conditie van de oploopdemper,deze werkt tenslotte volgens het principe
hoe hoger de kracht op de trekhaak des de harder de remkracht,ik rijdt zelf
regelmatig met zware last(3500 tot4500kg met be komt voor) en merk dat hoe
hoger de snelheid ligt,des te lastiger het is om te corrigeren,het lijkt mij dan ook
niet verstandig de snelheid op te voeren om de remmen te ontzien,de verdeling
van je lading speelt ook een grote rol,heb je meer gewicht aan de achterkant,dan
kan je je vouwwagen heuvel af heel moeilijk in toom houden.

zelf vind ik de stelregel" stijgen en dalen in dezelfde versnelling en snelheid" de
meest veilige manier
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: henrick op februari 03, 2011, 12:31:08 am
daarmee bedoel ik,als het nodig is om in z,n twee omhoog te komen,dat je dan
ook in z,n twee afdaalt 8)
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: Yella op februari 03, 2011, 08:11:25 am
Met een aanhangwagen is dit gevaar nog groter omdat er een draaipunt aanwezig is. Denk er maar even goed over na. Een klein beetje gas houden is zo gek niet.
Ik moet er niet aan denken dat ik gas moet blijven bijgeven op een steile helling en je almaar sneller naar beneden gaat om alleen de remmen van de vw te ontzien. Wat ik overigens doe is af en toe de snelheid er flink uit te halen door stevig te remmen en daarna de combinatie weer  te laten rollen in de versnelling. We hebben zelf een nieuwe vw en hebben nog geen problemen gehad op hellingen. Maar we houden wel regelmatig korte rust. Afgelopen jaar ca. 3800 km gereden met de vw, door Polen, Slowakije en Hongarije.
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: primaxyes op februari 03, 2011, 09:51:32 pm
Ik herinner me het nog dat toen wij naar de presseger zeej gingen dat je beter een heel eind om kunt rijden, dan want meneer DomDom zegt, want die stuurt je over een kortere route door de bergen. Gelukkig dat dit op de website vermeld werd, want die weg hebben we zonder caravan nog gereden...en zelfs zonder het mobiele rijtjeshuis kwamen we amper omhoog daar, berg af was mooi, in zen 70 in zen 1 en dan nog voor bochten bijremmen, moet der niet aan denken dat je die route met een vw of cv op moet rijden.
FYI, men pa had toendertijd een Ford Focus Ghia 1.6
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: RdB op maart 26, 2011, 10:49:50 pm
Ik zal eens wat fotos posten.
De vouwwagen hebben we afgelopen jaar in een container gezet zodat die uit het zicht was, maar nu weer uit aant graven. Ik zal de fotos die ik er even tussen door van gemaakt heb even posten. We hebben deze een paar jaar terug eens uitgeklapt om te kijken wat voor staat die in was, en hij was in prima staat, doek was nog in goed conditie en wel, hij is na horen ook maar enkele keren gebruikt.
Sorry voor de slechte fotos, maar heb ze even snel tussendoor gemaakt, misschien kunnen jullie raden wat het mag zijn ;) (ik ben net zo beniewd)
Hij heeft een oplooprem ja.
(http://94.100.121.13/1176450001-1176500000/1176491701-1176491800/1176491731_6_nkPB.jpeg)
(http://94.100.120.218/1176450001-1176500000/1176492201-1176492300/1176492260_6_t2Zx.jpeg)
(http://94.100.118.107/1176450001-1176500000/1176492301-1176492400/1176492338_5_ik1W.jpeg)
Zo te lezen en te zien staat die vw daar al even. Mag je zowiezo wel nieuwe bandjes kopen, deze zullen waarschijnlijk knap vierkant zijn.....
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: panevino op maart 27, 2011, 01:03:18 pm
OMG !!!
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: Gulpje op april 20, 2011, 09:45:30 pm
Ha, da's jeugd sentiment ;)! Dat is inderdaad een Walker Vaillant (1979/1980) en is een enkelklapper. Mijn ouders hadden er één en daar hebben we/ze 20 jaar mee gekampeerd. Ik was 8 toen het ding kwam. Toen is wel een voorliefde voor vouwwagens ontstaan.... Maar ook dat er bij mij nooit een bouwwagen zou komen :#

Groet,
Wijnand.
Bij mij idem dito! Was even aan het surfen wat mijn ouders vroeger hadden. Ook een valiant dus. Was toen een echte mooie, gelikte wagen. Jeugdsentiment. :J
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: CEO op april 21, 2011, 02:10:47 pm
Ik moet er niet aan denken dat ik gas moet blijven bijgeven op een steile helling en je almaar sneller naar beneden gaat om alleen de remmen van de vw te ontzien. Wat ik overigens doe is af en toe de snelheid er flink uit te halen door stevig te remmen en daarna de combinatie weer  te laten rollen in de versnelling. We hebben zelf een nieuwe vw en hebben nog geen problemen gehad op hellingen. Maar we houden wel regelmatig korte rust. Afgelopen jaar ca. 3800 km gereden met de vw, door Polen, Slowakije en Hongarije.

Hoewel ik niet direct op JelleJawa reageer, toch even een quote. Dan weet hopelijk iedereen waar ik op reageer: remmen en gas geven bergafwaarts.

Als je een helling afrijdt, en je remt op de rem, dan ben je aan het remmen. De oploopREM zal dan, mits goed afgesteld, ook remmen. Echter: als je daarna op de motor blijft afremmen, blijft de oplooprem ook remmen en gaat warmte ontwikkelen. Als je rem te warm wordt neemt de remkracht dramatisch af.

Er zijn een aantal oplossingen voor: bij een haarspeldbocht serieus remmen, stapvoets er doorheen en daarna even de combinatie strekken. Dat is dus inderdaad gas geven.... Door het (korte) gas geven, wordt de oplooprem los gelaten en loopt niet meer aan. Pas bij de volgende keer remmen zal deze weer gaan remmen. Op een langere helling werkt dat niet of slecht: je zou te hard kunnen gaan. (en dat is ook niet alles). Begin daarom RUSTIG aan een afdaling. Gebruik de rem zo min mogelijk. Moet het toch, rem dan flink (stoppen als het verkeerstechnisch kan) en daarna een beetje gas bij.

Heb je het idee dat de remmen al (te) heet zijn? Dan is het verstandig om even te stoppen. Even voelen. Voorzichtig: kan extreem heet zijn. Het vastplakken aan de velg kan je vakantie behoorlijk verpesten. Mijn gevoeld zegt: Zorg ervoor dat de oplooprem los komt te staan (flinke keien voor het wiel en de combinatie strekken). Lekker alles laten afkoelen, doe dat zelf ook meteen.

Op de wielen is oververhitting soms af te lezen: bij sommige aanhangers zitten daar een soort plastic dopjes op en die zijn dan gesmolten.

Meer info (ik verzin het ook niet zelf): http://caravantrekker.nl/algemeen/bergen.php (even scrollen naar afdalen). Er staat daar ook een proefje om te checken of de oploopdemper sterk genoeg is. Mijn gevoel is dat dit meer een vuistregel is dan een wetmatigheid: ga er met de nodige voorzichtigheid mee om.

@ vierkante banden: dat maakt niet zoveel uit, op spanning brengen en beginnen met een uurtje rustig rijden (onder de 80 oid) uiteraard niet overbelast. Uiteraard moet je je banden wel vervangen als ze gewoon te oud zijn (ouder dan 6 jr).
Titel: Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
Bericht door: Klavertjes op april 21, 2011, 02:33:41 pm
Over die leeftijd had de bandenmeneer bij Stet wat heel anders te zeggen. Dat vervangen bij 6 jaar is eigenlijk overdreven (beetje bangmakerij van ANWB e.d.), maar als er wat gebeurt m.n. in het buitenland met banden ouder dan 6 jaar en dat kunnen ze dan natuurlijk zien aan de code, dan heb je een probleem.

Maar vervangen zou met de banden van nu makkelijk met 8 jaar kunnen zei hij. Ben geen techneut op dit gebied, én wij gaan naar het buitenland met de vw, dus wij doen het vanaf nu ook maar om de 6 jaar max. Lijkt me toch dat zo iemand wel weet waar hij het over heeft (en dus niet naar zijn eigen portomonnee praat)!

Het bleek dat op onze vouwwagen de oorspronkelijke banden nog zaten (en die wordt dit jaar 14  :o :o :o)
SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal