Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Bandenspanning Jamet Arizona  (gelezen 1482 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Klompje

  • Gast
Bandenspanning Jamet Arizona
« Gepost op: augustus 04, 2018, 04:52:35 pm »

Hallo klapperkameraden,

Wij hebben een Jamet Arizona van 2013 met 13 inch banden.

De max. spanning van de banden is 2.5 bar (staat op de band). Ik heb ze op 2.3 bar gezet maar vind ze er slapjes uit zien (zie foto’s).

Is dit bij jullie ook zo ?
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Bandenspanning Jamet Arizona
« Reactie #1 Gepost op: augustus 04, 2018, 05:36:18 pm »

Weet je zeker dat er 2,5 en geen 3,5 op staat? Anders gewoon op 2,5 zetten
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 867
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Bandenspanning Jamet Arizona
« Reactie #2 Gepost op: augustus 04, 2018, 07:27:55 pm »

2.5 lijkt mij heel weinig, zeker voor 13 " banden. Meesten van deze wagens hebben 3 bar als gemiddelde druk.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Klompje

  • Gast
Re: Bandenspanning Jamet Arizona
« Reactie #3 Gepost op: augustus 04, 2018, 09:35:47 pm »

Net naar de weegbrug geweest en volgepakte vw weegt 720kg. Toch maar wat zware spullen in de auto en lichtere spullen in de klapper, gewicht proberen terug te brengen naar 675kg.
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Bandenspanning Jamet Arizona
« Reactie #4 Gepost op: augustus 04, 2018, 11:43:12 pm »

Maximale bandenspanning staat altijd op de band zelf aangegeven. Om de 6 jaar moeten ze verzekeringstechnisch vervangen worden.

Je kan je banden vervangen voor b.v. transport banden, deze zijn stugger en je kan ze harder op pompen.  Aan de andere kant geeft een zachtere band meer vering/ comfort.
Gelogd

Klompje

  • Gast
Re: Bandenspanning Jamet Arizona
« Reactie #5 Gepost op: augustus 05, 2018, 12:44:54 pm »

Ga de banden volgend jaar laten vervangen en de klapper krijgt dan gelijk een Bovag-beurt
Gelogd

jadatis

  • Gast
Re: Bandenspanning Jamet Arizona
« Reactie #6 Gepost op: augustus 05, 2018, 03:28:57 pm »

Uit je willen tedugbrengen van gewicht, maak ik op dat de 675 kg het maximum toegelaten is .
De 2,5 bar is de standaard druk van een standaard load autoband, waarvoor de maximum load wordt uitgerekend, en heet de referentiedruk, en is niet de maximum toegelaten koude druk, zoals die op gewone standaardload en xl/reinforced/ extraload autobanden allen wordt aangegeven.u
Daarom denk ik dat je " for trailer use only " banden hebt  , met snelheidscode N max 140kmu.
Dan wordt de maxload voor die 140kmu uitgerekent, de band magvoor lagere snelheid meer inveren. Mogelijk valt je dat op.
Maar de invering voor 160kmu mag wel voor die band, maar dan moet je 2 loadindexstappen lager invullen inde bandendrukformule( die ik eens bemachtigde, en mee aan de haal ben gegaan.

Kortom, lees van de band , de maten, maxload of loadindex, snelheidscode en die  AT 2,5 bar, dan reken ik met door mij gemaakt spreadsheet , een hoogste druk uit voor je 720 kg( asdruk of totaalgewicht??), waarbij grip nog acceptabel is , en je klapper niet gaat klapperen op de weg.
Gelogd

jadatis

  • Gast
Re: Bandenspanning Jamet Arizona
« Reactie #7 Gepost op: augustus 05, 2018, 04:15:58 pm »

Zag bij teruglezen je foto en heb gegoogled ip 135R13 en vond
Loadindex 70/ maxload 335 kg T snelheidscode.
Je 720 kg als totaalgewicht aangenomen, en dit alles in mijn calculator gegooid.
Advies 2,91 bar wat afgerond naar boven dus 3 bar wordt.
Dan gecombineert lager gewicht en ongelijk R/L van 77 kg mogelijk, voordat een kant gaat klapperen.
Dat is bijv 40 kg gewichtsverschil en 37 kg lager toaal gewicht.
Moet je zien als indicatie, en niet op de kilo.
Als je dan geen minuut harder dan 120kmu rijdt, dan mag er 4 LI stappwn bij maxload geteld, dus 74/ 375kg maxload.
Dat ingevuld geeft 2,57 bar dus 2,6 bar advies.
Dan 77kg ge ombineert OVERgewicht en ongelijk rl voordat een band schade op gaat lopen door oververhitting.
Je moet dit laatste zien als, wanneer je koud die 2,6 100% nauwkeurig zou meten, dat je dan je banden zeer waarschijnlijk nog niet beschadigd heb door oververhitting.

En dit alles natuurlijk als de door mij gevonden bandgegevens juist zijn.
Koude druk is simpelweg als tmp in band gelijk is aan buiten de band.
En wil je het helemaal goed doen, reken de druk terug naar 18 gr C , want voor die temp wordt de koude adviesdruk bepaald.  Warmer geeft hogere dru en daardoor minder invering, dus minder warmteontwikkeling per omwenteling.
Maar dat is dan ook nodig, omdat de temperatuursverschillen tussen rubber en lucht ook kleiner zijn , en daardoor de afkoeling van de band per seconde, ook minder is.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal