Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Gewicht Jamet Arizona 2004  (gelezen 4855 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

john1970

  • Gast
Gewicht Jamet Arizona 2004
« Gepost op: juni 13, 2012, 11:42:15 am »

Dag Allemaal,

Enkele weken geleden hebben wij een Jamet Arizona bwjr 2004 gekocht. We hebben inmiddels 2 keer één week getest en wij zijn zeer tevreden. De vouwwagen in helemaal compleet, inclusief imperial voor de fietsen.
Dankzij dit forum heb ik al een aantal nuttige tips ontvangen, waaronder een 'bouw'tekening van de voortent.
Maar na de testen heb ik een aantal vragen die ik graag aan kenners wil stellen. Het gaat om het gewicht.
De verzekeraar vraagt naar het gewicht inclusief laadvermogen. Ik weet het antwoord niet. Wie weet het antwoord wel?
Een andere onduidelijkheid heeft temaken met de trekhaak. Op de trekhaak staat de code S50. Hoe kan ik weten (of meten) of deze trekhaak de (volle) vouwwagen aankan?
En tijdens het rijden over de nederlandse snelwegen kon ik met moeite een snelheid bereiken van 100 km/u. Wij rijden in een Fusion 1.4. Is dit normaal of klopt er iets niet?
Kortom; een aantal vragen over het gewicht. Alvast bedankt voor jullie hulp.

John.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Gewicht Jamet Arizona 2004
« Reactie #1 Gepost op: juni 13, 2012, 12:19:35 pm »

Jamet, franse klapkar, heeft een maximaal toegestane massa van 650 KG.

Die 1.4 is neem ik aan niet 'geblazen'? Is het een diesel of de benzine? Bouwjaar?

Met moeite naar de 100: toch hopelijk niet met het nieuwe rijden? Een beetje doortrekken mag met een beladen combinatie. 120 moet zeker kunnen (maar of dat veilig is?).

Kijk even op caravantrekker.nl, daar staat een aardig rekenprogramma die voorspelt hoe de combi zich gedraagt.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

john1970

  • Gast
Re: Gewicht Jamet Arizona 2004
« Reactie #2 Gepost op: juni 13, 2012, 01:31:15 pm »

Wat bedoel je met 'geblazen?' De auto rijdt op benzine, bouwjaar 2004, Ford Fusion.
Het gaat mij er ook niet om of het veilig is. 90 tot 100 is prima. Maar dat de auto dan op z'n max. zit verbaasd mij.
Dank voor je reactie.

John
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Gewicht Jamet Arizona 2004
« Reactie #3 Gepost op: juni 13, 2012, 01:48:29 pm »

Turbo. Mijn auto heeft ook een 1.4 motor, maar met een lagedruk turbo. Levert veel trekkracht in de lage toeren, vandaar de vraag.

Volgens caravantrekker kan eea prima, is alleen accelereren een tikkie onder de maat. Als je niet op snelheid komt is een bezoekje aan de garage wellicht zinvol?

Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

primera

  • Gast
Re: Gewicht Jamet Arizona 2004
« Reactie #4 Gepost op: juni 13, 2012, 01:51:00 pm »

Volgens de autoweek mag de auto ongeremd 500 kilo trekken en geremd 900 kilo.

Komt dit ook niet mede door het model van de auto?

Heb in het verleden een Suzuki Ignis gehad. Deze kon hem goed trekken ondanks hij langzaam optrok.
« Laatst bewerkt op: juni 13, 2012, 01:52:31 pm door primera »
Gelogd

caspar

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.053
Re: Gewicht Jamet Arizona 2004
« Reactie #5 Gepost op: juni 13, 2012, 03:56:47 pm »

stond de rem nog op van de vouwwagen  :# :# :#
maar moet toch met gemak het gewicht kunnen trekken vraag anders ff bij de dealer
Gelogd

ScubaRider

  • Gast
Re: Gewicht Jamet Arizona 2004
« Reactie #6 Gepost op: juni 18, 2012, 08:06:32 am »

Mijn zeventien jaar oude Nissan Sunny 1.4 trok onze Dakota een week of drie terug moeiteloos naar de 120. Die auto had ooit een slordige 70 PK, maar nu niet meer denk ik  :P. Het lijkt me dus dat die Fusion van jou dat ook wel zou moeten kunnen.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.349
Re: Gewicht Jamet Arizona 2004
« Reactie #7 Gepost op: juni 18, 2012, 10:35:16 am »

Ik had ooit een Fiat Fiorino 1.4 en die trok toen nog de Knaus caravan moeiteloos. Nou was die versnellingsbak wel van een bedrijfsauto en dus al ingesteld op het moeten trekken van een aanhanger, maar toch.

Je moet niet kijken naar wat er op de kogel staat, maar als het goed is, dan zit er onder de bumper naast de trekhaak een typeplaatje daar staat meer informatie.

Van de website van de ANWB:
Eisen aan de trekhaak
Typeplaatje van een trekhaak

De eisen die aan een trekhaak worden gesteld zijn de volgende:

    de trekhaak moet een typekeuring hebben. Dit staat op het typeplaatje van de trekhaak. Ontbreekt het typeplaatje, dan mag alleen een aanhangwagen worden getrokken die inclusief de lading niet meer weegt dan 750 kg. Bovendien mag de aanhangwagen inclusief lading niet meer wegen dan de trekkende auto op dat moment weegt;

   

Trekhaak en kogeldruk

Het gewicht waarmee de koppeling van de caravan op de trekhaak drukt, mag niet meer zijn dan de fabrikant van de trekhaak opgeeft. U vindt deze waarde op het typeplaatje van de trekhaak. Kijk daarnaast ook in de instructieboekjes van de auto en de caravan, want misschien worden hierin andere waarden opgegeven. Hierbij geldt: de laagste waarde is maatgevend en die mag u dan ook niet overschrijden.
http://www.anwb.nl/kamperen/voorbereiding/wet-en-regelgeving,/technische-voorwaarden/trekhaak.html
Gelogd
Adventure Awaits
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal