Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Tirol 1e keer  (gelezen 1895 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

YvonneKB

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 34
  • Merk Vouwwagen: Alpenkreuzer
Tirol 1e keer
« Gepost op: juni 05, 2023, 11:47:56 am »

Met een Alpenkreuzer moet je bijna verplicht om naar de Alpen te gaan, toch? ;-)

Wij hebben geen ervaring met een vouwwagen en vinden het behoorlijk spannend om met onze Waterfront zo ver van huis te gaan. Wie heeft tips? Wat moeten wij weten om die kant op te gaan? Vignets,  tolwegen etc.

Maar allereerst: Wie weet er uit eigen ervaring een mooie rustige minicamping aan een meer of riviertje om te zwemmen en met uitzicht op de eeuwige sneeuw (als dat nog bestaat...). Helemaal niet veeleisend hoor,  haha!

Verstuurd vanaf mijn SM-A715F met Tapatalk

Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.378
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Tirol 1e keer
« Reactie #1 Gepost op: juni 05, 2023, 01:08:57 pm »

Hier vindt je al veel terug wat betreft Duitsland:
Wegeninfo Duitsland | VAB


En voor Oostenrijk. info over de vignetten en tol staat daar ook:
Wegeninfo Oostenrijk | VAB

Gelogd

YvonneKB

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 34
  • Merk Vouwwagen: Alpenkreuzer
Re: Tirol 1e keer
« Reactie #2 Gepost op: juni 05, 2023, 02:02:24 pm »

Hier vindt je al veel terug wat betreft Duitsland:
Wegeninfo Duitsland | VAB


En voor Oostenrijk. info over de vignetten en tol staat daar ook:
Wegeninfo Oostenrijk | VAB
Dankjewel :)1360]:)1374]

Verstuurd vanaf mijn SM-A715F met Tapatalk

Gelogd

Klavertjes

  • Global modderklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.784
  • Merk Vouwwagen: Opus Camper all-road 2022
  • Opus Camper all-road 2022
Re: Tirol 1e keer
« Reactie #3 Gepost op: juni 05, 2023, 07:18:20 pm »

Wij zijn twee jaar geleden voor het eerst geweest en gaan zeker terug. Zijn normaal ‘Engeland gangers’, ik vond de rit wel pittig. En zeg dus goed voorbereiden wat voor jullie de prettigste route is, wij dachten destijds Zwitserland te omzeilen, en hadden geen vignetten (want voor Zwitserland voor auto én vouwwagen) vooraf gekocht. Het ging nog vlot maar als je weet dat je die kant langs gaat handig om voor te bereiden. We mochten die zomer overigens niet door Duitsland (alleen letterlijk doorrijden en niet overnachten en dat wilden we niet).

Campings met meer faciliteiten zijn naar mijn beleving, zoektocht van toen vrij prijzig, maar dan ook meteen weer compleet met zomer pas voor bergbahnen etc. Wij hebben destijds op camping-judenstein.at mooie camping,  niet aan water, wel handig dorpje ernaast en goede uitvalsbasis voor Innsbruck en omgeving en met zo’n zomerpas dus.

Uitzichten adembenemend maar dat is zeker op meer plaatsen. De (mooie) kerk naast de camping is wel een dingetje als je gevoelig bent voor kerkklokken geluid  :) :)
Gelogd
Geluk ontstaat als wat je denkt, wat je zegt en wat je doet in harmonie zijn
(geleend van Mahatma Ghandi)

YvonneKB

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 34
  • Merk Vouwwagen: Alpenkreuzer
Re: Tirol 1e keer
« Reactie #4 Gepost op: juni 05, 2023, 09:05:33 pm »



Wij zijn twee jaar geleden voor het eerst geweest en gaan zeker terug. Zijn normaal ‘Engeland gangers’, ik vond de rit wel pittig. En zeg dus goed voorbereiden wat voor jullie de prettigste route is, wij dachten destijds Zwitserland te omzeilen, en hadden geen vignetten (want voor Zwitserland voor auto én vouwwagen) vooraf gekocht. Het ging nog vlot maar als je weet dat je die kant langs gaat handig om voor te bereiden. We mochten die zomer overigens niet door Duitsland (alleen letterlijk doorrijden en niet overnachten en dat wilden we niet).

Campings met meer faciliteiten zijn naar mijn beleving, zoektocht van toen vrij prijzig, maar dan ook meteen weer compleet met zomer pas voor bergbahnen etc. Wij hebben destijds op camping-judenstein.at mooie camping,  niet aan water, wel handig dorpje ernaast en goede uitvalsbasis voor Innsbruck en omgeving en met zo’n zomerpas dus.

Uitzichten adembenemend maar dat is zeker op meer plaatsen. De (mooie) kerk naast de camping is wel een dingetje als je gevoelig bent voor kerkklokken geluid  :) :)

Dankje voor je uitgebreide reactie:)1374].
Goed voorbereiden, zeg je.  Daar is niet veel tijd meer voor. Wij dachten halverwege een overnachting en daarna één of twee mini campings. Wel wat gezien op verschillende sites. 
Wist niet dat je én voor de auto én voor de vouwwagen een vignet nodig had. Goed te weten. Wel gelezen dat die onderweg ook nog te koop zijn.
Dat jullie niet konden overnachten in Duitsland was ivm corona maatregelen??
Zit op de wip van: alles voor willen bereiden of juist alle controle loslaten en gewoon gaan en zien wat we tegenkomen :)854]:)854]
(maar of dat laatste gaat lukken:)1787]).
Laatste 25 jaar niet meer met de auto naar het buitenland geweest.

Verstuurd vanaf mijn SM-A715F met Tapatalk

Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.378
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Tirol 1e keer
« Reactie #5 Gepost op: juni 05, 2023, 09:12:42 pm »

En heb je geen vignet, kan je in veel GPS'en aanduiden dat je de wegen met vignet dient te vermeiden. Als je nauwelijks langs wegen met vignet moet rijden, is dat niet altijd de prijs waard. Als je behoorlijk wat afstand gaat afleggen kan het wel interessant zijn.
Gelogd

Klavertjes

  • Global modderklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.784
  • Merk Vouwwagen: Opus Camper all-road 2022
  • Opus Camper all-road 2022
Re: Tirol 1e keer
« Reactie #6 Gepost op: juni 05, 2023, 09:32:27 pm »

Het niet in Duitsland overnachten was idd een Corona maatregel. En het vignet voor auto en vouwwagen geldt dus specifiek voor Zwitserland.

Dat óf alles voorbereiden of alles loslaten, dat vind ik ook oprecht lastig, maar ga het ook echt doen dit jaar.

Maar voorbereiden kan ook zijn: route uitzoeken op ViaMichelin bijvoorbeeld die door vinkje bij ‘met caravan’ te zetten echt reële reistijden geeft, zelfs nog enigszins behoudend. Deze optie is nu alleen nog op de app, niet op de website.
Gelogd
Geluk ontstaat als wat je denkt, wat je zegt en wat je doet in harmonie zijn
(geleend van Mahatma Ghandi)

YvonneKB

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 34
  • Merk Vouwwagen: Alpenkreuzer
Re: Tirol 1e keer
« Reactie #7 Gepost op: juni 05, 2023, 11:05:06 pm »

Wat een fijne tips!
Mis het blauwe duimpje , haha

Verstuurd vanaf mijn SM-A715F met Tapatalk

Gelogd

YvonneKB

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 34
  • Merk Vouwwagen: Alpenkreuzer
Re: Tirol 1e keer
« Reactie #8 Gepost op: juni 06, 2023, 06:19:34 am »

Deze vond ik ook nog:

https://www.anwb.nl/kamperen/voorbereiding/wet-en-regelgeving/tempo-100-ontheffing

Ook wel handig.

Verstuurd vanaf mijn SM-A715F met Tapatalk
Gelogd

Maarten77

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 60
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama Easy Access
Re: Tirol 1e keer
« Reactie #9 Gepost op: juni 06, 2023, 08:50:00 am »

Een digitaal vignet voor Oostenrijk kan je makkelijk hier kopen: https://shop.asfinag.at/nl/producten/digitaal-vignet/

Een paar jaar terug op deze camping geweest: https://www.schlosscamping.com/nl.
Voldoet niet helemaal aan jouw wensenlijstje, maar wel een prima camping. Veel te doen binnen een half uurtje rijden. Mooi uitzicht op de bergen aan de overkant van het dal.

Destijds hebben we overnacht in een hotel (i.v.m. kleine kinderen) in de buurt van Wurzburch (Hotel Lamm): https://www.lamm-wuerzburg.de/
Dit hotel heeft een parkeergarage waar je eventueel je vouwwagen binnen kan zetten. Wel even informeren vooraf want de parkeergarage was niet heel groot.
Gelogd

Klavertjes

  • Global modderklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.784
  • Merk Vouwwagen: Opus Camper all-road 2022
  • Opus Camper all-road 2022
Re: Tirol 1e keer
« Reactie #10 Gepost op: juni 07, 2023, 08:21:30 pm »

Deze vond ik ook nog:

https://www.anwb.nl/kamperen/voorbereiding/wet-en-regelgeving/tempo-100-ontheffing

Ook wel handig.

Verstuurd vanaf mijn SM-A715F met Tapatalk

Dit vraagt vaak wel enige tijd, afspraak maken bij een keuringsstation en dan een dag of 10 later de sticker en keuringsrapport in huis. Dus niet een paar dagen voor rekenen.
Gelogd
Geluk ontstaat als wat je denkt, wat je zegt en wat je doet in harmonie zijn
(geleend van Mahatma Ghandi)

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.347
Re: Tirol 1e keer
« Reactie #11 Gepost op: juni 08, 2023, 10:56:59 am »

Wij zijn enthousiaste Oostenrijk gangers. 1e dag rijden we meestel tot kort voor de grens met Oostenrijk.  Om de een of andere reden komen we dan steeds op dezelfde camping uit waar je prima kunt overnachten.  Vergeet alleen ook steeds hie die heet.

Tempo 100 hebben we niet en missen we ook niet.  In de praktijk kom je over de hele route steeds dezelfde auto's combinaties enz. Tegen.

Reserveren kan overigens geen kwaad hoor in het hoogseizoen.  Zeker niet als je wat specifieker bent met wensen.  De plaatsen in Oostenrijk zijn niet altijd overal even groot. Maar het heeft ons nog nooit problemen opgeleverd.

Gelogd
Adventure Awaits

getiem

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Online Online
  • Berichten: 387
  • Merk Vouwwagen: Milvus Milvus
Re: Tirol 1e keer
« Reactie #12 Gepost op: juni 08, 2023, 12:21:17 pm »

Ik heb mijn zoektocht in oostenrijk voor nu even weer gestaakt.  Maar ons plan was origineel ook:  1 dag pittig doorrijden tot minimaal voorbij Stuttgart (campings in Schwabische Alp, ook zeer mooi gebied) of liever nog voorbij Munchen (snelweg campings ten zuidoosten) als het mee zit. En dan de rit verder oostenrijk in. Heb je alle tijd, dan kun je over binnenwegen oostenrijk binnenrijden via Tirol zonder vignet.
Heb je plannen voor Karinthie, dan is rijden via Salzburg en een vignet bijna een vereiste. Let op dat je aanvullend nog tol voor tunnels moet betalen soms (afhankelijk van je route, plan die inderdaad met viaMichelin).

Reden dat we gestaakt zijn met zoeken: campings met goede voorzieningen (min 100m2 liefst gras) en voor kinderen (speelgelegenheid (zandbak) op camping en kleine zwemgelegenheid(met evt zandstrandje ter vervaning zandbak)) en goede reviews zijn zeer schaars en zeer duur, en als ze er wel zijn ook volgeboekt. Betaalbare campings hebben minder voorzieningen (logisch), maar daar willen we pas wat mee als de kinderen ouder zijn.
Gelogd
Kamperen met de wouw-factor

sammyvannorel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 418
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Monaco
Re: Tirol 1e keer
« Reactie #13 Gepost op: juni 08, 2023, 01:34:22 pm »

Geen Tirol liefhebber hier, maar wel een vervend Karinthie ganger. eenmaal in Tirol geweest met toen nog een tent, dat is vies tegen gevallen, want het weer zat niet mee. Dat is ook gelijk het nadeel als je aan de noord kant van de hoofdkam van de alpen blijft, als het slechte weer er eenmaal tegenaan ligt kan het niet 'weg waaien' en blijft het wel ff slecht weer (zoek maar eens op nordstau, in de winter ideaal, in de zomer dikke baal). Zuidelijk van de hoofdkam meer kans op mooi weer vanaf de Po-vlakte.

Dat gezegd hebbende Tirol heeft wel wat meer 'echte bergen', Karinthie heeft meer 'nockberge' die aan de top wat afgeplat zijn. Loopt wel fijner overigens want ze liggen ook wat lager over het algemeen.

Tirol heeft verder voor mij het 'probleem' dat het zomers primair nog steeds ski-gebieden zijn: naar boven met grote gondels is eerder regel dan uitzondering en vervolgens kom je op de berg een mega self service restaurant tegen. Doe mij maar een gemoedelijk hutje waar je alleen contant kan betalen omdat er geen internet verbinding mogelijk is.

Maar voor wat betreft het rijden naar die kant van Europa: prima te doen, goede wegen en het voordeel van Duitsland is dat er verschillende wegen naar Oostenrijk leiden: van te voren even goed kijken wat je nodig bent: vlakke weg, veel laadpunten, rustige 2baans met wat heuvels, het kan allemaal richting die kant al naar gelang waar je vanuit Nederland komt. Voor het vignet van Oostenrijk doe ik sinds een jaartje via de app van Asfinag en dan als 'zakelijke klant' dit heeft als voordeel dat je vignet vandaag in kan gaan, waarbij je als consument vanwege het online herroepingsrecht pas over 18 dagen een vignet kunt krijgen.

Wij doen zelf als we naar Karinthie gaan een overnachting net na Rosenheim: dat is de eerste dag wel een flink stuk rijden, maar daarna kun je lekker rustig doorrijden want je bent de files echt kwijt en mooi op tijd op de camping. Hotel Post in Rohrdorf is mij 2 jaar geleden goed bevallen: dicht bij de snelweg, maar geen last van. Het heeft geen afgesloten parkeerplaats, maar er staan wel zoveel dikke auto's met boten, caravans en dat soort zaken dat het wel heel gek moet gaan wil een Duitse boef er met je vouwwagen vandoor gaan.
Voordeel is de bakker die ook in het dorp zit waar je nog wat broodjes voor onderweg mee kunt pakken.
« Laatst bewerkt op: juni 08, 2023, 01:35:58 pm door sammyvannorel »
Gelogd
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal