Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Jamet Air steun- of stelpoten  (gelezen 220 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Svanbremen

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4
  • Welk kampeermiddel : Jamet air
Jamet Air steun- of stelpoten
« Gepost op: mei 16, 2024, 11:35:20 am »

Beste,

Wellicht dat iemand het antwoord heeft? Op de site hier kom ik vooral tegen dat je een Jamet nooit waterpas mag zetten met de hoekpoten (ivm torderen en niet voor gemaakt). In de handleiding staat echter ‘hoeksteunen uitdraaien en vouwwagen horizontaal plaatsen’ dat impliceert in mijn ogen toch echt dat je hem dus prima waterpas mag zetten hiermee, ze zeggen werkelijk nergens iets over dat dat op een andere manier moet.

Iemand dus een verlossend antwoord? Mag het met de hoeksteunen of niet?
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.371
Re: Jamet Air steun- of stelpoten
« Reactie #1 Gepost op: mei 16, 2024, 11:52:57 am »

het verschilt wel een beetje per vouwwagen, maar over het algemeen is toch het advies om het niet te doen.  als de poten aan het chassis zitten en niet aan de bodemplaat zou het kunnen. maar je zal de eerste niet zijn die dan toch wat kapot maakt.  dus waarom hwt risico nemen?

zet in de lengte horizontaal met je neuswiel en plaats een krikje onder een as.  draai dan je pootjes uit. werkt altijd en alles blijft heel...

Gelogd
Adventure Awaits

Svanbremen

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4
  • Welk kampeermiddel : Jamet air
Re: Jamet Air steun- of stelpoten
« Reactie #2 Gepost op: mei 16, 2024, 11:57:02 am »

Dank voor de reactie. Eens, heb het krikje ook reeds in de vouwwagen liggen, maar mijn logica is ‘als het er voor gemaakt is, waarom dan nog wat anders verzinnen?’
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.402
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Aero Wind®Force 2020 / Beachy 360 2023
  • Welk kampeermiddel : Vouwwagen/Caravan
    • Fortuin
Re: Jamet Air steun- of stelpoten
« Reactie #3 Gepost op: mei 16, 2024, 12:42:09 pm »

Welk bouwjaar heb je?
Want als ik naar de grote en robuustheid kijk zou ik hem er niet mee waterpas gaan zetten.
De poten die ik nu heb zijn meermalen robuuster.

Dus ik zit toch in de nee afdeling.

En heb je de beschrijving digitaal?
Want je weet het we zijn hier gek op beschrijvingen. ;)
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2024, 12:44:51 pm door Alex »
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 871
  • Merk: kampeermiddel : vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Jamet Air steun- of stelpoten
« Reactie #4 Gepost op: mei 16, 2024, 12:43:24 pm »

Wat er op de site wordt bedoeld is dat je de vouwwagen nooit alleen op de steunen laat staan. Je moet altijd de wielen op de grond houden, zodat het gewicht hier op drukt. Daarna kan je met de steunen de wagen waterpas zetten, waarbij je dus oplet dat je de wagen niet van de wielen tilt, of te ver uit zijn vering draait.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Svanbremen

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4
  • Welk kampeermiddel : Jamet air
Re: Jamet Air steun- of stelpoten
« Reactie #5 Gepost op: mei 16, 2024, 01:09:11 pm »

Ik heb de 2022 versie van de vouwwagen.

Digitale handleiding: https://www.gebruikershandleiding.com/Jamet-Air-2017/preview-handleiding-972817.html
Ja dit is de 2017 versie, maar niet anders dan mijn papieren versie.

Hier staat dus nergens iets over het niet mogen doen. In de folder staat zelfs ‘super zware hoeksteunen’…

Bedoel het dus niet eigenwijs, maar het is verwarrend en ik heb zoiets van als ik geen extra spullen hoef mee te nemen oid dan scheelt dat weer.
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.402
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Aero Wind®Force 2020 / Beachy 360 2023
  • Welk kampeermiddel : Vouwwagen/Caravan
    • Fortuin
Re: Jamet Air steun- of stelpoten
« Reactie #6 Gepost op: mei 16, 2024, 01:52:03 pm »

Het is ook niet eigenwijs opgevat.
Want kan me er wel iets bij voorstellen.
Want ik ben blij dat het met mijn Holtkamper zeker wel kan.
Sta nog wel eens met de wielen van de grond.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.403
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Safari 2016
Re: Jamet Air steun- of stelpoten
« Reactie #7 Gepost op: mei 17, 2024, 10:59:58 am »

 De steunen die onder een raclet staan en vermoedelijk ook onder de jamets en trigano's zijn deze:
https://www.dewitschijndel.nl/al-ko-standaard-uitdraaisteun
Deze zijn vast gemaakt aan het chassis, dat dit soms aan de bodemplaat zou gebeuren ben ik echt verbaasd over. Zelf met de vouwwagen van mijn ouders die nu meer dan 50 jaar oud zou zijn, was dat niet het geval. Kan me dus niet voorstellen dat dit ooit gebeurd is geweest en kan me ook niet bedenken waarom men dat zou doen, betrouwen zou ik het dan ook niet doen, ook niet als je gewoon uitdraaid om te stabiliseren.


Elke van die steunen kunnen in principe een draaglast van 1300 kg aan. Bij een vouwwagen waar tot vier personen kunnen in slapen waarvan ook het gewicht niet volledig op deze steunen komt, zal dat een pak minder dan 300 kg per poot zijn. Denk dus dat het inderdaad bij de meeste vouwwagens met dergelijke hoeksteunen wel los zal lopen. Ook bij aflevering van onze vouwwagen en in de handleiding daarvan stelden ze dat dat eigenlijk de methode is.


Echter met de slinger dan uitdraaien om op die manier waterpas te zetten, is echt wel hard labeur (of toch voor mij, heb meer kracht in benen dan in armen). Daarom dat ook ik hem liever eerst al grotendeels op de wielen tracht waterpas te zetten om dan af te werken met de steunen. Veel minder zwaar en daardoor meestal ook sneller. En extra steunpunten kunnen uiteraard ook nooit kwaad.



Gelogd

Svanbremen

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4
  • Welk kampeermiddel : Jamet air
Re: Jamet Air steun- of stelpoten
« Reactie #8 Gepost op: mei 17, 2024, 01:12:44 pm »

Dank voor de reactie! Net de klapper opgehaald, de poten zitten inderdaad aan het chassis vast en niet aan de bak zelf.

Nou kan ik me inderdaad ook wel voorstellen dat het ook niet helemaal de bedoeling is dat je dat ding volledig van de grond gaat lopen tillen.

We gaan is kijken dit weekend, heb ook krikje mee en ook keggen, genoeg spullen dus
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal