Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Jamet Louisiana Elektra  (gelezen 2189 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vissie1984

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 9
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana
Jamet Louisiana Elektra
« Gepost op: juni 29, 2020, 06:48:44 am »

de 230Vac aansluiting van buitenaf.
Aardlek en 2 breakers
bij slaapcabines stopcontacten met beschermklepje en USB laders, omdat het kan  :J
1 230Vac kabel ligt naar achteren toe, om alles in de voortent/luifel van stroom te voorzien.
ik wil hier nog of gewoon schuko's of neutrik aansluitingen voor maken aan de zijkant/achterkant van de vouwwagen. Die foto's zullen nog volgen.

ik heb achterop het keukentje nog een stekkerblok geschroefd. Voor een klein oventje, waterkokertje etc, maar ook eventuele verlichting.

Aangezien dit de eerste keer is dat we met de vouwwagen op vakantie gaan willen we eerst even kijken of het bevalt. Als dit zo is (lijkt mij wel) dan volgen er nog wel meer projecten.
Knappe verlichting voorzieningen, ik heb hiervoor ruimte gehouden naast de aardlek schakelaar.
houten planken op de bakken vervangen, incl scharnieren.
Gelogd

Urgje

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 846
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Mercury 2011
Re: Jamet Louisiana Elektra
« Reactie #1 Gepost op: juni 29, 2020, 07:07:35 am »

Ziet er goed uit die aardlek! Waar zitten die schakelaars in? Wat is die witte plank?
Gelogd

Vissie1984

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 9
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana
Re: Jamet Louisiana Elektra
« Reactie #2 Gepost op: juli 03, 2020, 06:44:02 am »

Dit zijn geen schakelaar maar wcd's met beschermklepjes, zodat er geen troep ik kan vallen.
zie de nieuwe foto's.
De witte plank ligt tussen onze 2 bedden in, half over de bakken heen.

Nu ook aan de buitenzijde nog 2x waterdichte wcd's ingebouwd voor de kabels de voortent in. Als het goed is heb ik zo vrijwel geen last van losliggende kabels en/of stekkerblokken.
ik wil nog 2 stekker blokken voorbereiden met klemmen erop zodat ik ze op de buizen van de tent kan klikken.
Gelogd

vlamofiel

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 12
  • Merk Vouwwagen: Jamet Louisiana
Re: Jamet Louisiana Elektra
« Reactie #3 Gepost op: juli 16, 2020, 02:34:25 pm »

Mooi bezig!Wij gaan ook dit jaar voor 't eerst weg met onze Louisiana. Voor mij ook het moment om eens te bekijken wat de elektriciteits-behoefte is en hoe we daar een leuk projectje van kunnen maken. Twijfel bijvoorbeeld nog over een 12V circuit (zoals bijvoorbeeld @JanJD) of toch 'gewoon' 230v. Oventjes en waterkokers wil ik proberen te weren (maar ook dat gaan we over een paar weken zien).
Je schrijft: Aardlek en 2 breakers. Wat zijn / doen breakers?
bedankt voor het delen.
Gelogd

Vissie1984

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 9
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana
Re: Jamet Louisiana Elektra
« Reactie #4 Gepost op: juli 23, 2020, 05:47:27 pm »

De aardlek heb ik, omdat het soms in andere landen niet zo strikt genomen wordt met de stroomvoorzieningen.
Ik heb 2 kleine kinderen rondlopen, dus mocht er onverhoopt iets geks gebeuren moet de stroom wel uitvallen.
Breakers zijn gewoon de schakelaars die je ook in je meterkast hebt zitten (of misschien heb je nog ouderwetse zekeringen).
Ik heb nu 2 groepen, 1 in de VW en 1 voor naar de voortent/luifel (buiten). Je kunt ze dus apart aan en uitzetten, gewoon omdat het kan  :)
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Jamet Louisiana Elektra
« Reactie #5 Gepost op: juli 23, 2020, 07:28:53 pm »


Mooi bezig!Wij gaan ook dit jaar voor 't eerst weg met onze Louisiana. Voor mij ook het moment om eens te bekijken wat de elektriciteits-behoefte is en hoe we daar een leuk projectje van kunnen maken. Twijfel bijvoorbeeld nog over een 12V circuit (zoals bijvoorbeeld @JanJD) of toch 'gewoon' 230v. Oventjes en waterkokers wil ik proberen te weren (maar ook dat gaan we over een paar weken zien).
Je schrijft: Aardlek en 2 breakers. Wat zijn / doen breakers?
bedankt voor het delen.
Je kan ook prima 230V EN een 12V installatie naast elkaar aanbrengen. Ik heb naast de 12V installatie ook een 230V installatie bestaande uit een invoerdoos, 2 aardlekautomaten en op de locaties waar nodig (koelbox, keuken, in wagenbak en in de leefruimte (via kabelinvoer)) in totaal 9 vaste 230V contactdozen. Een aardlekautomaat combineert de overstroom beveiliging (10A) met aardlekbeveiliging (30mA). 2 exemplaren heb ik toegevoegd om niet afhankelijk te zijn van (de kwaliteit van) de beveiliging van de elektrische installatie op de camping. Ik heb voor 2x een zeer compacte en betaalbare ETI 30mA B10A 1P N gekozen. Deze beveiliging is slechts 17.5mm / 1 module breed. Hierdoor passen 2 groepen in een zeer compacte 2 module brede DIN rail kastje (zie foto). De wagenbak is ook geaard waardoor bij elke lekstroom naar de wagenbak de aardlek ook zal aanspreken (zonder aarde en aardlek zou de wagenbak anders aanraak gevaarlijk zijn). Doordat beide groepen ook qua aardlek en overstroom volledig gescheiden zijn zal alleen de groep waar de aardlek of overstroom fout optreed uitschakelen. Deze oplossing is kleiner, bied meer en kost (bij 2 groepen) minder dan een gecombineerde aardlek schakelaar samen met 2 losse overstroom automaten.
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

sammyvannorel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 418
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Monaco
Re: Jamet Louisiana Elektra
« Reactie #6 Gepost op: juli 23, 2020, 08:37:38 pm »

Hoe doe je het met een 10 ampere zekering op een 16 ampere camping? (Niet het antwoord geven zoveel stroom gebruik ik niet   ::)  )
Gelogd
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Jamet Louisiana Elektra
« Reactie #7 Gepost op: juli 23, 2020, 09:26:11 pm »

Hoe doe je het met een 10 ampere zekering op een 16 ampere camping? (Niet het antwoord geven zoveel stroom gebruik ik niet   ::)  )

hoe bedoel je?

de 10A installatieautomaat zal bij kortsluiting aangesproken worden, afhankelijk van de kwaliteit van de 10A en de 16A zal 1 van de 2 eerder aangesproken worden, en dat kan ook de 16A zijn!
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Jamet Louisiana Elektra
« Reactie #8 Gepost op: juli 24, 2020, 08:20:12 am »

Denk dat het onduidelijk is van de kastjes hoe je omgaat met de verschillende ampère op campings. Immers op een 6 ampère paal doet deze niks toch? En op een 16 ampère paal knalt de 10 ampère kast eruit als je er maar 1 gebruikt. Of kan je die kastjes aanpassen qua amperage?
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Jamet Louisiana Elektra
« Reactie #9 Gepost op: juli 24, 2020, 05:22:55 pm »

Deze installatieautomaten zijn de beveiligingen voor overbelasting en bij kortsluiting

Overbelasting : globaal afschakelen bij meer dan 1 uur grotere stroom dan de waarde die op de automaat staat

Kortsluiting : er zijn meerdere typen die je tegen kunt komen, type B, C of D
Type B schakelt bij kortsluiting uit bij grotere kortsluitstroom dan 5x nominale (5x16=80A) stroom van de automaat, C bij 10x nominale stroom (160A) en D bij 20x nominale stroom (320A)

Let op!
Kortsluitstroom is afhankelijk van de kabel lengte en diameter, bij C en zeker bij D dien je de kabellengte steeds te halveren bij gelijke diameter, tenslotte verdubbeld de stroom zodat de weerstand de helft dient te worden, of je verdubbeld de kabeldiameter

Vaak voorkomend probleem is dat men voor een type B een type C gebruikt omdat dan bv de automaat voor de tuinverlichting niet meer uitschakeld bij vocht. Wanneer de weerstand van de kabel te hoog is kan het dus zijn dat bij een type C een kortsluitstroom trekt van 120A (waardoor de type B uitschakelde) maar en dus niet wordt uitgeschakeld omdat de maximale stroom van 160A niet gehaald wordt!
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal