Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Gewicht Trigano Odyssee  (gelezen 15063 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jame

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Gewicht Trigano Odyssee
« Gepost op: augustus 23, 2016, 10:16:58 pm »

Hallo,

ik ben vandaag, nadat we op de terugweg van onze reis 2 x een klapband gehad hebben, onze Odyssee eens gaan wegen.
De depanneur in Frankrijk vond het niet abnormaal dat we klapband kregen, hij beweerde dat onze Odyssee overladen was.
Wij reizen met een imperiaal met daarop 5 fietsen (4 lichtgewicht aluminium fietsen en 1 normale stadsfiets). Ik dacht dat we nog ruim beneden het toegelaten gewicht van 650 kg zaten.
Vandaag dus gaan wegen met een zo goed als lege Odyssee (geen extra bagage in de bak, enkel de 'vaste' uitrusting en het imperiaal (zonder fietsen).
Resultaat : 580 kg. Dus amper 70 kg minder dan toegelaten ! Met de 5 fietsen en nog wat bagage (kledij, gasflessen,...) zaten we zeker ruim boven de toegelaten 650 kg.

Volgend jaar laten we onze fietsen thuis!


Gelogd

weep

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 397
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1999
Re: Gewicht Trigano Odyssee
« Reactie #1 Gepost op: augustus 23, 2016, 10:34:52 pm »

Oei, twee keer een klapband. Ik heb ooit een keer een klapband met de Odyssee gehad, wat een ramp was dat. Maar of dat dat komt omdat ie overbeladen is? Je rijdt veel minder hard dan de banden kunnen, er komen veel minder krachten op dan bij een auto (aandrijving, sturen). Pomp je ze wel hard genoeg op (3.0 )? Dat was toen bij mij het probleem.
« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2016, 07:58:58 am door weep »
Gelogd

caspar

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.053
Re: Gewicht Trigano Odyssee
« Reactie #2 Gepost op: augustus 23, 2016, 10:35:50 pm »

Buiten dat je te zwaar was heb je veel schade van de klap banden
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Gewicht Trigano Odyssee
« Reactie #3 Gepost op: augustus 23, 2016, 10:53:37 pm »

Hallo,

ik ben vandaag, nadat we op de terugweg van onze reis 2 x een klapband gehad hebben, onze Odyssee eens gaan wegen.
De depanneur in Frankrijk vond het niet abnormaal dat we klapband kregen, hij beweerde dat onze Odyssee overladen was.
Wij reizen met een imperiaal met daarop 5 fietsen (4 lichtgewicht aluminium fietsen en 1 normale stadsfiets). Ik dacht dat we nog ruim beneden het toegelaten gewicht van 650 kg zaten.
Vandaag dus gaan wegen met een zo goed als lege Odyssee (geen extra bagage in de bak, enkel de 'vaste' uitrusting en het imperiaal (zonder fietsen).
Resultaat : 580 kg. Dus amper 70 kg minder dan toegelaten ! Met de 5 fietsen en nog wat bagage (kledij, gasflessen,...) zaten we zeker ruim boven de toegelaten 650 kg.

Volgend jaar laten we onze fietsen thuis!

Ik denk dat het vooral een probleem van de gebruikte banden en de bandenspanning is. Wat voor een banden zaten er onder? De Odyssee staat op 135 80 R13 70T banden. Die laatste code geeft aan dat de banden 335 kg per stuk kunnen dragen bij een snelheid van 190 km/h. Dat is dus 770 kg op topsnelheid. Je zult zeker overbeladen zijn geweest en misschien zelfs in de buurt gekomen zijn van de max load van de banden, maar dat mag nog niet zo maar een klapband opleveren. Een heel ander verhaal is het als er 5.20 - 13 banden onder zaten. Dat zijn diagonaalbanden en die zijn heel wat gevoeliger voor oververhitting. En was het echt een klapband, of betrof het loopvlakken die loslieten?
Gelogd

jame

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Gewicht Trigano Odyssee
« Reactie #4 Gepost op: augustus 24, 2016, 07:52:40 pm »

Ik denk dat het vooral een probleem van de gebruikte banden en de bandenspanning is. Wat voor een banden zaten er onder? De Odyssee staat op 135 80 R13 70T banden. Die laatste code geeft aan dat de banden 335 kg per stuk kunnen dragen bij een snelheid van 190 km/h. Dat is dus 770 kg op topsnelheid. Je zult zeker overbeladen zijn geweest en misschien zelfs in de buurt gekomen zijn van de max load van de banden, maar dat mag nog niet zo maar een klapband opleveren. Een heel ander verhaal is het als er 5.20 - 13 banden onder zaten. Dat zijn diagonaalbanden en die zijn heel wat gevoeliger voor oververhitting. En was het echt een klapband, of betrof het loopvlakken die loslieten?

Er zaten/zitten inderdaad 135 80 R13 70T banden onder.
Of het echte klapband was, weet ik niet, ik ben geen kenner, maar de band was wel telkens helemaal kapot. De eerste keer zou het wel kunnen dat het het loopvlak was dat los gekomen is, want dat hing nog in 1 stuk aan de rest van de band. Dat stuk heeft trouwens enkele keren tegen de onderkant van onze bak geslaan, waardoor er nu een gat zit in de bodem. Het plastieken wielkapje dat rond het wiel zat, was ook helemaal kapot.

335 kg per band, dat wil toch zeggen een totaal van 670 kg en daar zullen wij inderdaad een heel stuk boven gezeten hebben.
Gelogd

caspar

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.053
Re: Gewicht Trigano Odyssee
« Reactie #5 Gepost op: augustus 24, 2016, 07:59:42 pm »

[quote waardoor er nu een gat zit in de bodem. Het plastieken wielkapje dat rond het wiel zat, was ook helemaal kapot.
[/quote] dan kan je schrikken van de prijs een standaard bak kost 71€ zonder plaatsen
Gelogd

jame

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Gewicht Trigano Odyssee
« Reactie #6 Gepost op: augustus 24, 2016, 10:02:48 pm »

[quote waardoor er nu een gat zit in de bodem. Het plastieken wielkapje dat rond het wiel zat, was ook helemaal kapot.
 dan kan je schrikken van de prijs een standaard bak kost 71€ zonder plaatsen

Ik ben vrij handig en ga de herstelling dan ook zelf doen.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Gewicht Trigano Odyssee
« Reactie #7 Gepost op: augustus 25, 2016, 12:23:02 am »

Er zaten/zitten inderdaad 135 80 R13 70T banden onder.
Of het echte klapband was, weet ik niet, ik ben geen kenner, maar de band was wel telkens helemaal kapot. De eerste keer zou het wel kunnen dat het het loopvlak was dat los gekomen is, want dat hing nog in 1 stuk aan de rest van de band. Dat stuk heeft trouwens enkele keren tegen de onderkant van onze bak geslaan, waardoor er nu een gat zit in de bodem. Het plastieken wielkapje dat rond het wiel zat, was ook helemaal kapot.

335 kg per band, dat wil toch zeggen een totaal van 670 kg en daar zullen wij inderdaad een heel stuk boven gezeten hebben.

Oeps, rekenen in de vakantie gaat niet altijd goed... :) Maar als ik het zo hoor, vraag ik me nog steeds af wat voor banden jij had. In deze maat zijn er ook coverbanden te koop namelijk. Typisch trouwens dat ze bij Trigano dus banden gebruiken die qua specs zo tegen de bovenwaarde van de vouwwagen zitten. Maximaal mag een Trigano 650 kg wegen. Haal daar de kogeldruk vanaf, het restant is voor de banden. 670 kg is dan niet heel veel marge, ook al geldt dat bij een hogere snelheid. Ik zou meer marge willen hebben, bv door 145 80 R13 75T banden te gebruiken. Die zijn 1 cm breder en 1,6 cm hoger, dus het moet wel passen, maar het draagvermogen per band is 50 kg meer, dus 100 kg in totaal.
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Gewicht Trigano Odyssee
« Reactie #8 Gepost op: augustus 25, 2016, 10:13:23 am »

Om de hoogte van deze maat op te vangen kun je ook 145/70-R13 nemen. Die is dan weer net zo hoog als de originele band.
Gelogd

Maarten80

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 44
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2011
Re: Gewicht Trigano Odyssee
« Reactie #9 Gepost op: augustus 25, 2016, 02:03:22 pm »

Kon je de band wel gemakkelijk vervangen? Merkte zelf laatst dat er amper ruimte is om de velg (met band) uit de wielkast te halen als deze opgekrikt is.
Misschien komt het doordat we er schokbrekertjes onder hebben ivm de 100km goedkeuring. Vraag me nu soms al af hoe in hemelsnaam de band te verwisselen als mij dit een keer gaat overkomen.
Gelogd

weep

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 397
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1999
Re: Gewicht Trigano Odyssee
« Reactie #10 Gepost op: augustus 25, 2016, 03:30:32 pm »

Dat kreeg ik ook bijna niet voor elkaar, er is erg weinig ruimte tussen de as en de wagenrand, ligt niet aan de schokbrekers.  Mij is het toen met redelijk grof geweld gelukt maar het lijkt me handiger om de band gewoon leeg te laten lopen
Gelogd

jame

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Gewicht Trigano Odyssee
« Reactie #11 Gepost op: augustus 25, 2016, 07:07:16 pm »

Dat wisselen was inderdaad een probleem. We hadden de klapband op de autosnelweg in Frankrijk, dus werden we eerst gedepanneerd (dat is nl. verplicht in Frankrijk). Die depanneur wilde dan snel ons reservewiel er op leggen, maar dit ging inderdaad niet zo gemakkelijk. Hij heeft de wagen heel hoog moeten opkrikken en uiteindelijk zelfs de band moeten laten leeg lopen vooraleer hij het reservewiel er op kreeg.  Ik had meteen dezelfde bedenking : hoe kan ik dat ooit voor elkaar krijgen als ik nog eens een lekke band heb...
Gelogd

jame

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Gewicht Trigano Odyssee
« Reactie #12 Gepost op: augustus 25, 2016, 07:26:28 pm »

Om de hoogte van deze maat op te vangen kun je ook 145/70-R13 nemen. Die is dan weer net zo hoog als de originele band.

bedankt voor jullie tips ivm de banden, maar er zitten nu net 2 nieuwe onder, dus hoop ik daar nog een jaar of 5 mee te kunnen rijden...
Welke er precies onder zaten zou ik eens moeten checken (het reservewiel is nog een originele). Wat ik wel vermoed is dat de banden oud waren. Ik heb de vouwwagen in het voorjaar pas (tweedehands) gekocht en ik moet toegeven dat ik die banden nooit gecontroleerd heb  ::)
Gelogd

Zeldenrust

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 226
Re: Gewicht Trigano Odyssee
« Reactie #13 Gepost op: augustus 25, 2016, 08:40:05 pm »


Volgend jaar laten we onze fietsen thuis!

Of op het dak van de auto!
Gelogd
Zambezi River Camp Cross-road 2016

jame

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Gewicht Trigano Odyssee
« Reactie #14 Gepost op: augustus 25, 2016, 08:51:05 pm »

Of op het dak van de auto!

Tja, wij rijden met een renault trafic bus, dus dan wordt het wel heel hoog...
Ik moet ook toegeven dat ik zowiso al aan het twijfelen was om ze nog mee te nemen, want bij het op en afbreken is het toch altijd een heel gedoe. En we gebruiken de fietsen ook niet zo heel veel.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal