Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: tips rijden met een vouwwagen  (gelezen 13485 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: tips rijden met een vouwwagen
« Reactie #15 Gepost op: juni 30, 2017, 12:58:47 pm »

Bij een vouwwagen die vaak niet meer dan 750kg mag wegen en lager en smaller dan de auto is qua afmetingen is een stabilisatiekoppeling volstrekte kolder.
Gelogd

weep

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 397
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1999
Re: tips rijden met een vouwwagen
« Reactie #16 Gepost op: juni 30, 2017, 04:14:58 pm »

Bij een vouwwagen die vaak niet meer dan 750kg mag wegen en lager en smaller dan de auto is qua afmetingen is een stabilisatiekoppeling volstrekte kolder.
Dat lijkt mij ook. Ik heb in ieder geval nog nooit problemen op dat gebied gehad, zelfs niet bij een klapband. Terug naar het invetten: ik herken maar al te goed het probleem met de broek. Zodra je de wagen hebt afgekoppeld moet je zo'n plastic dop op de trekhaak zetten.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: tips rijden met een vouwwagen
« Reactie #17 Gepost op: juni 30, 2017, 04:58:09 pm »

Dat deden wij ook met de vouwwagen. Afkoppelen en als eerste de dop er weer op. Nou had ik er ook maar een heel flinterdun laagje vet op zitten.
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: tips rijden met een vouwwagen
« Reactie #18 Gepost op: juni 30, 2017, 07:00:10 pm »

Bij een vouwwagen die vaak niet meer dan 7r50kg mag wegen en lager en smaller dan de auto is qua afmetingen is een stabilisatiekoppeling volstrekte kolder.

Mee eens  :J
Gelogd

Jimmymichiels

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 506
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panema up 2022
Re: tips rijden met een vouwwagen
« Reactie #19 Gepost op: juli 01, 2017, 02:53:48 pm »

Onze raclet novatune als de dekens erop liggen enz is deze hoger als een bmw 5serie... denk dat de bash verlengt is... der gaat echt veel op.
Toen we terug kwamen van zuid frankrijk  reden we terug langs perpignon en dan zo langs de kust dat links en rechts water is van de weg... daar kregen we toch klappen van de wind dat je het goed voelde....
Dus kan ik me wel voorstellen als je een kleine auto hebt....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: juli 01, 2017, 02:55:57 pm door Jimmymichiels »
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.225
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: tips rijden met een vouwwagen
« Reactie #20 Gepost op: juli 01, 2017, 02:55:42 pm »

Een aanhanger is altijd een verstoring in het weggedrag van het trekkende voertuig


Mobiele reactie via Tapatalk
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: tips rijden met een vouwwagen
« Reactie #21 Gepost op: juli 01, 2017, 04:12:43 pm »

Het zwaartepunt ligt ook bij die Raclet Novatune waarschijnlijk een stuk lager dan bij een caravan en ook de overhang aan de voor en achterkant is een stuk korter dan bij een caravan.
Daarnaast is een stabilisatiekoppeling ook alleen maar een comfortverhogend middel.

De koppeling voorkomt of stopt het slingeren in geen geval. Het moment van slingeren wordt hooguit iets uitgesteld maar dat effect is minimaal. Het enige dat echt slingeren kan voorkomen zijn systemen als ALKO ATC en vergelijkbare systemen. Die zijn echter voor een vouwwagen ook nutteloos omdat ALKO bijvoorbeeld al zegt dat het systeem niet toegepast mag worden op een aanhanger die minder dan 900kg weegt.
Gelogd

eriktiel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 201
  • Merk Vouwwagen: jamet
  • Liever mijn vrouw met overgewicht dan mijn vw
Re: tips rijden met een vouwwagen
« Reactie #22 Gepost op: juli 01, 2017, 04:49:48 pm »

kogeldruk weeg ik door gewoon een weegschaal onder het neuswiel te leggen. naar ratio kun je dan een beetje het gewicht verdelen. tent in het midden boven de as/wielen. Voorin de dissel zet ik de gasfles en benodigdheden zoals scheerlijnen/haringen/snoeren etc..
Probeer voor je hem laad eens een rondje te gaan rijden om te wennen, ga je ergens binnen door en kom je via snelweg weer terug. Let op dat er ruim 600 kilo achter hangt..dit zal je de eerste keer merken met remmen. Als ik een 'rem situatie' zie aankomen ga ik ook ruim van te voren remmen.  Niet op het laatst..het gewicht vd kar zorgt ervoor dat het remmen iets langer duurt! Soms hoor je een klap/tik, dat is omdat je te hard remt en de kar even een duwtje na geeft op de kogel. Ga gelijk even langs de pomp om de bandjes te controleren en eventueel bij te vullen. VERGEET HET RESERVEWIEL NIET TE CONTROLEREN!! mensen vergeten die nog wel eens, hangt er maar onder...maar als je hem nodig hebt is een halfvol wiel geen pretje!
Heb je hem geladen dan even een rondje door de wijk om hem aan te voelen..
Bij vertrek even de lampen checken en gaan. Ga eerst met een vaartje van 90km/u om te wennen. Knop op '0' want je zal continu ingehaald worden, wat je misschien niet gewend bent normaal..
Bevalt de 90 km/u goed dan kun je eventueel naar 100 of 110 (nl=90 max Bel=120 D=80 F=130) Ikzelf ga nooit boven de 110. De hardrijders kom ik bij de tolpoortjes meestal weer tegen.
Let op dat je bij tankstations je de parkeerplek moet nemen waar de vrachtwagens staan of bordjes speciaal voor caravans, bij drukte is er op de gewone autoplekken geen plaats om dubbel te parkeren met een kar.
Na een pauze altijd een rondje om de kar voordat je wegrijd! zit alles nog vast en heeft een grapjas niet aan de handrem getrokken.
Bij wegrijden goed kijken om in te voegen, auto's rijden stukken harder zonder kar dus neem de hele invoegstrook om op tempo te komen. Ga op de snelweg alleen inhalen als het moet en goed kijken. Auto's zijn snel bij je.
Ga je bergopwaarts, neem een lage versnelling om goed toeren te maken..in frankrijk heb je een speciale baan voor langzaam verkeer, schaam je niet en neem die gewoon. Bergafwaarts gewoon gas los af en toe, zo min mogelijk remmen om oververhitting te voorkomen. gebruik je motor door in de 3 of 4 naar beneden te gaan..motor remt de auto af. Voel hem aan..de kar drukt de auto naar voren dus gecontroleerd remmen.
Gaat de kar onderweg per ongeluk slingeren of bewegen, even gas los, snelheid eruit en hij volgt weer. Na het inhalen van een vrachtwagen krijg je soms een windstoot, maar dat geeft niet.
Kom je aan op de camping..stap even uit voor je de plek op rijdt..kun je de auto keren? en soms moet je achteruit de plek op. eerst de plek checken en dan er heen rijden. Beter vooraf handelen dan achteraf klungelen zeg ik maar..
Hopelijk heb je er wat aan..en anders nog een fijne vakantie!!
Gelogd
Jamet Louisiana. Liever mijn vrouw met overgewicht dan mijn vouwwagen!

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: tips rijden met een vouwwagen
« Reactie #23 Gepost op: juli 01, 2017, 07:15:53 pm »

Mooie uitleg! Maar laten we het allemaal niet te zwaar maken. Veiligheid staat altijd voorop maar qua rijden is een vouwwagen eigenlijk nooit een probleem. Slingeren zal met een vouwwagen bijna niet gebeuren en bij nagenoeg alle combinaties zal de auto flink zwaarder zijn dan de vouwwagen zodat de auto altijd de aanhanger de baas is.
Met een caravan moet je veel meer opletten met wat je doet. Keek ik bij de vouwwagen eigenlijk alleen een keer naar de kogeldruk als we thuis wegreden.  Nu hou ik ook rekening met de belading links/rechts en voor/achter en vooral geen zware dingen hoog bovenin.

Vooral de veiligheidszaken zijn erg belangrijk. Bandenspanning, staat van de banden en dergelijke. Controleer ook even bij een stop of de wielen/remmen niet overdreven warm zijn. Doe het onderweg vooral rustig aan, je hebt immers vakantie en dan maakt het toch niet uit dat je een uurtje later op de bestemming bent denk ik zo :)
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal