Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Hulp bij keuze vouwwagen rondtrekkend koppel  (gelezen 10659 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Anke W

  • Gast
Hulp bij keuze vouwwagen rondtrekkend koppel
« Gepost op: maart 01, 2013, 11:21:34 am »

Hallo iedereen.
De titel zegt het zelf al. Wij zijn een kinderloos koppel op zoek naar een vouwwagen voor trektochten (max enkele dagen op dezelfde plaats)
Graag horen we graag wat tips van ervaren gebruikers. Tot nu toe zijn wij tentgebruikers geweest, maar stilaan willen we graag wat meer opzet-en slaapcomfort.

Onze vouwwagen zou dus erg snel opzetbaar moeten zijn en een redelijk laadvermogen moeten hebben.
Tot nu toe viel onze keuze op een trigano alpha of combi camp country.
Aangezien deze nogal prijzig zijn vroegen we ons af of er ook goedkopere alternatieven zijn
Wij staan open voor zowel nieuw als 2e hands vouwwagens

Ik hoor graag jullie tips and tricks :)
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Hulp bij keuze vouwwagen rondtrekkend koppel
« Reactie #1 Gepost op: maart 01, 2013, 11:48:05 am »

Een goedkoper alternatief is één van je favoriete wagens 2e hands proberen te krijgen. Dat klinkt flauw maar ik bedoel het wel serieus.

Zelf heb ik geen praktijkervaring met de Alpha, maar daar is op dit forum wel het nodige over te vinden. Zelf heb ik de Country, en dat is inderdaad een zeer geschikte wagen om mee rond te trekken. De basis (wagentent met eventueel luifel) staat binnen no-time, naar behoefte kun je dan verder delen aanbouwen (voortent, extra luifel). De vaste keuken past ook in het beeld van snel klappen: klep open en alles staat klaar. Of het matras je bevalt is persoonlijk. Mij (>100 kg) bevalt het prima, anderen denken daar anders over.

Bij de Country bewaar je het merendeel van de bagage onder het bed, bij de Valley (het zusje van de Country) ligt dat er op. Het eerste is natuurlijk makkelijker bij vaak verkassen.

De wagen ligt stabiel als een huis achter de auto, je merkt amper dat je iets aan je trekhaak hebt.

De Alpha en de Country zijn verder grotendeels vergelijkbare wagens, alleen van een ander merk. Of het prijsverschil terug te vinden is in de kwaliteit en/of duurzaamheid weten we over een paar jaar, daarvoor is de Alpha te kort op de markt.
Gelogd

papajur

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Cabaon Malawi 2.0
Re: Hulp bij keuze vouwwagen rondtrekkend koppel
« Reactie #2 Gepost op: maart 01, 2013, 12:07:06 pm »

Heb je de vouwwagens die je op het oog hebt al een keer "live" gezien?

Ga een keertje kijken bij een winkel die (beide) heeft staan.
Soms kan je meining omslaan of juist bevestigt worden als je een wagen ziet.

Holtkamper's staan ook snel wel duur.
Welk budget zit je te denken ?
De een vind 2000? al veel de andere koopt een vw van 20.000?.
Duur is relatief.
Gelogd
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

villeke

  • Gast
Hulp bij keuze vouwwagen rondtrekkend koppel
« Reactie #3 Gepost op: maart 01, 2013, 01:16:53 pm »

Wij hebben net onze combi-camp flexi comfort opgehaald. Supersnelle klapper met ruimte. En betaalbaar.
Gelogd

Anke W

  • Gast
Re: Hulp bij keuze vouwwagen rondtrekkend koppel
« Reactie #4 Gepost op: maart 01, 2013, 04:06:52 pm »

Alvast bedankt voor jullie reacties. We hebben beide wagens al "live" bekeken, de alpha wat uitgebreider aangezien de cc heel wat duurder was voor (op het eerste zicht) een erg gelijkaardige wagen.
Ons budget ligt niet helemaal vast. Voordat we de alpha zagen dachten we aan een 6000?. Daarom vroeg ik me af of er nog types/merken zijn met gelijkaardige voordelen als de alpha en de cc (opzetsnelheid, comfort, erg mooie keuken) maar met misschien een zachtere prijs.

De kwaliteit van de alpha is inderdaad moeilijk te voorspellen omdat hij zo nieuw is. Hoe zit het met andere trigano's? Op zich heb ik het niet zo op Franse merken  :N
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Hulp bij keuze vouwwagen rondtrekkend koppel
« Reactie #5 Gepost op: maart 01, 2013, 04:14:29 pm »

Als wij weer zouden kiezen, zouden we voor de Cabanon Malawi gaan. Kan met of zonder keuken. Zonder keuken vanaf zo'n 5300 Eu geloof ik. Maar de Jametic die we nu hebben bevalt ook prima en biedt wel weer wat meer ruimte en staat ook vrij vlot. Het snelle/trage zit vooral in de troep die mee gaat. Je moet alleen even met de keuken sjouwen. Alhoewel dat met wielen eronder een stuk makkelijker gaat. En de nieuwe doorloopkeuken hoeft er niet meer achter weg.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

carvers

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 222
  • Merk Vouwwagen: Rettenmaier Strada Gordigear Taiga 2018
Re: Hulp bij keuze vouwwagen rondtrekkend koppel
« Reactie #6 Gepost op: maart 01, 2013, 04:21:59 pm »

Meer opzet en slaapcomfort? Wij zijn deze winter weer terug naar de tent gegaan. Vier jaar een CC Panda gehad, veel plezier van gehad. We gaan terug naar een Sibley Ultimate PrO 500 met luchtmatras. In 8 minuten op te zetten. Geen gesleep meer met een (aanhang-) wagen achter je. En een comfortabel luchtmatras slaapt gewoon zoveel lekkerder dan zo'n simpele lattenbodem in een vouwwagen. Ik bouw zelf een keukentje en klaar.

Als je voor een vouwwagen kiest, kies er dan een met een harde bovenkant zoals een Combi Camp of een Holtkamper Astro met hardcase anders ben je nog een grondzeil aan het schoonmaken. Het nadeel van een CC is dat ie niet mugdicht is bij de aansluitingen van de tentstokken. Eén keer helemaal lek gestoken op een camping in Zeeland in het najaar. Hebben we opgelost door die openingen dicht te plakken met tape. Misschien is dit bij de nieuwere modellen opgelost, zul je moeten kijken. En koop zo'n vouwwagen tweedehands. Die dingen lijden nauwelijks. Kijk even of ie ieder jaar onderhouden is (wiellagers invetten en om de 5 jaar nieuwe bandjes) en de gasslang op tijd vervangen. Dat is het wel zo'n beetje. Succes met je keuze.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Hulp bij keuze vouwwagen rondtrekkend koppel
« Reactie #7 Gepost op: maart 01, 2013, 04:31:42 pm »

Het nadeel van een CC is dat ie niet mugdicht is bij de aansluitingen van de tentstokken. Eén keer helemaal lek gestoken op een camping in Zeeland in het najaar. Hebben we opgelost door die openingen dicht te plakken met tape. Misschien is dit bij de nieuwere modellen opgelost, zul je moeten kijken.

De voortent is inderdaad niet mugdicht, de beestjes kunnen tussen keuken en wagentent langs en door de opening van de luifelstok. Wagentent en met name de slaaptent zijn echter bug-free (mits je de ritsen sluit...  ::) )
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Hulp bij keuze vouwwagen rondtrekkend koppel
« Reactie #8 Gepost op: maart 01, 2013, 06:55:38 pm »

Wij hebben 3 jaar geleden een Tago Settler ( Crossing) gekocht. Een snel op te zetten vw, die ons prima bevalt.
Dit is zeker een vw om eens te bekijken.

De Tago Settler wordt niet meer gemaakt na het faillissement van Gerjak. De Comi-Camp Flexi is een copie van de Tago, als je dus nieuw zoekt is dit zeker een optie. Ook de prijs, ca ? 6.000,-- valt in jullie begroting.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Kien

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 406
  • Merk Vouwwagen: Malawi 2.0
  • lekker water is nog geen bier....
Re: Hulp bij keuze vouwwagen rondtrekkend koppel
« Reactie #9 Gepost op: maart 01, 2013, 07:20:16 pm »

Een mooie cabanon malawi zou ik zeggen..veul voor weinig (relatief natuurlijk)
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Hulp bij keuze vouwwagen rondtrekkend koppel
« Reactie #10 Gepost op: maart 01, 2013, 08:25:23 pm »

Wij gaan dit jaar voor het derde seizoen met de Alpha op pad. De ervaring van NielsP is ook volledig van toepassing op de Alpha, de cc en de Alpha zijn vrijwel identieke klappers. De beperkte verschillen waren ons het prijsverschil niet waard, maar het is maar net waar je jezelf het meest prettig bij voelt. Mocht je er specifieke vragen over hebben, dan ben je van harte welkom.
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Hulp bij keuze vouwwagen rondtrekkend koppel
« Reactie #11 Gepost op: maart 01, 2013, 08:46:48 pm »

Trekkend met zijn 2e ik zeg holtkamper astro.
Maar een cc of astro zal ook voldoen.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Marinajl

  • Gast
Re: Hulp bij keuze vouwwagen rondtrekkend koppel
« Reactie #12 Gepost op: maart 01, 2013, 09:39:28 pm »

Een Jametic dus. Prima waar voor z'n geld. Hoeveel weken per jaar ben je nou helemaal op stap?
Wij hebben al 15 jaar een Jamet, eerst een Montana, nu een Arizona. De laatste paar jaar trekken wij met de Arizona zonder voortent. Dat staat super snel. Als we geld genoeg hebben, wordt het een jametic, met doorloop keuken.
Een grondzeil gebruiken wij nooit. Ons tenttapijt (met van die gaatjes) ligt zo op het gras. Dat verstikt het gras niet en is wel lekker aan je voeten.
Overigens gaan wij altijd naar het zuiden, we zijn mooi-weer kampeerders.
Gelogd

jozefien

  • Gast
Re: Hulp bij keuze vouwwagen rondtrekkend koppel
« Reactie #13 Gepost op: maart 01, 2013, 10:02:07 pm »

Tja Onze Jamet xl rondo heeft een 123-opzet systeem. Zelf vindt ik hem wel snel opgezet.
Maar als beginnende klapper heb ik geen vergelijkings ervaringen.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Hulp bij keuze vouwwagen rondtrekkend koppel
« Reactie #14 Gepost op: maart 02, 2013, 12:57:42 pm »

Hoeveel weken per jaar ben je nou helemaal op stap?

 :off

Daar zul je nog van staan te kijken hoeveel dat voor sommige mensen is...  ;) Afgelopen jaar begon het kampeerseizoen op Goede Vrijdag, waar we voor het eerst een rammelende watertank hadden en in de praktijk leerden dat de blauwe CG-flessen onder een bepaalde temperatuur er mee ophouden  :I

Het seizoen liep door tot zondag 30 september, het duurde dus 6 maanden oftewel het halve jaar 2012. In die periode al gauw een keer of 12 er op uit geweest met de wagen.

Dus ja, dat verschilt nogal per kampeerder!  :J

(Vandaar ook dat de modulariteit van de wagen voor ons zo belangrijk was: in Zuid Frankrijk heb je iets andere wensen/eisen dan bij -4 op een natuurkampeerterrein bij Punthorst... )
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal