Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Tips en tricks vakantie Noorwegen 2017  (gelezen 35214 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

CJ-Petra

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 369
  • Merk Vouwwagen: Polynorm met Gordigear Taiga
Tips en tricks vakantie Noorwegen 2017
« Gepost op: november 14, 2016, 02:30:05 pm »

Wij gaan in juni 2017 voor 18 dagen naar Noorwegen. Dit wordt onze eerste keer en ik verwacht dat het daar niet bij blijft. De boot is inmiddels geboekt.
De bootreis heen gaar van Hirtshals naar Langesund, dat is een snelle boot. En de boot terug is van Oslo naar Frederikshaven, dit is een nachtboot.
We hebben al diverse reisverslagen en topics over Noorwegen gelezen op het forum, vandaar dat we nu eindelijk gaan.  :) De planning is globaal een rondje met de klok mee van Langesund richting Stavanger, Bergen, Trondheim en Oslo.
Na een tip van Krizz dat dit rondje wel groot wordt open ik hierbij een eigen topic om tips en tricks te vragen en hopelijk te krijgen. We weten dat de gemiddelde snelheid laag ligt ca. 50 km p/u.
Doordat wij zonder kinderen op vakantie gaan en af en toe ook willen wildkamperen, zal onze planning misschien anders zijn dan wanneer je met kinderen rekening moet/wil houden.
We willen wel graag enkele bijzondere bezienswaardigheden gaan bezoeken. Maar als het erge massa-toeristische plaatsen zijn, weten we nog niet zeker of we dat willen bezoeken. O.a. de preikestolen is zo'n plek, natuurlijk prachtig, maar op veel foto's daarvan zie ik door de mensen de schoonheid en het ongerepte niet meer.....

Dus hebben jullie tips en tricks voor ons om tekening mee te houden? Qua reizen, kamperen, bezienswaardigheden e.d.. Alvast bedankt!



Gelogd

Krizz

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.005
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Tuareg Gamedrive
Re: Tips en tricks vakantie Noorwegen 2017
« Reactie #1 Gepost op: november 14, 2016, 03:16:33 pm »

Tip 1: plan een route en laat het tijdschema afhangen van het weerbericht. www.yr.no is een prima weerberichtwebsite.

Tip 2: pak de mooiste routes tijdens je verplaatsingen maakt qua tijd nauwelijks iets uit.

Leuke eerste stop is de wild kampeerplek hier op het forum  voorbijgekomen van @jlaphen
https://www.google.nl/maps/place/59%C2%B057'51.3%22N+9%C2%B027'59.1%22E/@59.9688101,9.4426979,11z

In 18 dagen zou ik maximaal vijf campings/overnachtingsplaatsen aandoen.

Voor eerste keer Noorwegen de must do's/ see
- Fjorden
- Fjell ( de hoogvlaktes )
- Bergen/Gletsjers 

Op een Fjell Is wildkamperen wel mogelijk maar wel koud. Er lopen vanuit Rjukan  (bekend van de Heroes of Telemark de zwaarwaterfabriek) een aantal wegen de Hardangervidda in
.. veel kaler en ruiger ga je niet tegenkomen. Petroleumkachel Is dan wel aan te raden.

Gelogd
The KubbKing is dead... long live the New King

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Tips en tricks vakantie Noorwegen 2017
« Reactie #2 Gepost op: november 14, 2016, 04:03:55 pm »

Noorwegen kan een zeer intensieve vakantie opleveren, neem een boot die ontspant. Aanrader (wat mij betreft): Oslo - Kiel. Tocht van 22 uur. Dus alle tijd om te genieten van de Oslo-fjord, je eigen sanitair, een goede nachtrust (als bijv. het weer erg heeft tegengezeten). Daarna een relatief korte tocht naar huis (Kiel - Utrecht is om en bij de 500 km, over de snelweg.

Maak keuzes, zoals hiervoor beschreven. Wil niet alles zien, er is veel Noorwegen waar heel veel te zien is.

Geniet! Wat je keuzes ook zijn.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 844
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Tips en tricks vakantie Noorwegen 2017
« Reactie #3 Gepost op: november 14, 2016, 07:03:30 pm »

Ja leuk, naar Noorwegen! Ik ben er nog maar 1x geweest maar zou zo weer terug willen. Op de veerboot heen na was het echt een geweldige vakantie. Ik lees dat jullie dezelfde boot nemen dus hoop dat er niet teveel wind (=deining) is....
Je schrijft dat je hier al e.e.a. gevonden hebt dus mijn verslag en voorbereiding heb je vast al gevonden:

Noordwaards naar Noorwegen
https://r.tapatalk.com/shareLink?url=http%3A%2F%2Fwww%2Evouwwagenclub%2Einfo%2Fforum%2Findex%2Ephp%3Ftopic%3D18556&share_tid=18556&share_fid=83140&share_type=t

Reisverslag Noorwegen 2016
https://r.tapatalk.com/shareLink?url=http%3A%2F%2Fwww%2Evouwwagenclub%2Einfo%2Fforum%2Findex%2Ephp%3Ftopic%3D19421&share_tid=19421&share_fid=83140&share_type=t

Noorwegen is ontzettend groot en snelwegen zijn er niet. Ik vond 200-250km op een dag echt wel de max. Plan niet teveel maar maak een lijst van mogelijke bestemmingen en kijk ter plekke hoe het gaat. Het weer kan per regio sterk verschillen dus soms is het beter te verkassen (of juist nog even te blijven).

Oslo vond ik niet zo bijzonder, achteraf was ik liever naar Bergen gegaan.

Wij hebben de Prekestolen bewust links laten liggen ivm de drukte, maar jullie gaan al in juni (?) dus dan valt het mogelijk nog wel mee. Alternatief is misschien de Trolltunga bij Odda (niet zelf geweest). Oh ja, reken erop dat je zeker 2x zo lang onderweg bent als de Noren aangeven bij een wandeling.

Afgelopen week was Noorwegen nog op tv in '3 op Reis'. Leuk om de sfeerbeelden te kijken.
Gelogd

rudirijk

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 37
  • Merk Vouwwagen: Geen
Re: Tips en tricks vakantie Noorwegen 2017
« Reactie #4 Gepost op: november 14, 2016, 08:06:06 pm »

Check http://www.nasjonaleturistveger.no voor de mooiste autoroutes.


Wij zijn alleen in het onderste deel van Noorwegen geweest.  Tussen Trondheim en Flåm.

Ons is de pittige wandeling bij Gjendesheim het meest bijgebleven.  Met de boot heen en terug lopen.

Verder de trollkyrkja,  ook redelijk pittige wandeling er naar toe,  maar wel de moeite.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Tips en tricks vakantie Noorwegen 2017
« Reactie #5 Gepost op: november 14, 2016, 09:47:27 pm »

Oh ja, nog een tip: Flåmsbana. Maar neem dan zo vroeg mogelijk de trein naar boven en pak de (huur) fiets naar beneden. Heb je wat minder last van de toeristen èn je kunt stoppen en kijken waar jij wilt.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

CJ-Petra

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 369
  • Merk Vouwwagen: Polynorm met Gordigear Taiga
Re: Tips en tricks vakantie Noorwegen 2017
« Reactie #6 Gepost op: november 14, 2016, 10:23:08 pm »

Dank jullie wel voor de tips, we hebben weer voldoende info om te lezen en over na te denken.
Gelukkig houden we allebei van autorijden. Tijdens eerdere tourvakanties was 200 km per dag ook onze max., soms zelfs maar 100 km per dag omdat de 'weg' zo slecht is.

@Krizz, het 'plekje' van @jlaphen ziet er echt idllysch uit, ik heb de coördinaten gelijk opgeslagen. Ik denk ook dat 5 overnachtingsplekken een goed uItgangspunt is.

@PenH, het topic Noordwaarts naar Noorwegen had ik over het hoofd gezien, goed om te lezen. 3 op reis hebben wij ook gekeken, mooie plaatjes.

@rudirijk, deze website met toeristische wegen hadden we al bekeken en er zitten diverse routes bij die ons erg mooi lijken om te rijden.

@CEO, we gaan de komende maanden een selectie maken wat we echt willen zien en gaan zeker genieten.
Gelogd

Krizz

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.005
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Tuareg Gamedrive
Re: Tips en tricks vakantie Noorwegen 2017
« Reactie #7 Gepost op: november 15, 2016, 04:10:23 pm »

Hoe actief zijn jullie normaal gesproken op vakantie? ?
Hoogtepunten voor mij waren;
- Beklimmen/Wandelen van de Galdhoppigen (hoogste berg van Noorwegen )
- Met gids een lange gletsjertocht maken op de Nigardsbreen.
- Raften
- Canyoning
- Papegaaiduikers en zeearenden zien op Runde
- Muskusossen gezien op de Dovrefjell zowel na lange wandeling als met Safari
- kraanvogels fouragerend in het weiland naast de camping
« Laatst bewerkt op: november 15, 2016, 04:12:00 pm door Krizz »
Gelogd
The KubbKing is dead... long live the New King

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.236
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Tips en tricks vakantie Noorwegen 2017
« Reactie #8 Gepost op: november 15, 2016, 08:37:22 pm »

Oh ja, nog een tip: Flåmsbana. Maar neem dan zo vroeg mogelijk de trein naar boven en pak de (huur) fiets naar beneden. Heb je wat minder last van de toeristen èn je kunt stoppen en kijken waar jij wilt.
Ieder zijn mening, wat ons betreft is Flåmsbana een overprijsde toeristenlokker. Er zijn veel mooiere plekjes in Noorwegen te bereiken met de auto, wandelend of fietsend.
Als je treinenliefhebber bent is het vast leuker :P

De voornaamste reden dat Flåmsbana zo populair is (+duur is), is omdat cruiseschepen bij het station kunnen aanleggen> De passagiers hebben doorgaans geen auto of fiets bij zich en weinig tijd om te wandelen :)
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Tips en tricks vakantie Noorwegen 2017
« Reactie #9 Gepost op: november 15, 2016, 09:35:30 pm »

Er zijn wellicht mooiere plekken, maar dit vonden wij prachtig, erg toeristisch maar prachtig. Maar ik denk dat je het mooier kunt bekijken vanaf de fiets dan vanuit de trein, of minimaal beter op de foto kunt vangen.

De Flåmsbana was ook voor de huidige cruise-hype populair. Toen wij 19 jaar geleden in Noorwegen waren was de Norway-in-a-nutshell tour ook al populair.

Wij hadden overigens geen rondtour geboekt, maar losse tickets. Dat scheelde aardig in de prijs en leverde een veel gunstiger reisschema op. En neem zelf je lunch mee, Flåm is de plaats waar zelfs de Noren mopperen dat het er zo duur is.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 844
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Tips en tricks vakantie Noorwegen 2017
« Reactie #10 Gepost op: november 15, 2016, 10:04:06 pm »

Gelukkig houden we allebei van autorijden....
Je moet wel uitstappen hoor en lekker te voet door de prachtige natuur struinen!! Vanuit de auto lijft het toch een beetje 'TV kijken'.
Gelogd

Krizz

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.005
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Tuareg Gamedrive
Re: Tips en tricks vakantie Noorwegen 2017
« Reactie #11 Gepost op: november 15, 2016, 11:26:13 pm »

Je moet wel uitstappen hoor en lekker te voet door de prachtige natuur struinen!! Vanuit de auto lijft het toch een beetje 'TV kijken'.
Dat vind ik het mooiste van Noorwegen. ... je loopt vijf minuten en je krijgt het gevoel van: "volgens mij ben ik de eerste mens die hier ooit is geweest"
Gelogd
The KubbKing is dead... long live the New King

CJ-Petra

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 369
  • Merk Vouwwagen: Polynorm met Gordigear Taiga
Re: Tips en tricks vakantie Noorwegen 2017
« Reactie #12 Gepost op: november 16, 2016, 07:50:23 am »

Tuurlijk komen we de auto uit  :P, ik bedoelde ermee dat het het niet erg vinden om steeds te verkassen naar een andere kampeerplek. En we rijden soms door naar plaatsen totdat we niet verder kunnen/mogen, maar dat gaat echt stapvoets, lopend gaat sneller.
We houden ook van wandelen (tot ongeveer 10 km.), maar raften/canyoning zie ik mijzelf niet gauw meer doen.
Hoe zwaar/lang is zo'n wandeling naar de gletscher?
Een safari naar de Muskusossen lijkt mij erg mooi, of de kraanvogels. Ik zou ook wel graag Elanden willen zien.
De Atlanterhavsvegen en Aurlandsvangen staan hoog op ons lijstje
Ik verwacht dat we de Preikestolen en Flåm overslaan.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Tips en tricks vakantie Noorwegen 2017
« Reactie #13 Gepost op: november 16, 2016, 06:34:36 pm »

@Gletcher: zoek eea goed uit op het web. Wij zijn ooit bij Briksdal de gletcher opgeweest. Daar kan je tamelijk dichtbij parkeren. Er zijn karretjes naar boven te regelen.

Er zijn ook gletchers waar je 2 of meer uur onderweg bent, voor je aan de voet staat. Als je dit soort uitjes tevoren regelt, betaal je met enig zoeken niet te veel, je bent gegarandeerd van plek/begeleiding/materiaal. Nadeel is wel dat je wat minder flexibel bent.

Plan 1 of 2 highlights, en laat de rest komen zoals het gaat. Wij hebben prachtige dingen gezien die spontaan langskwamen.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

rudirijk

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 37
  • Merk Vouwwagen: Geen
Re: Tips en tricks vakantie Noorwegen 2017
« Reactie #14 Gepost op: november 17, 2016, 10:37:10 am »

Alsje gaat Gletsjerwandelen: Neem winterkleren mee. Muts, Winterjas, handschoenen, regenbroek.

Het gaat namelijk ook door als het miezert. En als je wind dan vanaf de gletsjer komt, dan heb je letterlijk ijskoude wind en ijskoude regen.
Als je het niet bij je hebt, kan je het soms ook huren. Maar ze hebben slechts beperkte spullen. Dus als je de ruimte hebt, zelf meenemen.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal