kogeldruk weeg ik door gewoon een weegschaal onder het neuswiel te leggen. naar ratio kun je dan een beetje het gewicht verdelen. tent in het midden boven de as/wielen. Voorin de dissel zet ik de gasfles en benodigdheden zoals scheerlijnen/haringen/snoeren etc..
Probeer voor je hem laad eens een rondje te gaan rijden om te wennen, ga je ergens binnen door en kom je via snelweg weer terug. Let op dat er ruim 600 kilo achter hangt..dit zal je de eerste keer merken met remmen. Als ik een 'rem situatie' zie aankomen ga ik ook ruim van te voren remmen. Niet op het laatst..het gewicht vd kar zorgt ervoor dat het remmen iets langer duurt! Soms hoor je een klap/tik, dat is omdat je te hard remt en de kar even een duwtje na geeft op de kogel. Ga gelijk even langs de pomp om de bandjes te controleren en eventueel bij te vullen. VERGEET HET RESERVEWIEL NIET TE CONTROLEREN!! mensen vergeten die nog wel eens, hangt er maar onder...maar als je hem nodig hebt is een halfvol wiel geen pretje!
Heb je hem geladen dan even een rondje door de wijk om hem aan te voelen..
Bij vertrek even de lampen checken en gaan. Ga eerst met een vaartje van 90km/u om te wennen. Knop op '0' want je zal continu ingehaald worden, wat je misschien niet gewend bent normaal..
Bevalt de 90 km/u goed dan kun je eventueel naar 100 of 110 (nl=90 max Bel=120 D=80 F=130) Ikzelf ga nooit boven de 110. De hardrijders kom ik bij de tolpoortjes meestal weer tegen.
Let op dat je bij tankstations je de parkeerplek moet nemen waar de vrachtwagens staan of bordjes speciaal voor caravans, bij drukte is er op de gewone autoplekken geen plaats om dubbel te parkeren met een kar.
Na een pauze altijd een rondje om de kar voordat je wegrijd! zit alles nog vast en heeft een grapjas niet aan de handrem getrokken.
Bij wegrijden goed kijken om in te voegen, auto's rijden stukken harder zonder kar dus neem de hele invoegstrook om op tempo te komen. Ga op de snelweg alleen inhalen als het moet en goed kijken. Auto's zijn snel bij je.
Ga je bergopwaarts, neem een lage versnelling om goed toeren te maken..in frankrijk heb je een speciale baan voor langzaam verkeer, schaam je niet en neem die gewoon. Bergafwaarts gewoon gas los af en toe, zo min mogelijk remmen om oververhitting te voorkomen. gebruik je motor door in de 3 of 4 naar beneden te gaan..motor remt de auto af. Voel hem aan..de kar drukt de auto naar voren dus gecontroleerd remmen.
Gaat de kar onderweg per ongeluk slingeren of bewegen, even gas los, snelheid eruit en hij volgt weer. Na het inhalen van een vrachtwagen krijg je soms een windstoot, maar dat geeft niet.
Kom je aan op de camping..stap even uit voor je de plek op rijdt..kun je de auto keren? en soms moet je achteruit de plek op. eerst de plek checken en dan er heen rijden. Beter vooraf handelen dan achteraf klungelen zeg ik maar..
Hopelijk heb je er wat aan..en anders nog een fijne vakantie!!