Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Bandenspanning  (gelezen 14574 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.036
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re:Bandenspanning
« Reactie #15 Gepost op: juli 17, 2017, 12:29:28 am »

Aan stickers van vorige eigenaren heb je niks. Kijk altijd op de gemonteerde band. Als het goed is staat er op de band hoeveel hij opgepompt mag worden.

http://www.omrekenen.nl/psi-naar-bar/

De op de band weergegeven druk heb je niets aan. Dat is een maximaal toelaatbare bandendruk,  die heeft niets te maken met de bandendruk per toepassing.  Vergelijk op je auto maar eens de druk op de band met de druk die de autofabrikant beladen en onbeladen aangeeft.  Totaal verschillend.  Een bandenfabrikant kan niet zien waar z'n band onder terecht komt een kan dus nooit een adviesdruk aangeven. 3,2 bar lijkt me gezien de bandenmaat en de belasting erg fors. Dan loopt de band alleen nog op het middenprofiel. Rond de  2,5 bar lijkt me veel meer in lijn, zeker voor zo'n normale radiaalband. Diagonaalbanden worden wel wat harder opgepompt.
« Laatst bewerkt op: juli 17, 2017, 12:32:06 am door sanderv »
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Bandenspanning
« Reactie #16 Gepost op: juli 17, 2017, 06:04:14 am »

Ik heb dezelfde banden als de TS, maximale advies druk volgens Continental is 2,5 en advies van Holtkamper is 2,4 bar, dus dat ligt redelijk in lijn. Overigens ben ik niet met je eens dat je niks aan de op de band weergegeven maximum druk hebt, want in het geval van Hemertje, zou ik daar dus al fors overheen gaandicht tegenaan zitten. 3,2 bar is een meer gangbare druk voor de XL (extra load) varianten van deze band, misschien dat de vorige eigenaar deze er ooit onder heeft gehad?

Tekst aangepast na leermoment verderop in dit topic en om foutieve informatie verspreiding te voorkomen.
Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk

« Laatst bewerkt op: juli 19, 2017, 05:22:02 pm door Blackraven »
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.036
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Bandenspanning
« Reactie #17 Gepost op: juli 17, 2017, 08:41:29 am »

Ik heb dezelfde banden als de TS, maximale druk volgens Continental is 2,5 en advies van Holtkamper is 2,4 bar, dus dat ligt redelijk in lijn. Overigens ben ik niet met je eens dat je niks aan de op de band weergegeven maximum druk hebt, want in het geval van Hemertje, zou ik daar dus al fors overheen gaan. 3,2 bar is een meer gangbare druk voor de XL (extra load) varianten van deze band, misschien dat de vorige eigenaar deze er ooit onder heeft gehad?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk

Als ik dat zou aanhouden, zou ik 3,5 bar op m'n autobanden moeten zetten. Dat is meer dan een bar meer dan mijn autofabrikant adviseert. Nogal een verschil. Bij 3,5 bar zou ik nog maar de helft van m'n bandoppervlak effectief benutten. Niet verstandig. Belading en bandendruk moeten wel bij elkaar passen. Bij de op de band aangegeven maximale bandendruk staat ook altijd een bijbehorende maximale load. Die is voor mijn autobanden 615 kg per stuk, terwijl de auto in normaal gebruik iets meer dan de helft daarvan op de schaal zet. Voor de aangegeven vouwwagen met banden formaatje VW Polo is 2,5 bar een heel logische druk.
Gelogd

jadatis

  • Gast
Re:Bandenspanning
« Reactie #18 Gepost op: juli 17, 2017, 12:24:29 pm »

dat zag ik...
komt met een PB een mail in zijn inbox terecht?

En ja hoor , komt gewoon op mijn mail-adres als melding binnen.
Waarom de link niet meer werkt, weet ik niet , mogelijk iets met de veranderingen die de One-drive die hoort bij mijn hotmail.com adres met gebruikersnaam jadatis , steeds weer ondergaat.

Maar ik plaats de link gewoon nog een keer hier.

https://onedrive.live.com/?id=A526E0EEE092E6DC%21186&cid=A526E0EEE092E6DC

Als je uit deze map een spreadsheet wilt gebruiken, dan moet je die eerst downloaden naar je computer, door rechts-klikken en kiezen voor downloaden.
Dan na eventuele viruscontrole, openen in Excel of Open office CALC -programma op je computer.
De excell  die in de claud werkt , wordt ook steeds slimmer, maar kan dacht ik nog steeds niet omgaan met dropdownlijsten en bladbescherming, die ik in veel spreadsheets gebruik.  Bladbescherming om te voorkomen dat je formules overschrijft, en dropdownlijsten om vooral de loadindex/maxload te selecteren.

Kan zijn dat je nu een ander spreadsheet vind dan toen, de laatste is meertalig ( wie wil vertalen , ga je gang, maar stuur het resultaat even naar mij op het criptisch omschreven hotmail-adres ( om reden van SPAMM te voorkomen, combineer zelf).
Denk er al weer over het aan te passen , met snelheidscode van de band, en mogelijk een temperatuur-lijstje en stikker te maken.

De geadviseerde druk, ook die van voertuig-fabrikanten is voor koud gemeten bij 18 gr C buitentemperatuur.
Koud is als de temperatuur in de band gelijk is aan de temperatuur buiten de band, dus die buitentemperatuur.
Door temperatuurverandering in de band , zal de druk ook veranderen.
Bandendruk-advies is om er voor te zorgen , dat geen stukje rubber van de band boven een temperatuur komt , waar te veel zwavelbruggen gaan vormen, waardoor het onomkeerbaar hard wordt, en scheurt bij ieder volgende buiging( door invering van de band)
Als je pakweg 80 km/u rijdt , maakt de band pakweg 10 omwentelingen per seconde, en zal ieder segmentje dus 10 keer per seconde inveren en weer terug veren. Dit veroorzaakt warmte, die weer door de temperatuursverschillen afgevoerd wordt naar de buitenlucht.
Die afkoeling is niet snelheidsafhankelijk , de opwarming wel, hoe meer omwentelingen per seconde, hoe meer opwarming, dus hogere temperatuur van het heetste stukje rubber.
Mijn voorlopige conclusie is dat het opwarmings-afkoelings verhaaltje in evenwicht blijft , dat dus geen stukje rubber boven die kritieke temp komt dat het uithard, als je de adviesdruk terugrekent naar 18 gr C, tot ongeveer 40 gr C buitentemperatuur.  Dan is welliswaar de afkoeling minder door minder temperatuurs-verschil, maar ook de opwarming is minder omdat door de hogere druk in de band , de invering minder is.

Een "for trailer use only "  band, die soms onder aanhangers gezet wordt, met snelheidscode N = max 140km/u, heeft in de regel 2 Loadindexstappen hoger dan een C( omercial)- band die Q snelheidscode of hoger heeft , en waar de maximum load voor 160km/u berekent is.
Heb dat systeem nu ongeveer uitgevogeld, en daar ook bij gebruikt dat op vrachtwagen banden vaak een 2e Loadindex met andere snelheidscode, op de zelfde band hebben staan.  Vuistregel die goed te gebruiken is , voor iedere 10km/u anders = 1Loadindex-stap anders, hogere snelheid > lagere loadindex, lagere snelheid> hogere loadindex.  Dus die N =140 is 2x 10km/u lager dan Q=160km/u, dus 2 LI stappen hogere maximum load in zelfde maat en At-druk/referentiedruk.

Ik zal dan dit systeem gebruiken in mijn spreadsheet om voor zo'n N snelheidscode band, een nog hogere druk te berekenen, zodat meer reserve , en toch nog acceptabel comfort en grip.  Comfort voor een aanhanger, maar vooral caravan, is dat je schroeven niet uit het houtwerk trillen.
Maar ook  bij een aanhanger voor honden of paarden te vervoeren , kan comfort voor die belangrijk zijn.

Ik google geregeld ( elke dag ::) op bandendruk en bandenspanning, en zo ben ik destijds ook op dit forum terecht gekomen.
Die zoektermen zullen dan wel niet gebruikt zijn in de tussentijd op dit forum, of de forum-software blokt zoekmachines af.

Nu genoeg weer , groeten van die "eigenwijze zelfbenoemde bandendruk-specialist"
( ja dat is ) Peter
« Laatst bewerkt op: juli 17, 2017, 12:34:38 pm door jadatis »
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.036
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Bandenspanning
« Reactie #19 Gepost op: juli 17, 2017, 01:13:23 pm »

[quote author=jadatis
Een "for trailer use only "  band, die soms onder aanhangers gezet wordt, met snelheidscode N = max 140km/u, heeft in de regel 2 Loadindexstappen hoger dan een C( omercial)- band die Q snelheidscode of hoger heeft , en waar de maximum load voor 160km/u berekent is.
Heb dat systeem nu ongeveer uitgevogeld, en daar ook bij gebruikt dat op vrachtwagen banden vaak een 2e Loadindex met andere snelheidscode, op de zelfde band hebben staan.  Vuistregel die goed te gebruiken is , voor iedere 10km/u anders = 1Loadindex-stap anders, hogere snelheid > lagere loadindex, lagere snelheid> hogere loadindex.  Dus die N =140 is 2x 10km/u lager dan Q=160km/u, dus 2 LI stappen hogere maximum load in zelfde maat en At-druk/referentiedruk.

[/quote]

Grappig,  die relatie had ik inderdaad ook ontdekt. Heb ik hier pas geleden nog een keer aangehaald.
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Bandenspanning
« Reactie #20 Gepost op: juli 17, 2017, 02:34:40 pm »

Ik bedoelde meer dat je aan de hand van de maximale druk die de bandenfabrikant aangeeft op de band, je kunt afleiden dat de geadviseerde druk op de vouwwagen van 3,2 bar, die hoger is dan het maximum toegestane, er iets niet klopt, dus helemaal nutteloos is het niet ;)

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: juli 17, 2017, 06:10:41 pm door Blackraven »
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.750
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Panama Up GL
Re: Bandenspanning
« Reactie #21 Gepost op: juli 17, 2017, 06:54:24 pm »

Ik heb dezelfde banden als de TS, maximale druk volgens Continental is 2,5 en advies van Holtkamper is 2,4 bar, dus dat ligt redelijk in lijn. Overigens ben ik niet met je eens dat je niks aan de op de band weergegeven maximum druk hebt, want in het geval van Hemertje, zou ik daar dus al fors overheen gaan. 3,2 bar is een meer gangbare druk voor de XL (extra load) varianten van deze band, misschien dat de vorige eigenaar deze er ooit onder heeft gehad?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Ik zou ook niet de max druk van de band aanhouden. En toch adviseerde Roadmaster ons dat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re:Bandenspanning
« Reactie #22 Gepost op: juli 17, 2017, 09:07:50 pm »

De op de band weergegeven druk heb je niets aan. Dat is een maximaal toelaatbare bandendruk,  die heeft niets te maken met de bandendruk per toepassing.  Vergelijk op je auto maar eens de druk op de band met de druk die de autofabrikant beladen en onbeladen aangeeft.  Totaal verschillend.  Een bandenfabrikant kan niet zien waar z'n band onder terecht komt een kan dus nooit een adviesdruk aangeven. 3,2 bar lijkt me gezien de bandenmaat en de belasting erg fors. Dan loopt de band alleen nog op het middenprofiel. Rond de  2,5 bar lijkt me veel meer in lijn, zeker voor zo'n normale radiaalband. Diagonaalbanden worden wel wat harder opgepompt.

Als op je band staat dat deze maximaal tot 2,5 bar mag worden opgepompt en op je vouwwagen staat een sticker van 3,2 bar. Dan ben je vrij verkeerd bezig om daar dan 3,2 Bar in te pompen.  :?
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.036
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re:Bandenspanning
« Reactie #23 Gepost op: juli 17, 2017, 10:43:47 pm »

Als op je band staat dat deze maximaal tot 2,5 bar mag worden opgepompt en op je vouwwagen staat een sticker van 3,2 bar. Dan ben je vrij verkeerd bezig om daar dan 3,2 Bar in te pompen.  :?

Op de band staat nooit 2,5 bar. 3 Bar is daar doorgaans wel het minimum, maar loopt snel op. Gewone ventielen zijn doorgaans ook 'maar' tot zo'n 4 bar verzekerd.
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Bandenspanning
« Reactie #24 Gepost op: juli 18, 2017, 11:21:29 pm »

Bij elk "goed" merk staat inderdaad de geadviseerde bandendruk op de band vermeld. Alleen de "wat goedkopere banden" laten dat advies nog wel eens achterwege. Het blijft trouwens een geadviseerde druk, dat wil niet zeggen dat het dé goede druk is en dat er niks zal gebeuren als je je aan dat advies houdt.

Ik heb honderden kilometers op mijn fiets gereden zonder een lekke band te krijgen tot die ene dag dat ik op de fiets sprong omdat ik haast had en....... warempel! een lekke band. Suks heet de wet van Murphy. Het gebeurd omdat het gebeurd. Een dure band garandeert niet dat je kilometers zonder vrees kan rijden een slechte band garandeert evenmin dat je er maar korte tijd mee doet.
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.873
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Bandenspanning
« Reactie #25 Gepost op: juli 26, 2017, 10:23:07 pm »

Vrienden van ons hebben van de week een 2e handse Jamet Dakota gekocht
Dit BOVAG formulier zat erbij
De banden gecontroleerd op 3,5 bar...!
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.873
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Kyte-S 2018
Re:Bandenspanning
« Reactie #26 Gepost op: juli 26, 2017, 10:27:22 pm »

Op onze HK Spacer zitten ook de 165/13" banden.

Boven de banden heeft de vorige eigenaar op de wagenbak een plakker geplaatst met hierop 3.2 Bar aangeduid.

Wat is nu waar 2.4 of 3.2 Bar? Wat aan te houden?

De wagen is uit de stalling
Heb de 3,2 bar sticker verwijderd
Holtkamper geeft zelf 2,4 bar op de wagenpark aan

Gelogd

Jimmymichiels

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 507
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Panema up 2022
Re: Bandenspanning
« Reactie #27 Gepost op: juli 27, 2017, 07:22:25 am »

Ik zou de 2,4 nemen.
Mijn raclet schrijven ze 2,5 bar voor
En er staat op uw banden MAX 44psi dat is 3bar!!!  W:
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.761
Bandenspanning
« Reactie #28 Gepost op: juli 27, 2017, 08:31:22 am »

Jeroen,
Jij hebt gewone zomerbanden voor de auto onder je HK gemonteerd. Dat zal vast heel goed gaan. Maar transport banden zijn wel meer aan te raden. En zetten jouw bijdrage in deze discussie ook in een ander licht. Jou kennende heb je dit niet bewust gedaan. Hieronder een citaat die ik even van het www heb geleend:
Citaat
Wat is het verschil met een normale personenautoband?

Caravans, vouwwagens en campers eisen (veel) meer van het draagvermogen van banden dan een personenauto. Volgens de gestelde eisen moet het draagvermogen van een band voldoen aan een caravan, vouwwagen en camper in beladen toestand. Rijdt u harder, dan loopt het draagvermogen van de band terug. Een normale personenautoband voldoet dan niet aan de gestelde eisen. Wij adviseren u om versterkte banden of bestelwagenbanden te monteren, omdat deze banden gemaakt zijn op meer draagvermogen.
Citaat


Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.873
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Bandenspanning
« Reactie #29 Gepost op: juli 27, 2017, 11:15:00 am »

Zal eens ten rade gaan bij de garage...
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal