Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Lekke band... En nu?  (gelezen 5283 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rielkejack

  • Gast
Lekke band... En nu?
« Gepost op: juni 23, 2012, 11:36:26 am »

Even voorstellen:

Ik ben Jacques en klap nu zo een 4 jaar met verschillende klapkarren.
Begonnen met een 2e hands Alpenkreuzer (heerlijk nostalgisch en sfeervol) maar we wilden toch iets ruimer, dus vorig jaar een 2e hands Roadmaster gekocht.
Heerlijk ruim, maar zeker in het warme zuiden, ontbrak net als bij de Alpenkreuzer de mogelijkheid te ventileren in de slaapcabines.
Dit jaar eens gaan kijken bij Camping/sportwinkel De Wit in Schijndel en op slag verliefd geworden op de Jamet Arizona All Season 2012.
Alle opties en accessoires erbij gedaan, behalve een 2e hangtentje...

Nu heb ik bij de Alpenkreuzer een geprobeerd een bandje te vervangen d.m.v. de pootjes ver uit te draaien en het bandje er onderuit te halen... Helaas zakte de vouwwagen door een van de pootjes...

Tijdens de aflevering van de Jamet Arizona A.S. heb ik dus de vraag gesteld aan de verkoper: "Hoe kun je het beste een lekke band vervangen?"
De beste man levert al 30 jaar vouwwagens af en ik was de eerste met deze vraag....

Misschien kan iemand op dit forum een passend antwoord geven?
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Lekke band... En nu?
« Reactie #1 Gepost op: juni 23, 2012, 11:56:07 am »

Ik heb daarvoor een potkrikje in de disselbak liggen. Wagen aan de auto laten zitten, krik onder een chassisbalk van de wagen. Gaat prima.
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Lekke band... En nu?
« Reactie #2 Gepost op: juni 23, 2012, 11:59:45 am »

Nou dat is dan een verkoper zonder klapervaring lijkt me.

Je neemt gewoon net als bij de auto een krik. Misschien kun je gewoon de krik van de auto gebruiken maar dat ligt aan de autokrik.

Er zijn ook speciale kriks te gebruiken, daarvoor monteer je op het chassis eerst aan beide zijden een steun waar de krik in 'pakt'.

Ik gebruik voor het wisselen van de 'rijwielen' en de 'stallingswielen' een hydraulische garagekrik (vind ik wat stabieler) en die gaat ook mee onder in de bank.


Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Lekke band... En nu?
« Reactie #3 Gepost op: juni 23, 2012, 12:03:42 pm »

Ik zie zojuist ook de post over het potkrikje.

Potkrikjes zijn wat hoger en past vast en zeker als de band hard is om het wiel eraf te halen maar met een lekke band zit er wat minder ruimte tussen het wegdek van de 'route de soleil' en het chassis

Deze moet je eerst thuis uitproberen en dan bedoel ik.
- laat een band leeglopen
- kijk of je het potkrikje eronder kun plaatsen.
- als het past geen probleem, als het niet past iets anders bedenken.
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Lekke band... En nu?
« Reactie #4 Gepost op: juni 23, 2012, 12:08:15 pm »

Bekijk ook of je het reservewiel van de huoder af kunt halen, misschien heb je daar weer een andere sleutel voor nodig.

Thuis oefenen met een lege band en je hebt alles ondervangen

Dan weet je ook gelijk of je de juiste maat sleutel hebt om de wielmoeren los en vast te krijgen.
Meestal is dat dezelfde maat als de zwengel voor de pootjes maar daar kun je veel minder kracht mee zetten.
Een kruissleutel blijft toch het beste en plak dan een stukje tape bij de juiste maat voor de auto en een andere kleur voor de juiste maat voor de klapperbouten
« Laatst bewerkt op: juni 23, 2012, 12:11:14 pm door gaan »
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Lekke band... En nu?
« Reactie #5 Gepost op: juni 23, 2012, 06:38:02 pm »

Ik heb voor een paar euro een gebruikte autokrik gekocht en die aangepast voor onder de as van de Jametic. werkt perfect. Gelukkig nog niet hoeven gebruiken. Voor de Jamet heb je overigens een afwijkende maat sleutel nodig voor de wielmoeren. Ik heb zelf eentje gekocht met verwisselbare doppen omdat de standaard bijgeleverde zwengel voor de pootjes niet past. Krik en wielsleutel zitten in een leren tasje achterin de vw zodat ik er zo bij kan onderweg, in een krat met andere "eerste" benodigdheden.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

mars

  • Gast
Re: Lekke band... En nu?
« Reactie #6 Gepost op: juni 23, 2012, 08:17:52 pm »

Bij gebruik van een potkrik, rubber o.i.d. tussen potkrik en chassis plaatsen. Dit om het glijeffect van ijzer-op-ijzer te voorkomen.
Zeker als je langs de kant van de weg staat en e.e.a. staat al niet al te vlak.
Het zal de eerste niet zijn, die van de potkrik lazerd.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Lekke band... En nu?
« Reactie #7 Gepost op: juni 24, 2012, 07:34:48 am »

Bij gebruik van een potkrik, rubber o.i.d. tussen potkrik en chassis plaatsen. Dit om het glijeffect van ijzer-op-ijzer te voorkomen.
Zeker als je langs de kant van de weg staat en e.e.a. staat al niet al te vlak.
Het zal de eerste niet zijn, die van de potkrik lazerd.
....en voor de zekerheid 1 of 2 pootjes uitdraaien aan de zijde waar je bezig bent. Je weet maar nooit.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Lekke band... En nu?
« Reactie #8 Gepost op: juni 24, 2012, 09:29:15 am »

Allereerst zorgen voor veiligheid. Ik zal dan met liefde een velg opofferen om of op een parkeerplaats, of elders van de weg af op mijn gemakje te gaan puzzelen.

Ik gok op de auto-krik, maar ik heb het verder nog nooit aan de hand gehad...
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

bosi

  • Gast
Re: Lekke band... En nu?
« Reactie #9 Gepost op: juni 24, 2012, 10:42:49 am »

Ik heb voor een paar euro een gebruikte autokrik gekocht en die aangepast voor onder de as van de Jametic. werkt perfect. Gelukkig nog niet hoeven gebruiken. Voor de Jamet heb je overigens een afwijkende maat sleutel nodig voor de wielmoeren. Ik heb zelf eentje gekocht met verwisselbare doppen omdat de standaard bijgeleverde zwengel voor de pootjes niet past. Krik en wielsleutel zitten in een leren tasje achterin de vw zodat ik er zo bij kan onderweg, in een krat met andere "eerste" benodigdheden.


Helemaal mee eens, wij hebben het voor onze trigano net zo gedaan, ik heb op de sloop een gebruikte auto (schaar) krik van een wat groter model auto (MPV - SUV) geregeld, koste een warme handruk. Er wel eentje uitgekozendie je wat verder uitkunt draaien. Aan de bovenkant een houten klos gemonteerd met wat rubber en een los plankje om de krik op te zetten (zakt hij niet weg als je in de berm staat), daarbij zo'n ouderwetse kruissleutel (past zowel op de wielmoeren, als de beugel van het reserve wiel als de uitdraipoten). Het geheel ligt op een bereikbare plaats in de disselbak.
Heb het (helaas) al één keer mogen testen, heb een bandje lek gereden bij me eigen in de straat.
Als extra zekerheid wel de handrem aangetrokken en toen de VW ophoog was gezet met de auto krik, voor de veiligheid ook 1 uitdraaipoot uitgedraaid, zodat ik zeker wist dat het hele zaakje stabiel stond.

De band heb ik gewoon laten plakken (was net een paar weken daarvoor vernieuwd) kosten ?17,- bij euromaster.
Kwam er wel achter dat je, om de beugel van het reserve wiel te kunnen los draaien, je eerst de bermkeuken eraf moet halen.
« Laatst bewerkt op: juni 25, 2012, 08:08:16 am door bosi »
Gelogd

Rielkejack

  • Gast
Re: Lekke band... En nu?
« Reactie #10 Gepost op: juni 24, 2012, 01:03:58 pm »

Beste klappers,

Bedankt voor de reacties en de bruikbare tips.
Hier kunnen we wat mee. Eerst thuis testen en goed voorbereid op pad gaan is de sleutel.
Hopelijk als het weer eens een beetje meezit, gaan we volgend weekend de vw voor het eerst helemaal opzetten.
Dan kleurcoderen van de stokken, zodat het op de vakantiebestemming helemaal in orde komt..

Voor de ge?nteresseerden heb ik een kleurplan gemaakt op de pc, die hieronder bijgevoegd zal worden ;)
Aangezien de staanders voor zich spreken, zijn die niet gemarkeerd :P
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal