Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: petroleum kachel + wc  (gelezen 15701 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Candace

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 74
  • Merk: kampeermiddel : Combi camp country
petroleum kachel + wc
« Gepost op: december 08, 2011, 10:21:49 am »

We zijn nog niet met onze nieuwe vw op pad geweest, maar zoals vele met een vw willen we ook in voorjaar al gaan kamperen. En dan is een verwarming wel lekker. Ik lees op dit forum veel over kachels, vooral op stroom. Maar nou lees ik ook, dat je niet op alle campings ,stroomkachels mag gebruiken en bij erg koud weer, de stroomkachels het niet trekken. Nou zaten wij te denken om naast een stroomkachel(voor s'nachts) ,een petroleum kachel te kopen. Daar lees ik maar een paar ervaringen over. Op het internet gekeken naar ; tonysun/foetsie , zibro r24tc , zibro moonlighter. Iemand hier ervaring mee, en hoe vervoeren jullie die kachels? In de auto of in de vw in een "curver" bak. Of zijn die kachels te groot om mee te nemen.
En een andere vraag hoe zijn de ervaringen met een draagbare wc? welk merk,welke grote en ook hoe nemen jullie die mee (auto of ook in vw).
We waren tentkampeerders maar nu kunnen we iets meer meenemen. (Even extra info voor de mensen die reageren, we hebben een ccc.)
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re:petroleum kachel + wc
« Reactie #1 Gepost op: december 08, 2011, 11:16:25 am »

Zelf geen ervaring met één van beide. Maar als je praat over Zibro kachels en soortgenoten moet je de hoogte even in de gaten houden: het past al snel niet meer rechtop onder het bed en de disselbak is bij de CCC ook niet zo'n handige plek voor dat ding. Liggend vervoeren is ook niet zo'n geschikte optie dus ben je al snel verplicht de kachel in de auto te vervoeren.

Je zou als alternatief ook naar een gasstraler kunnen kijken, bijvoorbeeld één die je op een gastank schroeft. Geeft ook een behoorlijk warmte en is makkelijk te vervoeren. Ten opzichte van electrische verwarming geven deze vormen wel meer vocht af tijdens het gebruik dus wat minder geschikt voor het 'droogstoken' van het geheel.
Gelogd

Muilwijk

  • Gast
Re:petroleum kachel + wc
« Reactie #2 Gepost op: december 08, 2011, 11:28:04 am »

Wij hebben als kachel gewoon een electrisch kacheltje. Hij kan op 3 standen en blaast de warme lucht.
Als het erg warm is, kan hij ook als ventilator gebruikt worden.
Er zit een omvalbeveiliging op, dus durf ik hem ook 's nachts aan te laten, of overdag bij slecht weer
om de was te drogen als wij weg zijn  :J
Vorig jaar met de louisiana kon hij de voortent goed warm krijgen en houden.
Dit jaar ook een CCC, het is een lekker klein kacheltje wat makkelijk mee gaat.
Ook met een laag amperage kun je hem nog gebruiken.

Als toilet hebben wij de kleinste porte potti (thetford). Vorig jaar voor het eerst meegenomen. Wij gebruiken hem voornamelijk
voor de kinderen 's nachts. Ik zou niet meer zonder willen.
Legen en schoonmaken is zo gebeurt. Een maat groter zal voor volwassenen wel comfortabeler zijn,
maar zoals ik al zei is hij voornamelijk voor de kinderen, en vind ik ruimtebesparend belangrijk.
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re:petroleum kachel + wc
« Reactie #3 Gepost op: december 08, 2011, 02:42:57 pm »

Wij doen het alleen met een klein stralertje op twee standen: 400 en 800w, nog nooit geen probleem gehad met stroom wel atijd een plek gehad van minsten 6Amp.
Hou bij gasverwarming rekening met het feit dat dit vocht veroorzaakt in de tent.
Gelogd

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re:petroleum kachel + wc
« Reactie #4 Gepost op: december 08, 2011, 07:16:59 pm »

onder de "echte kampeerders" die dus ook in de winter gaan kamperen, zijn diverde oplossingen betreft verwarming.

Coleman heeft mooie benzine verwarming.
maar zelfs tenten (oa Tipi maar ook dewaardtenten) hebben een heuse houtkachel.
dient een schoorsteen door het dak gemaakt te worden.
hebme laten vertellen dat deze keurig is te maken en afsluitbaar voor bv zomermaanden.

zie de link...
http://www.moosecampwebshop.nl/c-483868/houtkachels-voor-tentipi-tent-of-yurt/


schept voor mij wat ideeen..
Gelogd

bosi

  • Gast
Re:petroleum kachel + wc
« Reactie #5 Gepost op: december 12, 2011, 11:00:58 am »

DE benzine verwarmer van coleman is inderdaad een perfecte verwarming, het toestel is compact en de warmte opbrengst /verbruik verhouding is erg goed. Doordat er geen openvlam is (verbranding door katalitische ontleding) en het gebruik van coleman feul vrijwel geen geur. Nadeel is de relatief hoge aanschaf prijs

Verder hebben wij een camping gaz straler die je gewoon op een 901 (of 904 / 907) kunt schroeven. Deze levert ook voldoende warmte tegen een redelijk verbruik.

Let wel, bij alle verbranding processen ontstaat waterdamp en is het gevaar voor CO, dus altijd voldoende ventileren.

Electrische verwarming vinden wij ongeschikt, er is namelijk niet overal een stroom aansluiting en als die er wel zijn dan vaak maar met een laag amperage.
De zibro kachels vinden wij te groot en ook daarin moet tegenwoordig speciale brandstof (vroeger kon je gewoon petroleum stoken).

Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:petroleum kachel + wc
« Reactie #6 Gepost op: december 12, 2011, 11:57:58 am »

Over de benzine verwarmers kan ik weinig vertellen. Wij hebben een electrisch model wat prima voldoet voor de koelere Nederlandse avonden en nachten in voor en najaar.
Voordeel van een zwenkend model met ventilator is dat de warmte redelijk snel verdeeld wordt. En het hoeft voor ons ook geen 22 graden te worden we hebben tenslotte ook nog een trui aan. Tijdens het slapen hebben we hem in het middeen van de voortent op de lage stand gezet, werden we wakker in een aangename tent.

Voor de wc gebruiken wij sinds 2000 de Porta Potti 465 (lekker hoog). Een hoog model en gaat nu dus al ruim 11 jaar mee. We hadden deze aangeschaft omdat we een huis aan het verbouwen waren en hij heeft dus een paar maanden als vaste wc gediend.
Sindsdien gaat hij ook altijd mee, eerst in de tent toen met de Scout Pivo dubbelklapper en nu in de cara :ca.

En niet alleen voor de kinderen ook wij gebruiken hem 's-nachts, overdag lopen we gewoon naar het sanitair gebouw.
Om de paar dagen even legen, nooit geen last van geur en makkelijk schoon te houden.
Losse onderdelen als afsluitrubbers en doppen (je zal de eerste niet zijn die z'n dop in de afvoer ziet wegspoelen) zijn goed verkruigbaar, maar heb ik nog nooit hoeven kopen het is goede kwaliteit.
Nog een bijkomend voordeel is dat in de 465 een 1l aquachem kan opgeborgen worden onder de wc-bril tijdens vervoer altijd bijn elkaar en die 1 liter is voldoende voor een drietal weken.

Ik zou wel voor een degelijk en goed merk gaan, ze zijn wel goedkoper te vinden van budget merken maar die zijn toch wat wiebeliger en minder slagvast  :#

succes
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

bosi

  • Gast
Re:petroleum kachel + wc
« Reactie #7 Gepost op: december 12, 2011, 12:24:53 pm »

Ik heb ook nog even twee foto's geplaatst van beide heaters (coleman - camping Gaz).

Zeker als je naar natuur campings trekt zijn er vaak geen of zeer bescheiden electrische voorzieningen en vanuit ons (piramide) tent verleden hebben wij alle kook en verlichting van zowel coleman (benzine) en camping Gaz lekker compact en onhankelijk van externe omstandigheden.

Wat betreft de WC, wij hebben ooit gekeken naar een porta potti, maar het gedoe met het legen en daarna vullen met de "blauwe"vloeistof en de pentrante chemische geur en de grote van het apparaat (weer een vierkante blok om ergens te verstouwen) heeft ons doen besluiten om het te doen met een toilet emmer (voor de kleine boodschap van de dames s'nachts) en een schuitje chloorix. Elke morgen even legen tijdens de eerste gang naar het toilet gebouw en sávonds na de laatste vullen met een scheutje water en chlorix.
Gelogd

biccie

  • Gast
Re:petroleum kachel + wc
« Reactie #8 Gepost op: december 12, 2011, 02:33:25 pm »

wij gebruiken voor 's nachts een klein elektrisch keramisch kacheltje.
voor overdag gebruiken we, als de elektrische het niet meer redt, de zibro. we hebben een van de kleinste uitvoeringen (ons model helaas niet meer leverbaar: http://www.zibro.nl/13/zibro-sre-25-105-m3.htm ) . hij gaat rechtop in de auto mee. wij ervaren alleen het meenemen van de zibro-kristal-olie als lastig, de fles is vrij groot. maar daar tegenover staat dat de warmte echt niet te vergelijken is met elektrisch... ik ben een kou-kleum en met de zibro krijgen we de tent echt goed warm, heerlijk! er zit een ventilatortje in die de warmte ook nog goed verspreidt. hij heeft wel een beetje stroom nodig voor de vonkonsteking en de ventilator, maar dat is te verwaarlozen...
wij gebruiken de zibro ook bij ons op zolder, daar hebben we geen verwarming hangen, vandaar dat we in een iets duurdere hebben ge?nvesteerd, anders hadden we er 1 met een lagere capaciteit gekocht: http://www.zibro.nl/34/zibro-421-95-m3.htm

een toiletpotje hebben we niet ;) dus daar kan ik geen ervaringen over delen :#

succes,
bianca
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:petroleum kachel + wc
« Reactie #9 Gepost op: december 12, 2011, 04:27:55 pm »

Wat betreft de WC, wij hebben ooit gekeken naar een porta potti, maar het gedoe met het legen en daarna vullen met de "blauwe"vloeistof en de pentrante chemische geur en de grote van het apparaat (weer een vierkante blok om ergens te verstouwen) heeft ons doen besluiten om het te doen met een toilet emmer (voor de kleine boodschap van de dames s'nachts) en een schuitje chloorix. Elke morgen even legen tijdens de eerste gang naar het toilet gebouw en sávonds na de laatste vullen met een scheutje water en chlorix.

Grappig om te lezen dat je het teveel gedoe met de blauwe vloeistof vindt terwijl je iedere dag met chlorix in de weer bent, de porta potti heeft totaal geen geur door het goede afsluitsysteem. De toilet emmer zul je meer ruiken ben ik bang.
De porta potti hoef je ook echt niet iedere dag te legen, als je alleen de kleine boodschap erop doet kun je er wel heel wat meer dagen mee doen...... en nee, dat is niet onhygiënisch.
Maar je hebt wel gelijk het is wel een behoorlijk blok om mee te nemen, een emmer kun je nog voor andere dingen gebruiken (....hoewel) in ieder geval kun je er dingen in opbergen tijdens de reis.

Ook nog een voordeel van de porta potti, omvallen is er niet bij. Een paar jaar geleden was bij onze overburen een toiletemmer omgevallen......heel veel gegil.....ze hadden een stormtent met kuipzeil ::)......zelfs met alleen kleine boodschappen is dat vies.


Ik wordt altijd vrolijk als ik de vele verschillende manieren van iedereen lees om met iets om te gaan, zo kampeert iedereen toch op z'n eigen manier :W
« Laatst bewerkt op: december 13, 2011, 12:28:58 am door gaan »
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Muilwijk

  • Gast
Re:petroleum kachel + wc
« Reactie #10 Gepost op: december 12, 2011, 04:34:31 pm »

Wij hebben de porta potti 335, de kleinste. Deze is maar 30* 35*38. Dus qua afmetingen vonden
wij dit erg meevallen. Ik vind het ook juist schoner dan een emmer, en de geur herken ik me niet in.
Ik wilde ook geen emmer, met het risico op omvallen...
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:petroleum kachel + wc
« Reactie #11 Gepost op: december 12, 2011, 08:12:58 pm »

Wij hebben de Tonysun. Goedkope kachel. Voordeel is dat deze enigszins ingeklapt kan worden, is dan iets van 36 cm hoog. De kap gaat naar beneden. En past daardoor redelijk tussen de banken van onze Jametic. De warmte afgifte viel me toch wat tegen bij stevige kou. Onlangs een gasstraler gekocht via MP en die geprobeerd. 5 kg fles gekocht. En wat een warmte komt daar van af. 10 minuten op de lage stand en dan weer een poos uitzetten omdat het vreselijk warm wordt. De electrische gaat mee voor als er net iets bijverwarmd moet worden. Maar als het kouder wordt is deze lang niet toereikend.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Van_looney

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 217
  • Merk: kampeermiddel : Combi-Camp Country
Re:petroleum kachel + wc
« Reactie #12 Gepost op: december 13, 2011, 09:37:33 pm »

Wij hebben ook de Tonysun en tot zover bevalt hij wel. Warmte geeft ie genoeg in de omgeving waar je zit, het enige wat me wat tegenvalt is het verbruik, 2,5 liter is er dit jaar doorheen gegaan. De kachek heeft maar iets van 6 uur aangestaan of zo..
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:petroleum kachel + wc
« Reactie #13 Gepost op: december 14, 2011, 06:17:52 am »

Wij hebben ook de Tonysun en tot zover bevalt hij wel. Warmte geeft ie genoeg in de omgeving waar je zit, het enige wat me wat tegenvalt is het verbruik, 2,5 liter is er dit jaar doorheen gegaan. De kachek heeft maar iets van 6 uur aangestaan of zo..
Dat verbruikt de onze ook ongeveer. Is meer aangeweest, heb dat niet stipt bijgehouden. Heb er al 15 liter doorheen. Was ook heel koud in het voorjaar met hemelvaart, 's nachts rond de 0 graden.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:petroleum kachel + wc
« Reactie #14 Gepost op: december 14, 2011, 08:23:28 am »

Was ook heel koud in het voorjaar met hemelvaart, 's nachts rond de 0 graden.

En dat hebben wij gelukkig met een electrisch kacheltje op kunnen vangen ook tijdens de hemelvaart.
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal