Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Hellingen in de Vogezen  (gelezen 4730 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jahoe

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 20
  • Merk Vouwwagen: jamet arizona
Hellingen in de Vogezen
« Gepost op: juni 30, 2016, 02:06:55 pm »

Wij vertrekken over een paar weken met als eindbestemming een camping in de Vogezen (vlak bij Gerardmer). Volgens caravantrekker.nl zijn hellingen to 8% voor onze combinatie te doen. Snelwegen zullen dus niet voor gekke problemen zorgen (toch? Ik kan me herinneren dat deze wettelijk gezien geen hellingen mogen hebben die steiler zijn dan 8%???) maar ik ben erg benieuwd wat ons te wachten staat als we van de snelweg af moeten. We kennen de Vogezen totaal niet. Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er veel hellingen die voor ons serieuze problemen op kunnen gaan leveren?
Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.572
Re: Hellingen in de Vogezen
« Reactie #1 Gepost op: juni 30, 2016, 02:16:20 pm »

Een enkele col gaat zo tussen 8-10%. De rest zit daaronder, er is genoeg info te vinden op het web, met name fietsers hebben er informatie opgezet.
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

jahoe

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 20
  • Merk Vouwwagen: jamet arizona
Re: Hellingen in de Vogezen
« Reactie #2 Gepost op: juni 30, 2016, 06:53:15 pm »

Bedankt! Fietsers zullen hier idd wel het een en ander over gedeeld hebben :). Ik pas mijn zoekopdracht wat aan.
Als ik jouw antwoord zie, hoeven we ons gelukkig niet al teveel zorgen te maken.
Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.572
Re: Hellingen in de Vogezen
« Reactie #3 Gepost op: juni 30, 2016, 07:43:23 pm »

http://www.petersfietssite.nl/vogezen/vogezen.html

Dit zijn de topjes, en zo zijn er meer. En zorgen maken hoeft niet, maar, de Vogezen zijn wel verdacht groen, dus het weer kan er behoorlijk nat zijn. We hebben er ooit begin juni gekampeerd met een dikke wollen trui omdat het 's-nachts sneeuwde! Daar staat tegenover dat het erg mooi is. Wij gaan er volgende week ook naar toe.
« Laatst bewerkt op: juni 30, 2016, 07:48:31 pm door Jon »
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

jahoe

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 20
  • Merk Vouwwagen: jamet arizona
Re: Hellingen in de Vogezen
« Reactie #4 Gepost op: juli 02, 2016, 05:54:09 pm »

Ja, het weer blijft een gokje. Maar ach, wie zijn hele leven al in Nederland woont, is natuurlijk heel wat gewend  :) . Sneeuw in de zomervakantie... weer eens wat anders!
Veel klapplezier alvast volgende week!
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Hellingen in de Vogezen
« Reactie #5 Gepost op: juli 02, 2016, 06:29:38 pm »

Is die 8% bij wegrijden vanaf helling? Wat voor auto hebben we het over? Over de vogezen zou ik met niet te veel zorgen maken. Mijn schoonvader roept ook altijd dat hij vroeger met 60 pk ook overal boven kwam..  :#
Gelogd

campingloge

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 386
  • Merk Vouwwagen: Opblaasbare Kyte Full Options
Re: Hellingen in de Vogezen
« Reactie #6 Gepost op: juli 02, 2016, 09:30:30 pm »

Ja vroeger...  Toen hadden de mensen nog geen haast.   :+
Gelogd

jahoe

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 20
  • Merk Vouwwagen: jamet arizona
Re: Hellingen in de Vogezen
« Reactie #7 Gepost op: juli 02, 2016, 10:02:35 pm »

We hebben het over een Opel Zafira, 1.6. Met daarachter -ook niet geheel onbelangrijk- een jamet arizona. Beiden gaan al de nodige jaren mee...
Gelogd

solex

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 591
  • Merk Vouwwagen: ex trigano odyssee 2015. Ex raclet tropicana en Ex walker doublette
  • nooit te oud om te leren.
Re: Hellingen in de Vogezen
« Reactie #8 Gepost op: juli 02, 2016, 10:23:17 pm »

Hoi

Wij hebben al meerdere keren in de alpen rond gereden met een zafira 16 en odyssee erachter en dat is geen probleem.
Afgelopen jaar de steilste tussen Menton en Sospel waren zeer pittig en ook dat is prima gelukt in 2de en 3de.
De Vogezen zijn op een paar bulten na niet echt steil en goed te doen met deze motorinhoud.
Gelogd
Mvgr

Als je schrijffouten vind mag je die houden.

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Hellingen in de Vogezen
« Reactie #9 Gepost op: juli 03, 2016, 03:52:43 pm »

Moet inderdaad zeker lukken.
Wij trekken altijd naar de bergen en hebben een skoda superb met een 1.6 motor (105 PK) met daarachter een vouwwagen. Is goed te doen als je uw rijstijl wat aanpast. En de auto is dan ook zwaar beladen met 4 personen er in. Is voor een dergelijk auto zeker geen zware motor, maar als je niet tot doel hebt te gaan scheuren zeker meeeer dan voldoende.
Gelogd

jahoe

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 20
  • Merk Vouwwagen: jamet arizona
Re: Hellingen in de Vogezen
« Reactie #10 Gepost op: augustus 06, 2016, 08:41:21 pm »

Inmiddels zijn we weer terug na een heerlijke vakantie met prima weer. We hebben alle hellingen overleefd en de meesten gaven geen problemen, ondanks de zwaarbeladen auto en vouwwagen. Alleen het smalle bergweggetje naar de camping was op sommige plaatsen erg spannend. Maar in slakkengang (1e versnelling) zijn we toch maar mooi overal gekomen waar we wezen moesten  :) . Bedankt allemaal voor de geruststellende berichten en goede adviezen. Je vertrekt toch net iets fijner met dat soort informatie in je achterhoofd.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal