Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Hoe span je de voortent goed aan?  (gelezen 7736 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sandrake

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 103
  • Merk Vouwwagen: Jamet Louisiana
Hoe span je de voortent goed aan?
« Gepost op: juni 16, 2011, 04:17:42 pm »

Vorig weekend onze Jamet Lousiana voor het eerst helemaal opgezet. Liep behoorlijk vlot.
Het enige dat ons bleef storen is dat we de stof precies onvoldoende opgespannen kregen.
Bij Vervat hadden ze ons gezegd eerst de voorwand op te spannen en dan de zijwanden.

Span je de voorwand op met de powergrips op de poten en de klikkers op de nokbuizen?
De zijwanden zou ik dan opspannen via de klikkers op de buizen die van voor naar achter lopen...

Hoe spannen jullie alles aan?
Gelogd

Bosje

  • Gast
Re:Hoe span je de voortent goed aan?
« Reactie #1 Gepost op: juni 16, 2011, 04:34:30 pm »

Ik heb dan een iets ouder systeem, zonder snelspanners. :X

Ik span eerst het dak, dmv de uitschuifbareliggers strak te zetten, daarna de voorste stokken van het frame op hoogte stellen.
De staanders van de zijwanden hoeven dan alleen nog vast gezet te worden. :O

Succes in ieder geval!
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re:Hoe span je de voortent goed aan?
« Reactie #2 Gepost op: juni 16, 2011, 04:38:54 pm »

Ik heb dan een iets ouder systeem, zonder snelspanners. :X

Ik span eerst het dak, dmv de uitschuifbareliggers strak te zetten, daarna de voorste stokken van het frame op hoogte stellen.
De staanders van de zijwanden hoeven dan alleen nog vast gezet te worden. :O

Succes in ieder geval!

Zo doen wij het ook, en ik begin altijd in de hoeken te spannen met haringen.
Gelogd

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk Vouwwagen: (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Re:Hoe span je de voortent goed aan?
« Reactie #3 Gepost op: juni 16, 2011, 11:01:56 pm »

Zo doen wij het ook, en ik begin altijd in de hoeken te spannen met haringen.

Hoe span je die 3 punten in de hoek dan precies af?
1 richting wagen
1 richting midden
1 diagonaal naar buiten?
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re:Hoe span je de voortent goed aan?
« Reactie #4 Gepost op: juni 17, 2011, 10:25:57 am »

Hoe span je die 3 punten in de hoek dan precies af?
1 richting wagen
1 richting midden
1 diagonaal naar buiten?

De hoeken diagonaal i.d. de rest iets naar buiten en zo recht mogelijk naar beneden.
Gelogd

Angel

  • Gast
Re:Hoe span je de voortent goed aan?
« Reactie #5 Gepost op: juli 11, 2011, 09:22:01 pm »

Gisteren voor eerst onze vw opgezet op een parkeerplekje in de buurt  :K. Zaterdag stond de wagen nog in volle glorie bij de oude eigenaar. Daar ter plekke alles stokken gemerkt en toen afgebroken.

Het opzetten ging echt voorspoedig in 1 uur stond het grove buitenwerk zeg maar, geen binnenhemel, gordijntjes haringen en dergelijke. Het enige waar ik niet helemaal uit kwam is hoe ik alles goed moet aanspannen. Bij de vorige eigenaar zag ik dat er per stok 2 klikkers naar buiten kwamen uit de tentwagen. Ik kreeg met pijn en moeite 1 klikker eruit, maar dan ook alleen maar uit de buitenste stokken. Ik heb het op de volgende manier gedaan.

-Alles zo goed en kwaad als het kon neergezet.
-voortent er overheen getrokken.
-geprobeerde de stokken uit de wagen te trekken dit lukte niet
-stokken met de veer losgemaakt
-daarna wel de stokken uit de tentwagen kunnen trekken op 1 klikker
-vervolgens met pijn (was bang dat ik er met mijn vingers tussen zou komen) en moeite de stokken met de veer in elkaar geklikt.

de middelste lukte me echt niet kan niet zoveel kracht zetten boven mijn hoofd  :( namelijk

Iemand een idee hoe dat makkelijker kan of met minder kracht zetten, waardoor ik nu nu ook minder spierpijn zou hebben?
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:Hoe span je de voortent goed aan?
« Reactie #6 Gepost op: juli 11, 2011, 09:48:23 pm »

Eerst de voortent aanritsen en over de wagentent leggen.
Frame opbouwen, een redelijk stuk korter dan de tent is (op 0 klikkers).
Tentdoek erover en vooral de buitenhoeken goed doen.
Nu het frame aanspannen, strak is strak. Daarna de hulpstukken plaatsen (extra liggers langs de wagentent en zo)
Daarna haringen slaan.

Uiteindelijk ben je dan slechts een kleine twee uur bezig.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Dirk willem

  • Gast
Re:Hoe span je de voortent goed aan?
« Reactie #7 Gepost op: juli 11, 2011, 11:36:50 pm »

en als het dan nog niet wit lukken met de middelste..sta je op een krukje?? dat scheelt een boel extra kracht zetten..of van die handschoenen gebruiken die men ook gebruikt in de bouw die met rubber aan de binnenkant..is gelijk handig als de stangen te warm zijn...maar eh ja is ander topic
Gelogd

Angel

  • Gast
Re:Hoe span je de voortent goed aan?
« Reactie #8 Gepost op: juli 12, 2011, 07:50:51 am »

Wat bedoel je met extra hulpstukken (extra liggers langs de wagentent) bedoel je daar de scheerlijnen en zo mee?

De voortent span je als laatste aan toch of span je eerst de voortent en vervolgens de wagentent?

De man waar ik hem gekocht heb die zij dat de wagen met de stokken met de veren gespannen moest worden en deze dus als laatste in elkaar geklikt moeten worden, maar dat lijkt me eigenlijk niet helemaal de bedoeling.

Nu lees ik op het forum ook iets over eerst aanspannen en daarna de staanders op hoogte brengen. heb je den misschien iets meer speling?
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:Hoe span je de voortent goed aan?
« Reactie #9 Gepost op: juli 12, 2011, 08:06:46 am »

Met hulpstukken bedoel ik de liggers die je langs de wagenbak moet aanbrengen, het frame voor de keuken (evt uitbouw) etc.

Nadat alle stangen goed staan/liggen/hangen begin je met de haringen: eerst de hoeken (die aan de wagenbakzijde zit al vast, je hebt als het goed is immers de wagenbak al opgespannen).
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk Vouwwagen: (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Re:Hoe span je de voortent goed aan?
« Reactie #10 Gepost op: juli 12, 2011, 10:22:25 am »

Met hulpstukken bedoel ik de liggers die je langs de wagenbak moet aanbrengen, het frame voor de keuken (evt uitbouw) etc.

Nadat alle stangen goed staan/liggen/hangen begin je met de haringen: eerst de hoeken (die aan de wagenbakzijde zit al vast, je hebt als het goed is immers de wagenbak al opgespannen).

En hoe zorg je dat de deur niet gaat trekken?
Ik doe de deur dicht, zet de hoeken vast, controleer of de rits goed werkt, zet de voorrand vast, controleer of de rits werkt en toch gaat hij na de laatste haring heel erg moeilijk dicht.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:Hoe span je de voortent goed aan?
« Reactie #11 Gepost op: juli 12, 2011, 02:48:04 pm »

Als je rits lastig blijft, is de omtrek van je tent te groot. Zet de poten dan iets minder schuin. Dan wederom de haringen erin.

Het is net als met knopen leggen, of zeilen: probeer wat je voelt als je een poot verplaatst, een hoek aanspant of het frame spant. Ik hoef vrijwel nooit een haring te verplaatsen. Het heeft even tijd nodig en bedenk dat een waterdichte tent niet per se super strak hoeft te staan. Begin om e.e.a. functioneel neer te zetten, mooi komt later wel.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk Vouwwagen: (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Re:Hoe span je de voortent goed aan?
« Reactie #12 Gepost op: juli 12, 2011, 04:32:42 pm »

Als je rits lastig blijft, is de omtrek van je tent te groot. Zet de poten dan iets minder schuin. Dan wederom de haringen erin.

Het is net als met knopen leggen, of zeilen: probeer wat je voelt als je een poot verplaatst, een hoek aanspant of het frame spant. Ik hoef vrijwel nooit een haring te verplaatsen. Het heeft even tijd nodig en bedenk dat een waterdichte tent niet per se super strak hoeft te staan. Begin om e.e.a. functioneel neer te zetten, mooi komt later wel.

Probleem is dat ik mijn stokken niet onder een andere hoek kan plaatsen.
Als ik de stokken in de verbindingsstukken steek staan ze vast onder die hoek.

Ik moet trouwens ook nog steeds kijken hoe ik nou mijn bedden recht krijg.
Ze staan horizontaal net als de wagen zelf, maar aan de linkerkant zie ik meer slibstrook dan aan de rechterkant.
En dat is ook weer lastig met spannen.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:Hoe span je de voortent goed aan?
« Reactie #13 Gepost op: juli 12, 2011, 04:56:06 pm »

De stokken kunnen wel onder een andere hoek: er zit wat vering in, het is geen extreme klem-passing. Met naar binnenplaatsen heb ik het over cm, niet over meters. Er is wel degelijk mee te spelen, maar het is allemaal cm en mm werk.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

screech

  • Gast
Re:Hoe span je de voortent goed aan?
« Reactie #14 Gepost op: juli 22, 2011, 09:45:22 am »

.... de middelste lukte me echt niet kan niet zoveel kracht zetten boven mijn hoofd  :( namelijk

Iemand een idee hoe dat makkelijker kan of met minder kracht zetten, waardoor ik nu nu ook minder spierpijn zou hebben?
daar zijn wel hulpmiddelen voor verkrijgbaar.
Deze bijvoorbeeld, (ik ben zelf lang, dus heb niet echt een krukje nodig en gebruik ook geen hulpmiddel)



Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal