Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Vouwwagens ook van het gas?  (gelezen 3715 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RoosvdV

  • Gast
Vouwwagens ook van het gas?
« Gepost op: juli 09, 2018, 10:20:30 pm »

In de media lees en hoor je veel over ‘alle huishoudens van het gas’ hoe is jullie ervaring met koken op Electra in de vouwwagen? Met een keramisch of inductiekookplaat bijvoorbeeld?
Ik heb geen idee of het kan maar we overwegen een nieuwe vouwwagen (Campooz Lazy Jack) zonder keuken en willen weten wat de beste tips en trucs zijn!
Ik ben benieuwd naar jullie er ervaringen, alvast bedankt!
Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.584
Re: Vouwwagens ook van het gas?
« Reactie #1 Gepost op: juli 09, 2018, 10:36:55 pm »

Geen ervaring daarmee maar het verbruik van inductie/electrisch is pittig en niet elke camping heeft daartoe de middelen. Gas heeft als voordeel dat je niet van electra afhankelijk bent en zo'n vaart loopt het (nog) niet.
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

muis

  • Gast
Re: Vouwwagens ook van het gas?
« Reactie #2 Gepost op: juli 09, 2018, 11:47:00 pm »

Het gas (butaan / propaan) dat op de camping gebruikt wordt is geen aardgas dus dat zal zo'n vaart niet lopen. 
Gelogd

RENVE

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 126
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Flexi Comfort XL IQ
Re: Vouwwagens ook van het gas?
« Reactie #3 Gepost op: juli 10, 2018, 12:55:59 am »

Zal idd nog wel even duren, maar zodra het verboden wordt, zullen de Nederlandse campings wel meebewegen en een hogere belasting mogelijk maken. Maar ja, of de buitenlandse campings dat ook doen....
Gelogd
In één klap schatrijk!

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.393
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Vouwwagens ook van het gas?
« Reactie #4 Gepost op: juli 10, 2018, 01:00:20 am »

Dat denk ik dus ook. In alle andere landen, kan men dan het gas in slaan en dat doe je terwijl je daar op reis bent.

Als Nederland dan het enige land is dat het gebruik van gaz op de campings verbied, zal Nederland voor een erg grote groep toeristen een No Go zone zijn wat de economie zeker geen goed zal doen, en als het pijn doet in de portemonnee….
Gelogd

eriktiel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 201
  • Merk Vouwwagen: jamet
  • Liever mijn vrouw met overgewicht dan mijn vw
Re: Vouwwagens ook van het gas?
« Reactie #5 Gepost op: juli 10, 2018, 05:45:31 am »

Nederland is het enige land dat met deze onzin mee doet! Propaan is een “bijproduct” van de winning van zowel aardgas, als het raffineren van aardolie. Tijdens deze processen komt er n.l. ook propaangas vrij. Ongeveer 60% van het propaangas komt van het winnen van aardgas. De andere 40% van het raffineren van aardolie.

Door de winning van olie en aardgas komt er dus automatisch propaangas vrij.  Dit “bijproduct” wordt nu ook gebruikt als een nuttige brandstof,  voor gebruik in verschillende producten zoals gasflessen, bulktanks en autogas.
Gelogd
Jamet Louisiana. Liever mijn vrouw met overgewicht dan mijn vouwwagen!

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Vouwwagens ook van het gas?
« Reactie #6 Gepost op: juli 10, 2018, 07:46:10 am »

Voorlopig nog maar niet te druk om maken lijkt mij. dat beetje gas dat je in je vakantie gebruikt stelt  niets voor. En aanpassen in je vouwwagen kan altijd nog, zorg voor later. Maar ik zie niet direct alle campings voorbereidingen treffen voor aanpassing van het aanbieden in de electriciteit.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Vouwwagens ook van het gas?
« Reactie #7 Gepost op: juli 10, 2018, 10:45:50 am »

Nu is de discussie over gas voor mij niet de reden geweest, maar wij zijn/waren al 5 jaar van het gas af, omdat ik het gesleep en gedoe met die gastanken beu was. (altijd op het verkeerde moment leeg, zwaar en kost relatief veel ruimte); echter dit jaar ipv de Cobb toch maar weer de Skottel mee omdat die Cobb voor ons niet werkt (geen geduld voor)


Standaard kookwerk gaat met een inductie kookplaatje; werkt perfect en mijn beste beslissing ooit. Kun je op wattage instellen (stappen van 220Watt)
Gelogd

Venkelstraat

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 93
Re: Vouwwagens ook van het gas?
« Reactie #8 Gepost op: juli 12, 2018, 08:55:16 am »

Nederland is het enige land dat met deze onzin mee doet! Propaan is een “bijproduct” van de winning van zowel aardgas, als het raffineren van aardolie. Tijdens deze processen komt er n.l. ook propaangas vrij. Ongeveer 60% van het propaangas komt van het winnen van aardgas. De andere 40% van het raffineren van aardolie.

Door de winning van olie en aardgas komt er dus automatisch propaangas vrij.  Dit “bijproduct” wordt nu ook gebruikt als een nuttige brandstof,  voor gebruik in verschillende producten zoals gasflessen, bulktanks en autogas.
Bij het raffineren van ruwe olie komt niet alleen propaan vrij, maar o.a. ook butaan, propeen en buteen. Dit zijn zeker geen bijproducten van het proces, maar halffabrikaten voor productie van o.a. hoogwaardige benzine componenten, kunstoffen etc. Propaan en butaan worden idd hoofdzakelijk gebruikt als brandstof, apart of gemengd.
E.e.a. is afhankelijk van specifieke units op de raffinaderij zelf (wat gebruiken en verwerken ze zelf verder), de afzetmarkt maar bijvoorbeeld ook de aardgasprijs. Als de aardgasprijs hoog is en de afzetmarkt krap is het voor een raffinaderij soms aantrekkelijker om zelf propaan te verstoken ipv aardgas in te kopen.

Om maar weer richting het topic te gaan: Kampeerders van het gas af is een hele andere discussie dan huishoudens van het aardgas af. Het is echt een hele andere markt. Zowel de productie, als transport/toelevering.

Als kampeerder zou ik best van het gas willen. Met de aanschaf van onze Lazy Jack dit jaar zijn we eigenlijk automatisch op gas gaan koken. Meer uit automatisme omdat we voorheen met het tentkamperen geen electriciteit gebruikte en we dus eigenlijk altijd op gas kookte.
Omdat ik niet helemaal tevreden ben met onze huidige kookfaciliteiten ( een lompe 2pitter met losse gasfles) had ik zal dromen over een inbouw kookplaat, disselbak en vaste gasleiding met snelkoppelingen.
Dit topic heeft me echter aan het denken gezet of het niet elektrisch moet worden.
Het scheelt een hoop gedoe, maar is het wel praktisch?
2 kookplaatjes op een 6 ampère aansluiting? Waar zit je dan op? 700 watt per kookplaat?
Dan moet je heel erg veel geduld hebben ...
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Vouwwagens ook van het gas?
« Reactie #9 Gepost op: juli 12, 2018, 11:31:50 am »

Met een gasfles ben je wel onafhankelijk van wat een camping aanbiedt. Minder beperkt in waar je wilt staan op een camping. Ben wel eens op een camping geweest die  vol zat maar nog wel plaatsen had zonder electriciteit. Voor 3 weken en koken en koelen op gas hadden we ongeveer 6 kg gas nodig. Voor ons prima te doen met 2x 5 kg gasflessen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Mirri74

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Combi camp venezia
Re: Vouwwagens ook van het gas?
« Reactie #10 Gepost op: juli 12, 2018, 11:44:34 am »

Als ik zie hoe snel de zekering er bij een camping kacheltje (instelbaar wattage) al er uit vliegt, vind ik electrisch koken eigenlijk geen optie.
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Vouwwagens ook van het gas?
« Reactie #11 Gepost op: juli 12, 2018, 12:00:19 pm »

Inductie kookplaatje doet het al prima of 220Watt (1A), ik heb hem meestal op 880Watt staan (4A)


Een kacheltje is vaak heel wat anders (1000 - 2000 Watt)
Gelogd

RoosvdV

  • Gast
Re: Vouwwagens ook van het gas?
« Reactie #12 Gepost op: juli 12, 2018, 01:14:28 pm »

Bedankt voor alle reacties!

Ik denk vooral aan elektrisch koken in de vouwwagen omdat we net een Campooz Lazy Jack hebben gekocht. Daar zit geen volledige keuken in zoals in onze oude Jamet. We staan dus opnieuw voor een keuze op dit gebied en ik vroeg mij af of ik nog wel met zo’n gasfles wil slepen....
Nu kregen we een kookstel op gas gratis bij de vouwwagen dus houden we de gasfles nog maar even aan ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

Venkelstraat

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 93
Re: Vouwwagens ook van het gas?
« Reactie #13 Gepost op: juli 12, 2018, 01:26:20 pm »

Bedankt voor alle reacties!

Ik denk vooral aan elektrisch koken in de vouwwagen omdat we net een Campooz Lazy Jack hebben gekocht. Daar zit geen volledige keuken in zoals in onze oude Jamet. We staan dus opnieuw voor een keuze op dit gebied en ik vroeg mij af of ik nog wel met zo’n gasfles wil slepen....
Nu kregen we een kookstel op gas gratis bij de vouwwagen dus houden we de gasfles nog maar even aan ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gefeliciteerd met jullie geweldige vouwwagen ;-)
Wij hebben het keukentje erbij genomen en zijn er erg blij mee!
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 811
Re: Vouwwagens ook van het gas?
« Reactie #14 Gepost op: juli 12, 2018, 02:04:28 pm »

Zo veel gesleep is gas niet.
We hebben 2 flesjes Campingaz, van die blauwe kleine bij.
Vorig jaar in juni allebei laten hervullen.
Intussen vorig jaar 3,5 week weggeweest, later nog een week, met Pinksteren 4 dagen en nu zijn we al bijna 2 weken weg, en dat alles nog steeds met flesje nr 1. Staat hier vast in een beugel dus ik kan niet heffen hoeveel er nog in zit, maar het gaat echt heel lang mee.

En we koken elke dag 1x pasta of rijst erop en soms eens saus of melk.

Koffie maken we niet op gas en vlees braden we op een elektrische plaat.

Ik blijf dus bij het gas.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 8 met Tapatalk

Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal