Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: Is dit rieel?  (gelezen 22260 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

superkoe32

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.413
  • Merk Vouwwagen: CCC Xclusive 2021
  • ** Pluk de dag! **
Is dit rieel?
« Gepost op: juni 13, 2016, 09:45:57 am »

Dit jaar zijn we genoodzaakt om voor het eerst sinds jaren te gaan reizen op zwarte zaterdag, baal dervan als een stekker maar het is niet anders.. Heb ook totaal geen ervaring met zwarte zaterdag, vandaar even dit draadje gestart.

Effin, mijn idee is om zaterdag 6-8 te vertrekken om 05.00 uur vanuit Twente, Duitsland-> Dusseldorf-> Keulen-> Bitburg-> Luxemburg-> Dyon, met als bestemming een hotel in Lyon. Dit is voor ons iets minder dan 1000 klm en dus een flinke rit. Ik hoop erop dat het in noorden nog niet zo druk zal zijn tegen de middag wanneer we daar zullen rijden. Ik verwacht dan zo rond max 19.00 bij Lyon aan te komen, waar op dat tijdstip de files weg zijn getrokken.  De volgende dag weer vroeg weg na het ontbijt voor het laatste stuk naar de Cote dazur

Volgens de verwachting op BisonFute moet het redelijk te doen zijn in het noorden rond de tijden dat we daar zitten, maar goed het blijft koffiedik kijken natuurlijk. De 2e reisdag zou volgens BisonFute juist meer vertraging moeten opleveren op de route soleil :X Ik hoop dan uiteindelijk tegen het einde van de middag aan te komen op de camping aan de Cote dazur.

Ben ik rieel met deze verwachting denken jullie? Ik moet er wel bij zeggen dat wij stevige doorrijders zijn en niet uren blijven hangen bij een (tank)pauze, maar vaak met een 30 minuten wel weer op weg zijn. Ben benieuw!
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.379
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Is dit rieel?
« Reactie #1 Gepost op: juni 13, 2016, 10:00:19 am »

Toen wij voornamelijk op zaterdag reden, namen we nooit de betaalautostrades,  vooral omdat deze niet veel sneller zijn dan de alternatieve wegen, en deze extra tijd op die zaterdagen meestal verloren gaan aan files. Dat was nog voor we met de klapper op trok waren. Wij vertrokken meestal rond 7.30 en reden dan vaak tot 21 uur door. Ook wij deden nooit pauzes die veel langer dan 30 minuten waren.
Hoeveel je dan aflegt, hangt veel af van de wegen en waar je naar toe gaat. Als we naar de Alpen gingen, was 900 à 1000 km realistisch. Pyreneeën en Gigondas hebben we op die wijze een keer gedaan van uit Brussel in één trek.

Meestal reken ik iets van een gemiddelde van 72 km/h op gewone RN wegen. Echter er zijn ook grote stukken waar het eveneens dubbel baan is en je max 110 mag rijden bij geen regenweer. Daar rekende ik met een gemiddelde van 95 km/h. In bergachtige streken eerder maar een 50 km/h.

We hebben ook een keer rond 17 uur Lyon op een dergelijke dag gepasseerd en dat was nog zwaar aanschuiven. Sindsdien zoek ik eerder altijd op dergelijk dagen naar alternatieve wegen die Lyon meiden als de pest. (Het meer van Annecy is ook zo'n locatie waar je me nooit zult zien op een zaterdag in het groot verlof, met redelijk wat omrijden win je daar altijd tijd en veel minder frustraties)
Gelogd

superkoe32

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.413
  • Merk Vouwwagen: CCC Xclusive 2021
  • ** Pluk de dag! **
Re: Is dit rieel?
« Reactie #2 Gepost op: juni 13, 2016, 10:09:17 am »

Dank voor je reactie Friedel! Laat het nou wel zo zijn dat ons overnachtingshotel aan de oost kant ligt van Lyon en pakken dan de A46-A42. Ik moet er dus redelijk vroeg af, voor onze eindbestemming, maar snap heel goed wat je zegt...Het blijft koffiedik kijken maar viond het fijn om jullie ervaringen te lezen, wellicht dat we dan alsnog voor een andere route kiezen, door er bv pas bij Mulhouse in DLD af te gaan en dan via de Jura af te zakken... KK
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.379
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Is dit rieel?
« Reactie #3 Gepost op: juni 13, 2016, 10:26:29 am »

Route die ik altijd goed gevonden heb en vlot reed was Metz, Nancy, Epinal, Vesoul, Beçanson en zo verder naar Lyon. Je komt dan al een beetje oostelijk naar Lyon gebold.

Een redelijk goede tool om dergelijke routes uit te stippelen vindt ik:
http://www.routenet.be (of .nl)

Als je de alternatieve wegen wilt nemen en niet de supperdrukke autostrades duid ik aan dat ik de tolwegen vermeid.

Vanuit Enschede (weet niet juist waar in Twente je woont) kom ik dan op 904 km tot hartje Lyon uit, en voorziet hij 11 uur op de weg. Je kan ook kiezen voor auto met aanhangwagen. Voor stukken in Nederland en Duitsland is hij dan redelijk acurraat, voor Frankrijk is hij dan een stuk pessemistischer dan realiteit en lijkt hij er van uit te gaan dat je een zware caravan aan het sleuren bent. In dat geval geeft hij aan dat je 13 uur op de baan zult zijn. Reallistisch lijkt me dan het midden tussen die twee, 12 uur onderweg.

Dus als je rond 19 uur wenst te arriveren, er van uit gaat in totaal één uur aan pauzes te nemen, dan moet je ongeveer rond 6 uur in de ochtend op de baan zijn. Uit mijn ervaring moet dat redelijk realistisch zijn via die route. Er nog nauwelijks fille meegemaakt, ook op erg zwarte zaterdagen.

Gelogd

superkoe32

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.413
  • Merk Vouwwagen: CCC Xclusive 2021
  • ** Pluk de dag! **
Re: Is dit rieel?
« Reactie #4 Gepost op: juni 13, 2016, 10:32:40 am »

Route die ik altijd goed gevonden heb en vlot reed was Metz, Nancy, Epinal, Vesoul, Beçanson en zo verder naar Lyon. Je komt dan al een beetje oostelijk naar Lyon gebold.

Een redelijk goede tool om dergelijke routes uit te stippelen vindt ik:
http://www.routenet.be (of .nl)

Als je de alternatieve wegen wilt nemen en niet de supperdrukke autostrades duid ik aan dat ik de tolwegen vermeid.

Vanuit Enschede (weet niet juist waar in Twente je woont) kom ik dan op 904 km tot hartje Lyon uit, en voorziet hij 11 uur op de weg. Je kan ook kiezen voor auto met aanhangwagen. Voor stukken in Nederland en Duitsland is hij dan redelijk acurraat, voor Frankrijk is hij dan een stuk pessemistischer dan realiteit en lijkt hij er van uit te gaan dat je een zware caravan aan het sleuren bent. In dat geval geeft hij aan dat je 13 uur op de baan zult zijn. Reallistisch lijkt me dan het midden tussen die twee, 12 uur onderweg.

Dus als je rond 19 uur wenst te arriveren, er van uit gaat in totaal één uur aan pauzes te nemen, dan moet je ongeveer rond 6 uur in de ochtend op de baan zijn. Uit mijn ervaring moet dat redelijk realistisch zijn via die route. Er nog nauwelijks fille meegemaakt, ook op erg zwarte zaterdagen.

Bedankt voor de tip!~Ik kijk vaak via GoogleMaps, maar die wisselt nog wel eens van route op de een of andere manier...Ik ga meteen even kijken!
Gelogd

reeseend

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 39
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Country 2006
Re: Is dit rieel?
« Reactie #5 Gepost op: juni 13, 2016, 10:37:15 am »

Ik denk dat je inschatting wel correct is. Het enige wat je niet in de hand hebt is een pech/ongeval waardoor er files ontstaan en een beetje regen veroorzaakt wat meer stremming. Succes met de reis en probeer er geen wedstrijd van te maken, want dat kan je vakantie aardig vergallen  :J
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.379
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Is dit rieel?
« Reactie #6 Gepost op: juni 13, 2016, 11:00:37 am »

Gebruik google maps ook vaak voor kortere trajecten in te schatten. Houd ook rekening met verkeer en daardoor vaak verschillende routes, maar daar heb je minder aan bij plannen op langere termijn. Soms ook iets te optimistisch qua inschatten.

Voor vakantieplanning gebruik ik beiden, maar ook de ouderwetse kaarten en daarmee aan het rekenen gaan. Je kan dan ook nog wat op eigen ervaring met bepaalde regio's putten om de juiste route te zoeken.
Gelogd

superkoe32

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.413
  • Merk Vouwwagen: CCC Xclusive 2021
  • ** Pluk de dag! **
Re: Is dit rieel?
« Reactie #7 Gepost op: juni 13, 2016, 11:20:24 am »

Daar heb je helemaal gelijk in Reeseend!  Het is voor ons geen sport om er zo snel mogelijk te komen hoor, wanneer de voordeur van huis op slot gaat begint onze vakantie ook meteen in de auto, de reis ernaar toe is voor ons feest met allerlei lekker dingetjes en hapjes onderweg :K :>

Nog 8 weekjes aftellen :#
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Is dit rieel?
« Reactie #8 Gepost op: juni 13, 2016, 12:17:27 pm »

Uiteraard kan je, net als velen, op zaterdag rond 06:00 uur vertrekken. Dat geeft je in ieder geval de garantie dat je niet alleen rijdt  :#

Garanties krijg je absoluut niet maar ik denk dat je 4 opties hebt:

1. Dat doen jullie al door voor een deel een afwijkende route te nemen (A61-A48-A1) maar de A31 in Frankrijk is druk. Aangezien jullie richting de Cote d'Azur kan je de route door Duitsland nog verder door trekken over de A5 (Heidelberg/ Straatsburg) en de A36 (Besancon). Want volgens mij kan je Frankrijk beter zoveel mogelijk proberen te ontwijken op de route du Soleil.

2. Optie 2 is de reistijd aanpassen. Wij vertrekken juist ná alle ellende dus laat op de ochtend en dan hobbelen we overal achteraan. En op het moment dat het druk wordt stoppen we. De volgende dag vertrekken we op tijd en rijden dan weer achter iedereen aan. Dat kost meer tijd maar levert geen file stress op. Goed luisteren naar de file info is wel belangrijk.

3. 's nachts gaan rijden. Als je rond 19 uur 's avonds vertrekt zijn alle files van die dag weg en als je een paar uur rijdt zodat je een voorsprong hebt op de rest kan je een hoop voorkomen. Nadeel is dat je vermoeid aankomt op de plaats van bestemming en dat je eigenlijk met z'n tweëen moet gaan rijden om het veilig te houden. Een F1 hotel kan je op elk moment van de dag binnen stappen als je een credit-card hebt. Ze hebben automaten bij de deur waar je kan betalen.

4. Een laatste optie is om gaan rijden. Ik rij namelijk liever dan dat ik in de file sta en de vakantie kost toch al geld genoeg dus een tank (80,- euro) extra om de kilometers te maken kan er ook nog wel bij. In een warme stinkende file staan is niet mijn favoriete bezigheid. Je zou dan over Zwitserland kunnen gaan (Bern - Geneve) dat is een kleine 200km om rijden of vanaf de A36 Besancon doorsteken richting Clermont Ferrand en over de A75 rijden.

Ik zou voor de Zwitserland (1404km) gaan denk ik want die geeft na Geneve nog een alternatief om de Route du Soleil te ontwijken. In totaal 1404km tegen 1267 vind ik heel redelijk en over Geneve is een vreselijk mooie route  :J
« Laatst bewerkt op: juni 13, 2016, 12:21:00 pm door KenJo »
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Re: Is dit rieel?
« Reactie #9 Gepost op: juni 13, 2016, 12:41:31 pm »

Ik ga altijd vrijdagmiddag om 16:00 naar bed en slaap dan tot 20:00 uur. Vervolgens rijden wij door de nacht, lekker rustig, weinig vrachtwagens etc. Om een uurtje of 7 worden onze meiden wakker en dan zoeken wij een fijne parkeerplaats (niet met tankstation). Mijn vrouw ontfermt zich over de kinderen en ik slaap dan nog een uurtje of twee. Vervolgens de laatste kilometers naar onze bestemming.

Toen wij nog naar Nice op vakantie gingen met de klaphark was ik bij vertrek om 21:00 uur om 8:00 uur net voorbij Aix-en-Provence.

Maar je moet dan wel makkelijk en overal kunnen slapen.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.379
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Is dit rieel?
« Reactie #10 Gepost op: juni 13, 2016, 01:09:17 pm »

Denk dat je nog een alternatief vergeet, toch voor het stuk tot lyon.

Luxemburg- Metz - Nancy (luxemburg - metz is druk, maar veelal vlot), vervolgens N-57 volgen naar Epinal, Vesoul, Besançon). Zeer rustige route en het overgrote deel is eveneens dubbel baan waar je wel geen 130, maar 110 moogt.

Is iets langer, maar ik denk dat bij een zwart weekend de reistijd overeenkomt met langs de A31.
Gelogd

superkoe32

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.413
  • Merk Vouwwagen: CCC Xclusive 2021
  • ** Pluk de dag! **
Re: Is dit rieel?
« Reactie #11 Gepost op: juni 13, 2016, 02:28:27 pm »

Ik ga altijd vrijdagmiddag om 16:00 naar bed en slaap dan tot 20:00 uur. Vervolgens rijden wij door de nacht, lekker rustig, weinig vrachtwagens etc. Om een uurtje of 7 worden onze meiden wakker en dan zoeken wij een fijne parkeerplaats (niet met tankstation). Mijn vrouw ontfermt zich over de kinderen en ik slaap dan nog een uurtje of twee. Vervolgens de laatste kilometers naar onze bestemming.

Toen wij nog naar Nice op vakantie gingen met de klaphark was ik bij vertrek om 21:00 uur om 8:00 uur net voorbij Aix-en-Provence.

Maar je moet dan wel makkelijk en overal kunnen slapen.

Wij zijn geen nacht rijders... heb het 1 keer gedaan maar voor ons nooit weer. Onze meiden slapen ook echt niet in de auto dus het wad en hele gezellige bedoeling  **not**

Friedel,  ik duik vanavond meteen weer even in de papieren kaarten in!
Gelogd

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 724
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon
Re: Is dit rieel?
« Reactie #12 Gepost op: juni 13, 2016, 02:42:44 pm »

Tips om reis te versnellen zijn de telepeage, scheelt veel tijd bij de topploegen. Verder rijdend eten en alleen kort stoppen voor plassen en tanken. Ook meerdere chauffeurs versnelt de reis. Tenslotte zou ik vroeger vertrekken, ergens rond  3 of 4 uur in de ochtend, kun je flink wat kilometers maken en ben je voorbij Antwerpen en Brussel voor de drukte.
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Is dit rieel?
« Reactie #13 Gepost op: juni 13, 2016, 03:14:59 pm »

Telepeage is inderdaad geweldig, gewoon met 30 per uur door het poortje en weer door! Kost iets van 10Euro per jaar geloof ik.
Wij reden enkele jaren geleden ook op zwarte (in ieder geval donkerrode) zaterdag. Tot Dijon (A31) eigenlijk niets aan de hand, daar de A31 verlaten en filevrij via de A39/A40/A42/A432 verder richting Lyon. Groot voordeel is dat je zo het tolpoort knooppunt bij Villefranche omzeilt en nauwelijks hoeft om te rijden. Hou onderweg ook de berichten in de gaten. Zodra er iets gebeurt op de route staat er een dikke file en ben je het bokje.
Gelogd

AnnekeCornee

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 542
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2008
Re: Is dit rieel?
« Reactie #14 Gepost op: juni 13, 2016, 06:38:20 pm »

...
4. Een laatste optie is om gaan rijden. Ik rij namelijk liever dan dat ik in de file sta en de vakantie kost toch al geld genoeg dus een tank (80,- euro) extra om de kilometers te maken kan er ook nog wel bij. In een warme stinkende file staan is niet mijn favoriete bezigheid. Je zou dan over Zwitserland kunnen gaan (Bern - Geneve) dat is een kleine 200km om rijden of vanaf de A36 Besancon doorsteken richting Clermont Ferrand en over de A75 rijden.

...
Wij doen de Clermont-Ferrand variant. Ook een mooie route en geen tol meer vanaf Clermont-Ferrand. Wij hebben als overnachtingscamping bij Camping Le Clos Auroy geboekt, in Orcet, net voorbij Clermont.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal