Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: JAMET ARIZONA 1999  (gelezen 5678 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Keun

  • Gast
JAMET ARIZONA 1999
« Gepost op: juni 25, 2011, 07:08:42 am »

Aangepast sinds 30/07/2011.

Ik ben een VW-Noob. Nog nooit gedaan maar er toch voor gegegaan :)
Er zijn een paar vragen waar ik graag antwoord op zou hebben. Deze komen tijdens mijn verhaal naar voren. lol.
-
Eenmaal op de camping belandt een plek uitgekozen en met de achterkant richting het Zuid-Westen gaan staan.
1e Vraag - Maakt het uit waar de achterkant naar gericht is.?
Antwoord uit eigen ervaring -
Heb deze op het ochtendzonnetje gezet, oosten dus.
Dit heb ik gedaan met een app van mijn android toestel.
Zelf lijkt het mij niet logisch de de ingang van de tent richting het westen te zetten aangezien daar meestal de regen vandaan komt.
Ook ligt het er natuurlijk aan hoe je locatie er uit ziet. Denk hierbij aan obstakels zoals, bomen, heggen e.d.
En zoals sommige al reageren, het is soms alleen mogelijk om je VW op een door de camping verplichte manier te plaatsen.
En hou rekening met de huidige windrichting. En met je eigen voorkeur. Zonnetje, sóchtends, s'middags, s'avonds.
-
De keuken er af gehaald en ietwat uit de buurt gezet om de tent goed uit te kunnen zetten.
2e Vraag - Wat zijn de afmetingen van de Arizona inclusief luifel.? had geen cm bij mij.
Antwoord uit eigen ervaring -
Deze weet ik nog steeds niet maar het ligt er ook aan welke versie je hebt.
Denk hierbij aan een verleng stuk van de basis naar de voortent toe. Hier kwam ik op de vakantie pas achter toen ik hulp kreeg van mijn buurman Nico van der Born uit Hillegom, goeie vent :).
De afmetingen krijg je zodra ik ze weet.!
Ik heb via mijn afgelopen camping vakantie het boekje van de Arizona en Texas geleend van Jan van Dijk uit Bleiswijk. Deze is inmiddels ingescand en zal ik zo spoedig mogelijk posten. Hebben mensen verder nog intressante boekjes van jamet tenten dan kunnen ze die naar mij sturen zodat ik deze in kan scannen.
De boekjes worden dan later retour gestuurd, bij voorbaat dank.
-
Na de bak (volgens tips van deze site) waterpas te zetten, dacht ik, begonnen met het uitklappen van de basis wagen.
3e Vraag - Waar zet je de waterpas op om deze 100% horizontaal te zetten, bodem VW.?
Antwoord uit eigen ervaring -
Deze heb ik in de bak op de bodem neer gelegd. Dat was het makkelijkste in mijn beleving.
Als je op een schuin plekje staat, zoals wij, is het raadzaam je wagen niet te ver uit te draaien want dit heeft weer invloed op de hoogte van je voortent en luifel. Je zult dan zien dat haringen bijna de grond niet in gaan omdat de afstand van tent naar de bodem rap oploopt, zeker als je een lange voortent hebt.
-
Daarna, met de beschrijving die ik hier ook gedownload heb, begonnen met het in elkaar zetten van het tussen stuk.
Ik heb wel de drie schuifstangen welk in de basis zat er al uitgetrokken. (te ver bleek later).
4e Vraag - Wat is de beste manier om je stangen te merken.? Kleuren, teksten, cijfers.?
Antwoord uit eigen ervaring -
De stangen heb ik met een tekst-sticker beplakt en een voor mij logische naam beschreven. Er zijn ook kleurcodes mogelijk en wat al niet meer.
Ik zou zeggen, merk het op een voor jou zo'n makkelijk mogelijke manier. Verf is ook een optie net als kleur spuiten. Hou er wel rekeing mee dat je dan veel kleurtjes nodig hebt.
Aangezien ik een extra tussenstuk, keuken en luifel op heb heb ik de stokken op mijn manier gemerkt en zijn ze afzonderlijk in een zak gedaan om dat soort misstanden te voorkomen.
-
Met behulp van de nieuwe buren even gevogeld wat waar hoorde te liggen, volgens ons om het tussenstuk in elkaar te zetten.
Dat is wel cool, Zodra je loopt te Klooien komt iedereen bij je buurten.! En gezellig uiteraard.!
Uiteindelijk zit het tussenstuk er in en gaan we verder, dacht ik, fout.
Ik had namelijk het tussenstuk al strak getrokken zodat mijn keuken stangen en dus ook de keuken er niet meer in geplaatst konden worden, NooBY.
Dit heb ik zo gelaten in verband met tijdgebrek en de aankomende stormen, buienradar.nl
5e Vraag - Moet je als je het tussenstuk geplaatst hebt deze op spanning brengen en daarna de luifel erop zetten.?
6e Vraag - Hoe plaats je het makkelijkst de keukenstangen er in.?

Antwoord uit eigen ervaring -
De keuken stangen kan je het beste er in zetten voordat je het zeil en de tent strak, op spanning zet.
Wees wel voorzichtig wat op de keuken stangen zitten punten. Ze kunnen zo door je tent heen gaan en dat is zonde.
Dan moet je weer strijk-zeil halen om de gaten te dichten. Dus raak niet in paniek bij een gat in je tent.
-
Na het tussenstuk gemonteerd te hebben had ik besloten met de opkomende storm niet de luifel te plaatsen.
Dus heb ik deze niet kunnen testen, helaas pindakaas.
Als je een stormband hebt zou ik deze op het uiteinde van je luifel plaatsen. Daar komt de meeste wind onder en daar is ook de je kwetsbaarste punt van de tent.
Je kan ook bij opkomende storm je luifel eraf halen en je stormband ergens anders plaatsen natuurlijk.

7e Vraag - Is er een beschrijving/schema voor het opzetten van de luifel.? En is er hier een volgorde voor.?
Antwoord uit eigen ervaring -
De luifel, mijn luifel, bestaat uit 8 delen waar je met enige logica makkelijk uit komt. Hou hierbij rekening dat er per luifel een verschil kan zijn dat het stuk zeil op of onder je bevestiging van je tent kan liggen. Dit ligt er helemaal aan of je een origineel of een immitatie luifel hebt. Bij Jamet heb ik een origineel en zit deze er overheen. Bij je luifel horen weer touwtjes om je stangen strak te trekken. Hier heb ik vlaggetjes aan gespannen om voor ons duidelijk te maken waar deze zitten zodat je hier niet overheen struikeld.
-
Na dit gebeuren ben ik begonnen de haringen in de grond te zetten van het Basis gedeelte.
Ook heb ik de flappen vastgezet, hierin zaten namelijk kleine gaten en dacht dat dit zo hoort, klopt dit.? [OKE] of [NEE].?
Antwoord uit eigen ervaring -
De flappen kan je vast bevestigen in de grond. Mijn Texas is in het bezit van dubbelle flappen, waarom.?
Ook ERG BELANGRIJK, je haringen pas de grond in slaan als al je ritsen dicht zijn. Doe je dit niet is er een grote GROOTE kans dat je tent en dus je ritsen niet meer dicht kunnen.
-
8e Vraag - Het op spanning brengen van de tent. Wat doe je eerst.? De hoogte bepalen.? Aflopend \ of oplopend / of gewoon 100% horizontaal -- .?
Of stel je de VW als eerste strak op lengte.? En hoe bepaal/meet je dit alles.?

Antwoord uit eigen ervaring -
Ik heb de VW na een eerst keer te ver omhoog te zetten de tweede keer wel goed gezet.
Gewoon waar je poot als eerste de grond raakt niet te ver door te draaien. Als deze goed staat is het een kwestie van de rest erbij draaien zodat je minimaal hoeft uit te draaien en je tent altijd de grond raakt, lol. De tent hoeft niet af te lopen want deze heeft een puntdak. Wil je dat de regen naar een bepaald punt afloopt.? Dan kan je de tent altijd iets schuiner zetten maar dat zou ik niet doen, egaal aflopen geeft volgens mij het minste last van regen.
-
9e Vraag - Nu zou ik graag een binnenkuip maken van de plastic zeiltje van de Karwei of Gamma, iemand een idee.? voor het vouwen cq lijmen/plakken.?
Antwoord uit eigen ervaring -
Op dit moment ben ik niet in het bezit van een camping-binnen-zeil, deze zijn vrij prijzig en ik ga daarvoor op m@rktplaats kijken of er daar in de loop van de afkomende kampeertijd nog goedkope vrijkomen. Altijd struinen voor wat interressant.!
Dus had ik een Pr@xis grondzeil gehaald en deze er in gelegd. Het is een optie en een stuk goedkoper. Wel moet ik erbij zeggen dat een origineel zeil prettiger loopt en het veel e.d. er doorheen valt. Bij een dicht zeil moet je blijven vegen, soms 5 keer per dag, zeker als het stoffig is.
Verder heb ik het zeil kleiner gemaakt dan de buitentent, anders zou er volgens mij de regen in lopen, nu loopt het via de flappen van de tent af.

Verder kan ik aangegevn dat ik een BBQ Safari Chef aangeschaft heb op gas.!
Deze is erg prettig in omgang en kan ik een ieder aanraden.

Tips van mijzelf na enig etter-werk van mijzelf
01. Neem een klein trapje mee voor de hoge gedeeltes, zeker als je iets kleine bent dan gemiddeld.
02. Een waterpas mee nemen voor het stellen van je bak.
03. Je beschrijving in een plastic mapjes doen of insealen, voor behoud van je papieren.
04. Neem een bezem mee.! voor het schoon houden van je tent en het weg halen van takjes en ander ongewenste dingen van je tent-dak.
05. Verlengsnoeren en andere elektrische stopcontacten/verloop-delen. Neem altijd genoeg meters mee.!
06. Maak een kleine gereedsschap-koffer, denk hierbij aan een klein kistje van de IKE@ van ongeveer 6 Euro plus een waterpomptang.
07. Veilgheidsvesten mee nemen, is vaak verplicht. @ction 1 Euro ongeveer.
08. Plakband, DuckTape, TireRips, en touw. Neem daar genoeg van mee.
09. Genoeg plankjes om je bak te levellen, beter teveel dan te weinig.
10. Verder alle gewone dingen die je nodig hebt om een camping vakantie zo goed mogelijk te laten verlopen.
http://www.kampeerchecklist.nl/


Ik wil alvast iedereen bedankt voor de input op dit bericht.
Ik zal zoveel mogelijk mijn bericht aanpassen zodat iedereen die een model Arizona van rond de 1999 heeft hier gebruik van kan maken.

Laterzzzzz

ps - Ik ga naar het Loire gebied, iemand tips.? W:
Tip uit eigen ervaring -
Kastelen bekijken plus de lokale pretparken en gewoon de kleine wegen met de Tom Tom afstruinen.
Zo kom je op erg leuke plekjes.

Yelloh Park Loire. En net kamp zonder verdere problemen met jeugd of vieze toiletten, sanitair e.d.
http://www.yellohvillage.co.uk/camping/parc_du_val_de_loire
Leuke zwembadden en genoeg te doen voor kinderen tot ongeveer 12 jaar, een aanrader dus.

Zoover beoordelingen. http://www.zoover.nl/frankrijk/centre/mesland-loir-et-cher/yelloh-village-parc-du-val-de-loire/camping
Hou er rekening mee dat vaak alleen de mensen die iets te klagen hebben dit melden en de mensen die het naar het zin hebben geen reactie melden.
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2011, 07:45:56 am door Keun »
Gelogd

thomko

  • Gast
Re:JAMET ARIZONA 1999
« Reactie #1 Gepost op: juni 25, 2011, 08:15:28 am »

Ha die Keun,

Misschien heeft iemand anders er weer andere ideen over dan ik maar dat hou je altijd.

Het verstandigste is om je vouwwagen met de achterkant op de wind te zetten dit i.v.m dat je met buitenzitten en je voortent instappen niet altijd in de volle wind zit (klinkt logish toch).
Waterpas zetten heb je zelf het antwoord al op gegeven op de bodem maar als je ongelijk terrein hebt dat is hier wel mee te rommelen.
De stokken zou ik merken met gekleurde isolatietape vind (ik) overzichtelijk.
En inderdaad de luifel zou ik pas strakzetten als de voortent goed staat.
En wat zou je doen om te voorkomen dat er water op je tent blijft staan,je tent in de lengte een beetje af laten lopen is dus niet verkeerd.
En als je zoekt op het forum kom je volop tekeningen en schema's tegen van je voortent.
Je zeil kun je overal halen.ik zelf heb tot nu toe mijn zeil altijd iets langer gehouden,dat wanneer het regent je het langs de randen iets omhoog kan zetten.
En wat betreft je keuken,als je het de tweede keer doet gaat het alweer veel makkelijker.

Ik hoop dat je hier wat mee kan(Er komen nog wel meet ideeen).

Groeten,

Ron.
« Laatst bewerkt op: juni 25, 2011, 08:39:08 am door thomko »
Gelogd

Lien

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 710
  • Holtkamper Nano 2019
Re:JAMET ARIZONA 1999
« Reactie #2 Gepost op: juni 25, 2011, 10:04:09 am »

Vraag 1: Op veel campings mag je een vw maar op één manier neerzetten. Bijv. iedereen staat met de dissel naar de bosrand of i.d.. Wat betreft de wind. Natuurlijk is het prettig om uit de wind te staan met je ingang. Maar wind draait hé. Maar als je zelf een plek mag kiezen dan is het handig te weten dat noordenwind koud is en zuidenwind warm. Wij staan meestal met de achterkant naar het noorden.


Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re:JAMET ARIZONA 1999
« Reactie #3 Gepost op: juni 25, 2011, 11:30:19 am »

Om te beginnen : Goed bezig Keun!
Veel uitermate verstandige dingen heb je gedaan.

Veel keuzes zijn ... tja, keuzes. Afhankelijk van situatie en wensen.

Bijv. Richting vd tent. Bij veel wind de rug erin, maar anders kies ik liever voor ochtendzon voor de tent  (itt keuze middagzon). Voorkant ongeveer op zuid-oost. Keuzes keuzes.

Luifel niet opzetten met storm: slim.

Het kuipje in de binnentent maken velen door de flappen naar binnen te klappen, daarop grondzeil/worteldoek te leggen en daarop tenttapijt. Weer anderen hebben een grondzeil met opblaasbare rand. Afhankelijk vd maten en verkrijgbaarheid daarvan kun je kiezen.

En zo kom je nog vele andere keuzes tegen. Je bent er in ieder geval HEEL verstandig mee bezig.

Vooral die opzet-gezelligheid ;)
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:JAMET ARIZONA 1999
« Reactie #4 Gepost op: juni 25, 2011, 03:33:35 pm »

Zeker goed bezig: vragen overzichtelijk, ik heb het idee dat je er lol in hebt. Hou dat zo!

@ Vraag 1: wij vragen op een camping in het buitenland of er een lokale krachtige wind is. Zo ja: dan de dissel in die richting. Anders lekker het ochtendzonnetje zodat we lekker onder de luifel kunnen ontbijten.

@Vraag 3: Ik zet de waterpas altijd op de randen van de wagenbak: dat is een hoek in het staal en daardoor redelijk stevig. Weinig kans op vervormen, wat de bodem wel zou kunnen doen. Bijkomend voordeel is dat ik tijdens het zwengelen minder hoef te lopen om te weten of de kar recht (genoeg) staat.

@ Vraag 4: Wij hebben de stangen bewust niet gemerkt. Een paar keer het systeem bestuderen helpt enorm. Inmiddels snappen we het systeem en hebben we geen markeringen nodig. Stift gaat er langzaam af en tape kan lijmvlekken achterlaten als het verwijderd is of wordt.

@ Vraag 6: Hoewel wij een ander model hebben (de Louisiana) denk ik dat er parallellen te trekken zijn. Ik denk dat je je vooral bewust moet zijn dat je met een frans kwaliteitsproduct van doen hebt. Zie het als een stukje folklore... Ook onze keukenstangen, in een uitbouwtje, zijn een redelijke ramp om te plaatsen.

@Vraag 8: Wij volgen min of meer het terrein. Opspannen nadat de wagenbak-hoeharingen staan, vanaf de wagenbak naar voren. Wij hebben overigens GEEN tussenstuk.

@ Loire gebied: wijn proeven!

Happy camping!
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

anneke

  • Gast
Re:JAMET ARIZONA 1999
« Reactie #5 Gepost op: juni 26, 2011, 07:51:07 am »

Eeen aanvullende tip is, om haringen te gaan slaan met de ritsen dicht!
Als je de ritsen open laat, en je slaat dan de haringen in de grond, heb je de kans dat je de ritsen niet meer dicht krijgt.
Dat was in ieder geval een leerpunt voor ons.

Ook wij hebben een Arizona, maar zijn zelf ook nog het eea aan het uitvogelen. De luifel hebben wij afgelopen Hemelvaart voor het eerst gebruikt. Volgens mij hebben we foto's gemaakt van hoe het zat. Eens opsnorren..
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal