Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: vaste keuken versus 'losse' keuken  (gelezen 13690 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: vaste keuken versus 'losse' keuken
« Reactie #15 Gepost op: augustus 06, 2018, 03:02:14 pm »

Dat laatste heb ik ook

Verstuurd vanaf mijn pruts-android- Nokia telefoon met Tapatalk

Gelogd
Adventure Awaits

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: vaste keuken versus 'losse' keuken
« Reactie #16 Gepost op: augustus 06, 2018, 03:02:25 pm »

Ook wij hebben een CC flexi T&T. Gekozen voor deze omdat we hem mooier vinden en bermkeukens meestal niet voldoen aan onze verwachtingen.
Ik heb een oud keukentje gekocht en deze op de dissel gemaakt. Deze kan ik redelijk makkelijk eraf halen en verrijden met heel onze keukeninventaris erin. Zijn we een weekend weg of op doorreis dan blijft de keuken mooi op de dissel staan.
De keuken groeit intussen naar onze wensen toe.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: vaste keuken versus 'losse' keuken
« Reactie #17 Gepost op: augustus 06, 2018, 05:18:35 pm »

Wij hebben 4 jaar een keuken gehad die eraf moest. Op onze nieuwe vouwwagen gelukkig nu een vaste keuken achterop (staat onder de luifel). Héél blij dat ik niet meer hoef te slepen met dat ding en dat de leidingen onder de wagen doorlopen, dus we ook niet hoeven te slepen met de gasfles die gewoon in de disselbak kan blijven staan. Ook de jerrycan met dompelpomp is aangesloten vanuit de disselbak, dus wat ons betreft ideaal. En heerlijk dat de koelkast dus ook gewoon standaard in de keuken zit en onderweg dus gewoon aan staat.
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

ronijho

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 220
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S (2018)
  • Robert is de naam..
Re: vaste keuken versus 'losse' keuken
« Reactie #18 Gepost op: augustus 06, 2018, 07:26:58 pm »

Wij hebben een cc flexi zonder keuken gehad. Fantastische wagen en tent, maar de externe keuken nam te veel ruimte in de bak in beslag. Nu een Holtkamper met keuken. Dat bevalt tot nu toe prima. Ik zou met deze wetenschap eerder een vouwwagen met keuken nemen.

- keukenspullen zijn meteen opgeruimd
- opzetten is sneller
- keuken zelf neemt geen extra ruimte in
- de kosten voor een tent met keuken schelen niet zoveel ( zeker tweedehands valt dat mee), losse keuken kost meer.

Succes met kiezen.
Gelogd
Carpe Diem

Ceel

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 110
  • Merk Vouwwagen: CombiCamp Country
Re: vaste keuken versus 'losse' keuken
« Reactie #19 Gepost op: augustus 06, 2018, 08:32:11 pm »

Gelogd

steef

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 67
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2013
Re: vaste keuken versus 'losse' keuken
« Reactie #20 Gepost op: augustus 07, 2018, 08:00:38 am »

Deze discussie met mijn vrouw gehad op de camping aangezien wij hem niet gebruikten om te koken.

Het is een groot en zwaar lomp ding en in je eentje is het wel eraf te krijgen door je neuswiel helemaal in te draaien, pootjes keuken uitklappen en daarna neuswiel uitdraaien en je vouwwagen stukje verplaatsen waardoor hij los komt. Maar in een krappe hoek zetten met zn 2 is ook niet alles.

Voordeel is wel dat je daar alles in kan zetten kwa servies en wij gebruikten hem als kast om dingen op te zetten. Daarbij kan je wel zwaardere dingen in je disselbak kwijt door het balans van de keuken aan de achterkant.
Gelogd

Mirri74

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Combi camp venezia
Re: vaste keuken versus 'losse' keuken
« Reactie #21 Gepost op: augustus 07, 2018, 09:40:10 am »

Daarom ben ik blij met de keuken van de combi camp (venezia). Ik heb al het kook materiaal standaard in de keuken, dus ik hoef niks meer in te pakken. En omdat ik hem kan laten zitten, hoef ik hem er niet alleen af te tillen met mijn brakke lichaam.
Ik kan ook niet zeggen dat ik ooit de behoefte heb gehad om de keuken op een andere plek te zetten.
Gelogd

Carani

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 239
  • Merk Vouwwagen: Combi-camp Valley
Re: vaste keuken versus 'losse' keuken
« Reactie #22 Gepost op: augustus 07, 2018, 09:41:08 am »

Ik denk dat de beste conclusie die je uit alle antwoorden kunt trekken is: iedere optie heeft zijn voor- en nadelen, afhankelijk van je persoonlijke wensen en je kampeergedrag. Wat voor de een een 'gewoon' onderdeel is van het kamperen met de klapper, kan voor een ander een constante bron van ergernis zijn (grrr alweer die keuken terug op de dissel slepen).

Moraal van het verhaal blijft: je kent jezelf en weet waarschijnlijk wel welk van de door de voorgaande posters genoemde aspecten bij jou de doorslag zouden geven. Weet je het echt niet, of verschillen jullie als stel enorm van mening, overweeg dan eens om eerst een oudere wagen via marktplaats te kopen voor het eerste jaar. Daarna weet je veel beter wat je wel en wat je niet prettig vond.

Bij onze eerste wagen, een camp-let, was de (vaste) keuken erg laag, waardoor ik steeds last had van mijn rug. Mijn mening over de keuken is dan ook een van de redenen geweest dat we zijn overgegaan naar een combi-camp. Ook met vaste keuken, want dat vonden we fijn, maar op volledige werkhoogte.
Gelogd

ellennul10

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 66
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Tuareg Tent & Trailer
Re: vaste keuken versus 'losse' keuken
« Reactie #23 Gepost op: augustus 09, 2018, 10:20:03 am »

Wij konden bij de aanschaf van een nieuwe aart kok Livingstone River Lodge ook kiezen tussen een vaste keuken of géén keuken.. (ik weet niet meer of een losse, verrijdbare keuken ook nog een optie was, maar dat vonden we zelf in ieder geval geen goede keuze omdat we gehoord hadden dat ie nogal zwaar was en lastig te verplaatsen).
Wij vonden de vaste keuken (die niet op de dissel zit) echt prachtig, toch hebben we er niet voor gekozen.
Vooral omdat we het wel heel veel duurder vonden. Daarnaast houden we er niet van om onder de luifel te koken (met je gezicht naar het tentdoek).
We hebben nu een los campingkeukentje gekocht.
De keukenspullen uit 2 kratjes kunnen we daar (redelijk gestructureerd, dat vind ik fijn 🤪) prima in kwijt,  inclusief wat proviand...
De koelbox staat in de vouwwagen en onderweg in de auto (vinden we ook prettig).
Wanneer de basis van de vouwwagen staat, spant mn man hem verder af enzo.. ik ontferm me ondertussen over het keukentje en de tafel & stoelen.
Dan zijn we ongeveer tegelijkertijd klaar en kan het genieten beginnen!
We hebben er nog geen spijt van gehad! We vinden zo'n sjieke keuken bij anderen nog steeds schitterend om te zien, maar missen m zelf niet.
Het scheelt misschien dat we tentkampeerders waren..?
Onder de luifel staat hoogstens een keteltje water op voor de koffie of thee, maar het echte koken doen we in de open lucht.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: vaste keuken versus 'losse' keuken
« Reactie #24 Gepost op: augustus 09, 2018, 11:27:01 am »

Wij hebben ook geen keuken die van de vouwwagen zelf was. Ik vindt dat daar veel dingen aan zijn die niet echt praktisch in gebruik zijn, althans voor ons. We hebben een goed vuur nodig en ruimte om de potten en pannen op te slaan. Meer niet. Ons vuur heeft een drie pits vuur en verder wat kastruimte. Niet zo groot, niet zo zwaar als de grote keukens. Zonder spoelbakje wat ik meestal gewoon totaal on praktisch vindt bij de standaard keukens. Meestal hebben we geen elektriciteit dus ook geen koelbox in gebruik, enkel een frigobox en andere technieken om dingen koel te houden.


Meestal koken wij buiten. Een dergelijke lichte keuken, kunnen zelf mijn kinderen makkelijk naar buiten dragen.


Hij hangt er inderdaad niet achter de vouwwagen, maar staat wel achterraan in het gangpad en we kunnen daar nog tal van dingen naast zetten, dus echt veel ruimte neemt die ook niet in.


Zoals eerder gesteld, past deze oplossing het best bij onze wijze van kamperen, terwijl bij anderen eerder andere oplossingen beter van pas komen.
Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: vaste keuken versus 'losse' keuken
« Reactie #25 Gepost op: augustus 09, 2018, 03:16:23 pm »

Ik denk dat de beste conclusie die je uit alle antwoorden kunt trekken is: iedere optie heeft zijn voor- en nadelen, afhankelijk van je persoonlijke wensen en je kampeergedrag. Wat voor de een een 'gewoon' onderdeel is van het kamperen met de klapper, kan voor een ander een constante bron van ergernis zijn (grrr alweer die keuken terug op de dissel slepen).

je vergeet dat de ene losse keuken de andere niet is. Onze malawi heeft een losse variant die je niet terug de dissel hoeft op te slepen. Je haakt hem voor vertrek achter de wagen en klaar. En erg zwaar is hij ook niet.
Gelogd

Carani

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 239
  • Merk Vouwwagen: Combi-camp Valley
Re: vaste keuken versus 'losse' keuken
« Reactie #26 Gepost op: augustus 09, 2018, 10:35:47 pm »

Begrijp ik, wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is dat precies dezelfde keuken (of hoeveelheid haringen, of opzetsnelheid, of binnenruimte, om maar een paar andere aspecten van een klapper te noemen) door twee mensen precies tegenovergesteld kan worden beoordeeld, afhankelijk van hun persoonlijke voorkeuren (en soms ook vooroordelen....). Misschien kwam het niet helemaal handig op papier.

Zo heeft uiteindelijk iedereen de (zo goed als) ideale wagen, omdat hij is uitgekozen op basis van zijn/haar persoonlijke voorkeuren.
Gelogd

EriLin

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 322
  • Merk Vouwwagen: EX-KLAPPER Campooz Lazy Jack (voorheen Combi Camp Country, Hobby 460 ufe)
Re: vaste keuken versus 'losse' keuken
« Reactie #27 Gepost op: augustus 13, 2018, 11:11:47 pm »

Onze ervaring met los spul uit de caravan tijd was dat het allemaal niet erg stabiel stond op oneffen terein. Wij hebben bewust gekozen voor een vaste keuze ivm de veiligheid voor de kids. Daarnaast is de keuken vrij groot en het scheelt weer een handeling.

Qua tijd is het allemaal nonsense, we hebben dit jaar eens getimed hoe lang alle nieuwe arrivals bezig waren, binnen een uur haalt niemand behalve de camperaars die er half uur tot uur over doen. Gemiddeld tent, klapper en caravan met voortent 3 tot 4 uur. Tijd zou ik niet zo op letten ;)

Of zo’n (zware) keuken makkelijk eraf te tillen is lijkt me subjectief en gerelateerd aan je spierkracht en fitness. Als je er zin in hebt en je kan kosten besparen met een losse keuken, waarom niet.

Het ‘in de voortent’ koken bij warm weer is ook prima te doen als je geen voortent eraan zet, die hadden wij niet nodig en niet mee, alleen de luifel.

Er is ook een nadeel aan een vaste keuken en dat is dat hij staat zoals de wagen staat. Wij hadden dit jaar een plaats waar we niet waterpas konden staan en dan is de keuken dat ook niet. Dan moet je lopen emmeren met muntjes onder het kook frame ;) maar de pannenkoeken waren lekker.
« Laatst bewerkt op: augustus 13, 2018, 11:22:17 pm door EriLin »
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.636
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: vaste keuken versus 'losse' keuken
« Reactie #28 Gepost op: augustus 16, 2018, 05:33:50 pm »

Onze wagen, net als C5CCC, heeft een vaste keuken. We hebben een modulaire voortent (dak, inritsbare zij- en voorwanden). Daarbij gebruiken we een waterdichte tarp als schaduwplek. Hierdoor kun je makkelijker op kleine plekjes staan, met toch genoeg leefruimte.
Als het een beetje weer is, koken we (als dat in de keuken gebeurt) onder het tentdak, zij- en voorwanden zijn den opgerold.

Onze vorige wagen had een verrolbare keuken. Dat kreng was loodzwaar en nooit 100% gebruiksklaar. Ik zou nooit meet een af te koppelen keuken willen en altijd voor een vaste keuken gaan.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

AnnekeCornee

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 542
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2008
Re: vaste keuken versus 'losse' keuken
« Reactie #29 Gepost op: augustus 17, 2018, 04:15:53 pm »

Wij hadden eerst een Alpenkreuzer Parade zonder keuken. Geen probleem dachten we, we hebben nog een los kookstelletje op pootjes uit de tent-tijd. Nu een Raclet Safari met af te tillen keuken. Ja, het verplaatsen is zwaar, maar daarvoor heb ik (en velen hier) wieltjes gemaakt. Toch wel erg fijn dat alle keukenspullen er vast in zitten. Wel halen we een deel eruit en zetten dit in een apart keukenkastje, puur voor gebruiksgemak. Als volgende klapper (als de kids in eigen tentjes gaan) staat een Raclet Panama hoog op de lijst van kanshebbers. Die heeft een vaste keuken aan de achterkant, zodat deze in de voortent / onder de luifel uitkomt en de dissel aan de achterkant. Lijkt ons ook erg fijn. 
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal