Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: trekvermogen auto  (gelezen 6288 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paulus

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 110
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi 2.0
trekvermogen auto
« Gepost op: augustus 23, 2020, 07:06:45 pm »

Volgens gegevevens op kentekenbewijs mag mijn auto 500 kg geremde aanhanger trekken.
De Malawi die we pas hebben is geremd en weegt geladen ook ongeveer 500 kg schat ik zo.
Het maximale toegestane gewicht van de Malawi is 750 kg beladen.
In Nederland durf ik er zo nog wel mee te rijden, maar buitenland wordt misschien ander verhaal.
Hoe denken jullie hierover?
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2020, 07:16:15 pm door Paulus »
Gelogd

Paulus

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 110
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi 2.0
Re: trekvermogen auto
« Reactie #1 Gepost op: augustus 23, 2020, 07:10:43 pm »

Auto is fiat Punto 1.2 evo
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2020, 07:15:47 pm door Paulus »
Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: trekvermogen auto
« Reactie #2 Gepost op: augustus 23, 2020, 07:23:23 pm »

Als het maximaal trekgewicht maximaal 500 kg is, betekent dit dat de kar met lading niet zwaarder mag zijn voor zover ik weet. Dat wordt dus ingewikkeld in jouw geval.
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 863
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: trekvermogen auto
« Reactie #3 Gepost op: augustus 23, 2020, 07:27:38 pm »

Er wordt ( ook in Nederland) gekeken naar het max. toegestane gewicht van de aanhanger . De vouwwagen is dus te zwaar, er mag niet mee worden gereden. Het levert je bij controle in binnen- en buitenland een boete op, en ik zou niet het risico nemen dat de verzekering moeilijk gaat doen bij een ernstige aanrijding.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: trekvermogen auto
« Reactie #4 Gepost op: augustus 23, 2020, 07:43:53 pm »

Er wordt ( ook in Nederland) gekeken naar het max. toegestane gewicht van de aanhanger . De vouwwagen is dus te zwaar, er mag niet mee worden gereden. Het levert je bij controle in binnen- en buitenland een boete op, en ik zou niet het risico nemen dat de verzekering moeilijk gaat doen bij een ernstige aanrijding.
Dit is zover ik weet niet correct! Alleen voor het bepalen van het benodigde rijbewijs wordt gekeken naar de max. toegestane massa’s.

Als je zorgt dat de aanhanger inderdaad niet zwaarder is dan het maximum dat de auto mag trekken zit je goed.
Hier wordt het best duidelijk uitgelegd:
https://caravantrekker.nl/info/maximaal_trekgewicht_auto.php
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 921
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: trekvermogen auto
« Reactie #5 Gepost op: augustus 23, 2020, 07:45:10 pm »

Een gemiddelde vouwwagen waarvan het totale totale toelaatbare gewicht 750 kilo is zal denk ik rijklaar zo tegen de 500 aanzitten.
Je mag niet rijden met je combinatie, ook niet in Nederland. Wat je wel kan doen is het maximale gewicht van je vouwwagen terug laten zetten tot het maximale wat je auto mag trekken. Mits het rijklaargewicht niet zwaarder is.

Hoe dan ook, je houdt maar heel weinig speling over om wat mee te nemen in de wagen.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.632
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: trekvermogen auto
« Reactie #6 Gepost op: augustus 23, 2020, 07:49:38 pm »

Ja hoor, dat mag. Het gaat erom wat de aanhanger daadwerkelijk weegt. (zie deze link: https://www.anwb.nl/experts/auto/92/maximum-massa-aanhanger).

Maar: zorg wel dat je de aanhanger daadwerkelijk weegt, velen zijn er achter gekomen dat de aanhanger toch iets zwaarder is dan het geschatte gewicht. De technisch toegestane getrokken massa mag (ivm garantie, verzekering en boetes) nooit overschreden worden.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Paulus

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 110
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi 2.0
Re: trekvermogen auto
« Reactie #7 Gepost op: augustus 23, 2020, 07:54:18 pm »

oei, de meningen verschillen .....
Even nagekeken, we hebben de 'basic' 
Ledig gewicht 275 kg
Fietsen erbij wordt 315 kg
Dus nog 185 kg over.
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2020, 08:36:45 pm door Paulus »
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: trekvermogen auto
« Reactie #8 Gepost op: augustus 23, 2020, 09:19:37 pm »

Heb je het over geremd of ongeremd?
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: trekvermogen auto
« Reactie #9 Gepost op: augustus 23, 2020, 09:19:47 pm »

Kan idd verwarrend zijn. Maar je mag een ‘te zware’ aanhanger achter je auto hangen mits je deze leeg vervoerd. Denk aan een lege paardentrailer, die mag je zonder paard wel vervoeren maar met paard wrs niet. Dit geldt alleen als alles niet boven de 3500kilo totaal uitkomt. Dan heb je B+E nodig.

Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: trekvermogen auto
« Reactie #10 Gepost op: augustus 23, 2020, 09:23:03 pm »

Zolang je niet boven het trekgewicht van de auto uitkomt met de beladen aanhanger.. inderdaad.  :J
Gelogd

koppie

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3
  • Merk Vouwwagen: nog niet
Re: trekvermogen auto
« Reactie #11 Gepost op: augustus 23, 2020, 09:44:41 pm »

Ik heb best wel even zitten zoeken, maar de fiat's die ik vind hebben allemaal 800-900 kg geremd staan. Ongeremd wel 400-500 kilogram, dus ik zou even op kenteken kijken bij het rdw: ovi.rdw.nl, en dan onder gewichten.
Laat maar, deze dus.

Heel vervelend vanuit de fabrikant, want zelfs een panda met minder vermogen mag meer trekken. Hoogstwaarschijnlijk te zuinig proberen te maken met te weinig koeling en/of te lange versnellingen.

Ik zou me er in NL niet eens al te veel van aan trekken, en mea culpa roepen (binnen grenzen natuurlijk...), maar een overijverige gendarmerie wil ik niet tegen komen.
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2020, 09:48:23 pm door koppie »
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.009
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: trekvermogen auto
« Reactie #12 Gepost op: augustus 23, 2020, 09:54:10 pm »

Ik zie wat misverstanden her en der. Ik ga een poging doen. Er spelen twee zaken: wat mag je voor je rijbewijs en wat mag de auto?

Rijbewijs: met B mag je samenstellen trekken tot 3,5 ton TTM. Hiervoor kijk je in de papieren van de auto en van de aanhanger. Kijk bij beide wat de maximale toegestane massa is (dus maximaal beladen) en tel dat bij elkaar op. Onder de 3,5 ton? B. Boven de 3,5 ton? BE. Hierop is één uitzondering: met B mag je altijd een aanhanger van maximaal 750 kg trekken (dus een aanhanger zonder eigen kenteken), ook als het trekkende voertuig 3,5 ton is. Een lege paardentrailer zul je dus zelden met B mogen trekken, aangezien geremde tandemassers meestal 2 ton of meer mogen wegen. Auto's van beladen max 1,5 ton zijn tamelijk zeldzaam en zij die dat wel zijn, mogen meestal niets trekken. Vroeger gold ook dat de aanhanger niet zwaarder mocht zijn dan het voertuig zelf (of wat het voertuig maximaal mocht trekken), maar deze regeling is er niet meer. De mogelijkheden van rijbewijs B zijn daarmee vergroot.

Dan de auto: da's eenvoudiger. Daar geldt de echte massa van de aanhanger (dus gewogen op de weegbrug). Deze mag de maximaal te trekken massa van het voertuig niet overschrijden.

Deze combinatie is dus altijd een rijbewijs B en in principe mag de Panda deze aanhanger ook trekken, mits niet zwaarder dan 500 kg. Is hij wel zwaarder, dan ben je in overtreding op overgewicht. Dat is zowel met rijbewijs B als BE, dat maakt verder niet uit.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.009
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: trekvermogen auto
« Reactie #13 Gepost op: augustus 23, 2020, 09:57:36 pm »

Trekgewicht hangt tegenwoordig inderdaad meestal niet meer samen met vermogen, maar met tal van andere variabelen. Koeling en keuzes in het onderstel spelen een rol, maar bv ook wel of geen verstevigingen op punten. Zo mag een Zafira tegen de 1,5 ton trekken, maar ligt er af fabriek een LPG tank in de kofferbak, is dat ineens 700 kg. Zelfde motor, zelfde remmen, zelfde onderstel, etc.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.009
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: trekvermogen auto
« Reactie #14 Gepost op: augustus 23, 2020, 10:00:46 pm »

Ga je er mee rijden, zou ik het ding een keer beladen, daar foto's van maken en dat vervolgens op de weegbrug laten zetten en de weegbrief bij de autodocumenten houden. Dan kun je onderweg bij staande houding in elk geval altijd laten zien dat je rekening hebt gehouden met de technische eisen. Wil je nog meer zekerheid, zou ik ook even contact opnemen met verzekeraar of tussenpersoon.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal