Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden  (gelezen 19205 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fam smits 2

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 77
  • Merk Vouwwagen: holtkamper spacer
waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
« Gepost op: mei 31, 2015, 12:02:37 pm »

wij hebben  de road master family s nu paar keer op gezet maar blijven lastig vinden op de bak op 93cm te zetten is het niet makkelijker om plankjes onder de wielen te doen zo dat hij al hoger staat als je begin met op zetten?
iemand nog goed idee?
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.756
Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
« Reactie #1 Gepost op: mei 31, 2015, 12:36:12 pm »

Waarom "moet" de bak op 93cm hoogte komen te staan?
Ik lees en probeer al een tijdje hier mee te denken maar dit heb ik nog niet eerder gelezen.
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
« Reactie #2 Gepost op: mei 31, 2015, 12:50:18 pm »

Onze Family S wagenbak zetten we ook hoog. Is niet heel erg moeilijk.
De wielen zetten we vrij van de grond en de wagen staat dan volledig op zijn poten.
De uitdraaipoten gebruik ik alleen voor het waterpas zetten.
Ik meet de hoogte nooit op.

Als de wagen te laag staat dan komen de grond flappen bij ons niet zo mooi te liggen.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

Kamperfoelie

  • Gast
Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
« Reactie #3 Gepost op: juni 01, 2015, 03:33:25 am »

Wij zetten de roadmaster ook met de wielen van de grond, dan staat het doek mooier strak. Wij meten het ook niet, maar doen het op het oog.
Gelogd

papajur

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Cabaon Malawi 2.0
Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
« Reactie #4 Gepost op: juni 02, 2015, 12:04:04 pm »

wij hebben  de road master family s nu paar keer op gezet maar blijven lastig vinden op de bak op 93cm te zetten is het niet makkelijker om plankjes onder de wielen te doen zo dat hij al hoger staat als je begin met op zetten?
iemand nog goed idee?

Het idee bij een RM is dat de wielen juist los komen en zo de wagen op de poten steunt en niet op de (geveerde) as.
Met plankje onder de wielen doe juist dit idee teniet.

Bij mij was in het begin het probleem dat ik de disselkant niet ver genoeg liet zakken.
Eigenlijk moet de koppeling van de trekhaak in het gras liggen,dan achterpoten uit(keukenkant).
Volgende stap is wagen weer omhoog draaien.Komt deze dan niet hoog genoeg zet de uitvalpoten disselkant halfweg uit,verstel je het neuswiel en draai je deze verder op.
Gelogd
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
« Reactie #5 Gepost op: juni 02, 2015, 12:59:09 pm »

Toen ik de RM kocht wist ik ook niet dat dat moest tot ik een beschrijving zocht. Het is mij overigens nooit gelukt de wielen van de grond te krijgen, dus heb ik mij daar verder ook nooit meer druk over gemaakt.
Vind het wel bijzonder, volgens mij is RM de enige die het aanraad.
Gelogd

jackodb

  • Gast
Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
« Reactie #6 Gepost op: juni 02, 2015, 01:27:41 pm »

Misschien scheelt het effect per model en bouwjaar wel wat.

Zelf heb ik 'm ook eerst met de wielen op de grond (betonnen vloer) opengeklapt. Met als een resultaat een scheve wagentent.

Maar ook een keer veel te hoog gezet. En dan raken de slibranden amper de grond.
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
« Reactie #7 Gepost op: juni 02, 2015, 07:23:00 pm »

Toen ik de RM kocht wist ik ook niet dat dat moest tot ik een beschrijving zocht. Het is mij overigens nooit gelukt de wielen van de grond te krijgen, dus heb ik mij daar verder ook nooit meer druk over gemaakt.
Vind het wel bijzonder, volgens mij is RM de enige die het aanraad.
Als ik de wielen van de grond af zet staat de wagen stabieler
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

fam smits 2

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 77
  • Merk Vouwwagen: holtkamper spacer
Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
« Reactie #8 Gepost op: juni 02, 2015, 09:26:59 pm »

wij vinden best heel gedoe om hem met neus wiel omhoog tedraaien maar dachten als we nu plankjes onder wielen zetten staat hij gelijk een stuk hoger is dit wat?
Gelogd

papajur

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Cabaon Malawi 2.0
Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
« Reactie #9 Gepost op: juni 02, 2015, 10:45:36 pm »

nee
Gelogd
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

papajur

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Cabaon Malawi 2.0
Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
« Reactie #10 Gepost op: juni 02, 2015, 10:46:26 pm »

Het idee bij een RM is dat de wielen juist los komen en zo de wagen op de poten steunt en niet op de (geveerde) as.
Met plankje onder de wielen doe juist dit idee teniet.

Bij mij was in het begin het probleem dat ik de disselkant niet ver genoeg liet zakken.
Eigenlijk moet de koppeling van de trekhaak in het gras liggen,dan achterpoten uit(keukenkant).
Volgende stap is wagen weer omhoog draaien.Komt deze dan niet hoog genoeg zet de uitvalpoten disselkant halfweg uit,verstel je het neuswiel en draai je deze verder op.
Gelogd
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
« Reactie #11 Gepost op: juni 03, 2015, 08:50:47 pm »

wij vinden best heel gedoe om hem met neus wiel omhoog tedraaien maar dachten als we nu plankjes onder wielen zetten staat hij gelijk een stuk hoger is dit wat?
Het is precies zoals papajur omschrijft, werkt prima en is best eenvoudig hoor.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

Goolse Klapper

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 115
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family S.
Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
« Reactie #12 Gepost op: juni 03, 2015, 09:27:23 pm »

Wanneer je de wagenbak zo kunt stellen dat de beide wielen van de grond komen staat de wagenbak het meest stabiel. Maar het is volgens mij geen vereiste. Je kunt het ook treffen dat je kampeert op ongelijk terrein, dan kan het zijn dat je maar 1 of misschien wel geen enkel wiel van de grond krijgt.
Overigens stellen wij onze bak altijd op 90cm (ons meetpunt is de rubberen rand waar de deksel op rust). Maar onze wagen is dan ook wat ouder, van 2004. Roadmaster heeft de afgelopen jaren, volgens mij vanaf 2005, de wagenbak enkele cm verhoogt zodat er meer ruimte ontstaat. Dit zou kunnen verklaren waarom wij het advies van Roadmaster kregen om hem op 90cm te stellen en jullie op 93cm.
Gelogd

hansvaessen

  • Gast
Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
« Reactie #13 Gepost op: juni 08, 2015, 07:34:52 pm »

:) Afgelopen weekend voor een tweede keer als training de RM opgezet en was content met het resultaat.

Bovenstaande lezend net even naar buiten om te meten en constateer dat de rubberrand op 87 cm zit.. En inderdaad: ik heb er geen haringen in zitten (verharde ondergrond nu); maar als je kijkt naar de flappen dan kan het nog wel eens lastig worden het zeil goed te spannen.
De voortent staat kennelijk niet waterpas, want daar is de elastiek hoogte wèl goed.

Kijk ik naar de stabiliteit dan ben ik daar echter heel content mee. Voel eea vrijwel niet bewegen; en was toch niet van plan me al te veel in de bak te bevinden.. ;)

Maar ik zal eens zien of ik 'm straks op de camping wat verder kan opkrikken. Enerzijds heb ik het gevoel dat het allemaal niet zo heel veel uitmaakt; anderzijds is het advies voor die 93 cm niet zo gek.

Wel denk ik dat de tip voor evt tweemaal uitdraaien van de poten aan disselzijde een goede is. En dat het misschien handig is een markering op de uitvalpoten aan de andere kant te maken, zodat je zonder meten weet wanneer je ongeveer 'goed zit' (maar tsja, voor die markering moet je eerst op die 93 cm zitten allicht ;)).

Overigens ben ik wel eens met een der schrijvers hierboven: eigenlijk wonderlijk om het hele gewicht te laten dragen door vier klemmende schroefjes...
Gelogd

Goolse Klapper

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 115
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family S.
Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
« Reactie #14 Gepost op: juni 13, 2015, 10:55:35 pm »

Citaat
Wel denk ik dat de tip voor evt tweemaal uitdraaien van de poten aan disselzijde een goede is. En dat het misschien handig is een markering op de uitvalpoten aan de andere kant te maken, zodat je zonder meten weet wanneer je ongeveer 'goed zit' (maar tsja, voor die markering moet je eerst op die 93 cm zitten allicht ;)).

Ik heb een waterpas van 1 meter en daarop een markering gemaakt, in ons geval op 90cm. Deze berg ik op in de disselbak en bij het stellen houd ik hem langs de wagenbak om de juiste hoogte te bepalen.

Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal