Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Help! opzethulp nodig  (gelezen 4146 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fam-gulikers

  • Gast
Help! opzethulp nodig
« Gepost op: juli 02, 2011, 07:37:41 pm »

We zijn net terug van een paar daagjes proefkamperen.  Helaas ging het allemaal niet van een leien dakje :N Maar dat hadden we ook niet verwacht aangezien het ons eerste kampeeravontuur ooit was.

Ten eerste waren we dik 5uur bezig met opzetten ::), maar daar hadden we geen problemen mee. Alles was nieuw, en we waren nogal nerveus daar het weer niet echt meespeelde.  Helaas stond de vouwwagen na deze 5uur klussen hartstikke scheef ::),. We hadden de vouwwagen al een keer eerder opgezet, maar dat was op een parkeerplaats en toen waren we binnen 2uur klaar.

 We hadden de bak zo goed mogelijk waterpas gezet, maar helaas. Het stond er een beetje zielig bij.  Aan de rechterkant stond de vouwwagen mooi recht, met de tentdoek tot net boven het gras en de slib-randen konden zo mooi neergelegd worden. Echter aan de linkerkant stond het tentdoek tot ongeveer 15cm boven de grond, waardoor de slib-randen dus niet mooi op de grondlagen.

Vervolgens kregen we de luifel van onze jamet niet mooi strak gespannen, met als resultaat dat we tijdens de regenbuien een mooi zwembadje aan beide zijden van de luifel hadden.
Nou ja, nog steeds de moed erin gehouden totdat er ook water in de voortent stond, tja, toen vonden we het allemaal een stuk minder leuk. We gaan er vanuit dat we de slib-randen niet goed hebben vastgezet.  Zou iemand mij aub kunnen uitleggen hoe dit werkt? Het zijn 2 flapjes, eentje naar binnen leggen, en de ander naar buiten?

Heeft er ook iemand tips voor de luifel? En moet deze bevestigd worden bovenop de voortent, of onder het kleine luifeltje van de voortent?

Tijdens de nodige regenbuien, voelde het tentdoek aan de binnenkant wat vochtig, is dit normaal? Pff we hebben 2nachten wakker gelegen toen het regende, waren er toch niet helemaal gerust op dat het binnen droog zou blijven. :N Tja wat de vloer betreft was het een zwembadje.

Nou ja, we zullen maar zeggen, al doende leert men. Ooit zullen we het allemaal wel voor elkaar krijgen.

« Laatst bewerkt op: juli 03, 2011, 09:59:54 am door Alex »
Gelogd

Gnoric

  • Gast
Re:Help!
« Reactie #1 Gepost op: juli 03, 2011, 01:39:26 am »

Hoi familie Gulikers,

Je komt wel aan de 5 uur als de kinderen enthousiast de camping wil verkennen, een praatje met kampeerders maakt, af en toe schuilt voor de regen en zo nu en dan de tekening moet raadplegen hoe de bouwwagen opgetuigd moet worden.

Wellicht hebben jullie nog wel meer gedaan dan hier staat omschreven. Ik merk zomaar even wat op zoals ik het doe of als ik hulp heb, wij het doen. Dat hoeft per definitie niet dé manier te zijn, maar wellicht blijkt uit andere tips van anderen of het wel de manier is of een manier is. Je kan dan zelf even invullen of jullie eraan gedacht hebben om het te doen of niet.

Ervanuitgaande dat er geen vlakke horizontale kampeerplek te vinden is ben je genoodzaakt (of ben je uitgedaagd  >:() om toch de klapper zo goed mogelijk neer te zetten.
Vaak moet je bij het neerzetten van de wagenbak al consessies doen. Voorbeelden zijn tegen een heuvel op en een goede (zon)lichtval; van de heuvel af met evt. lastige lichtval of haaks overdwars op de heuvel. Als ik jullie ervaring zo lees denk ik dat het in jullie plek dwars op een heuvel was gelegen.

Na het pas zetten van de wagenbak moet je uitklappen. Als de bedbodems geklapt zijn, leg ik een waterpasje op de bedbodems om ze te zetten, want ik wil immers wel vlak slapen en men m'n hoofd iets hoger liggen dan m'n voeten. Ik stel juist niet alles vlak waterpas maar altijd van dissel naar achterkant aflopend scheef. De bedbodems kunnen nl. met de stelpoten met veerknopjes versteld worden Hierbij is ook de kampeerduim weer een uitkomst !!! Tevens leg ik onder de stelpoten plaatjes, zodat deze niet in de grond kunnen wegzakken.

De wagentent probeer ik dan al een beetje meer naar kant van het "dal" te trekken, zodat dus opzettelijk het midden van het tentdoek iets van de middenstang gaat verschuiven.
Vervolgens als dalzijde vastzetten met 3/4 haringen en slikrand goeddoen om te kijken of het uitkomt. Het belangrijkste is dat de slikrand aan de bergzijde goed aansluit dan de dal slikrand.

Daarna rits ik de voortent eraan en let ik heel erg goed op dat het flapje van de wagentent over de rits valt. Als dat niet goed gebeurd, krijg je bij regen onherroepelijk water binnen, want een rits is niet waterdicht.
Na het aanritsen gooi deze op de wagentent en bouw ik het frame van de voortent. Het frame zet ik gewoon evenwijdig aan het grondverloop. De voortent "verdraaid" iets t.o.v. de wagentent maar het voordeel is dan wel dat hier wel de slikrand goed opde grond aan te sluiten zijn.
Als de voortent de heuvel opstaat moet er even rekening gehouden worden met het feit dat de drie inschuifbuizen iets verder in het wagenframe geschoven moet worden, want op de scheiding van wagentent en voortent maakt deze een lichte kniek en de voortent komt dan heel strak te staan. Tevens de staande tentstokken niet maximaal omhoog uitschuiven.
Als de voortent de heuvel afstaat, kan alles op de de gewone manier geplaatst worden en kan men de staande tentstokken is hoger gaan zetten om slap gespannen voortent te voorkomen. Overigens laat ik de staande tentstokken eerder te laag dan te hoog staan, na het tentdoek over het frame gedaan te hebben ga ik met hoogtestokken de voortent spannen.
Kampeerduim aanbevolen !

De luifel opbouwen zodat regenwater altijd van de voortent wegstroomd, de scheiding tussen voortent en luifel is moet dus het hoogste punt van de luifel zijn. Hier moet je wat spelen met de staande tentstokken van de luifel door deze wat lager en wijder uit elkaar te zetten.

Water in de voortent, tja.. ik heb vernomen dat menige kamperders hier op het voorjaars klapweekend ook last van hadden, maar toch droge voeten hielden door een simpel bouwfolie onder het zeil en voortenttapijt te doen. Meer info in topic http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,6751.0.html
Wij gebruiken afdekzeil met tenttapijt, maar nemen de tip van bouwfolie ter harte en gaat mee op reis.

Wat de twee flapjes betreft, tussen de binnen flap die korter is dan de buiten flap bevinden zich lussen en ik zet elke lus vast met een rotspen van 20cm. Duw de kort binnenflap naar binnen, haring d'rin en langere buitenflap naar buiten. Hier zitten wat gaatjes in die ik vast zet met een dunne korte grondpen met open oog (zie topic http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,7253.0.html 2e plaatje). Dan kan die niet meer opwaaien. Ik kruip nog even een rondje onder de bakwagen of de binnenflap echt goed naar binnen ligt en corrigeer waar nodig. Ik kruip tijdens kamperen nogmaals om ook de rotspenen te checken, want de buitenflap ligt vast.

De luifel bevestig ik onder de voortent en ik let erop dat water altijd van de voortent wegloopt en dat de scheiding voortent luifel het hoogste punt van de luifel is.

Advies wat mij altijd is gegeven, blijf altijd van tentdoek af, zet niks tegen het tentdoek en behandel nooit met elk soort reinigingsmiddel.

Maar toch moet je er welleens aankomen, oke, het zei zo. Bij een goede regenperiode kan het doek idd vochtig worden, maar door de eigenschap van tentdoek houdt hij (ik zou bijna "zij" zeggen, omdat den vrouw altijd met doeken aan de gang is ...) het water vast en "sijpelt" / voert het water als ware naar beneden af. Als het droog wordt verdampt het laatste vocht uit het doek.
Als tentdoek vochtig en men zet iets tegen het tentdoek dan komt op die plek het water onherroeplijk naar binnen en lekt het door. Ik heb gemerkt dat de voortent aan de rechter kant, tegen de scheiding wagentent voortent een kwetsbare plek van mijn Louisiana is. Hier is weleens water naar binnen gelekt.

Ik hoop dat je door deze vrij lange toelichting heel wat "oh ja"-momenten heb gehad, wellicht ook veel dingen waarbij je kan zeggen dat je er nog niet aan gedacht hebt, maar zoals jezelf al zei, al doende leert men. Ik wil daaraan toevoegen dat oefening kunst baart en door het te doen men de ervaring rijk wordt.

Veel succes en laat even weten of er ter zijnder tijd met een nieuwe kampeersessie duidelijke verbeteringen zijn.

Ik voeg een foto toe waarbij we vorig jaar tegen de heuvel op stonden met de klapper. Opvallendheden zijn :
- de voortent loopt van links naar rechts omhoog en eindigd hoger van de wagentent.
- de slikranden aan de voorzijde van de tent liggen op de grond, terwijl de slikranden van de wagentent schuin staan.
- de voorgevel waar de deur inzit schuin naar links staat, maar wel "loodrecht"op het grondverloop staat.
- luifel niet opgebouwd, konden uit de voeten met de tarp. 

Groet !
Gelogd

fam-gulikers

  • Gast
Re:Help! opzethulp nodig
« Reactie #2 Gepost op: juli 03, 2011, 11:43:10 am »

Hallo Gnoric,

bedankt voor je uitgebreide reactie! Er zitten inderdaad heel wat "oh ja " momenten in 8) Ik zal ze zeker de volgende kampeersessie ten harte nemen! :zw

Gelogd

Dirk willem

  • Gast
Re:Help! opzethulp nodig
« Reactie #3 Gepost op: juli 03, 2011, 03:55:58 pm »

Gnoric,

Super goede uitleg ik print hem uit en geef hem aan mijn buurman, die is ook latijd zo fijn bezig hahaha
Gelogd

Klepklap

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 198
  • Merk Vouwwagen: HK Spacer 2003
Re:Help! opzethulp nodig
« Reactie #4 Gepost op: juli 05, 2011, 10:23:33 am »

Dit draadje is al een tijd terug begonnen, maar ik wil toch nog graag reageren  :). Private shades of Sonniboy schermen zijn ook een mooie oplossing om de zon te weren uit de auto. Dit zijn op maat gemaakte schermen voor alle achterste ramen. Ze werken ook nog als hor, want het raam kan gewoon open. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. En geen gedoe met plakplastic. Ik sprak een medewerker van een autozaak die het zelf geprobeerd had om de folie aan te brengen en het was hem niet gelukt om het netjes te krijgen. Ik ben nogal ongeduldig op zijn tijd en zag het al helemaal zitten, dus ik heb de rol weer netjes terug gelegd in het vak en ben verder gaan zoeken naar een betere oplossing  ;)

Edit: Oeps, zie dat ik in het verkeerde onderwerp zit te typen!!! sorry  :o
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal