Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Hoeveel stormbanden?  (gelezen 5393 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

possessed666

  • Gast
Hoeveel stormbanden?
« Gepost op: juni 15, 2013, 01:46:48 pm »

 Wij hebben sinds kort een Arizona van 2000.
Nu hebben we totaal geen ervaring met vouwwagens en toen we hem voor proef opzetten, wat trouwens veel simpeler was als verwacht hij stond in een half uurtje, waaide het best flink. Nu weet ik dat bij sterke wind je stormbanden kan gebruiken. Maar hoeveel moet je er gebruiken en waar doe je die precies over de tent? En doe je die banden constant eroverheen of allen bij storm? En gaat het tentdoek niet lekken met zo'n band erover?
Gelogd

JOtto

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 42
  • Merk Vouwwagen: Scout Pivo
Re: Hoeveel stormbanden?
« Reactie #1 Gepost op: juni 15, 2013, 03:21:09 pm »

Ik gebruik altijd 2 stormbanden, 1 om de luifel en 1 om de voortent.

Altijd zo dicht mogelijk bij de voorste staande buizen plaatsen.

Zo strak trekken dat de metalen veer net iets uitgetrokken wordt.

Als door de wind de band gaat klepperen kun je hem ook over de buizen en onder je luifel / voortent-doek plaatsen.
Gelogd
Jan-Otto

abbes008

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 571
Re: Hoeveel stormbanden?
« Reactie #2 Gepost op: juni 15, 2013, 04:23:55 pm »

Wij hadden altijd 1 stormband over de luifel. We kregen namelijk dat advies, omdat het idd wel eens zou kunnen lekken onder de stormband.

Het werkte altijd prima, maar we hebben ook nog nooit echt een storm meegemaakt.
Gelogd
Groeten,

Erik

nikkel1964

  • Gast
Re: Hoeveel stormbanden?
« Reactie #3 Gepost op: juni 15, 2013, 06:21:39 pm »

... en ik ben nu ook om: ik ga stormbanden kopen. Waarschijnlijk van het type wat je vasthaakt aan de stokpunten, zodat ze niet over het dak schuren.

Maar zo zagen vanmiddag mijn stokken er uit na een iets te harde vlaag wind... De boel stond vast met vier scheerlijnen maar dat was dus niet voldoende  :I

Gelogd

Bosje

  • Gast
Re: Hoeveel stormbanden?
« Reactie #4 Gepost op: juni 15, 2013, 06:23:30 pm »

Bij gebruik van stormbanden, ook denken aan stormbandhoezen, die zorgen ervoor dat de schurende plekken niet schuren WW WW
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Hoeveel stormbanden?
« Reactie #5 Gepost op: juni 15, 2013, 07:46:34 pm »

... en ik ben nu ook om: ik ga stormbanden kopen. Waarschijnlijk van het type wat je vasthaakt aan de stokpunten, zodat ze niet over het dak schuren.

Maar zo zagen vanmiddag mijn stokken er uit na een iets te harde vlaag wind... De boel stond vast met vier scheerlijnen maar dat was dus niet voldoende  :I
Stokken zien er niet echt als nieuw meer uit. Doek verder wel heel?
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

herowebe

  • Global modderklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.566
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Spacer Expedition
  • Carpe Diem
Re: Hoeveel stormbanden?
« Reactie #6 Gepost op: juni 15, 2013, 09:16:55 pm »

Tip voor klapperende stormbanden: 1x om de as draaien! ( Dus 1 "slinger" in de band)
Gelogd

JOtto

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 42
  • Merk Vouwwagen: Scout Pivo
Re: Hoeveel stormbanden?
« Reactie #7 Gepost op: juni 15, 2013, 09:41:32 pm »

Dat is een Tip, al 14 jaar span ik die dingen heel netjes en strak om luifel en tent, hoe simpel!
Gelogd
Jan-Otto

nikkel1964

  • Gast
Re: Hoeveel stormbanden?
« Reactie #8 Gepost op: juni 15, 2013, 10:23:43 pm »

Stokken zien er niet echt als nieuw meer uit. Doek verder wel heel?

Gelukkig wel. Dankzij een paar toegesnelde campinggasten bleef de schade verder beperkt. Het ging fout bij het inklappen.
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Hoeveel stormbanden?
« Reactie #9 Gepost op: juni 16, 2013, 10:41:13 am »

Als Nederlandse kust kampeerders, met meer dan 15 jaar ervaring, heb ik altijd twee setjes stormbanden op onze klapper staan.
Het eerste setje haak ik, links en rechts vast aan het frame van de voortent (bestaat dus uit 2 losse banden met ieder een veer),  de tweede is een 1 lange met aan 1 zijde een veer die ik over de hele breedte van de luifel aanbreng. daarnaast wordt de luifel ook nog naar voren afgespannen met drie 8 mm stormscheerlijnen (links, recht, nokstok) en met lange (35 cm) kruisvormige stalen haringen of 30 cm lange houten haringen.
De wagentent (staat altijd met de disselkant op de wind) zet ik vast met alle beschikbare scheerlijnen, want de ervaring leert dat aan de kust het van vrijwel windstil naar sterke wind tot wel windkracht 7-8 binnen een mum van tijd kan veranderen. We hebben daarvoor naast de standaard V-haringen en pin-haringen ook een hoeveelheid houten haringen bij ons (voor in zanderige duin campings)
Gelogd

renver

  • Gast
Re: Hoeveel stormbanden?
« Reactie #10 Gepost op: april 29, 2018, 10:23:19 am »

Hoi!
Even een vervolgvraag op een oud topic: wij hebben vrijdag voor het eerst onze Jamet Arizona 2014 opgezet, wat een luxe zoveel ruimte!

Van de vorige eigenaar kregen we één set stormbanden meegeleverd, zo’n set die je aan de luifel kan ‘klikken’, dus niet een band die helemaal er overheen gaat.

Nu heb ik 2 vragen:
- Is dit kliksysteem net zo goed als een band die er helemaal overheen gaat? (Voordeel is uiteraard dat het dak niet beschadigd door schuren)

- moet ik ook nog een stormband extra aanschaffen voor aan de voortent? Zal ik dan nog zo’n aanklik-stormband doen of toch beter een losse die er overheen gaat?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Hoeveel stormbanden?
« Reactie #11 Gepost op: april 29, 2018, 11:47:40 am »


Ik gebruik al jaren één setje stormbanden ( 3 stuks) aan de luifel, ook van die banden die je aan de staanders zet.
Voor de vouwwagen zelf ben ik niet bang, die waait echt niet weg, maar onze Cross-over luifel is behoorlijk windgevoelig.
Inmiddels al een aantal keren behoorlijke wind gehad, maar alles staat als een "huis".

Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Hoeveel stormbanden?
« Reactie #12 Gepost op: april 29, 2018, 01:05:55 pm »

Ik gebruik geen storm banden. Op de hoeken flinke t haringen er in geramd en staat als een huis. Als het hard te keer gaat al een keer mee gemaakt dan touwen spannen kruis links

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Hoeveel stormbanden?
« Reactie #13 Gepost op: april 29, 2018, 01:41:59 pm »

Stormbanden zijn mijns inziens vaak overbodig en zelfs ongewenst; een goede tent of vouwwagen heeft voldoende sterke afspanpunten en afhankelijk van het verwachte weer en de ondergrond kan aan elk afspanpunt een of meerdere scheerlijnen aanbrengen. De veel verkochte stormbanden die over de tent heen doorloopt is niets meer dan een scheerlijn die nogal rot aan de (voor)tent vast zit (ligt op de tent en kan hierdoor schuiven en lekkage of schade veroorzaken).
Mijn ervaring is dat het zorgvuldig plaatsen van voldoende scheerlijnen aan de bestaande afspanpunten (of kliksysteem) een beter resultaat geeft dan het domweg toevoegen van een losse band over een tent. Denk hierbij aan het plaatsen van meerdere scheerlijnen met de juiste haringen in de juiste hoek ver genoeg van de tent af vastgezet. Bij een bungalowachtige tent of vouwwagen kunnen ook prima extra lijnen als schoren aan het frame binnenin de tent worden geplaatst.
Er zijn ook speciale stormscheerlijnen die aan een afspanpunt of frame vastgemaakt kunnen worden. Deze hebben ook een veer die helpt de krachten te verdelen; zie bijvoorbeeld link.
https://www.obelink.nl/obelink-stormkit-8-delig.html[/size][/font]
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Hoeveel stormbanden?
« Reactie #14 Gepost op: april 29, 2018, 06:59:59 pm »

In mijn optiek zijn de haringen het belangrijkste, die  moeten onwrikbaar op  hun plaats blijven. Als die ruimte krijgen gaat alles mee. Verder sterke elastieken of veren. Onze Cocoon stond altijd afgespannen met de door Holtkamper meegeleverde elastieken met haak. De boel moet ook een klein beetje mee kunnen geven.
En als je een Jamet bijvoorbeeld hebt, de originele spijkertjes zijn echt niks om de boel goed mee vast te zetten. Voor onze Jametic destijds heb ik meteen de haringen vervangen. En elastieken gemaakt in de scheerlijnen. Want de adventure luifel die er toen bij zat wilde wel dansen als er wat wind stond.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal