Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => vouwwagenmerken informatie => Combi-camp => Topic gestart door: Mabel op april 05, 2021, 10:59:49 am

Titel: Fietsendrager op het dissel
Bericht door: Mabel op april 05, 2021, 10:59:49 am
Hoi hoi.... het is bijna zo ver.... CC flexi is geleverd en accessoires zijn gekocht (vast veel te veel van wat we niet nodig hebben en een hoop vergeten die we júist wél hadden moeten kopen🙈)

.... maar ja, de fietsen van de kids.... die willen we eigenlijk ook mee nemen maar weten nog niet of dit haalbaar is qua gewicht en welke fietsendrager we daarvoor nodig hebben. Ik zag er een van obelink maar weet niet of dit geschikt is/ stevig genoeg is.

Deze keer willen we de fietsen van de kids meenemen (26" & heren fiets) maar in de zomer willen we de 26" en mijn ebike meenemen.

Alle ideeën zijn welkom!

Groetjes

https://www.obelink.nl/obelink-front-ii-pro-fietsendrager.html
Titel: Re: Fietsendrager op het dissel
Bericht door: LarsNL op april 05, 2021, 11:25:17 am
Met de e-bike let op het gewicht... Nou heb ik een Thule Caravan ..... short op onze Aart Kok en daar mag vrij veel gewicht op, zelfs sommige e-bikes zeker zonder accu. En let dan ook op je kogeldruk.

Ik kon de Thule voor een mooie prijs bij de Wit in Schijndel bestellen toen vond ik hem nog betaalbaar, gewicht van veel fietsendragers was hoger dus dit vond ik een mooie oplossing voor ons.
Titel: Re: Fietsendrager op het dissel
Bericht door: KampeerFan op april 05, 2021, 04:29:46 pm
Je mag met een tot 750 kg aanhanger maar 50 kg kogeldruk  hebben. Hou daar i.g. rekening mee.
Titel: Re: Fietsendrager op het dissel
Bericht door: superkoe32 op april 05, 2021, 06:47:41 pm
Je mag met een tot 750 kg aanhanger maar 50 kg kogeldruk  hebben. Hou daar i.g. rekening mee.

Ik dacht max 75 kilo?

Edit: Ah ik lees het al, tot 750 kg :)
Titel: Re: Fietsendrager op het dissel
Bericht door: sanderv op april 05, 2021, 06:55:19 pm
Blijft een vreemde wet. Met 751kg mag je wel gewoon de technische waarde van de trekhaak aanhouden. Die ik persoonlijk dus een stuk belangrijker vind dan een verder nergens op gebaseerde waarde in de wet...
Titel: Re: Fietsendrager op het dissel
Bericht door: KampeerFan op april 05, 2021, 07:57:13 pm
Helemaal mee eens Sander.
Titel: Re: Fietsendrager op het dissel
Bericht door: Klapband op april 08, 2021, 08:45:33 pm
Prima zo’n fietsendrager. Wij hebben ook zoiets op de dissel en is erg handig. Met een elektrische fiets inderdaad even letten op het gewicht, maar een elektrische fiets in combinatie met een kinderfiets lijkt mij qua gewicht vergelijkbaar met 2 gewone fietsen. Wel even letten op de verdeling van je gewicht in je klapper. En natuurde kogeldruk. De juiste kogeldruk staat wel ergens met een sticker in de sponning van de kofferdeksel of in het boekje van de auto.
Titel: Re: Fietsendrager op het dissel
Bericht door: vlamingsjes op april 22, 2021, 10:15:04 am
Je mag met een tot 750 kg aanhanger maar 50 kg kogeldruk  hebben. Hou daar i.g. rekening mee.

Hoi, ik heb gezocht naar de wetgeving waar dit in staat, maar kan die niet vinden. Kun je aangeven waar die te vinden is?
Titel: Re: Fietsendrager op het dissel
Bericht door: Gilio op april 22, 2021, 10:43:53 am
Hoi, ik heb gezocht naar de wetgeving waar dit in staat, maar kan die niet vinden. Kun je aangeven waar die te vinden is?

Het is lastig te vinden, maar is opgenomen in de 'Regeling voertuigen' in artikel 5.18.31:


Artikel 5.18.31
Middenasaanhangwagens moeten in aangekoppelde toestand voldoen aan de volgende eisen:
a. de som van de aslasten van een middenasaanhangwagen met een toegestane maximummassa van meer dan 12 000 kg mag niet meer bedragen dan 1,5 maal de som van de aslasten van het trekkend motorvoertuig;
b. de last onder de koppeling van een middenasaanhangwagen met een massa van niet meer dan 750 kg mag alleen in neerwaartse richting zijn gericht en mag niet meer dan 50 kg bedragen;

Al blijf ik het idd ook echt een onzinnige regel vinden.
Titel: Re: Fietsendrager op het dissel
Bericht door: sanderv op april 22, 2021, 10:49:03 am
Nog fijner wordt het als mensen vervolgens zoveel mogelijk gewicht naar achteren brengen om een 'te hoge' kogeldruk te compenseren. Dat zit je op de wettelijke 50kg en heb je pas echt een gevaarlijke combinatie.
Idem voor de oploopremkabel. Die is technisch zo ontworpen dat hij moet stroppen om de trekhaak. De Nederlandse wet vereist montage aan een vast punt van de auto. Resultaat is dat veel mensen het karabinertje rechtstreeks aan het montageoog van de trekhaak klikken. Wettelijk prima in orde, helaas zal de rem het alleen niet doen als de aanhanger van de haak komt. Ongelukkige situatie.
Titel: Re: Fietsendrager op het dissel
Bericht door: vlamingsjes op april 22, 2021, 11:37:29 am
Het is lastig te vinden, maar is opgenomen in de 'Regeling voertuigen' in artikel 5.18.31:


Artikel 5.18.31
Middenasaanhangwagens moeten in aangekoppelde toestand voldoen aan de volgende eisen:
a. de som van de aslasten van een middenasaanhangwagen met een toegestane maximummassa van meer dan 12 000 kg mag niet meer bedragen dan 1,5 maal de som van de aslasten van het trekkend motorvoertuig;
b. de last onder de koppeling van een middenasaanhangwagen met een massa van niet meer dan 750 kg mag alleen in neerwaartse richting zijn gericht en mag niet meer dan 50 kg bedragen;

Al blijf ik het idd ook echt een onzinnige regel vinden.

dank je.. wordt letterlijk zoeken naar de juiste balans dan, met 2 ebikes op de dissel .....
Titel: Re: Fietsendrager op het dissel
Bericht door: sanderv op april 22, 2021, 01:40:08 pm
Ik zou dit balans niet gaan zoeken, maak je het niet beter van. Persoonlijk vind ik dit typisch zo'n voorbeeld van de werkelijkheid die de wetgever heeft ingehaald. Die 50 kg was handig toen iedereen nog z'n eigen aanhanger in elkaar laste een er geen typeplaatjes oid waren. De meeste aanhangers anno nu zijn officieel geproduceerd. Fabrikanten kijken daarbij verder dan alleen de wet van één landje. Trekhaken kunnen tegenwoordig een kogeldruk aan van 75kg of hoger. Een fabrikant zal om meerdere redenen die druk zo hoog mogelijk willen hebben en dus de as zo ver mogelijk naar achteren plaatsen in het ontwerp. Dat levert de meest stabiele combinatie op met het hoogste laadvermogen. Gewicht naar achteren brengen om fietsen op de dissel te compenseren, betekent dat je een aanhanger aan het creëren bent die makkelijk met je auto aan de haal kan. Zelfs als het een lichte vouwwagen achter een dikke SUV is.
Titel: Re: Fietsendrager op het dissel
Bericht door: emieltenberge op mei 11, 2021, 11:51:17 am
50kg is voor mij ook nieuw, ik hou altijd een kogeldruk aan van zo'n 60 kg, vooral omdat VWS ook aangaf dat deze tussen 40 en 70 kilo moet liggen

Daar geven ze dus ook niet de juiste info  :N
Titel: Re: Fietsendrager op het dissel
Bericht door: Rijksen op mei 11, 2021, 12:11:06 pm
Nog fijner wordt het als mensen vervolgens zoveel mogelijk gewicht naar achteren brengen om een 'te hoge' kogeldruk te compenseren. Dat zit je op de wettelijke 50kg en heb je pas echt een gevaarlijke combinatie.
Idem voor de oploopremkabel. Die is technisch zo ontworpen dat hij moet stroppen om de trekhaak. De Nederlandse wet vereist montage aan een vast punt van de auto. Resultaat is dat veel mensen het karabinertje rechtstreeks aan het montageoog van de trekhaak klikken. Wettelijk prima in orde, helaas zal de rem het alleen niet doen als de aanhanger van de haak komt. Ongelukkige situatie.

ANWB adviseert ook gewoon je gewicht te verdelen om een goede kogeldruk te krijgen. Ik vraag mij af waar de grens nu zal liggen van veilig en onveilig. Helaas is dit bij een aanhanger een dun lijntje. Het kan lang goed gaan maar één verkeerde beweging kan dan voor problemen zorgen.
Titel: Re: Fietsendrager op het dissel
Bericht door: sanderv op mei 11, 2021, 02:16:32 pm
Een aanhanger is niets meer of minder dan verschillende hefbomen om verschillende assen. De gevaarlijkste van deze v assen is de denkbeeldige verticaal staande draaias centraal in de aanhanger. Hoe verder de massa in de aanhanger van deze as af ligt, hoe meer de aanhanger kan gaan slingeren en hoe heftiger de auto een tegenmoment op de dissel moet uitoefenen. Vandaar het advies om massa zoveel mogelijk op de as te leggen. Er is dan geen afstand tussen die massa en die verticale draaias en dus ook geen draaimoment. De levensgevaarlijke slinger blijft dan uit.

Deze bekende filmpjes:
https://youtu.be/YdxPj--u7p4

En onderschat het niet, zelfs een slingerende vouwwagen is voor de meeste auto's een onoverkomelijk probleem.
Titel: Re: Fietsendrager op het dissel
Bericht door: Jhomburg op mei 30, 2021, 10:18:06 am
Beste ,

Het staat er al een tijdje op maar ik mag hopen dat je deze drager niet hebt gekocht want deze is totaal niet geschikt voor elektrische fietsen ik zou dan een thule caravan nemen of fiets op je dak maar das voor elektrische niet te doen
Titel: Re: Fietsendrager op het dissel
Bericht door: getiem op juni 14, 2022, 11:47:12 am
Beste ,

Het staat er al een tijdje op maar ik mag hopen dat je deze drager niet hebt gekocht want deze is totaal niet geschikt voor elektrische fietsen ik zou dan een thule caravan nemen of fiets op je dak maar das voor elektrische niet te doen

Oud topic, maar toch dezelfde vraag:

Deze fietsendrager van Obelink is momenteel €95 en lijkt heel veel op de Thule Caravan Light (€155 goedkoopste die ik nu zie).  Wat maakt hem volgens jou ongeschikt voor een E-Bike?  Een huidige sportieve E-bike is met batterij al onder de 25kg en zonder batterij al vlot onder de 20kg. En 20kg is ook het referentiegewicht van een fietsendrager voor gewone fietsen (per fiets).

Bij Obelink maak je er met 2 extra accesoires: de arm + riempje ongeveer de zelfde van als de Thule Caravan Smart.
Titel: Re: Fietsendrager op het dissel
Bericht door: goudse op juni 19, 2022, 03:35:03 pm
even buiten alles om niet elke trekhaak mag meer dan 50 kg hebben.
wat de trekhaak mag hebben staat als het goed is op de papieren die bij de trekhaak zijn geleverd.
Titel: Re: Fietsendrager op het dissel
Bericht door: getiem op juni 21, 2022, 10:39:37 am
Klopt ja, maar dat is dus ook met je kogeldruk van je VW wel te regelen. Als je fietsen 50kg samen zijn en je had al wat kogeldruk, dan moet je dus achter je as compenseren met extra gewicht (maar niet meer dan je VW en/of auto als trekgewicht aankan. :)
Titel: Re: Fietsendrager op het dissel
Bericht door: sanderv op juni 22, 2022, 07:17:17 am
Om daarmee de gevaarlijkst denkbare combinatie te maken. Dan kun je de kogeldruk nog beter op 80 kg houden...
Titel: Re: Fietsendrager op het dissel
Bericht door: getiem op juni 26, 2022, 10:45:35 am
Je moet je kogel druk inderdaad wel in het aanbevolen gebied houden van 50-80. Liever 70 dan onder de 50.

Boven de 100 krijg je van die combinaties die bijv een stationcar lekker achterover drukken en de voorwiel aandrijving en stuur compleet nutteloos maken.
Titel: Re: Fietsendrager op het dissel
Bericht door: bernie op juni 26, 2022, 11:31:50 am
Idd. Als je met bv. Een Octavia station de kogeldruk te hoog hebt, dan beleef je spannende momenten qua sturen!
Titel: Re: Fietsendrager op het dissel
Bericht door: Jeronimo op juni 26, 2022, 01:57:27 pm
Je moet je kogel druk inderdaad wel in het aanbevolen gebied houden van 50-80. Liever 70 dan onder de 50.

Boven de 100 krijg je van die combinaties die bijv een stationcar lekker achterover drukken en de voorwiel aandrijving en stuur compleet nutteloos maken.

Hoge kogeldruk rijdt wel lekker maar weet wel dat deze wettelijk niet meer dan 50kg mag zijn (als je vouwwagen geen eigen kenteken heeft)
Titel: Re: Fietsendrager op het dissel
Bericht door: getiem op juni 26, 2022, 01:59:19 pm
Hoge kogeldruk rijdt wel lekker maar weet wel dat deze wettelijk niet meer dan 50kg mag zijn (als je vouwwagen geen eigen kenteken heeft)
Klopt ja….
Titel: Re: Fietsendrager op het dissel
Bericht door: FriedelP op juni 26, 2022, 08:57:32 pm
De wagen die ik tot eind deze week heb, heeft een nivomat vering achteraan. Vouwwagen er aan en wat gewicht in de koffer en een paar meter rijden en de vering pompt zich op zodat die weer horizontaal ligt. Zalig om met te rijden. Altijd de kogeldruk tussen de 50 en de 60 gehouden, echter dit reed toch een stuk aangenamer dan zonder de nivomat. Helaas niet meer mogelijk in de nieuwe wagen.
Titel: Re: Fietsendrager op het dissel
Bericht door: Ronaldh op oktober 21, 2023, 02:16:31 pm
Heerlijk zo'n boogluifel! Wij hebben er een voorwand bij en wat was ik blij daarmee deze zomer in Limburg.



Sorry verkeerde topic hahahaha
SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal