Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Keuken Cocoon verplaatsen  (gelezen 5036 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cocoon66

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 42
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon M
Keuken Cocoon verplaatsen
« Gepost op: juni 04, 2015, 12:51:55 am »

Hallo allemaal

Zie hier mooie projecten voorbij komen van zelfbouw keukens tot het omdraaien van de tent van een cocoon.
Wij hebben in 2012 een Cocoon M aangeschaft met een omgedraaid chassis (mtt compact).
Ik heb destijds ook zelf een keuken gemaakt die op de dissel staat en verrijdbaar is dmv de uitdraaipoten met wielen, met het idee dat we de keuken op elke gewenste plek kunnen neerzetten.
Maar in de praktijk blijkt dat de keuken altijd op dezelfde plaats staat nl aan de achterzijde van de wagen onder de luifel.
We zouden eigenlijk de keuken het liefst vast achterop willen hebben maar we hebben geen verlengt chassis.
Ik vraag me dus af is er bijn onze cocoon een mogelijkheid om de keuken vast achterop te monteren?
Ben heel benieuwd of dit mogelijk is.
ik probeer een foto mee te sturen van onze cocoon

Groet,
Jan
Gelogd

prutsky

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 142
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL MTT Kyte keuken
Re: Keuken Cocoon verplaatsen
« Reactie #1 Gepost op: juni 04, 2015, 09:28:42 am »

Je zou zeggen dat als het nu past, het ook zou passen als je de bak en de keuken omdraait qua lengte. Is het de gewichtsverdeling die dan niet meer klopt?

Die keuken die je zelf gemaakt hebt, heeft de uitstraling van de "masterclass kitchen" van HK zelf. Heb je het zeil bij hen gekocht?
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Keuken Cocoon verplaatsen
« Reactie #2 Gepost op: juni 04, 2015, 04:36:16 pm »

Gewoon de bak omdraaien, komt de keuken vanzelf op de plaats waar deze hoort. Van de dissel heb je weinig tot geen last. Wij hebben een disseltafel boven de dissel. Dat extra blad is ontzettend nuttig. Probeer het anders eerst eens uit. Zet de Cocoon op, de keuken op zijn plek en zet er iets voor ter grootte van de dissel. En probeer dan hoe je overal nog bij kunt. Het leek ons eerst ook lastig die dissel, maar bij HK in de showroom uitgebreid getest en bekeken.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re: Keuken Cocoon verplaatsen
« Reactie #3 Gepost op: juni 04, 2015, 08:52:58 pm »

elders op 't forum heb ik mijn cocoon-aanpassing beschreven (weet zo ff niet meer de datum) maar wij hadden de cocoon verlengt met stalen profielen. en de keuken achterop (onder de luifel)
eenvoudig zelf te doen.

ff opgezocht, zie : http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=12049.0
« Laatst bewerkt op: juni 04, 2015, 08:56:32 pm door retteketed »
Gelogd

Cocoon66

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 42
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon M
Re: Keuken Cocoon verplaatsen
« Reactie #4 Gepost op: juni 05, 2015, 12:34:23 am »

@prutsky  De gewichtsverdeling is idd wel een punt om over na te denken. De keuken wordt zowiezo lichter doordat het onderstel met uitdraaipoten komt te vervallen maar al met al weegt ie er toch nog aardig in.  Het zeil heb ik idd bij HK vandaan. @Yella  De dissel in onder de luifel hebben wij destijds ook overwogen en ook bekeken in de showroom.
Ons idee was dat je dan niet goed voor het kookgedeelte kon staan daarom hebben wij bewust gekozen om de tent om te draaien.
Maar ja dat is voor de een geen punt en voor de ander wel. Achteraf hadden we toch beter een cocoon  met een vaste keuken achterop kunnen nemen.
Maar ja achteraf weten we het allemaal wel en het prijsverschil was ook niet gering.@ Retteketed dat ziet er ook goed uit vind het geheel dan ook beter in verhouding ,dacht nog als ik het nu precies omdraai dan komt de bak in verhouding erg ver naar voren te staan.
Zal er eens goed over na denken wat de beste keuze is.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Keuken Cocoon verplaatsen
« Reactie #5 Gepost op: juni 05, 2015, 05:00:32 am »

@Yella  De dissel in onder de luifel hebben wij destijds ook overwogen en ook bekeken in de showroom.
Ons idee was dat je dan niet goed voor het kookgedeelte kon staan daarom hebben wij bewust gekozen om de tent om te draaien.
IK heb het mijn vrouw laten proberen in de showroom. Die kookt meestal en is niet zo groot. Die vond het geen probleem, want anders hadden we ook de keuken achterop genomen, ook al kostte het meer. Er zijn ook mensen die de keuken een eindje opzij schuiven.
Maar ook ik had achteraf toch liever het verlengde chassis gehad. Ik heb nu het chassis zelf verlengd voor een disselbak achterop. Zie mijn topic, "onze Cocoon 2014". Ik heb hoeklijn 40x40x5 mm gebruikt en vastgezet met 3 gaten die al in het chassis zaten. Maar op deze manier een keuken achterop wordt te zwaar en moet de tent naar voren.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Cocoon66

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 42
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon M
Re: Keuken Cocoon verplaatsen
« Reactie #6 Gepost op: juni 10, 2015, 12:09:03 am »

@Yella Heb je foto's en het hele topic hierover gelezen maar ziet er echt goed uit mooi geheel zo.
Maar wat je al aangeeft het wordt te zwaar achterop ,ben bang dat zelfs  als ik de tent naar voren verplaats het nog te zwaar is.
Zonder keuken op de dissel heb ik geen kogeldruk dus misschien als de tent naar voren gaat en de zwaarste bagage voorin komt zou het net gaan.
Maar als het niet kan dan is alles voor niks geweest ,het zou handig zijn dat het met een programma  te berekenen is.
Ik ga er nog maar eens een nachtje over slapen :Z
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Keuken Cocoon verplaatsen
« Reactie #7 Gepost op: juni 10, 2015, 12:47:35 am »


Maar als het niet kan dan is alles voor niks geweest ,het zou handig zijn dat het met een programma  te berekenen is.

http://youtu.be/rH_CZCm374g

Weliswaar geen programma maar wel een filmpje. Succes met rekenen.

In de praktijk valt het bij ons wel mee om goed te laden. Wij hebben de keuken ook achter zitten en op de dissel de fietsendrager. Meer de ene keer gaan de fietsen mee en de andere keer niet. Da's gauw 30 kg meer of minder op de dissel.
Ik probeer altijd rond de 50 à 60 kg kogeldruk uit te komen, met wat ervaring in het laden, gaat dit meestal in 1 keer goed.

Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal