Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Duitsland -> wel of niet?  (gelezen 15969 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Duitsland -> wel of niet?
« Gepost op: november 19, 2017, 02:43:14 pm »

Als vaste Frankrijkgangers hebben we in overweging om mogelijk volgend jaar eens wat anders te kiezen. Het idee wat er nu ligt is Duitsland; en dan een camping vlakbij de Bodensee.
Echter twijfelen we ook nog enorm. Frankrijk weet je: gezellige campings, veelal afgebakende plekken, de Peage is een genot (je kunt hier tenmiste fatsoenlijk doorrijden) en beneden Lyon vrijwel verzekerd van goed weer etc. etc..

Wat zijn de ervaringen van mede kampeerders die ook al eens "zijn vreemd gegaan" in Duitsland. En, let wel ik hoef geen ervaringen uit andere landen: Duitsland is hier de vraag.
Smacht je na 1 zomer écht terug naar Frankrijk? Of juist niet??

En de camping die we mogelijk op het oog hebben is: https://www.wirthshof.de/ Ervaringen hiervan zijn ook welkom. Waarom deze camping: kids zijn 11 en 13, dus zwembad en trapveldje etc. zijn dan een must, lekker zuidelijk met de hoop op een beetje fatsoenlijk weer.
« Laatst bewerkt op: november 19, 2017, 02:57:43 pm door DrLivingstone »
Gelogd

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: Duitsland -> wel of niet?
« Reactie #1 Gepost op: november 19, 2017, 04:27:14 pm »

Afgelopen zomer hebben we NO-Dld als reisbestemming gedaan ipv enkel doorreis. We zijn hier geweest: http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?
topic=20561.0

Nu zijn we inmiddels wat maanden verder en nog zijn we positief over deze ervaring. Tov. Frankrijk hebben wij veel gemakkelijker contact gekregen met de locals. De orde en netheid heeft ook positieve kanten. Al beperkte de regelzucht wel het kanoplezier. De verplichte middagpauze is even wennen. De Fransen hechten meer belang aan lekker te eten. Waar wij zaten was een Aldi-cultuur. Fr is veel duurder dan Dld.
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

solex

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 591
  • Merk Vouwwagen: ex trigano odyssee 2015. Ex raclet tropicana en Ex walker doublette
  • nooit te oud om te leren.
Re: Duitsland -> wel of niet?
« Reactie #2 Gepost op: november 19, 2017, 07:05:30 pm »

Wij zaten een paar jaar geleden wat meer naar het oosten en prima bevallen.
Gemoedelijke sfeer en snel contact met Duitse medekampeerders,goedkoper dan Frankrijk en ook prima te rijden aan de opgelegde snelheid.
Ook wij zijn francofielen maar in D viel het zeker niet tegen.
Gelogd
Mvgr

Als je schrijffouten vind mag je die houden.

Tom

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 360
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster
  • Roadmaster Family S
Re: Duitsland -> wel of niet?
« Reactie #3 Gepost op: november 19, 2017, 07:58:52 pm »

Wij gingen in het verleden ook vaak naar Frankrijk, en inderdaad, goed weer, mooie ruime plekken, lekker doorrijden. Maar ja, die croissants en stokbrood kwamen een beetje m'n neus uit en sommige Fransen ook trouwens.

Dus een aantal jaar geleden halverwege de vakantie vanaf de Vogezen de oversteek gemaakt naar de rand van het Zwarte Woud, Dornstetten, Camping Koenigskanzel. Er was toen nog 1 plek vrij, daar hadden we geluk mee. Mooie camping, goed en zeer schoon sanitair, vriendelijke eigenaren en leuke omgeving. Totaal hebben we 3 zomervakanties op deze camping gestaan met kinderen, mijn vrouw wilde volgend jaar eigenlijk wel richting de Bodensee maar aangezien we aan het meer zelf niet echt iets konden vinden zitten we er nu iets verder van af op 20 min rijden,Fewo Ferienhof Kramer, soort van boerencamping.

Ik heb mijn vrouw echter er al wel voor gewaarschuwd voor het weer in de buurt van de Bodensee, dat dit een stuk onstuimiger is dan aan de rand van het Zwarte Woud waar we altijd maar zeer weinig regen en onweersbuien hebben gehad vanwege het goede microklimaat wat daar heerst.

Maar goed, voorlopig geen Frankrijk meer voor ons, misschien in de toekomst weer maar voorlopig vermaken we ons zeer goed in Duitsland :) bier
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 811
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Duitsland -> wel of niet?
« Reactie #4 Gepost op: november 19, 2017, 09:12:30 pm »

Ook ik had wat vooroordeel met betrekking tot Duitsland als vakantieland. De zomer hebben we er nooit echt doorgebracht, maar wel de meivakantie en een paar keer een tussen stop op doorreis.
Dit jaar ook wel een weekje in de zomer in de Eiffel gestaan.
Iedere keer toch wel met veel plezier in Duitsland gestaan. Wij zijn wel om, Duitsland is voor ons een extra vakantieland geworden.
Gelogd

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: Duitsland -> wel of niet?
« Reactie #5 Gepost op: november 19, 2017, 10:52:32 pm »

Dank voor deze reacties.
@Tom Over het klimaat ben ik nog niet uit. Ik weet wel dat het Zwarte Woud ook niet het meest gunstige klimaat heeft. Vaak veel regen. Ik meende juist dat het klimaat bij de Bodensee gunstiger was. Tuurlijk ben je afhankelijk van de windrichting, maar heb je tevens het effect van het meer.
Gelogd

sanneman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 490
Re: Duitsland -> wel of niet?
« Reactie #6 Gepost op: november 20, 2017, 07:02:31 am »

Wij zijn vorig jaar voor het eerst ‘vreemd gegaan’. De camping in Duitsland (http://www.camping-langenwald.de/de/) beviel erg goed, zie ook de recensie op het forum.
De reis viel ons tegen: het is echt anders rijden dan Frankrijk, zeker als je hele lange stukken wilt rijden op 1 dag. Peage is qua onderhoud, wegwerkzaamheden en max. Snelheid echt fijner voor ons.
Het weer in het zwarte woud was op zich best ok. Wel veel regen gehad, maar dat kan met de ene week die we daar gestaan hebben ook gewoon pech zijn geweest.
De sfeer en het ‘gevoel’ was wel weer anders dan in Frankrijk (semmel-broodjes!), dat was prettig.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Duitsland -> wel of niet?
« Reactie #7 Gepost op: november 20, 2017, 09:40:41 am »

Smachten naar Frankrijk? Altijd blij dat zoveel mensen dat gevoel hebben. Dan blijft het rustiger op al die andere plekken... De magische status van dat land nooit zo goed begrepen eerlijk gezegd. Ben er genoeg geweest, vooral als reisleider, maar altijd een hoop gedoe en gezeik gehad. Duitsland is imo wat dat betreft een heel stuk relaxter. Tig andere landen ook trouwens. Was altijd weer blij als ik de volgende keer richting oost europa, noord europa of de UK mocht.
« Laatst bewerkt op: november 20, 2017, 10:09:52 am door sanderv »
Gelogd

h2o

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 250
  • Merk Vouwwagen: HK Kyte S 2012
Re: Duitsland -> wel of niet?
« Reactie #8 Gepost op: november 20, 2017, 12:14:28 pm »

Ik zou heel graag in de zomervakantie maar ik ben bang dat het qua weer tegen gaat vallen.
In zuid Frankrijk ben ik vrij zeker dat ik in mijn zwembroek de tent uitloop s'ochtends en hooguit later op de avond ooit een vest moet aantrekken en dat is ook de reden dat ik die kant uit rij. In zuid Duitsland zit je nog steeds ruim boven de "zonzekergrens" van Lyon en dat houdt ons nog tegen.
Que eten, drinken en sfeer vinden we Duitsland een erg leuk vakantieland maar nog niet voor de 3 weken in de zomer.

Of vergis ik me dan heel erg?
Gelogd
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car....

nikkel1964

  • Gast
Re: Duitsland -> wel of niet?
« Reactie #9 Gepost op: november 20, 2017, 01:49:49 pm »

Ook hier afgelopen jaar voor het eerst een camping in Duitsland opgezocht, in ons geval in de Eifel. Met het idee later door te reizen richting Zwarte Woud of Bodensee maar vanwege de weersverwachting daar in combinatie met een zeer aantrekkelijke foto van vrienden van ons die bij Verdun in de buurt stonden zijn we uiteindelijk toch weer richting westen gegaan. Maar naar die ervaring vroeg je dus niet  :P

Het kamperen met vouwwagen in Duitsland is ons zeer goed bevallen en al typend bedenk ik mij dat het al tweede keer was, het jaar ervoor zijn we een paar dagen in de buurt van Dresden geweest.

Wij proberen de grote afstanden op een zondag te rijden omdat er dan weinig vrachtverkeer is, urenlang met 80 km/uur achter een stinkende diesel te moeten blijven hangen vanwege een inhaalverbod vinden we niet zò. Maar dat is gelijk ook wel het enige minpuntje wat ik zo gauw kan bedenken. Ook Duitsland kent een enorme variëteit in campings, van luxe met alles-er-op-aan tot het equivalent van onze 'natuurkampeerterreinen'.

Wij zijn dus geen zonzoekers, als het maar een beetje droog is is het voor ons al lekker genoeg. Eten en drinken is mèèr dan goed in Duitsland en met de meeste campingeigenaren/beheerders konden wij prima overweg.

Ondertussen hebben we al weer een aardige verzameling plekjes in Duitsland bij elkaar waar we graag ook nog eens heen gaan...
Gelogd

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: Duitsland -> wel of niet?
« Reactie #10 Gepost op: november 20, 2017, 05:33:45 pm »

Erg leuk om alle reacties te lezen, waarvoor dank!
Duitsland is voor ons niet onbekend als land. Ik MTB er af en toe, en het eten en drinken is inderdaad meer dan prima. Maar voor 3 weken zomervakantie...
Net als @h20, houden ook wij van zonnig en goed weer en ik ben bang dat we dat niet / minder gaan krijgen (nergens een garantie natuurlijk). Ook het autorijden in Duitsland is anders. 800km is in Frankrijk goed te doen op 1 dag, maar met de vele Baustelle en snelheidsbeperkingen wordt dat een hele toer.
Duitsers zijn verder heel aardig, maar ook traditioneel: Mittagsruhe op een caming is niet ongewoon :N
Al met al zijn we er nog niet over uit.. Maar blijf je reacties vooral posten!  :J
Gelogd

Tom

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 360
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster
  • Roadmaster Family S
Re: Duitsland -> wel of niet?
« Reactie #11 Gepost op: november 20, 2017, 07:37:54 pm »

Dank voor deze reacties.
@Tom Over het klimaat ben ik nog niet uit. Ik weet wel dat het Zwarte Woud ook niet het meest gunstige klimaat heeft. Vaak veel regen. Ik meende juist dat het klimaat bij de Bodensee gunstiger was. Tuurlijk ben je afhankelijk van de windrichting, maar heb je tevens het effect van het meer.

Dat klopt inderdaad, wij zaten echter aan de rand van het Zwarte Woud. Om een paar voorbeelden te noemen, we wilden gaan picknicken, op de camping was het 25 graden en zonnig, gaan we rijden en 30 minuten later was het 15 graden en regen.

De campingeigenaar heeft nog een broer die eigenaar is van camping Langenwald, hemelsbreed misschien 10 km. Met een open dag zijn we toen gaan kijken. Mooie camping, waar het was er al een stuk bewolkter en een stuk koeler. Heel vaak zaten we voor de vouwwagen en als we dan richting het Zwarte Woud keken was er vaak bewolking.
Als het bij ons goed weer was was het weer bij de Bodensee een stuk minder, maar goed uiteindelijk tref je het of je treft het niet. Hopen dat het volgend jaar andersom is als we richting de Bodensee gaan :+


Gelogd

Wanderer200

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 471
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2015
Re: Duitsland -> wel of niet?
« Reactie #12 Gepost op: april 05, 2018, 05:53:01 pm »

Ik kan Duitsland aanraden als vakantieland, er wordt vaak een beetje minachtend over gedaan maar je hebt in Duitsland enorm. Mooie regio's: Harz, Zwarte woud, Bodensee, Sächsische sweiz.

2 jaar terug zijn we bij de Bodensee geweest, prachtige regio qua omgeving/natuur. 80% goed weer gehad en erg veel te doen in de omgeving, prima camping. Enige minpuntje is dat het wel een drukke regio is.
« Laatst bewerkt op: april 05, 2018, 06:27:01 pm door Wanderer200 »
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Duitsland -> wel of niet?
« Reactie #13 Gepost op: april 05, 2018, 07:22:05 pm »



Mooi vakantieland met gastvrije mensen  :J
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.747
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Duitsland -> wel of niet?
« Reactie #14 Gepost op: april 05, 2018, 07:28:41 pm »

Mooi vakantieland met gastvrije mensen  :J
En grote Schnitzels en Pommes und Currywurst

Ervaring met Frankrijk hebben we niet maar Duitsland heeft veel mooie en compleet verschillende "natuur" gebieden om te kamperen.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal