Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Ervaringen met Holtkamper Cocoon én Aart Kok Zambezi/Livingstone River Lodge  (gelezen 12045 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WimS

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 427
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2022

Hoi,
Afgelopen voorjaar heben wij een tweedehands Holtkamper Cocoon gekocht.
De afgelopen vakantie hebben we hier met veel plezier in gekampeerd.
Met name het snelle opzetten beviel ons heel goed.
Relatieve minpunten zijn er ook.
Doordat we een kleine auto hebben zijn we volledig aangewezen op de vouwwagen voor het meenemen van bagage. Daarnaast vinden we het onhandig dat je, om in de bagageruimte te komen, de hele vouwwagen moet uitklappen.
Dit laatste probleem is bij de nieuwere uitvoeringen van de Cocoon opgelost.
Voor onze aanschaf hebben we ook nog naar 2Dog en de Aart Kok Zambezi en Livingstone en dan met name de River Lodge gekeken.
Met name deze laatste twee spraken ons aan maar waren financieel op dat moment niet haalbaar.

Tijdens de vakantie bleven we echter tegen het probleem van de bagageruimte aanlopen zodat we ons nu weer aan het oriënteren zijn.
Ik heb hier op het forum al het een en ander gelezen over de afwegingen die anderen hadden om voor de Cocoon of de Zambezi/Livingstone River Lodge (is volgens mij dezelfde tent) te kiezen.

Zijn er misschien mensen die daadwerkelijk met beiden gekampeerd hebben en dus een goed advies kunnen geven?

Voor ons zijn belangrijk:
Snel opzetten, veel bergruimte en een goede toegankelijkheid. Misschien mis ik nog belangrijke punten voor een goede afweging. In dat geval hoor ik die uiteraard ook graag.
Ik plaats dit topic ook bij Aart Kok.
Als dat niet mag dan hoor ik het wel...
Gelogd

Edwin_V

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 12
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2010
Re: Ervaringen met Holtkamper Cocoon én Aart Kok Zambezi/Livingstone River Lodge
« Reactie #1 Gepost op: augustus 27, 2012, 10:31:10 am »

Als de cocoon goed bevalt, en de toegankelijkheid van de bagage het enige minpunt is...
Je zou Holtkamper eens kunnen benaderen. Wellicht kunnen ze je cocoon voorzien van het pack 'n go system
Zoals de nieuwe cocoons ook hebben

Als je naar een Zambezi/livingstone op zoek bent. Vergeet dan niet om ook eens naar de HK Kyte te kijken.


Groeten,
Edwin
Gelogd

WimS

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 427
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2022
Re: Ervaringen met Holtkamper Cocoon én Aart Kok Zambezi/Livingstone River Lodge
« Reactie #2 Gepost op: augustus 27, 2012, 11:14:21 am »

Hoi Edwin,
Niet alleen de toegankelijkheid van de bagageruimte, maar ook de hoeveelheid bagage die we mee kunnen nemen is een minpunt.
met name met betrekking tot dit laatse punt onderscheidt de Zambezi/Livingstone zich van de Cocoon.
groet, Wim
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Ervaringen met Holtkamper Cocoon én Aart Kok Zambezi/Livingstone River Lodge
« Reactie #3 Gepost op: augustus 27, 2012, 11:31:00 am »

De livingstone heeft idd een grote bagage  ruimte helaas geen ervaring mee, maar had er zelf bijna 1 gekocht ipv de kyte.
Alleen als je het xl bed neemt mis je veel van je bagage ruimte.
En zover ik weet liggen er wel veel stokken e.d. onder het bed voor de voortent.
Ik weet ook niet hoeveel onder het afdekzeil kan liggen.

De cocoon kan je laten ombouwen.
En je kan onder het afdekzeil veel extra spul stouwen ik weet niet of er voor de cocoon een softtop extender is zoals bij de kyte.
En nu we het over de kyte hebben die laadruimte is bijna gelijk aan die van de livingstone.
Bij de kyte kan je echt een flinke hoeveelheid ook onder de softtop bergen.
Hij is wel duurder dan de livingstone.

Betreft opzet gemak.
Denk ik dat de kyte en vooral de cocoon toch beter zijn.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

cewi

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 413
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon MTT
  • HK Cocoon MTT
Re: Ervaringen met Holtkamper Cocoon én Aart Kok Zambezi/Livingstone River Lodge
« Reactie #4 Gepost op: augustus 27, 2012, 11:59:25 am »

Afhankelijk van het bouwjaar kun je de cocoon om laten bouwen. Bij onze cocoon zit ook een softtop extender, dus mocht je die niet hebben dan zal die zeker te bestellen zijn. Afgelopen vakantie hadden wij zo goed als al onze spullen in de cocoon kunnen stoppen. Ligt natuurlijk ook aan wat je allemaal mee neemt, maar met 4 personen voldoet hij voor ons prima.
Gelogd

peertjes

  • Gast
Re: Ervaringen met Holtkamper Cocoon én Aart Kok Zambezi/Livingstone River Lodge
« Reactie #5 Gepost op: augustus 27, 2012, 01:14:26 pm »

Stel dat je open staat voor meer typen en merken, ook gebaseerd op je (herkenbare) wensenlijstje.

Kijk ook eens naar de -Relax tenttrailer- en de -Malawi van Cabanon-, voor beide geldt:
met (1 dubbelbed) ruime bergvolume onder het zeil dichtgeklapt, de goede toegang tot de bak bij alles ingeklapt (a la inladen en weg) en bij Relax ook vanaf een achterklep. De Cabanon lijkt een praktische kinder/spullentent aan de vaste zijtent te hebben (t.o.v. de Relax minder stokken en volume). Een keuken (blok of kist) inclusief de inhoud, voor of achterop de wagenbak, geeft uiteraard ook meer lucht in de auto.

Met bovengenoemde typen hebben wij geen eigen ervaring maar met deels herkenbare wensen orienteren wij ook naar vergelijkbare wagens.
succes
Gelogd

WimS

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 427
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2022
Re: Ervaringen met Holtkamper Cocoon én Aart Kok Zambezi/Livingstone River Lodge
« Reactie #6 Gepost op: augustus 27, 2012, 01:30:27 pm »

Hoi Peertjes,
Voordat we de holtkamper kochten hebben we uitgebreid naar de cabanon gekeken.
Met name de Malawi sprak ons zeer aan, maar we vonden toch de bergruimte onvoldoende.
Gelogd

peertjes

  • Gast
Re: Ervaringen met Holtkamper Cocoon én Aart Kok Zambezi/Livingstone River Lodge
« Reactie #7 Gepost op: augustus 27, 2012, 02:47:26 pm »

Dan heeft de Cocoon toch meer bergruimte dan ik eerder inschatte en kan dat (groene) zeil een hoop (ver)bergen.

Bij de beoordeling over bergruimte maakt -met of zonder- disselbak ook snel een verschil van ca. 150 tot 170 l.
Onafhankelijk van de toegankelijkheid biedt een gemiddelde wagenbak (zonder keuken en zonder disselbak) tussen 800-900 l.  De positieve variatie zit hem dan in wat je onder het zeil kwijt kan. -de opendeur van de dag-
[voorlopig kunnen wij niet zonder disselbak of een type met vaste deksel]
Gelogd

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re: Ervaringen met Holtkamper Cocoon én Aart Kok Zambezi/Livingstone River Lodge
« Reactie #8 Gepost op: augustus 27, 2012, 05:34:06 pm »

Let op...
alles wat je onder het zeil past en stopt, vergt extra opzet tijd.
want je moet alle spullen in een volgorde er opleggen en er afhalen.....neem dit ook mee in je overweging.
een snelle opzetter met een vol softtop, neemt ook extra tijd in... (jaja het is vakantie) maar toch...
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Ervaringen met Holtkamper Cocoon én Aart Kok Zambezi/Livingstone River Lodge
« Reactie #9 Gepost op: augustus 27, 2012, 06:53:00 pm »

Ik heb geen ervaring met de types vouwwagens die je noemt maar ik heb wel ervaring met teveel bagage en te weinig bagageruimte. Uiteraard kan je minder meenemen, dat heb ik ook geprobeerd :#
We hebben achtereenvolgens de Holtkamper Flyer en dan de Holtkamper Astro uitgetest. Beide voldeden vooral niet aan onze normen van laadruimte. Om die reden overgeschakeld naar de Holtkamper Spacer, een zee van bagageruimte en toch snel op te zetten. De Cocoon is natuurlijk minder zwaar en volumineus dan de Spacer. 
Gelogd

Egbert

  • Gast
Re: Ervaringen met Holtkamper Cocoon én Aart Kok Zambezi/Livingstone River Lodge
« Reactie #10 Gepost op: augustus 28, 2012, 09:54:45 am »

De livingstone heeft idd een grote bagage  ruimte helaas geen ervaring mee, maar had er zelf bijna 1 gekocht ipv de kyte.
Alleen als je het xl bed neemt mis je veel van je bagage ruimte.
En zover ik weet liggen er wel veel stokken e.d. onder het bed voor de voortent.
Ik weet ook niet hoeveel onder het afdekzeil kan liggen.


Betreft opzet gemak.
Denk ik dat de kyte en vooral de cocoon toch beter zijn.
Qua opzetgemak is de Riverlodge/Livingstone vergelijkbaar met de Cocoon! Met de Kyte heb ik geen ervaring maar afgelopen week zag ik op de camping dat deze toch nog wel even tijd nodig heeft om op te zetten.

Het aantal stokken valt reuze mee! Dit is een zak met 5 stokken. Qua bagage ruimte blijft er meer dan genoeg over.
Gelogd

WimS

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 427
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2022
Re: Ervaringen met Holtkamper Cocoon én Aart Kok Zambezi/Livingstone River Lodge
« Reactie #11 Gepost op: augustus 28, 2012, 10:04:58 am »

Mischien ben ik niet volledig geweest bij mijn vraagstelling.
De Cocoon is van 2004, het "hogere" afdekzeil is dan dacht ik niet mogelijk.
Wat we onder het zeil mee kunnen nemen is so wie so beperkt tot wat kleine platte dingen.
Een disselbak is niet mogelijk aangezien we daar de keuken hebben zitten.
Dat willen we ook zo houden (bij de Cocoon), is erg handig.
« Laatst bewerkt op: augustus 28, 2012, 10:11:48 am door WimS »
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Ervaringen met Holtkamper Cocoon én Aart Kok Zambezi/Livingstone River Lodge
« Reactie #12 Gepost op: augustus 28, 2012, 10:49:41 am »

Alleen als je het xl bed neemt mis je veel van je bagage ruimte.
En zover ik weet liggen er wel veel stokken e.d. onder het bed voor de voortent.
Ik weet ook niet hoeveel onder het afdekzeil kan liggen.
Het XL bed scheelt inderdaad, maar slechts over een deel van de bak en alleen in de hoogte. Als het gaat om het oppervlak: Ik kan er twee rijen van 5, dus total 10 klapkratten in kwijt die -zeker achterin- niet 'platvol' hoeven en heb dan nog meer en meer dan genoeg ruimte vóór de klapkratten (dus aan de zijkant van de wagen) voor de 7 (volledig in te schuiven) stokken, een bezempje en ander langwerpig gefrot. En voldoende ruimte rechts van de klapkratten (aan de achter- c.q. keukenkant dus) voor de windpunten, de voorwanden en het grondzeil. 

Betreft opzet gemak.
Denk ik dat de kyte en vooral de cocoon toch beter zijn.
Mijn idee is dat je dat eigenlijk alleen maar kunt beoordelen als je ze beiden een aantal keren opgezet hebt. En d'r zijn weinig mensen die die hands-on ervaring met beide wagens hebben. Zelfs het zogenoemd 'realistische' opzetfilmpje van HK is enigszins misleidend omdat het gedaan wordt door twee potige kerels die dat tientallen keren per jaar op vlak terrein doen en die wagen kunnen dromen, terwijl de praktijk van alledag is, dat de gemiddelde klapper de tien keer per jaar waarschijnlijk nog niet haalt.

Dat filmpje overigens bekijkend, vraag ik me trouwens af of je bij de kyte de fietsen nog van de dissel kunt verwijderen als je de luifel op spanning gezet hebt.
« Laatst bewerkt op: augustus 28, 2012, 12:34:58 pm door Frankie »
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Ervaringen met Holtkamper Cocoon én Aart Kok Zambezi/Livingstone River Lodge
« Reactie #13 Gepost op: augustus 28, 2012, 11:50:44 am »

Het XL bed scheelt inderdaad, maar slechts over een deel van de bak en alleen in de hoogte. Als het gaat om het oppervlak: Ik kan er twee rijen van 5, dus total 10 klapkratten in kwijt die -zeker achterin- niet 'platvol' hoeven en heb dan nog meer en meer dan genoeg ruimte vóór de klapkratten (dus aan de zijkant van de wagen) voor de 5 (volledig in te schuiven) stokken, een bezempje en ander langwerpig gefrot. En voldoende ruimte rechts van de klapkratten (aan de achter- c.q. keukenkant dus) voor de windpunten, de voorwanden en het grondzeil. 
10 bakken is idd redelijk wat in de kyte gelijk aantal.
En je kan over alle bakken heen makkelijk je stoen en tafels leggen zodat je deze niet onder de afdekzeil hoeft te leggen.
Dat was de andere vraag ook kan dat bij de livingstone ook?
Mijn idee is dat je dat eigenlijk alleen maar kunt beoordelen als je ze beiden een aantal keren opgezet hebt. En d'r zijn weinig mensen die die hands-on ervaring met beide wagens hebben. Zelfs het zogenoemd 'realistische' opzetfilmpje van HK is enigszins misleidend omdat het gedaan wordt door twee potige kerels die dat tientallen keren per jaar op vlak terrein doen en die wagen kunnen dromen, terwijl de praktijk van alledag is, dat de gemiddelde klapper de tien keer per jaar waarschijnlijk nog niet haalt.

Dat filmpje overigens bekijkend, vraag ik me trouwens af of je bij de kyte de fietsen nog van de dissel kunt verwijderen als je de luifel op spanning gezet hebt.

Ja dat kan, je kan altijd de luifel even van de spanning afhalen, dus fietsen pak je er dan ook zo af.

En idd je moet het opzetten van diverse klappers vaker ervaren hebben.
Ik heb maar 1 keer de livingstone opgezet de cocoon nog nooit opgezet en de kyte nu diverse malen.
En daarnaast ook nog een trigano en alpen kreuzer ervaring.
Ach elke wagen zal wel zijn voor en tegens hebben en maakt ook zo zijn keuze voor een bepaald type.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Ervaringen met Holtkamper Cocoon én Aart Kok Zambezi/Livingstone River Lodge
« Reactie #14 Gepost op: augustus 28, 2012, 12:08:30 pm »

En je kan over alle bakken heen makkelijk je stoen en tafels leggen zodat je deze niet onder de afdekzeil hoeft te leggen.
Dat was de andere vraag ook kan dat bij de livingstone ook?
Zie fotootje ter illustratie van de hoogte: drie Crespo stoelen of twee stoelen plus een tafel naast elkaar is geen probleem, op voorwaarde dat de kratjes niet verder dan platvol gevuld zijn. Vier stoelen en een tafel gaat bij een XL bed niet. Maar het is altijd kiezen of delen. Heb je geen XL bed dan kan er denk ik wel (veel) meer in. Maar dat is een kwestie van bekijken bij de dealer.

Ik zou eigenlijk willen zeggen: Een Livingstone of een River Lodge met XL bed  terwijl je geen bagageruimte in je auto, maar wel 2 kinderen hebt, is misschien niet zo'n goed idee. Met het gewone bed zou het wel eens heel anders kunnen zijn, maar daar kan ik niet uit eerste hand over oordelen.

Let op...
alles wat je onder het zeil past en stopt, vergt extra opzet tijd.
want je moet alle spullen in een volgorde er opleggen en er afhalen.....neem dit ook mee in je overweging.
Als het alleen om een paar stoelen en een tafel gaat lijkt me dat niet echt van belang. Die haal je onder dat dekzeil vandaan in willekeurige volgorde en zet je vast neer zodat je, direct nadat de klapper opgezet is aan het  bier kunt.  :#



« Laatst bewerkt op: augustus 28, 2012, 12:47:12 pm door Frankie »
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal