Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 »   Omlaag

Auteur Topic: Opzetten Livingstone GD  (gelezen 32454 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: Opzetten Livingstone GD
« Reactie #90 Gepost op: augustus 08, 2016, 11:14:57 pm »

Heeft iemand ervaring met die hordeuren die je er nu ook bij kunt kopen? Lijkt me voor warme landen best wat!
Vind het vrij dure deurtjes die je beperkt zal gebruiken. Zie dan liever muggengaas in het slaapgedeelte..
Gelogd

Miirjam met Livingstone

  • Klapperraar
  • **
  • Online Online
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 62
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Opzetten Livingstone GD
« Reactie #91 Gepost op: augustus 08, 2016, 11:18:53 pm »

Mee eens: mugdicht wordt het niet. Ze vliegen zo onder de keuken door en anders wel door andere kieren. Voor onze dochter met muggenbeetallergie gaan we toch nog een klamboe meenemen...
Gelogd

Johan

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 177
  • Merk Vouwwagen: Zambezi River Lodge Soft Top 2020 met boogluifel
  • De ultieme vrijheid aan je trekhaak
Re: Opzetten Livingstone GD
« Reactie #92 Gepost op: augustus 08, 2016, 11:29:51 pm »

Zodra je de Livingstone bij aankomst opzet, staat alles uiteindelijk spik en span. Het is mooi weer en de tent is kurkdroog. Dan krijg je de eerste regenbui. Het tentdoek krimpt, de haringen worden uit de grond getrokken (echt waar) en alles staat super strak. Zodra de tent weer opgedroogd is, hangt de luifel, de windhoeken en zijkant van de tent er slap bij. Span je dan alles weer opnieuw netjes af, dan krijg je het nooit meer zoals bij aankomst. Het is een natuurlijke bijwerking van katoen, maar oogt minder mooi. Vind dat de Livingstone hier aardig last van heeft.

Ja, ik ken het verschijnsel. In een ander topic heb ik al gezegd, dat als je hem nat inpakt en hem elders weer opzet, dan past hij niet meer om het frame door het krimpen. Ik houd er bij het opzetten wel rekening mee dat ik de haringen in een goede hoek de grond in sla, hoe schuiner hoe beter. Ik zit er zelfs aan te denken om de elastieken te vervangen door kleine scheerlijntjes zoals De Waard die kent. Je kan dan weer makkelijk afspannen als het doek weer droog is.
Gelogd
Johan ZRL 2020

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Opzetten Livingstone GD
« Reactie #93 Gepost op: augustus 09, 2016, 05:29:00 pm »



Dan krijg je de eerste regenbui. Het tentdoek krimpt, de haringen worden uit de grond getrokken (echt waar) en alles staat super strak. Zodra de tent weer opgedroogd is, hangt de luifel, de windhoeken en zijkant van de tent er slap bij. Span je dan alles weer opnieuw netjes af, dan krijg je het nooit meer zoals bij aankomst.
Dat weer opspannen lukt me wel. Maar je hebt gelijk. De zaak krimpt behoorlijk zelfs bij alleen een vochtige nacht.
Ik heb bij de padvinderij vroeger dan ook geleerd dat als het gaat regenen je de scheerlijnen iets losser moet zetten om ruimte te geven aan die krimp. En grondpennen voor de elastieken aan de zijkant gebruik ik eigenlijk zelden.

Moet er wel bij zeggen dat de combinatie van (te) lange grondpennen en die krimp bij mij eind vorig jaar geresulteerd heeft in een kapotgetrokken grondzeil-lus. :(
Gelogd

Zeldenrust

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 226
Re: Opzetten Livingstone GD
« Reactie #94 Gepost op: augustus 09, 2016, 07:30:21 pm »

Ik ben dit jaar voor het eerst met onze nieuwe Zambezi op pad geweest. Het tentdoek is van dezelfde kwaliteit als de Livingstone. We hebben twee keer regen van betekenis gehad. De eerst keer was 's nachts. Je hoorde de toon van de druppels op het dak steeds hoger worden. Op een gegeven moment ben ik er maar even uit gegaan om de voorste uitzetboog een tandje te vieren. Wanneer het doek nat is gaat er van alles lubberen ondanks de krimp. Echter als het katoen weer lekker doordroogt dan trekt alles weer lekker strak. Dit verschijnsel had ik overigens bij mijn de Waard ook. Hoewel die over het geheel genomen minder plooitjes had. Maar daarvan is het katoen een slagje dikker en ik denk dat een gehele tent toch mooier af te spannen is dan een halve tent die aan een wagenframe vast zit.
Gelogd
Zambezi River Camp Cross-road 2016

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: Opzetten Livingstone GD
« Reactie #95 Gepost op: augustus 09, 2016, 07:36:09 pm »

Het is natuurlijk een standaard gedrag van katoen en dat weet je. Het valt mij echter op, dat bij onze vorige Kampala het krimpen en uitzetten lang zo erg niet was. Het kan natuurlijk zijn dat dit ander doek is dan van de Livingstone. De haringen (lange rotspennen) werden met name bij de achtertent volledig uit de grond getrokken.  Echt bijzonder..
Wat @Zeldenrust ook zegt, het is bij regen zeker aan te raden om de boel iets minder strak te zetten. Dat kan een hoop ellende voorkomen.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Opzetten Livingstone GD
« Reactie #96 Gepost op: augustus 10, 2016, 08:48:38 am »

Klopt. Inmiddels is vannacht bij mij de provisorisch gerepareerde hoeklus van het grondzeil nu zelfs helemaal van het grondzeil losgetrokken. :(
« Laatst bewerkt op: augustus 11, 2016, 09:37:59 am door Frankie »
Gelogd

Astrid1976

  • Gast
Re: Opzetten Livingstone GD
« Reactie #97 Gepost op: augustus 10, 2016, 10:55:02 am »

Beste Frankie,

Heel erg bedankt voor de foto's van de Livingstone met dichte wand. we gaan het nog eens proberen, want het lukt wel zo te zien. inmiddels zijn we weer thuis, dus dat opzetten doen we een andere keer. wij stonden beste scheef met de vouwwagen, misschien dat het daardoor niet lukte.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Opzetten Livingstone GD
« Reactie #98 Gepost op: augustus 10, 2016, 07:42:27 pm »

Dat kan heel goed. Het is nu eenmaal zo dat vouwwagens een zekere tegenstrijdigheid kennen, te weten een tent die vast zit aan een wagen die je horizontaal zet op een bijna per definitie niet helemaal horizontaal terrein. Dat blijft "frummelen" en meer dan eens accepteren dat het gewoon niet altijd lukt. Afhankelijk van het model overigens.
Sommige wagens zijn wat vergeeflijker,  lijkt het, omdat de onderkant van de tent wat hoger boven de grond hangt.

Ik denk dat er eigenlijk maar één wagen is die dat probleem niet of nauwelijks kent en dat is de Smitveld, omdat de tent daarvan zeer "beweeglijk" is ten opzichte van de wagen.
Gelogd

Miirjam met Livingstone

  • Klapperraar
  • **
  • Online Online
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 62
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Opzetten Livingstone GD
« Reactie #99 Gepost op: augustus 10, 2016, 11:30:00 pm »

Dat klopt! Onze Beauvist stond altijd goed, helaas waren we wel lang bezig met de twee bedden waterpas zetten (en hadden we de laatste versie zonder lattenbodem). Deze tent had ook weinig last van krimp.
Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
Re: Opzetten Livingstone GD
« Reactie #100 Gepost op: augustus 22, 2016, 10:19:40 am »

dat van krimpen en uitzetten hebben wij ook gemerkt. Had niet verwacht dat er zoveel rek in het doek kan zitten zeg. Ook bij ons werden er een paar haringen los getrokken ( rotspennen) En kregen we de deur niet meer knap dicht. stond teveel spanning op. Dus de ervaring is wel dat je niet alles te strak op moet zetten.
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Opzetten Livingstone GD
« Reactie #101 Gepost op: augustus 22, 2016, 01:29:19 pm »

De kuip zetten wij vast met elastieken. Dan kan een en ander een beetje leven. En ook bij ongelijk terrein, is het wat makkelijke afspannen.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Opzetten Livingstone GD
« Reactie #102 Gepost op: augustus 22, 2016, 07:33:29 pm »

Ik heb het nu eens anders geprobeerd. Heb droog opgezet en toen het 's avonds ging regenen heb ik de grote boog van de wagentent iets losser gezet en de steunstokken iets losser gezet. Hooguit 2 cm elk. Volgende dag had de wagen nog steeds zijn vorm. Na drogen heb ik de zaak weer op spanning gebracht.
Gaat perfect.
Gelogd

AnnevdB

  • Gast
Re: Opzetten Livingstone GD
« Reactie #103 Gepost op: augustus 22, 2016, 07:43:50 pm »

Ik heb het nu eens anders geprobeerd. Heb droog opgezet en toen het 's avonds ging regenen heb ik de grote boog van de wagentent iets losser gezet en de steunstokken iets losser gezet. Hooguit 2 cm elk. Volgende dag had de wagen nog steeds zijn vorm. Na drogen heb ik de zaak weer op spanning gebracht.
Gaat perfect.
Met de grote boog bedoel je die waar de stokken onder moeten?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
Re: Opzetten Livingstone GD
« Reactie #104 Gepost op: augustus 22, 2016, 07:56:36 pm »

De kuip zetten wij vast met elastieken. Dan kan een en ander een beetje leven. En ook bij ongelijk terrein, is het wat makkelijke afspannen.

Doe je dan elastiekjes om de ogen die in je kuipzeil.zitten??
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal