Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: Mag ik mijn vouwwagen trekken?  (gelezen 11157 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marcel.s

  • Gast
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #15 Gepost op: december 06, 2010, 08:39:48 pm »

misschien een beetje off topic, maar hoe word je te trekken massa berekend? want ik mag volgens mijn papieren 400 kilo geremd trekken met een voertuig van 695 kilo. Terwijl een volkswagen polo 800 kilo geremd mag trekken, met een eigen massa van 989.
Iemand daar verstand van?
dat is een raadsel geloof ik, maar ik denk dat de motorinhoud en onderstel en remkracht ,en wat de fabrikant opgeeft ,en dat bij elkaar opgeteld, delen door een natte vinger, en hup daar ben je dan.
met ander woorden het is zoals het is, 1+1 =2 , de regering bepaald/berekend, voor een ieders veiligheid en lichte portomonaii
dus als je wilt vouwwagen kamperen, en je wilt dit in bergachtig buitenland doen , koop dan een auto die dat kan.
en dat lijkt mij toch zeer goede raad.

je kan er toch niks aan veranderen.
er rijden grote chevy fan's rond uit amerika, die door de rdw gewoon maar 750 geremd mogen trekken  :?

dus, je doet er niks aan. I:

 
Gelogd

primaxyes

  • Gast
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #16 Gepost op: december 06, 2010, 08:43:01 pm »

Toch fijn dat ik in ieder geval weet wat voor vw het nou is ;)
hoewel ik het toch soort van kwasi-verontwaardigend vind hoe een vouwwagen 700 kilo kan wegen, als ik kijk naar de verrijdbaredoorsneewoning van mijn ouders, die maar 800 kilo weegt, en dat toch een groter en zwaarder frame heeft, en geconstrueerd is van pisbakkenstaal en geframed vineer. je zou toch haast verwachten dat een stoffen tentdoek met een polyester bak lichter is...


@ Marcel.s
Als de overheid iets berekend...dan kloppen de nummers toch nooit ;)
Maar ik zal me er toch bij neer moeten leggen dat het dan niet gaat lukken dit jaar om met de vouwwagen te gaan...
Hoewel ik moet zeggen, een geremde lichtagregaat minder hard doorduwt dan mijn eigen aanhanger die een luttige volgeladen gewicht van 250 kilo is..

Gelogd

caspar

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.053
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #17 Gepost op: december 06, 2010, 08:52:00 pm »

zo een haden wij ook welke kleur heeft deze groen of oranje
Gelogd

primaxyes

  • Gast
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #18 Gepost op: december 06, 2010, 09:02:15 pm »

Voor zo ver ik me kan herinneren oranje, maarja, dat is ook alweer 2 jaar geleden dat ik dat gezien heb heh ;)
Ziet er toch niet erg klein uit...voor hoeveel personen is die bedoelt ?
Gelogd

caspar

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.053
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #19 Gepost op: december 06, 2010, 09:15:36 pm »

 :off 2 op de klep en 2 in het onder tentje en een beetje krea hadden we het zit gedeelte een beetje verbouwd en daar kon onze jongste toen slapen
en de voortent was ongeveer 2x4 meter en een klein luifeltje er voor maar voor 3 weekjes vakantie vonden wij het toen groot genoeg
« Laatst bewerkt op: december 07, 2010, 05:53:58 am door marcel.s »
Gelogd

michieldh

  • Gast
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #20 Gepost op: december 08, 2010, 09:29:40 pm »

met ander woorden het is zoals het is, 1+1 =2 , de regering bepaald/berekend, voor een ieders veiligheid en lichte portomonaii
dus als je wilt vouwwagen kamperen, en je wilt dit in bergachtig buitenland doen , koop dan een auto die dat kan.
en dat lijkt mij toch zeer goede raad.
 

Helemaal met marcel eens!!
Het is vakantie, dan dien je ontspannen zonder stress op een veilige manier voor jezelf en mede weggebruikers van huis naar je vakantie bestemming te rijden.
Als je met dit span aan de haal gaat is het vragen om ongelukken/moeilijkheden en dat moet je niet willen.
Gelogd

primaxyes

  • Gast
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #21 Gepost op: december 08, 2010, 11:04:36 pm »

Ik heb nog een beetje zitten googlen, dit heb ik wel weten te vinden...
Maar als je dan gaat rekenen...kom je weer op heel andere getallen uit dan die van het RDW zo lief voor je berekend hebben...


§2. a) Beschikkingen toepasselijk op personenauto's en auto's voor dubbel gebruik :
1° De massa van een aanhangwagen in beladen toestand mag de maximale toegelaten sleepbare massa niet overschrijden. Deze waarde wordt berekend door de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig af te trekken van de maximale toegelaten massa van de sleep.

2° De maximale toegelaten massa van de aanhangwagen mag, indien het gaat om een aanhangwagen zonder remmen, niet groter zijn dan de helft van de eigen massa van het trekkend voertuig, vermeerderd met 75 kg.

3° De maximale toegelaten sleepbare massa mag niet meer bedragen dan 75 % van de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig, indien het gaat om een aanhangwagen uitgerust met een reminrichting van het oplooptype, d.w.z. deze welke de krachten benut die ontstaan door nadering van de aanhangwagen tot het trekkend voertuig.

§ 2.b) Bijzondere schikkingen toepasselijk op personenauto's, auto's voor dubbel gebruik, minibussen en lichte vrachtauto's waarvan het proces-verbaal van goedkeuring in een maximale toegelaten sleepbare massa voorziet.

1° De massa van een aanhangwagen in beladen toestand mag de maximale toegelaten sleepbare massa van het trekkend voertuig, vastgelegd in het proces-verbaal van goedkeuring, niet overschrijden.

2° De maximale toegelaten massa van een aanhangwagen zonder remmen mag niet groter zijn dan de helft van de eigen massa van het trekkend voertuig, vermeerderd met 75 kg.

3° De maximale toegelaten sleepbare massa mag niet meer bedragen dan de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig, indien het gaat om een aanhangwagen uitgerust met een reminrichting van het oplooptype. Nochtans, indien het trekkend voertuig uitgerust is met vierwielaandrijving en met een onderstel, los van het koetswerk, mag de maximale toegelaten sleepbare massa niet groter zijn dan de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig vermenigvuldigd met 1,2.

§3. De door de Minister van Verkeerswezen voor de automobielinspectie erkende organismen vermelden de maximale toegelaten massa van de voertuigensleep op het inschrijvingsbewijs of op het schouwingsbewijs van het trekkend voertuig en de maximale toegelaten sleepbare massa, wanneer deze waarde in het proces-verbaal van goedkeuring voorzien is.
Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #22 Gepost op: december 09, 2010, 05:59:36 am »

dit gaat over massa.
en niet over het vermogen van het trekkende voertuig.

als je een auto van 1500 kilo hebt bv , met een 1.2 of zo, kun je de vouwwagen ook niet de berg op trekken.

dit lijkt meer op een bepaling over rijbewijs e achter b  ;)

maar waarom die moeite?je mag het niet, dat staat op je kentekenbewijs, en daar kun je niks aan doen. ;)
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #23 Gepost op: december 09, 2010, 07:32:17 am »

dit gaat over massa.
en niet over het vermogen van het trekkende voertuig.

als je een auto van 1500 kilo hebt bv , met een 1.2 of zo, kun je de vouwwagen ook niet de berg op trekken.

dit lijkt meer op een bepaling over rijbewijs e achter b  ;)

maar waarom die moeite?je mag het niet, dat staat op je kentekenbewijs, en daar kun je niks aan doen. ;)
Een beetje 1.2 van tegenwoordig heeft al snel 105 pk en een leuk koppel. Die van vw bijvoorbeeld.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

marcel.s

  • Gast
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #24 Gepost op: december 09, 2010, 07:09:39 pm »

jep, maar niet de  auto waar het hier over gaat.

ik had voorheen ook een 1.2 clio, maar die had er moeite mee.
maar de nieuwste 1.2 motoren kunne er wel wat van.
Gelogd

Joseppe

  • Gast
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #25 Gepost op: december 09, 2010, 07:41:10 pm »

Een beetje 1.2 van tegenwoordig heeft al snel 105 pk en een leuk koppel. Die van vw bijvoorbeeld.

tjah heb je een oud opeltje of fordje uit de jaren 80 met een 1.6 blokkie moet je niet schrikken dat je de helft van deze pktjes hebt :). wat ik weet moet je ook het koppel van het blok in de gaten houden pks zeggen nu eenmaal niks en zijn vaak een verkooptrukk en kunnen ook nog eens op verschillende manieren gemeten worden teweten aan de krukas (onder de kap_ of aan het wiel)dus wat hij daadwerkelijk op het wegdek afgeeft) :#.

ga anders eens naar een daihatsudealer die kunnen je eenvoudig verder helpen, sterker nog als je wilt meteen nameten hoe fris je blokkie is m.a.w. of er al paardjes weggelopen zijn (wat ook nog kan) ;)
Gelogd

primaxyes

  • Gast
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #26 Gepost op: december 09, 2010, 11:42:06 pm »

Er is toch niets mis mee je een beetje erin te verdiepen ;)
Mijn autootje is ook gebouwd met als doel dat die zuinig is :p
hoewel ik moet zeggen...dat tegenvalt
En ik ben niet erg on tevreden over zijn trekkracht, hoewel hij weliswaar niet geschikt zal zijn voor in de bergjes ;)
Het is dan wel een 1.0 met een stagnerende 41kW, ik moet zeggen dat ik toch zonder moeite zware dingen kan trekken.
De vakantie gaat net zo goed naar tjsechie, maar men broer heeft een hippe jeugherberg gevonden waar ze een keer met een stel studenten ook zaten, dus ik denk dat het gewoon het bagagewagentje word dan maar heh ;) want tja...et kofferbak is al klein, en dan daar de spullen voor 4 man in kwijtraken...zal niet lukken vrees ik.
Gelogd

Joseppe

  • Gast
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #27 Gepost op: december 10, 2010, 12:48:07 am »

helemaal niks mis mee Daihatsu is een merk van Toyota en heeft hele goede motoren. mischien naar ervaringen vragen op een daihatsuforum naar andere berijders ervan.

en tjah voor die tijd was hij enorm zuinig, de mijne was dat zo rond 1994 ook in het motortype staat zelfs de E van Economic vermeld. echter 1 op 15 rijd hij alleen onder de meest gunstige omstandigheden, ik rijd niet hoger dan 1 op 10 :#
Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #28 Gepost op: december 10, 2010, 05:26:48 am »

Er is toch niets mis mee je een beetje erin te verdiepen ;)
Mijn autootje is ook gebouwd met als doel dat die zuinig is :p
hoewel ik moet zeggen...dat tegenvalt
En ik ben niet erg on tevreden over zijn trekkracht, hoewel hij weliswaar niet geschikt zal zijn voor in de bergjes ;)
Het is dan wel een 1.0 met een stagnerende 41kW, ik moet zeggen dat ik toch zonder moeite zware dingen kan trekken.
De vakantie gaat net zo goed naar tjsechie, maar men broer heeft een hippe jeugherberg gevonden waar ze een keer met een stel studenten ook zaten, dus ik denk dat het gewoon het bagagewagentje word dan maar heh ;) want tja...et kofferbak is al klein, en dan daar de spullen voor 4 man in kwijtraken...zal niet lukken vrees ik.

en dakdragers?
met een bagagebox bovenop  :)
Gelogd

primaxyes

  • Gast
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #29 Gepost op: december 10, 2010, 05:01:28 pm »

Ik heb nog een stel oude imperials hier liggen, ga toch eens kijken dan of ik ze erop krijg :)
maarja, dan moet ik als nog zon kistje voor der bij hebben, en die zijn vast niet goedkoop ;)
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal