Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Onweer en vouwwagen  (gelezen 2114 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Onweer en vouwwagen
« Reactie #15 Gepost op: juli 20, 2023, 03:23:02 pm »

Ten eerste: Bliksem slaat niet (altijd) in op het hoogste punt
Ten tweede: in liggende positie op de grond, kan een nabije inslag alsnog impact hebben op je lichaam.

https://www.weeronline.nl/nieuws/wat-moet-je-doen-bij-hevig-onweer

Vlak ook het effect van electrische systemen (camping kast en snoer naar je vouwwagen) niet uit.

En uiteraard, vallende takken/bomen en tent.

Nog een mooi filmpje van vandaag in Italië

https://twitter.com/stormchasernl/status/1681898478862053376?s=46&t=xJ-2odL2GIEIoiuMSbySJQ

Ik lees nog geen argument om de tent te verlaten.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.018
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Onweer en vouwwagen
« Reactie #16 Gepost op: juli 20, 2023, 03:25:48 pm »

Met alle respect, maar ik heb met enige regelmaat echt onweer meegemaakt en heb nog nooit overwogen de tent te verlaten tenzij de wind gevaarlijk wordt. Wat is er zo gevaarlijk aan een tent in combinatie met onweer? Op dit moment ben ik omringd door hogere bergen en hogere bomen.

Die boomtoppen worden door onweer eruit geslagen. In Aquileia lagen halve bomen op het terrein waar een auto geen weerstand tegen had kunnen bieden. En verder ben je in een flinke omtrek van een inslag absoluut niet veilig door het potentiaalverschil in de grond. Er is een spanningsverloop en als j́ij daar staat, zit of ligt, geeft dat ook een potentiaalverschil over je lijf. Genoeg voorbeelden van veestapels en voetbalvelden te vinden. En nogmaals, als je echt onder onweer zit, piep je anders. Horen en zien vergaat je. Het is het hardste geluid wat ik ooit heb gehoord. Trommelvlies verscheurend.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.018
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Onweer en vouwwagen
« Reactie #17 Gepost op: juli 20, 2023, 03:30:12 pm »

Citaat van: Marcel
Ik lees nog geen argument om de tent te verlaten.
[/quote
Dan blijf je zitten. De tent zal niets, 0,niks aan bescherming bieden op het moment dat het onweer echt boven je zit. Succes!
Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Onweer en vouwwagen
« Reactie #18 Gepost op: juli 20, 2023, 03:42:12 pm »

Dank je. Gisternacht heerlijk door een onweersbui heen geslapen.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.018
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Onweer en vouwwagen
« Reactie #19 Gepost op: juli 20, 2023, 05:12:20 pm »

Dat kan. Beginnersfout. Kan het niet anders noemen.
 En als je ooit echt in onweer terecht komt, piep je anders. En dan heb ik het over inslagen rondom de tent. Niet dat beetje onweer met 2, 3 seconde tussen flits en donder. Als je dat ooit meemaakt en je blijft dan nog in de tent, ben je zeer koelbloedig. Of stom. Of beide.
https://www.telegraaf.nl/vrouw/2109820313/renate-s-man-werd-getroffen-door-de-bliksem-ik-dacht-dat-hij-dood-was

https://benveiliger.nl/tent-veilig-bij-onweer-kan-gevaarlijk-zijn/
Maar het is ok als je het niet wil aannemen en eerst zelf wil ervaren
Gelogd

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: Onweer en vouwwagen
« Reactie #20 Gepost op: juli 20, 2023, 07:27:04 pm »

Ik kan alleen maar zeggen: heb respect voor onweer. Stoer doen heeft 0 zin.

Ben zelf 1 keer geraakt (via een paraplu) maar heb het overleefd Wel mijn arm tot aan de schouder blauw / zwart.
Afgelopen zomer ben ik op de MTB overvallen door regen en zwaar onweer. Trust me, je poept 7 kleuren..
Een carbon MTB is een ware bliksemgeleider. Laagste punt zoeken, MTB verderop weggelegd en zelf gehurkt onder het struikgwas schuilen.

Onweer op een camping: of we stappen in de auto en anders schuilen we bij de receptie / of het toilet gebouw.
Riskeer het niet! Wees niet stoer, gebruik je verstand.

Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Onweer en vouwwagen
« Reactie #21 Gepost op: juli 20, 2023, 07:27:21 pm »

Je blijft met van die links komen die me niets vertellen . Het kan gevaarlijk zijn.  Natuurlijk kan dat. Alles kan. Met een auto op vakantie gaan is waarschijnlijk gevaarlijker. En doe nu niet steeds alsof jij de enige bent die wel eens een buitje meemaakt. Ik kampeer jaarlijks in de Alpen. Ik begrijp onweer dichtbij vrij aardig.
Gelogd

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: Onweer en vouwwagen
« Reactie #22 Gepost op: juli 20, 2023, 07:45:53 pm »

Je blijft met van die links komen die me niets vertellen . Het kan gevaarlijk zijn.  Natuurlijk kan dat. Alles kan. Met een auto op vakantie gaan is waarschijnlijk gevaarlijker. En doe nu niet steeds alsof jij de enige bent die wel eens een buitje meemaakt. Ik kampeer jaarlijks in de Alpen. Ik begrijp onweer dichtbij vrij aardig.
Begint een beetje een wedstrijd "wie het verst kan pissen worden" zo.
Zinloze discussie op deze manier.

Jij zegt het valt mee, anderen zeggen van niet.
Heb zelf genoeg onweer meegemaakt om er een goed ordeel over te vellen.

Benieuwd welk laatste woord je nu nog wilt hebben
Gelogd

getiem

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 386
  • Merk Vouwwagen: Milvus Milvus
Onweer en vouwwagen
« Reactie #23 Gepost op: juli 20, 2023, 07:47:07 pm »

Bij een tent is het de combinatie van liggen op de grond en stapspanning waardoor ook nabije inslagen impact hebben.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Stapspanning

Vandaar het advies om bij schuilen te gaan hurken en je voeten bij elkaar te houden. Dat kun je uiteraard ook in je tent doen.

En dan heb ik de effecten van andere randzaken als wind en hagel nog niet meegenomen (zie video uit Italië vandaag op rtl4 journaal met grote handbal grootte hagelstenen) https://twitter.com/stormchasernl/status/1681973976837558272?s=46&t=xJ-2odL2GIEIoiuMSbySJQ
« Laatst bewerkt op: juli 20, 2023, 07:49:28 pm door getiem »
Gelogd
Kamperen met de wouw-factor

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Onweer en vouwwagen
« Reactie #24 Gepost op: juli 20, 2023, 08:32:34 pm »

Begint een beetje een wedstrijd "wie het verst kan pissen worden" zo.
Zinloze discussie op deze manier.

Jij zegt het valt mee, anderen zeggen van niet.
Heb zelf genoeg onweer meegemaakt om er een goed ordeel over te vellen.

Benieuwd welk laatste woord je nu nog wilt hebben

Wat een flauwe reactie. Dus als ik nu nog reageer wil ik het laatste woord hebben?
Ik lees in de gauwigheid allemaal algemene informatie over de gevaren van onweer. En van die mensen zeggen dat ze van hebben meegemaakt. Tsja. Op basisdaarvan zou ik me niet bang laten maken. Want dat is toch een beetje wat hier gebeurd.
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.269
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Onweer en vouwwagen
« Reactie #25 Gepost op: juli 20, 2023, 09:01:43 pm »

Zullen we het er over eens zijn dat we het niet eens worden?

Iedereen doet waar hij zich het lekkerste bij voelt.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

tupp

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 93
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2.1 (2022)
Re: Onweer en vouwwagen
« Reactie #26 Gepost op: augustus 14, 2023, 09:56:50 pm »

De meningen zijn duidelijke verdeeld. Ik kampeer al van kinds af aan met mijn ouders. Mijn vader is meteoroloog. Dat type mens weet wel iets van onweer.  :J Vuistregel: als er 10 seconden of minder tussen flits en donder zit, is het onweer nog een kilometer of 3 bij je vandaan. voor onweer is dat maar een kleine afstand. Tijd dus om in de auto te gaan zitten. Inmiddels door ervaring wijs geworden, ga ik bij gerommel in de verte vast naar de wc en zorg dat spullen die ik mee wil nemen in de auto klaarliggen. Komt het onweer te dicht bij, zit ik heerlijk met m'n gezinnetje in de auto naar de flitsen te kijken.

Ook van mijn vader geleerd: hoe gevaarlijk iets is, is altijd een combinatie van 2 factoren: de kans dat het gebeurt èn de ernst van de gevolgen. Het aantal doden door blikseminslag kun je per jaar in Nederland op 1 hand tellen. Kleine kans dus, maar wel grote gevolgen. Overigens heb je ook nog een handjevol mensen die een blikseminslag meemaken en overleven. Maar laat ik eens een understatement gebruiken: het kan je vakantie toch wel enigszins vergallen. Want je ligt de volgende dag ècht niet weer gezellig aan het zwembad. Terwijl even in de auto zitten en naar het onweer kijken, mijn vakantie niet vergalt. Meestal drijft zo'n bui snel weer over. En anders heb ik een telefoon, e-reader, boek, puzzelboek waar ik me prima mee vermaak.

Er zullen vast mensen zijn die het overdreven vinden. Maar het is mij het risico niet waard.
Gelogd
Na een paar jaar testkamperen in een bejaarde Jamet Louisiana, overgestapt op een gloednieuwe Trigano Odyssee.

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Onweer en vouwwagen
« Reactie #27 Gepost op: augustus 14, 2023, 10:11:46 pm »

Ik vind dit een hele mooie samenvatting.
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal