Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Succes van Cocoon?  (gelezen 13236 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bagheera

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro 2004
Succes van Cocoon?
« Gepost op: maart 30, 2015, 03:50:47 pm »

Vorig jaar hebben wij een oude Astro gekocht en die bevalt ons prima. Toch lopen we natuurlijk wel eens verlekkerd naar andere modellen te kijken ook  :P Wat Holtkamper betreft, is de cocoon natuurlijk een enorm populaire wagen, maar wij zien er persoonlijk helemaal niets in. Gezien de populariteit  van het model missen we vast iets of we maken een denkfout?
Ik vind bv de luifel te ondiep, als je ' avonds voor je tent zit zal het al snel fris worden. Ga je dan echt binnen zitten? En voelt dat dan niet erg opgesloten? En zit je dan niet tussen je kledingboxen/kasten? ( die hebben wij altijd in het binnendeel van de Astro staan, dat is toch te klein om te zitten). En is het in de praktijk niet heel krap achter zo'n verandascherm? Helemaal als je de dissel naar voren laat steken?
Nouja, wie wil eens een poging  doen me te overtuigen waarom de Cocoon zo populair is?
Gelogd

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: Succes van Cocoon?
« Reactie #1 Gepost op: maart 30, 2015, 04:13:09 pm »

gevoel is natuurlijk altijd persoonlijk. Wij zijn wel mooi weer kampeerders en als het even tegenvalt is dat niet zo heel erg. Duurt het te lang, dan klappen we in en trekken we verder. De luifel is voldoende groot voor ons gezin en met de puntluifels en keukenscherm is het voldoende windvrij.

Binnen hebben wij niets staan, kleding en andere meuk ligt in kratten onder het bed en dat is voldoende.
Opzetkasten etc vind ik ondingen en (voorlopig) niet nodig. Leuk als je ergens 3 weken staat, maar dat is niet ons ding.

Voordeel van onze MTT ten opzichte van de Astro was de "kyte"keuken en extra de mogelijkheid van de adventure tent.

Maar een Astro zou ook wel bevallen denk ik.
Gelogd
live life outdoors

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Succes van Cocoon?
« Reactie #2 Gepost op: maart 30, 2015, 05:13:38 pm »

Voor ons was alleen de Cocoon wat we wilden. Waren snel klaar met Astro en Flyer, na die heel even te hebben gezien. Te hokkerig. De Cocoon is enorm simpel in zijn eenvoud. Wij zijn met 3 personen, maar afgelopen vakantie met vieren. Luifel vinden wij groot genoeg. Binnen zitten is wel iets krap, maar prima te doen, wen je snel aan. Wij gaan toch naar mooi weer landen en zitten weinig binnen. Verandascherm en hoekluifels nog niet eens gebruikt. Wij hebben de XL, dus extra ruimte waar je evt. spullen neer kunt zetten. Maar door de constructie van de Cocoon heb je geen opbouwkasten e.d. nodig. Alles staat en blijft bij ons in de wagenbak, waar je heel eenvoudig bij kunt. Dus geen gesleep met spullen meer. Ik heb een grote Alu box achter op gebouwd waar tijdens het kamperen veel spullen in liggen die anders in de voortent liggen. Van de dissel hebben we geen last. De keuken zit op de dissel en we hebben een disseltafel waardoor de dissel niet eens meer opvalt. Bij een keuken achterop heb je waarschijnlijk ook een tafel onder de luifel staan om meer bergruimte te hebben. Hoewel de Kyte keuken wel groter is dan de Basekitchen XXL
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Succes van Cocoon?
« Reactie #3 Gepost op: maart 30, 2015, 05:21:28 pm »

Wij hebben in onze zoektocht zowel naar de Astro als naar de Cocoon gekeken. Los van allerlei andere overwegingen, vonden we de stang voor het bed bij de Astro oncomfortabel, maar vonden we hem een betere keuze dan de Cocoon omdat het een 'langsslaper' is, waar de Cocoon een 'dwarsslaper' is. En in mijn herinnering had hij een zee van leefruimte ten opzichte van de Cocoon.
Gelogd

thasala

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 132
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro S 2009
Re: Succes van Cocoon?
« Reactie #4 Gepost op: maart 30, 2015, 05:29:23 pm »

Ik ga je niet overtuigen. Wij hebben eerst een 2e hands cocoon gehad. Wij vonden echter de ruimte onder de luifel te krap met zijn vieren. Verder gekeken en bij de Astro uitgekomen. Minder binnenruimte maar heel veel meer ruimte onder de luifel.
Gelogd

cewi

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 413
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon MTT
  • HK Cocoon MTT
Re: Succes van Cocoon?
« Reactie #5 Gepost op: maart 30, 2015, 05:35:55 pm »

Omdat wij veel trekken wilden we een vouwwagen die redelijk snel is op te zetten. Omdat wij de Kyte keuken hebben, richten we die thuis al in en hoeven tijdens de vakantie daar nergens mee te sjouwen. Hetzelfde geld voor onze spullen, die wij zoveel mogelijk onder het bed kwijt kunnen. De ruimte in en buiten de tent vinden wij voldoende, meestal gaan we toch naar de zon toe.
Vorig jaar in Noorwegen vaker binnen gezeten, maar te doen.

Wij zijn er zeer tevreden mee, maar zoals al eerder gezegd; het blijft persoonlijk.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Succes van Cocoon?
« Reactie #6 Gepost op: maart 30, 2015, 05:59:03 pm »

Het gemak was voor ons ook het sterkste punt van de Cocoon. geen gesleep meer met een keuken. Flyer, Astro moet de keuken in principe van de dissel. Astro is een langslaper zoals al opgemerkt, maar dat is ook een nadeel om bij de spullen onder het bed te komen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Bagheera

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro 2004
Re: Succes van Cocoon?
« Reactie #7 Gepost op: maart 30, 2015, 06:06:15 pm »

Leuk om jullie reacties te lezen! Het is idd. Heel persoonlijk wat je belangrijk of prettig vindt, dus het is wat mij betreft ook geen discussie welke wagen de beste is hoor. En al lezende krijg ik weer nieuwe ideeën wat het gebruik betreft dus dat is alleen maar leuk!

Als je de kleding onder het bed laat, loop je er dan nooit tegenaan dat je partner nog ligt te slapen terwijl bepaalde kleding nodig hebt? Het zou wel veel schelen als de kleding onder het bed kan blijven!

De stang naast het bed vind ik niet hinderlijk, maar wij stappen dan ook aan het voeteneinde uit bed. Als daar slapers liggen en je stapt uit bed naar de voortent kan ik me voorstellen dta die in de weg zit. Ik vind het wel heerlijk om met het raam open lekker op bed te luieren.  Je hebt dan toch contact met de voortent.

Wij hebben geen keukenbox (wel een lege box, zonder leuken erin), maar als je die wel hebt is het natuurlijk fijn als je daar niet mee hoeft te sjouwen. Die kite-keuken is wel een geweldig ding trouwens hoor.

Ben benieuwd of er nog meer voordelen zijn!
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Succes van Cocoon?
« Reactie #8 Gepost op: maart 30, 2015, 06:14:08 pm »

Als je partner ligt te slapen heb je pech en zul je moeten wachten tot die er uit is om bij je kleding te kunnen. Maar dat lossen wij weer op door alles klaar te hebben liggen voor de volgende dag.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

shoppie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 203
  • Merk Vouwwagen: (tijdelijk) vouwwagen loos
Re: Succes van Cocoon?
« Reactie #9 Gepost op: maart 30, 2015, 06:49:04 pm »

Wij zijn nog "nieuwe klappers" maar na een uitgebreide zoektocht waar de astro ook zeker een optie was hebben ook wij voor de cocoon gekozen. Wij kamperen met zijn tweeën, en heel soms met zijn 3en. Maar nr 3 wil ook wel in zijn eigen tentje slapen.
Het lang slapen, maar vooral de buis op het voeten einde was voor ons een absolute tegen. Bij het proef liggen bij Holtkamper kwamen wij met onze voeten tegen deze stang en uit ervaring weten wij dit niet gaat werken voor ons. Dus daarom viel de al Astro definitief af. De andere soorten van holtkamper vonden wij te groot voor ons met zijn tweeën, dus dan wordt het de cocoon. Onze op het verlanglijstje stonden de s of m, maar de XL die we nu gekocht hebben, had de goede prijs dus het is een XL geworden.
 Verder willen wij graag rond trekken en dan staat de cocoon (denk ik) net iets sneller dan de Astro. We willen het zo inrichten dat alleen de stoelen en de tafel iedere keer in en uitgepakt hoeven te worden, en de rest op zijn plaats kan blijven in de bak.
En wij komen uit het kamperen met een tent (3x3 m) dus alle opties vouwwagen geven ons meer leefruimte dus dat was niet de belangrijkste beslisser. Maar met zijn 2 en evt met zijn 3en  dan is de tent van de cocoon xl meer dan ruim genoeg bij slechter weer, vergeleken met de tent.

Gelogd
Nieuwe avonturen (tijdelijk) zonder klapper
Klapperdeklap: Holtkamper Cocoon XL 2008 -2019
Tent voor een weekend: de Waard Grote Bonte Specht
Begonnen met: Wilderness Oppomptent 330

thasala

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 132
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro S 2009
Re: Succes van Cocoon?
« Reactie #10 Gepost op: maart 30, 2015, 06:50:28 pm »

Wij hebben wel een keuken op de dissel van de Astro, maar ook een keukenluifel. De keuken hoeft er niet af om overdekt te koken.
Van de stang aan het voeteneind geen last zelfs nooit rekening mee gehouden dat het lastig zou zijn. Zo zie je maar dat het allemaal heel persoonlijk is en niet te veel op ervaringen van een ander af moet gaan maar alles beter zelf kan bekijken.
« Laatst bewerkt op: maart 30, 2015, 07:03:10 pm door thasala »
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Succes van Cocoon?
« Reactie #11 Gepost op: maart 30, 2015, 07:20:30 pm »

De stang naast het bed vind ik niet hinderlijk, maar wij stappen dan ook aan het voeteneinde uit bed.
Kan het zijn dat daar bij de Astro in de loop der tijd iets aan veranderd is? De Astro die ik destijds (eind 2011) bekeken heb had de stang juist dwars aan de kant van het voeteneind zitten. Je stapte (lees: klom) dus aan het voeteneind over die vrij hoge stang. En ik ben altijd geneigd m'n scheenbeen daarop te laten steunen als ik het bed in stap, wat met zo'n stang erg pijnlijk is.

En ja. Ofwel buiten de tent koken of met die keuken moeten slepen was inderdaad ook een puntje. Ik praat graag tijdens het koken. :#
« Laatst bewerkt op: maart 30, 2015, 07:23:24 pm door Frankie »
Gelogd

Bagheera

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro 2004
Re: Succes van Cocoon?
« Reactie #12 Gepost op: maart 30, 2015, 07:43:27 pm »

Ik denk dat we het over twee veschillende stangen hebben: een aan het voeteneinde ( hebben wij geen last van, onze matrassen zijn samen hoger dan die stang, maar bij instappen zoals jij beschrijft zou hij evengoed wel pijnlijk zijn denk ik) en de schuine stang tussen de slaapvabine en de voortent.

Buiten koken doen wij sowieso, op de skottel. Hooguit een pannetje rijst of pasta op het gasstelletje in de (openstaande) voortent. Bij slecht weer lukt het ook binnen, maar dan bonjouren we ivm de ruimte en de veiligheid wel de kinders even met de Ipad op het bed ( wat met dat raam open best heel gezellig is :) ). Heb je bij de cocoon bij erg slecht weer wel voldoende ruimte onder de luifel om regen- en windvrij te koken? Eventueel met Skottel erbij?
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Succes van Cocoon?
« Reactie #13 Gepost op: maart 30, 2015, 07:44:00 pm »

Wij hadden ook een Astro. Had niks met dat ding, sorry :X. Ga er niet over uitwijden. Wij zijn ook naar de Cocoon gaan kijken maar wij zagen voor ons enkele nadelen. Wij houden van een hardtop, dat geeft ons een warm gevoel. Wij willen ook graag de mogelijkheid om de luifel af te sluiten indien nodig. Beide dingen vonden we niet bij de Cocoon. Ook het dwarsbed beviel ons niet zo. Toch heeft de Cocoon ook geweldige pluspunten maar voor ons wegen die niet op tegen de nadelen. Wij vinden "onze draai" goed in de Spacer.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Succes van Cocoon?
« Reactie #14 Gepost op: maart 30, 2015, 07:44:57 pm »

Wij hebben wel een keuken op de dissel van de Astro, maar ook een keukenluifel. De keuken hoeft er niet af om overdekt te koken.
Van de stang aan het voeteneind geen last zelfs nooit rekening mee gehouden dat het lastig zou zijn. Zo zie je maar dat het allemaal heel persoonlijk is en niet te veel op ervaringen van een ander af moet gaan maar alles beter zelf kan bekijken.
Voor ons was echt de eenvoud doorslaggevend voor onze keus. Geen aparte keukenluifels aanbouwen. Ervaringen van anderen zijn juist handig. Er komt nu discussie op gang waar de Topic starter zijn voordeel mee kan doen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal